Gezondheid alle pijlers

bloed prikken kind lukt niet

16-01-2015 15:20 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter van 5 jaar oud moet een bloedonderzoek.

Verleden week zijn we naar de bloedafname van Star gegaan en daar is het in beide armen niet gelukt om er voldoende bloed uit te krijgen.

Vandaag zijn we naar een speciale kinderafdeling van de Star geweest, de zogenaamde prikprinses; en heb ik haar elleboogholte van tevoren ingesmeerd met verdovende zalf.

Helaas kwam er nu weer niks uit.

Volgende week moeten we dus weer.

Heeft iemand nog tips om het makkelijker te maken?

Bij de bloedafname zelf vertelde ze dat er geen andere manier is omdat het teveel buisjes zijn voor een vingerprik
Met een vlindernaaldje op haar hand of voet? Eerst insmeren met verdovende zalf!
Dat zal toch daar overlegd moeten worden. Uit de lies kan ook nog maar niet echt leuk.

Wat is de reden dat het niet lukt dan? Kind in paniek of niet aan kunnen prikken maakt nogal uit.

Vlindernaald is ook een optie maar dat weten ze toch echt daar wel het beste lijkt me.

Wel vervelend hoor, dat je weer met haar moet..
Hebben ze haar armen goed warm gemaakt? Soms worden daar warme doeken voor gebruikt. Wil nog wel eens helpen
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Kind is er behalve zachtjes huilen best rustig onder.

Ze gaven aan dat ze waarschijnlijk door de ader heen prikken of dat de naald vacuüm zuigt
Door de ader heen geeft volgens mij een blauwe plek (heb ik weleens gehad, mijn hele onderarm blauw).

Ik moet heel vaak bloedprikken en als ik gehaast ben en meteen door kan lopen, spuit het er bijna uit. Ik weet niet of je haar wat kan laten rennen of spelen vlak voordat je gaat (en dan moet je tussendoor niet rustig gaan zitten).

En toen ik nog bloeddonor was, moest ik heel vaak in zo'n stressballetje knijpen omdat het anders te langzaam liep. Ik weet niet of dat voor een kind een goed idee is, maar misschien kun je er wat mee.
Hebben ze een vlindernaald geprobeerd? Dat werkt bij kinderen vaak het allerbeste. Als het bij de STAR nou weer niet lukt, vraag dan of je op de kinderafdeling van een ziekenhuis terecht kan. Daar zijn mensen die de hele dag niets anders doen dan kinderen prikken. Niets te nadele van de STAR, maar zij hebben gewoon minder expertise in kinderen prikken.
En als ze alleen een beetje rustig huilt, vind ik haar heel stoer. Steeds moeten prikken in zo'n meisje is niet leuk.
Ik zal vragen of ze een vlindernaald kunnen gebruiken, nu hebben ze volgens mij beide keren een gewone naald gebruikt.

Haar armen zijn verleden week inderdaad blauw geworden
Bij mij moeten ze ook altijd met een vlindernaald prikken en het doet echt een stuk minder pijn ook nog eens.

Blauwe plekken kan je redelijk goed voorkomen,verkleinen door een paar minuten op de geprikte plek te duwen.
Mijn dochter had het probleem ook, ze had rollende aders en kon niet aangeprikt worden. Bij haar werd er altijd een ader in haar bovenarm (binnenkant) aangeprikt, met een normale injectiespuit en zo zogen ze bloed af. Misschien is dat een optie.
Hebben ze bij een dusdanig moeilijk te prikken kind nog geen vlindernaaldje geprobeerd? Heul vreemd. Hand of voet is idd een optie. Dan wel Emla creme halen via de huisarts! T'is pijnlijker.

Sneu voor zo'n klein meisje zeg :( .
Het is zeker sneu voor mijn kleine tengere grietje. De eerste keer zonder crème was ze nog lang aan het nasnikken. Vandaag ging het beter, al was het natuurlijk erg naar.

Ik ben blij dat ik hier tips krijg, want ik zie hetzelfde verhaal volgende week natuurlijk weer gebeuren als ze niks veranderen in de manier van prikken
Smeer je Emla erop? Hoelang van te voren?
ik heb nu de emla 5 kwartier van tevoren erop gesmeerd
Die tijd is prima, dan moet het werken.

Wel flink dik erop doen. En dan afdekken.
Ik weet niet of ze op het lab bananenspray hebben.

Werkt binnen 5 minuten tot een half uur. Vleugelnaadje is voor dunne vaatjes.

Als het niet goed gaat kinderarts vragen.
geniet nooit met mate
Emla is niet handig bij moeilijk aan te prikken vaten, het verdooft maar vernauwt ook de bloedvaten.

Beter is dan om Rapydanpleisters (*) te vragen via recept (ha), dat verwijdt de bloedvaten naast dat het goed verdooft. Minstens een uur, liever langer, vooraf aanbrengen. Zorgen dat je kind verder warm is, dus niet vlak na binnenkomst laten prikken. Jas uit, geen knellende mouwen, kopje warme thee oid geven. Alle beetjes helpen maar Emla niet, als ze zo moeilijk te prikken is.

Ik zou eigenlijk overleggen met de arts die de labbepalingen heeft afgesproken en voor een prikafspraak gaan in het zh: kinderarts of anesthesioloog. En dan nog met bovenstaande adviezen.

Sneu zeg zo, toch?

Ik hoop dat het lukt!

(*) de werkzaamheid zit hem in de verdovende zalf die in dit geval ook bloedvatverwijdend is èn een speciale pleister die warmte afgeeft: bloedvat verwijdend.
Je bent zelf een theepot
Door Emla is het idd moeilijker prikken. Op de holding van een ziekenhuis kunnen ze echt goed prikken, doen ze daar de hele dag.
Cum non tum age
quote:nerdopviva schreef op 16 januari 2015 @ 15:43:

En toen ik nog bloeddonor was, moest ik heel vaak in zo'n stressballetje knijpen omdat het anders te langzaam liep. Ik weet niet of dat voor een kind een goed idee is, maar misschien kun je er wat mee.Dit... en ik kreeg voordat ik de eerste keer bloed ging doneren het advies om alles goed warm te houden. Ik weet niet of je met de fiets gaat TO, maar anders met de auto gaan? Als je dat al doet dan hoop ik dat je iets hebt aan de andere adviezen hier.
Ik ga tot nu toe met de auto en kind is dik aangekleed , maar wel kouwelijk.

Ik heb ontzettend veel aan alle adviezen, al is er maar 1 tip die dichterbij de oplossing komt, dan ben ik al geholpen
Misschien een hotpad meenemen, met zo'n klikdingetje en dat je na gebruik uit koet koken. Lekker om in de hand te houden.

En inderdaad geen Emla! Ik heb zelf ook een tijd moeten prikken bij kinderen, en Emla maakt het echt een stuk lastiger de vaten te vinden. Daarbij vind ik zelf dat het tegen de pijn ook zwaar overrated is.

Een prik gelijk in een goed vat zonder Emla is meestal minder pijnlijk, dan moeten wroeten en draaien met Emla.

Een prikje doet nou eenmaal even pijn, maar is ook zo weer over. Als ik lees hoe stoer je meisje al is geweest, denk ik dat ze het best aankan zonder!
Ik zou informeren of je naar het ziekenhuis kunt gaan. In ieder ziekenhuis hebben ze wel een "talent", die ze oproepen voor de moeilijke gevallen.

Ik was zelf een paar jaar geleden door ziekte bijna niet te prikken en meestal werd er dan meteen al verder gebeld als ze mijn arm zagen en werd er iemand opgetrommeld.
En bij mij ook vrijwel altijd een vlindernaaldje.
Vlindernaaldje en op hand of voet prikken is geen optie als er meerdere buisjes afgenomen moeten worden. Emla achterwege laten en een lekker warme arm dmv kruik of warm water zijn goede tips. En absoluut de afdeling anesthesiologie inschakelen, als je op een poli gaat prikken is er altijd wel een loslopende ziel vandaar die kan komen prikken. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven