Gezondheid alle pijlers

Biologische wekker verplaatst, te vroeg.

23-03-2023 07:13 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Mijn biologische wekker is van de leg. Ik ben al bijna drie weken tussen 5:00 en 5:30 uur wakker. Klaarwakker. En de rest van de dag doodmoe. Ik ga normaal gesproken tussen 22:00 en 22:30 uur naar bed. Eerder naar bed gaan geprobeerd in de afgelopen weken, maar dan lig ik naar het plafond te staren. Ik ben zo moe. Ik heb altijd veel slaap nodig gehad. Dit is te kort. Overdag slapen probeer ik soms, maar lukt eigenlijk niet in verband met werk. Heeft iemand tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit weekend afwachten? Dan gaat de zomertijd in.
Alle reacties Link kopieren Quote
De wekker gaat een uur vooruit dit weekend, ben je op een iets christelijker tijd wakker.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je tot later door wil slapen zou ik later naar bed gaan en niet vroeger.
Ik ben ook rond die tijd wakker maar mijn wekker gaat om 6:15 dus ik geniet dan nog altijd lekker van mijn warme bedje.
Dit weekend gaat de klok om, daarna ‘s ochtends zoveel mogelijk daglicht (zon) pakken om je biologische klok weer te laten wennen
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
23-03-2023 07:24
Als je tot later door wil slapen zou ik later naar bed gaan en niet vroeger.
Ik ben ook rond die tijd wakker maar mijn wekker gaat om 6:15 dus ik geniet dan nog altijd lekker van mijn warme bedje.
Dit weekend gaat de klok om, daarna ‘s ochtends zoveel mogelijk daglicht (zon) pakken om je biologische klok weer te laten wennen
Maar ik ging eerder omdat ik moe ben. En dat werkt dus niet. Ik slaap tekort. Ik raak van alles kwijt en kan niet op woorden komen, het begint invloed te krijgen op dagelijks leven…
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-03-2023 07:17
Dit weekend afwachten? Dan gaat de zomertijd in.
Goede. Ben benieuwd.
Online staan er tig tips over hoe je beter kan slapen en die zijn heel breed, misschien kun je daar eens kijken of er iets tussen zit wat voor jou werkt?
En als dit blijft aanhouden misschien toch eens je laten doorverwijzen voor een slaaponderzoek.

Heb er zelf overigens ook wel eens last van moe zijn, maar in bed niet kunnen slapen. Bij mij helpt regengeluid (van mijn wekker) of een slaapverhaal.
Zelf vind ik 'Nothing much happens' een hele goede voor het slapen gaan.
Ze heeft op Spotify een podcast en anders een website waar je kan luisteren en kost niets.

Wel vervelend voor je TO, slaap is zo belangrijk en kan je echt breken op langer termijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomersweertje schreef:
23-03-2023 07:27
Maar ik ging eerder omdat ik moe ben. En dat werkt dus niet. Ik slaap tekort. Ik raak van alles kwijt en kan niet op woorden komen, het begint invloed te krijgen op dagelijks leven…
Misschien slaap je vooral te licht. Heb ik ook last van in de winter omdat ik niet genoeg zonlicht binnen krijg(dat zorgt weer voor melatonine)
Ik zou dit weekend afwachten en vooral elk streepje zonlicht benutten (helaas nu vooral pruts weer)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ook nog wel eens wil helpen is je er NIET op focussen. Dus gewoon accepteren. Als je de hele dag alleen maar denkt dat je moe bent door slaaptekort en je er zo druk over maakt dan slaap je gegarandeerd weer kort de volgende nacht. Dus gewoon accepteren en weten dat het vanzelf wel weer een keer goed gaat.
Misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar sinds ik dat doe heb ik een stuk minder last van een paar mindere nachten. Het is zoals het is en het komt zoals het komt. Je kan heel lang met een paar uur minder slaap per nacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomersweertje schreef:
23-03-2023 07:27
Maar ik ging eerder omdat ik moe ben. En dat werkt dus niet. Ik slaap tekort. Ik raak van alles kwijt en kan niet op woorden komen, het begint invloed te krijgen op dagelijks leven…
Zou het kunnen komen door stress?
Ik doe altijd een 'hersendodend' spelletje op mn telefoon als ik in bed lig, voor het slapen. Denk bijv aan bubble shooter, tetris, etc. Het helpt mij enorm om alles waar ik nog mee zat, kwijt te raken uit m'n hoofd. Dan ga ik met een 'leeg' hoofd slapen.


Scherm kijken voor het slapen wordt altijd afgeraden, maar je kunt op de meeste smartphones oogbescherming aanzetten, dan wordt het blauwe licht gefilterd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een grote verandering in je leven? Maak je je veel zorgen ergens over? Is je werk te druk, gaat het niet zo lekker met de kinderen?

Of kom je misschien in de overgang?

Hier geen tips behalve accepteren en uitzitten. Vergeetachtigheid tegengaan door alles op te schrijven. Gestructureerd dingen wegleggen. Niet te laat naar bed maar ook niet te vroeg. Bed uit als je wakker bent of, als je er van kunt genieten, lekker warm blijven liggen. Maar als het frustratie geeft: opstaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang slaap je normaal gesproken?

In principe zou meerdere weken 7 tot 7,5 uur slapen per nacht niet zulke klachten moeten geven lijkt me, of zijn er lichamelijke aandoeningen die een rol spelen?

Misschien is de kwaliteit van je slaap an sich verslechterd en ligt het niet eens zozeer aan het aantal uren dat je slaapt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel vaak, veel vaker dan gedacht slaapt men slechter dat doordat het adrenalineniveau hoger wordt naar aanleiding van gedachten en emoties. Daardoor kom je uit je slaap.

Natuurlijk kunnen andere factoren een rol spelen waar een arts je op kan testen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Je maakt je ongerust over je slaapgedrag; je lichaam gaat dus in de ongeruste (parate) modus en dus word je wakkerder.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook met periode vroeg wakker en probeer mij daar niet op te focussen. Accepteren dat ik vroeg wakker ben en het mantra "slaap je niet rust je toch" zorgt ervoor dat ik mij niet druk meer maak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe laat zet je je wekker? Kan het niet gewoon zijn dat je naar mate je ouder wordt minder slaap nodig hebt dan je denkt? Op papier is dit een prima slaapritme voor de gemiddelde mens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slaap sinds enige tijd met een slaapmasker. Het is even wennen maar licht heeft geen invloed meer op de slaap, dat heeft mij wel geholpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrik ook al de hele week tussen 530 en 6 uur wakker. Ik zie het maar als voorbereiding op de zomertijd en geniet ervan dat ik deze week dan tenminste nog wel een uurtje kan blijven liggen ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook, komt van de vogels en vroeger licht worden denk ik. Mijn kinderen hebben het ook. Maar ik heb er weinig last van, vind het ook niet zo extreem vroeg. Denk dat je gewoon moet blijven liggen tot je normale opstatijd, dan volgt de rest uiteindelijk vanzelf wel. Of overweeg oordopjes of slaapmasker om toch te zien of vogels/licht invloed hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe kan het dat je naar het plafond ligt te staren terwijl je zo moe bent? Vind je het stiekem stom om vroeg naar bed te gaan en lig je dan vervolgens "zie je, het is te vroeg" te denken?

Ik ga altijd rond 21.00 naar bed. Ik heb namelijk ook veel slaap nodig, en m'n wekker gaat om 6.15. Ik slaap niet gelijk om 21.00 hoor, ik lees altijd nog, en val zo rond half tien in slaap. Dan slaap ik net geen negen uur. In het weekend slaap ik dat wél.
Lezen zorgt er in mijn geval (e-reader, op 1% licht, die uitgaat na 15 min geen beweging) voor dat ik niet meer kan piekeren of nadenken :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
23-03-2023 09:23
Kan het niet gewoon zijn dat je naar mate je ouder wordt minder slaap nodig hebt dan je denkt?
Dat is wel erg herkenbaar. Kon ik in mijn "20/30er jaren" rustig tot 11.00 uitslapen in het weekend, tegenwoordig lukt dat niet meer.
Door hoeveel effect het heeft op je dagelijks functioneren zou ik toch denken of het niet wat anders is?
Misschien even langs de huisarts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik herken het ook. Heb het al een tijdje dat ik gewoon om 5 uur/half 6 wakker wordt maar dan sta ik ook meteen aan. Kan ik niet meer slapen. Soms doezel ik nog een beetje maar ik sta dan nog duffer op om 7:15u als m’n wekker is gegaan. Ik ga rond 23:30 naar bed. Eerder naar bed heeft weinig zin, dan kom ik niet makkelijk in slaap. Irritant wel. Maar inmiddels zit ik sinds een paar weken overbelast/burn out thuis (niet door het slaaptekort hoor). Een van de vragen van de ha was of ik slecht in slaap kon komen. Dat dus niet maar toen ik aangaf dat ik niet goed kan doorslapen zei ze dat dat in principe hetzelfde is: onrust. In mijn geval dan. Misschien is er toch iets wat je onbewust dwars zit?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven