Gezondheid alle pijlers

Blaasontsteking, maar dokter vindt van niet...

19-02-2019 15:18 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil geen medisch advies, slechts advies over hoe ik het beste uit de situatie met mijn huisarts kan komen. Sinds een paar dagen heb ik pijn met plassen, blaaskrampen na het plassen, donkere urine, soms lukt plassen niet. Ik heb in mijn leven meerdere blaasontstekingen gehad en ik weet precies hoe dit voelt. Naar mijn idee is dit 100% zeker een blaasonsteking. Hij voelt ook heftig, ik heb de hele nacht gedraaid en verkrampte van de pijn, tot ik wel kan huilen van frustratie en pijn die niet overgaat.

Nu heb ik vandaag mijn afspraken afgezegd en heb ik urine weggebracht naar de huisartsenpraktijk. Volgens de assistente was mijn urine schoon en is er niks aan de hand en moet ik doorgaan met veel drinken. Als dit de eerste keer zou zijn, oké, best.

Echter, een tijd geleden had ik een heftige blaasontsteking. Er dreef zichtbaar pus in mijn weggebrachte urine. Drie dagen lang ochtendurine gebracht, drie dagen lang een negatieve uitslag en geen blaasontsteking volgens de dokter. Ik moest een lijstje invullen met welke klachten ik wel en niet had. Verder werd mij geen enkele vraag gesteld. Ik had geen koorts, dus ben op vrijdagmiddag naar huis gestuurd. Met als resultaat: zondagnacht op de spoedeisende met 40,5 graden koorts en een nierbekkeninfectie door verwaarlozing van een blaasontsteking waar ik sindsdien nog altijd last heb gehouden (extreem vaak moeten plassen, moeilijk kunnen ophouden). Ik had voor mezelf op moeten komen...

Nu wil ik dit keer zoiets voorkomen. Met dit verhaal heb ik net ook gevraagd of ze iets wilden voorschrijven, maar dat wilden ze niet. Morgen zal ik weer urine in moeten leveren. Op de één of andere manier komt de test bij deze huisarts tot nu toe altijd negatief uit en vinden ze geen bacteriën. Daarom krijg ik natuurlijk niks voorgeschreven en wordt ik volgens mij ook niet serieus genomen. Maar na mijn ervaring wil ik niet meer afwachten, maar gewoon antibiotica krijgen. Dat ik huilend van de pijn in mijn blaas nachten wakker lig, kan niet goed zijn. Ik ben alleen maar weer bang voor een opname op de spoedeisende.

Iemand tips om hier met de arts uit te komen? Ik heb al geprobeerd een gesprek aan te vragen, maar hij heeft deze week geen tijd en de assistent vindt het afdoende mij met uitleg (veel drinken, veel plassen) naar huis te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Tja.. als je daar niet verder komt dan de huisartsenpost vanavond bellen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Geen korte termijn oplossing maar zoek een andere huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Weet je huisarts van de vorige blaasontsteking die zo uit de hand is gelopen?

Ik kreeg trouwens vaak een blaasontsteking weer onder controle door veel te drinken en cranberrysap te drinken. Ik weet niet of dat voor jou ook geldt.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
19-02-2019 15:24
Geen korte termijn oplossing maar zoek een andere huisarts.
Die zal ik ook zeker zoeken als de situatie weer zo verloopt. Met andere afspraken zijn ze helemaal niet zo, wordt je ontvangen bij de huisarts zelf, vragen ze goed uit, etc. Alleen met blaasontstekingen lijkt het gewoon alsof ze mij/andere patiënten niet zo serieus nemen door alleen een vragenformuliertje te laten invullen en weer naar huis te sturen, na een negatieve test.
Alle reacties Link kopieren
In Italie krijg je de antibiotica gewoon mee bij de apotheek, net als paracetamol.. misschien in Belgie of Duitsland ook wel? Het proberen waard.
En tip voor nu: haal goede cranberrycapsules, ik heb die van de vitaminstore, daarmee heb ik het weleens zelf weggewerkt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Heb je de HA verteld dat je aan de vorige ellende een nierbekkenontsteking over hebt gehouden? Ik zou (inderdaad een andere HA zoeken) en er nu op staan om de HA te spreken en eventueel doorverwezen te worden naar een uroloog.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
19-02-2019 15:24
Geen korte termijn oplossing maar zoek een andere huisarts.
Die zal ik ook zeker zoeken als de situatie weer zo verloopt. Met andere afspraken zijn ze helemaal niet zo, wordt je ontvangen bij de huisarts zelf, vragen ze goed uit, etc. Alleen met blaasontstekingen lijkt het gewoon alsof ze mij/andere patiënten niet zo serieus nemen door alleen een vragenformuliertje te laten invullen en weer naar huis te sturen, na een negatieve test.
Alle reacties Link kopieren
Je huisarts hoort er ook voor jouw mentale gezondheid te zijn. Als jij je dus erg veel zorgen maakt (wat zeer begrijpelijk is!) is dat iets waar hij ook rekening mee zou kunnen houden, en je dus in ieder geval op gesprek laten komen. Je zou dit nogmaals kunnen benadrukken bij de assistente. Dus niet alleen hameren op dat je lichamelijke klachten wijzen op een blaasontsteking, maar ook aangeven dat je erg ongerust bent en piekert (gooi er maar wat drama in ;-) )

En als dat niet werkt, doen wat eerder ook al gezegd werd: vanavond naar huisartsenpost gaan. Aangeven dat je ondraaglijke pijn hebt en je vanwege je geschiedenis niet wil wachten tot morgen.

En daarna wisselen van huisarts, want hier voel je je duidelijk niet thuis.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
19-02-2019 15:27
In Italie krijg je de antibiotica gewoon mee bij de apotheek, net als paracetamol.. misschien in Belgie of Duitsland ook wel? Het proberen waard.
En tip voor nu: haal goede cranberrycapsules, ik heb die van de vitaminstore, daarmee heb ik het weleens zelf weggewerkt.
Ja, ik ga komende week naar het oosten van Europa op vakantie, daar hebben ze vat wel wat paardenmiddelen liggen bij de apotheek. Maar toch los ik het liever nu op voordat het weer uit de hand loopt. Ik heb nu D-mannose capsules gekocht en was bezig met een kuur cranberola poederzakjes. Het is alleen niet sterk genoeg, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, vergeten te zeggen dat ze mijn urine wel op kweek hebben gezet, omdat ik mijn zorgen deelde. Die uitslag krijg ik nog morgen... Ik hoop zo dat er snel wat uit komt, zodat ik geen nierbekkeninfectie krijg :"-(
Weddingpresent schreef:
19-02-2019 15:28
Die zal ik ook zeker zoeken als de situatie weer zo verloopt. Met andere afspraken zijn ze helemaal niet zo, wordt je ontvangen bij de huisarts zelf, vragen ze goed uit, etc. Alleen met blaasontstekingen lijkt het gewoon alsof ze mij/andere patiënten niet zo serieus nemen door alleen een vragenformuliertje te laten invullen en weer naar huis te sturen, na een negatieve test.
Ik zou dat vast in werking zetten, jouw huisarts geeft jou geen veilig gevoel. Als Het om zoiets kostbaars als je gezondheid gaat moet je geen risico nemen of nog een fiasco afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel een blaasontsteking?
Door een soa kun je toch ook dit soort klachten krijgen? Of niet?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-02-2019 15:33
Heb je wel een blaasontsteking?
Door een soa kun je toch ook dit soort klachten krijgen? Of niet?
Ik weet niet of je van een SOA ook echt pijn krijgt bij de uitgang van je urinebuis etc. Ik voel letterlijk mijn urinebuis van buiten naar binnen in brand staan en mijn blaas krampen. De kans dat ik een SOA heb is denk ik niet zo heel groot, ik heb al 4 jaar een vaste partner en met het doneren van bloed ben ik kort geleden op een aantal soa's getest.
Pak de telefoon. Bel de huisarts. Zeg tegen de assistente dat je een afspraak wil om je zorgen te bespreken. Gewoon door blijven vragen tot je een afspraak hebt. Vertel je huisarts over je nierbekkenontsteking en dat je je zorgen maakt dat dit weer zo gaat aflopen, laat hem/haar samen met jou een plan van aanpak maken.

Ga niet antibiotica in het buitenland kopen. Ga niet naar de HAP als het niet hoeft. Ga je niet in je eentje zorgen maken. Ga naar de huisarts en deel je zorgen. Wil de assistente geen afspraak maken binnen 24 uur ga dan vanavond naar de HAP, dien morgen een klacht in en zoek morgen nog een nieuwe huusarts.
Bij bloedgeven worden dingen als chlamydia, gonorrhoea, herpes, niet meegenomen. Dus niet onredelijk om te overwegen.
Alle reacties Link kopieren
mariel81 schreef:
19-02-2019 15:40
Bij bloedgeven worden dingen als chlamydia, gonorrhoea, herpes, niet meegenomen. Dus niet onredelijk om te overwegen.
Ik kan geen SOA opgelopen hebben, tenzij mijn vriend onveilig vreemdgaat. Ik vind dat nu nogal ver gaan om te overwegen... Een jaar geleden ben ik getest op alles, schoon.
Alle reacties Link kopieren
als je cranberrysap niet te drinken vind, wat ik zou kunnen begrijpen, meng het dan met wat spa of iets anders

het lijkt me in ieder geval een goed idee te werken aan het voorkomen van de blaasontstekingen

de tip van het plassen binnen een half uur na vrijen kende je hopelijk al?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook wel eens gehad de assistente stuurde me steeds weg. Huisarts kwam er niet eens aan te pas. Toen ik koorts kreeg heb ik gezegd dat ik een arts wilde zien. Toen ik tegenover haar zat en de klachten noemde, noemde zij het een a typische blaasontsteking en kreeg ik gewoon antibiotica. Wat een opluchting, klachten waren na 2 pillen al een stuk minder heftig. Dus ik zou zeggen: morgen zeggen dat je door een arts gezien wil worden. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Als je je niet serieus genomen voelt zoek dan een andere huisarts. Voor nu, doorverwijzing vragen en of naar de huisartsenpost.
Weddingpresent schreef:
19-02-2019 15:31
Trouwens, vergeten te zeggen dat ze mijn urine wel op kweek hebben gezet, omdat ik mijn zorgen deelde. Die uitslag krijg ik nog morgen... Ik hoop zo dat er snel wat uit komt, zodat ik geen nierbekkeninfectie krijg :"-(
Is wel vrij belangrijke info...

Even afwachten dus
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
19-02-2019 15:48
als je cranberrysap niet te drinken vind, wat ik zou kunnen begrijpen, meng het dan met wat spa of iets anders

het lijkt me in ieder geval een goed idee te werken aan het voorkomen van de blaasontstekingen

de tip van het plassen binnen een half uur na vrijen kende je hopelijk al?
Ik vind vooral dat er teveel suiker in zit, waardoor je een blaasonsteking weer in de hand werkt. En ik had de puf niet om naar de biowinkel te gaan voor een goede variant van cranberrysap. Ik heb nu D-mannose capsules gehaald (dat is het werkzame cranberry-bestanddeel). En ik drink water met wat appelciderazijn (goor!) om het zuur te houden in mijn blaas.

En dat plassen na het vrijen, daar zit het hem denk ik in dit keer ik doe dat altijd netjes en de dag voordat ik klachten had, ben ik in slaap gevallen voordat ik eruit ging om te plassen :facepalm: ik heb nu ook weinig/geen stress, dus daar kan het niet van komen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
19-02-2019 15:53
Is wel vrij belangrijke info...

Even afwachten dus
Ja, ik zal even moeten afwachten. Maar het probleem blijft hetzelfde, vorige keer kwam er namelijk uit de kweek ook niets en moest ik weer naar huis...
Alle reacties Link kopieren
Jemig, to! Ik heb echt medelijden met je, omdat ik weet hoe veel pijn een blaasontsteking kan doen.
En wat een onaardige assistente. Toch wat meer drammen hoor, en flink overdrijven. Bij mijn huisarts krijg ik altijd de ab gewoon mee. Vaak zie je direct al of je urine vies is of niet.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
19-02-2019 15:55
En ik drink water met wat appelciderazijn (goor!) om het zuur te houden in mijn blaas.
Ik dronk altijd water met flink wat citroensap (geconcentreerd, uit zo'n geel flesje uit de supermarkt) om mijn urine zuur te houden. Ik weet niet of het net zo effectief is als water met azijn, maar in ieder geval minder smerig denk ik ;-)

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven