Gezondheid alle pijlers

Blijvende opgezette klier in nek

19-03-2024 18:33 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Een tijd geleden ontdekte ik een opgezette klier in mijn nek. Omdat ik mij zorgen maakte hierover, mocht ik van de huisarts een echo laten maken. Hier kwam niks geks uit. Ik weet dat het normaal is dat klieren komen en gaan, maar de klier die ik heb, gaat niet weg. Ondertussen heb ik (omdat ik voor iets anders in het ziekenhuis in behandeling ben) bloed laten pikken en daar is ook niks geks uitgekomen. Verder geen andere rare klachten. Huisarts zei dat het lang kan duren voordat een klier verdwijnt. Ik heb vaker opgezette klieren bij mijn liezen/oksels en deze verdwijnen altijd na paar dagen weer. Ondanks geruststelling van de huisarts en echoscopiste, vind ik het toch wel gek dat de klier blijft zitten. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vind je dan gek? Het is toch duidelijk? Het is niks.
Het is onderzocht en omdat je je zorgen maakte, is er een echo gemaakt. Er is niets afwijkends gevonden. Het is dus niet iets waar je zorgen om hoeft te maken.
Maak je je vaker grote(re) zorgen om je gezondheid? Als dat zo is dan is het misschien raadzaam om met je huisarts kan bespreken wat je kunt doen tegen hypochondrie. Dat zeg ik niet om flauw te zijn. Het kan een behoorlijke belemmering zijn als je dat hebt. Als je huisarts heeft aangegeven dat het een een tijd kan duren voor het verdwijnt dan zal ik dat aannemen. Als het na drie weken er nog zit dan kun je nog eens bij je huisarts aankloppen. Wat denk jezelf dat het is? Of waar maak je zorgen over wat het zal kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je verkouden of iets van een ontsteking in je hoofd/keelgebied? veel stress? Dan gaat dit wel weer weg. Niet te druk maken en zeker niet als je al onderzoeken heb gehad en huisarts dit ook zegt. Ik heb het ook een tijdlang gehad ooit. Ging uiteindelijk gewoon weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pink-Freud schreef:
19-03-2024 19:02
Ben je verkouden of iets van een ontsteking in je hoofd/keelgebied? veel stress? Dan gaat dit wel weer weg. Niet te druk maken en zeker niet als je al onderzoeken heb gehad en huisarts dit ook zegt. Ik heb het ook een tijdlang gehad ooit. Ging uiteindelijk gewoon weg.
Nee, geen ontstekingen etc.
Wel een onrustige hoofdhuid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al bijna een jaar 2 opgezetten klieren in mijn nek. Volgens de huisarts zijn ze te klein om er zorgen over te maken en zolang ze niet groeien.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogtrommel schreef:
19-03-2024 18:59
Het is onderzocht en omdat je je zorgen maakte, is er een echo gemaakt. Er is niets afwijkends gevonden. Het is dus niet iets waar je zorgen om hoeft te maken.
Maak je je vaker grote(re) zorgen om je gezondheid? Als dat zo is dan is het misschien raadzaam om met je huisarts kan bespreken wat je kunt doen tegen hypochondrie. Dat zeg ik niet om flauw te zijn. Het kan een behoorlijke belemmering zijn als je dat hebt. Als je huisarts heeft aangegeven dat het een een tijd kan duren voor het verdwijnt dan zal ik dat aannemen. Als het na drie weken er nog zit dan kun je nog eens bij je huisarts aankloppen. Wat denk jezelf dat het is? Of waar maak je zorgen over wat het zal kunnen zijn?
Op google komen meteen de meest enge dingen voorbij. De bult zit er al zeker 6 weken. Ofja, 6 weken geleden ontdekt. Wellicht zit deze er al langer. Hypochondrie is wel bekend ja, daarvoor start binnenkort een behandeling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Loesiepoesie2 schreef:
19-03-2024 19:14
Ik heb al bijna een jaar 2 opgezetten klieren in mijn nek. Volgens de huisarts zijn ze te klein om er zorgen over te maken en zolang ze niet groeien.
Hoe groot zijn ze bij jou? Bij mij zijn het twee heel dicht bij elkaar, ongeveer 1 cm groot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jull22 schreef:
19-03-2024 19:15
Op google komen meteen de meest enge dingen voorbij. De bult zit er al zeker 6 weken. Ofja, 6 weken geleden ontdekt. Wellicht zit deze er al langer. Hypochondrie is wel bekend ja, daarvoor start binnenkort een behandeling.

Echt, als je even vijf minuten je best doet op Google, dan is élk ding wat je aan je lijf kunt zien of voelen mogelijk iets heel ernstigs. Van een sneetje in je vinger, tot een keertje diarree, en van een opgezette klier tot een kromme grote teen. Geef mij een klacht en ik zoek er iets naars bij voor je.

Als hypochondrie bij je bekend is, dan lijkt het me verstandig als je probeert dit nu los te laten en te wachten op je behandeling. En doorvragen over de grootte van bultjes bij andere forummers heeft echt totaal geen zin en brengt je alleen maar verder van huis.
We're just two lost souls
Jull22 schreef:
19-03-2024 19:15
Op google komen meteen de meest enge dingen voorbij. De bult zit er al zeker 6 weken. Ofja, 6 weken geleden ontdekt. Wellicht zit deze er al langer. Hypochondrie is wel bekend ja, daarvoor start binnenkort een behandeling.
Als je van jezelf weet dat je angstig bent en hypochondrie hebt dan is het verstandig om niet te gaan googelen. Ook niet om op een forum dit soort vragen te stellen. Het voedt enkel je angsten. Het is niet iets om je zorgen over te maken. Ik denk dat het verstandig is om dit topci ook weer te laten sluiten als ik eerlijk ben.
Er is een reden waarom artsen artsen zijn. Dit zijn ze na jarenlange studies. Het is onderzocht en er is niets uitgekomen. Er is dus niet iets geks met de klier aan de hand. Als je na onderzoek angstig blijft dan begrijp ik niet zo goed waarom je het laat onderzoeken.
Wacht tot je behandeling tegen hypochondrie begint. Blijf je je wel zorgen maken dan kun je teruggaan naar je huisarts en als je zorgen blijft maken, kan hij je misschien daarmee helpen of je doorverwijzen naar de ggz poh voor de tussentijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in ieder geval stoppen met de hele tijd aan je nek zitten en je druk maken. Afleiding zoeken en iets anders gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hypochondrie is heel vervelend. Goed dat je daar hulp voor gaat krijgen. Blijf in ieder geval van die klieren af, daar reageren ze namelijk ook op. Ik heb na een fikse keelontsteking ook weken last gehad van dikke, opgezwollen klieren. Ze verdwenen op den duur vanzelf weer. Ze kunnen werkelijk op alles reageren, zelfs op een niet zo interessant virusje of bij een berg aan angst/stress. Laat het los..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al minstens 22 jaar een opgezette klier in m’n hals links. Er zit een rijtje. Als ik verkouden ben worden ze dikker en voel ik ze allemaal (stuk of 4). Als ik niet verkouden ben voel ik er één. Die is (in rustige toestand) ongeveer een centimeter lang en iets minder breed, een ovaaltje. Ik was tien toen ik ‘m ontdekte en er is nooit verder naar gekeken, m’n ouders concludeerden dat ik me verder prima voelde en dat het niet groter werd en dat was dat. Ik neem na 22 jaar aan dat het oké is 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier exact hetzelfde. Loop er al een jaar mee rond en na echo en bloedonderzoek is tegen mij gezegd dat het niets is. Het groeit ook niet, dus ik vind het wel prima zolang ik geen andere klachten krijg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is gewoon een vervelende klier.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
19-03-2024 19:59
Ik heb al minstens 22 jaar een opgezette klier in m’n hals links. Er zit een rijtje. Als ik verkouden ben worden ze dikker en voel ik ze allemaal (stuk of 4). Als ik niet verkouden ben voel ik er één. Die is (in rustige toestand) ongeveer een centimeter lang en iets minder breed, een ovaaltje. Ik was tien toen ik ‘m ontdekte en er is nooit verder naar gekeken, m’n ouders concludeerden dat ik me verder prima voelde en dat het niet groter werd en dat was dat. Ik neem na 22 jaar aan dat het oké is 😉
Dit heb ik precies zo. Alleen dan rechts. Grappig
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey Jull,

Ik denk dat je angstklachten en hypochondrie weer opspelen, hou vol tot je therapie begint! Als de artsen alles hebben onderzocht moet je er vanuit gaan dat ze hun werk goed hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vaker opgezette klieren bij mijn liezen/oksels en deze verdwijnen altijd na paar dagen weer.
Misschien heb je daar gewoon meer aanleg voor dan. Ik heb zelf maar één keer in mijn leven opgezette klieren gehad, toen had ik Pfeiffer. Dus daarbuiten heb ik dat van nature niet snel, maar dat verschilt per persoon, misschien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb ik ook. Is ondertussen geloof ik al bijna 3 jaar geleden dat ik 'm ontdekte. Ik ben ook naar de dokter geweest, ook een echo gehad, en het bleek ook niets te zijn.

Ik leef nog steeds dus :) Probeer het los te laten, als ze niets op de echo hebben gezien, zal het allemaal echt wel goed zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er toen ik 32 werd ook zo eentje. Echt een knobbeltje. Huisarts was niet onder de indruk, ik moest maar terugkomen als het er na een maand nog zat. Was inderdaad zo. Ik bleek de ziekte van Pfeiffer te hebben. Het heeft denk ik wel bijna een jaar geduurd voordat de klier weer normaal was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
19-03-2024 21:19
Misschien heb je daar gewoon meer aanleg voor dan.
Dat kan een anatomisch dingetje zijn. Afhankelijk van je beenderstructuur, de massa van je spierweefsel en je hoeveelheid bindweefsel, kan het zijn dat een opgezette klier bij de ene persoon direct zichtbaar en voelbaar is, en dat de andere persoon het niet eens merkt omdat het niet zichtbaar is en er dus ook niet gevoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jull22 schreef:
19-03-2024 19:15
Hoe groot zijn ze bij jou? Bij mij zijn het twee heel dicht bij elkaar, ongeveer 1 cm groot.
Bij mij ook 2 dicht bijelkaar, eentje voel je bijna niet en de ander een halve cm ongeveer.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon had dit ook. Toen hij 9 was opeens een enorm opgezette klier rechts in zijn hals. Echt zo groot als een stuiter.

Ook echo gemaakt en bloed geprikt en niks aan de hand volgens de artsen.
En ik bleef ook ongerust.. Al had hij geen ziekteverschijnselen.

Pas recent is hij opeens weg. En hij is nu 13.
Ding heeft er dus 4 jaar gezeten. 🤷‍♀️
Alle reacties Link kopieren Quote
Quinnepin schreef:
19-03-2024 20:57
Dat is gewoon een vervelende klier.
:lol:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven