Gezondheid alle pijlers

Bloed doneren na nachtdienst?

25-03-2019 21:20 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende week draai ik enkele nachtdiensten. Nu heb ik na lange tijd een oproep gekregen om bloed te doneren (schijnbaar ben ik niet zo uniek met mijn bloedgroep dus ben al heel lang niet meer opgeroepen). Ik wil hier graag naartoe, maar ik weet niet zeker of dit verantwoord is. Uiteraard wil ik dit doen nadat ik heb geslapen, maar ik ben ook weleens afgewezen in verband met een te laag hb. Ook ben ik in het verleden flauwgevallen, maar dat was mijn eigen schuld (ik kwam in de vroege ochtend op de fiets badend in het zweet bij 25+ graden na ook nog eens slecht te hebben ontbeten). Was eventjes benieuwd naar jullie mening.
Be-grape-n?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon altijd gedoneerd wanneer ik opgeroepen werd. Alle tijden van de dag, na een zware training, voor een zware training. Gewoon gaan. Wanneer je hb te laag is, is deze de dag erna ook te laag. Deze is niet afhankelijk van een nachtdienst of niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat heeft je hb waarde met nachtdiensten te maken?

Ik ging altijd gelijk door vanuit de nachtdienst.
Alle reacties Link kopieren
Als je je goed genoeg voelt gaan, anders niet. Mooi dat je het wilt doen, maar niet ten koste van alles.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk even bellen (of dat kan ook online) of je na je periode van nachtdiensten terecht kunt. Dat is vaak geen probleem. Dat lijkt mij verstandiger. Ik heb zelf bloed gedoneerd en val ook makkelijk flauw en ik heb er laatste keer echt last van gehad. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Alle reacties Link kopieren
Dat van dat lage hb daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik soms al wat vermoeid ben of duizelig. Je kunt het natuurlijk niet van tevoren weten, maar ik was benieuwd of het dom zou zijn om te gaan omdat je misschien slap o.i.d. bent.
Be-grape-n?
Druif-je schreef:
25-03-2019 21:29
Dat van dat lage hb daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik soms al wat vermoeid ben of duizelig. Je kunt het natuurlijk niet van tevoren weten, maar ik was benieuwd of het dom zou zijn om te gaan omdat je misschien slap o.i.d. bent.
Je gaat natuurlijk alleen als je je fit voelt. Maak je er altijd zo’n ding van?
Ik zou gewoon gaan. Wel goed eten en drinken vooraf en erna als je de nacht weer ingaat, al zou ik persoonlijk kiezen voor de dag na je laatste nacht.

Mocht je vaker willen doneren, zou je trouwens ook kunnen kijken naar plasma doneren. Dat gaat op afspraak en bij keuringsarts heb je vaak ook voorrang waardoor je precies weet wanneer je kan en hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent.
Alle reacties Link kopieren
Nee, normaal maak ik er niet zo’n ding van, maar ik wil er wel goed over na hebben gedacht.

Bedankt voor de reacties. Kijken hoe ik me voel, dan ga ik gewoon!
Be-grape-n?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan hoe je erop reageert normaal gesproken. Ik ben een beetje een moeilijke bloeddonor, snel duizelig, niet lekker, laag hb, lage bloeddruk. Ik ga dus alleen in de avond doneren als ik genoeg gegeten heb, niet te moe ben en erna niks meer hoef en kan gaan slapen. Dan heb ik er het minste last van.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
25-03-2019 22:10
Het ligt eraan hoe je erop reageert normaal gesproken. Ik ben een beetje een moeilijke bloeddonor, snel duizelig, niet lekker, laag hb, lage bloeddruk. Ik ga dus alleen in de avond doneren als ik genoeg gegeten heb, niet te moe ben en erna niks meer hoef en kan gaan slapen. Dan heb ik er het minste last van.

Met een laag Hb mag je niet eens doneren dus dat kan geen rol spelen in hoe je je voelt.

Maar TO, je kan toch gewoon even wachten tot je nachtdiensten voorbij zijn als je denkt dat dat een probleem wordt? (Al zie ik het verschil tussen doneren na een dag werken of na een nacht werken niet zo).
.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt dus echt in de ochtend? Ik zou dan niet gaan want het enige dat ik wil na een nachtdienst is SLAPEN!
Alle reacties Link kopieren
Druif-je schreef:
25-03-2019 21:35
Nee, normaal maak ik er niet zo’n ding van, maar ik wil er wel goed over na hebben gedacht.

Bedankt voor de reacties. Kijken hoe ik me voel, dan ga ik gewoon!
Je kunt ook overwegen om over te stappen op plasma geven als ze je zo weinig oproepen.
Is ook minder belastend.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Na de oproepdatum kun je twee weken terecht voor donatie.
Kun je het niet een weekje doorschuiven dan?
Beter na je nachtdienst dan ervoor toch?
ambra schreef:
25-03-2019 22:37
Na de oproepdatum kun je twee weken terecht voor donatie.
Kun je het niet een weekje doorschuiven dan?
Dat ligt aan de locatie. Ik krijg echt een oproep voor een specifieke datum.

on topic: mijn hb is vaak op het randje, maar dit is altijd zo en niet afhankelijk van het moment van de dag . Ik heb ondanks dat nooit klachten. Voel je je fit dan kun je gewoon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Oh weer wat geleerd. Ik dacht dat het overal zo was. Lijkt me lastig, op een specifiek tijdstip. Je wilt er toch ook geen vrij voor nemen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
25-03-2019 23:05
Oh weer wat geleerd. Ik dacht dat het overal zo was. Lijkt me lastig, op een specifiek tijdstip. Je wilt er toch ook geen vrij voor nemen lijkt mij.
Hier, waar ik geef is het ongeveer 1 keer per maand, maar de mobiele donatieplek is er dan van 13:00 uur tot 20:00 uur, dus vaak wel passend te maken.
En bloed geven mag toch eventueel ook onder werktijd?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
25-03-2019 22:58
Dat ligt aan de locatie. Ik krijg echt een oproep voor een specifieke datum.

on topic: mijn hb is vaak op het randje, maar dit is altijd zo en niet afhankelijk van het moment van de dag . Ik heb ondanks dat nooit klachten. Voel je je fit dan kun je gewoon gaan.

Even 1 belletje en de afspraak is zo verzet hoor.
.
Lopervanhiernaardaar schreef:
25-03-2019 23:22
Hier, waar ik geef is het ongeveer 1 keer per maand, maar de mobiele donatieplek is er dan van 13:00 uur tot 20:00 uur, dus vaak wel passend te maken.
En bloed geven mag toch eventueel ook onder werktijd?
Alleen als je Eem noodoproep krijgt. Verder zou onder werktijd natuurlijk kolder zijn, zeker gezien de ruime openingstijden tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
25-03-2019 23:22
Hier, waar ik geef is het ongeveer 1 keer per maand, maar de mobiele donatieplek is er dan van 13:00 uur tot 20:00 uur, dus vaak wel passend te maken.
En bloed geven mag toch eventueel ook onder werktijd?
Dat laatste weet ik niet, zou dan in je CAO moeten staan denk ik? Ik werk in een academisch ziekenhuis, de bloedbank zit er aan vast dus ik ga altijd na werktijd direct door. Moet vaak wachten, heel soms kan ik bijna direct doorlopen. Wat dat betreft is op afspraak weer fijner. Zit nu soms een half uur te wachten. Maar alleen plasma is op afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
25-03-2019 23:28
Alleen als je Eem noodoproep krijgt. Verder zou onder werktijd natuurlijk kolder zijn, zeker gezien de ruime openingstijden tegenwoordig.
Ik kan mij redelijk makkelijk aanpassen, maar zo ruim zijn die mogelijkheden hier niet hoor. één keer per maand 8 uur, als je dan net moet werken, of in 't buitenland bent geweest ben je zo weer een tijd verder.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
25-03-2019 23:31
Ik kan mij redelijk makkelijk aanpassen, maar zo ruim zijn die mogelijkheden hier niet hoor. één keer per maand 8 uur, als je dan net moet werken, of in 't buitenland bent geweest ben je zo weer een tijd verder.
Dat moet dan maar. Hier kan je ochtends, middagen en avonden terecht. En ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat ze alleen voor mij open waren ;)
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
25-03-2019 23:31
Dat laatste weet ik niet, zou dan in je CAO moeten staan denk ik? Ik werk in een academisch ziekenhuis, de bloedbank zit er aan vast dus ik ga altijd na werktijd direct door. Moet vaak wachten, heel soms kan ik bijna direct doorlopen. Wat dat betreft is op afspraak weer fijner. Zit nu soms een half uur te wachten. Maar alleen plasma is op afspraak.

Plasma gaat hier ook op afspraak maar dat zegt niks, want het gaat even goed nog op volgorde van binnenkomst en als er dan net veel mensen zonder afspraak komen..
Maar ik trek er gewoon ruim de tijd voor uit, als een soort uitje. :)
.
Anoniem262821034 schreef:
26-03-2019 00:05
Plasma gaat hier ook op afspraak maar dat zegt niks, want het gaat even goed nog op volgorde van binnenkomst en als er dan net veel mensen zonder afspraak komen..
Maar ik trek er gewoon ruim de tijd voor uit, als een soort uitje. :)
Hier kan je voor plasma echt alleen op afspraak komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven