Gezondheid alle pijlers

Blijf maar malen, overgang, of wat is dit?

13-03-2026 09:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sta continu aan de laatste tijd. Piekeren, malen, mijn lijf lijkt daardoor ook geen rust te vinden. Heel veel onrust in mijn lijf. Tinnitus die heel erg aanwezig is, bloeddruk die weer omhoog schiet. Zelfs s,nachts gaat het door. Slaap onrustig en droom de gekste dingen. Jankbuien. Voel mij steeds down.

Ik maak mij overal druk om. Mijn kat die weg is. (Het idee heb ik genoeg gedaan?), de oorlog en hoe verhard de wereld is. Hoe duur alles word. Mijn dochter die zegt “ ik wil later in de stad gaan wonen”. Haar vader is weer terug in de stad gaan wonen, ben bang dat ze dan bij hem wil wonen. Terwijl ze eerder aangaf dat ze niet meer naar hem toe wil. Dit alles ff kort samengevat. Piekeren, piekeren en nog eens piekeren. Merk dat ik ook een beetje voor mijn gevoelens wil weglopen. Ga dan maar weer wat doen om vooral niet na te denken maar ja de gedachten blijven wel. Een vriendin belde al “ is er wat met je?”. Die merkt ook dat ik niet lekker in mijn vel zit. Merk dat ik mij afsluit voor anderen. Word gewoon gek van mijzelf. Wat is dit? Kan dit met de overgang te maken hebben?

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt bij de praktijkondersteuner, denk dat het goed is om eens te gaan praten.
Ja, bij mij was dit de overgang. Ik maakte mij ineens over van alles zorgen, had angsten en nog wat meer. Het besef dat door de overgang kwam, maakte dat ik het meer kon relativeren.
Kan. Je hormoonhuishouding kan uit balans zijn en dat kan rare dingen met je doen; de onrust in je. Goed om het eens onder het licht te houden, schrijf de 'signalen' die je voelt en ervaart op voordat je op gesprek gaat. Vraag of ze waardes kunnen meten. Misschien maak je momenteel bepaalde stofjes minder aan waardoor zaken groter en somberder lijken dan ze in werkelijkheid zijn en je ze niet zo goed kunt relativeren. Sterkte. Is niet fijn zo'n periode.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Hoe oud ben je? en zie je verergering zo rond je pms-fase in je cyclus?
Lila-Linda schreef:
13-03-2026 10:46
Hoe oud ben je? en zie je verergering zo rond je pms-fase in je cyclus?
Ik ben 50 en ja ong de week voor dat ik ongesteld moet worden ben ik echt een emotionele dweil. Merk nu wel dat mijn ongesteldheid onregelmatiger word. Eerder was ik het altijd standaard op de 6e van de maand. Maar nu is het wel wat later steeds.
Zou kunnen. Zeker. Maar misschien ook niet. Er speelt ook veel he. Ik ben al 'post' maar wat jij daar aanhaalt, tinnitus die opspeelt, slecht slapen, somber,... dat heb ik ook wanneer er dingen mis gaan. Heb dan ook een torenhoge bloeddruk. Bij mij is dat dan stress gerelateerd. Alleen al die kat die weg is zou voor mij genoeg zijn om slapeloze nachten te hebben en hele dagen te piekeren. Op gelijk welke leeftijd. Wanneer problemen dan opgelost geraken zakt dat weer.
Sterkte.
Lisa2022 schreef:
13-03-2026 10:50
Ik ben 50 en ja ong de week voor dat ik ongesteld moet worden ben ik echt een emotionele dweil. Merk nu wel dat mijn ongesteldheid onregelmatiger word. Eerder was ik het altijd standaard op de 6e van de maand. Maar nu is het wel wat later steeds.
Afspraak met je huisarts, niet alleen de praktijkondersteuner.
Ik herken het, bij mij was hrt De oplossing
Als je vermoed dat het overgang gerelateerd is, zou je inderdaad met de huisarts hormoontherapie kunnen bespreken.

Ik ben daar mentaal heel erg van opgeknapt.
I wanna live my life with the volume full!
Ik pieker altijd al veel maar het werd erger toen ik bepaalde pillen moest slikken. Die verhogen mijn cortisol en kunnen ook overgangsverschijnselen geven. Ik ben al jaren door mijn overgang heen. Van mijn psychologe heb ik geleerd om bij piekeren (bij mij ‘s nachts op zijn ergst) het gelijk op te schrijven, en daarna een helpende gedachte. Bv.; “morgen wordt het mooi weer, ik ga lekker op een terrasje zitten.” Of: “ Ik bel morgen de dokter”.
Het helpt op dat moment, het komt wel weer terug het piekeren, maar ik kan er beter mee om gaan, ik raak niet meer helemaal in paniek. Veel sterkte! Goed dat je met de POH gaat praten, dat is meestal de eerste stap.
Vivamensje schreef:
13-03-2026 15:44
Ik pieker altijd al veel maar het werd erger toen ik bepaalde pillen moest slikken. Die verhogen mijn cortisol en kunnen ook overgangsverschijnselen geven. Ik ben al jaren door mijn overgang heen. Van mijn psychologe heb ik geleerd om bij piekeren (bij mij ‘s nachts op zijn ergst) het gelijk op te schrijven, en daarna een helpende gedachte. Bv.; “morgen wordt het mooi weer, ik ga lekker op een terrasje zitten.” Of: “ Ik bel morgen de dokter”.
Het helpt op dat moment, het komt wel weer terug het piekeren, maar ik kan er beter mee om gaan, ik raak niet meer helemaal in paniek. Veel sterkte! Goed dat je met de POH gaat praten, dat is meestal de eerste stap.
Oh dat is idd wel een goede tip. Ga ik proberen. Thx! Misschien idd voor het slapen gaan, dan ben ik het kwijt en slaap ik misschien rustiger.
Wat mij ontzettend helpt bij piekeren is naar binaural beats luisteren. Het helpt mijn hersenen in rust stand te krijgen. Ik probeer dan te letten op mijn ademhaling. Steeds als ik merk dat mijn gedachten weer afgeleid zijn, dan ga ik weer terug naar mijn ademhaling. Het effect is dat ik dan ook veel beter slaap, daardoor uitgeruster ben en daardoor ook weer minder pieker.
Tijdens de overgang hebben een hoop vrouwen ook veel last van angsten. Goed dat jij naar de huisarts gaat Lisa! Ik zou me zeker door laten verwijzen voor HRT! Sterkte en veel succes met alles! :redrose:
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Hipmetstip schreef:
13-03-2026 17:45
Wat mij ontzettend helpt bij piekeren is naar binaural beats luisteren. Het helpt mijn hersenen in rust stand te krijgen. Ik probeer dan te letten op mijn ademhaling. Steeds als ik merk dat mijn gedachten weer afgeleid zijn, dan ga ik weer terug naar mijn ademhaling. Het effect is dat ik dan ook veel beter slaap, daardoor uitgeruster ben en daardoor ook weer minder pieker.

Oh ga ik opzoeken. Thx! Ik heb ook een tijdje aan meditatie gedaan, misschien dat ik dat ook weer ga oppakken.
Al veel goede adviezen hier. Ik zou voor de combinatieaanpak gaan, hormoonhuishouding onderzoeken maar ook anti-piekertraining met een praktijkondersteuner of psycholoog, daar heb je altijd wat aan, ook als het hormonaal blijkt te zijn.
DeuxCents schreef:
13-03-2026 21:41
Al veel goede adviezen hier. Ik zou voor de combinatieaanpak gaan, hormoonhuishouding onderzoeken maar ook anti-piekertraining met een praktijkondersteuner of psycholoog, daar heb je altijd wat aan, ook als het hormonaal blijkt te zijn.

Ja ik had eerst zoiets van; “ ik stel mij aan, schop onder de kont en doorrrr”. Maar dit is niet iets van een week dat ik mij zo voel, speelt toch zeker al een paar maanden. Soms vliegt het mij echt aan. Ik ben alleenstaand, nog wel een dochter in huis. Maar niet echt een schouder in de zin van een volwassen iemand die mij weer ff met beide benen op de grond zet.

Dus denk idd dat het goed is om te gaan praten met de praktijkondersteuner.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven