Gezondheid alle pijlers

Bloedprikken mislukt

14-11-2024 22:19 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Peuter moest vandaag bloedprikken en waar dat de vorige keren prima ging, mislukte het nu 2 keer.
Recht geprikt; half buisje druppelde met moeite vol, daarna stopte het. Beetje heen en weer met dat slangetje maar er kwam niets meer. Links hetzelfde verhaal.
Ze hebben nog gekeken of het aan de buisjes lag (of de vacuum nog goed was en de houdbaarheidsdatum) maar dat was het probleem in ieder geval niet.
Uiteindelijk gaf de klinisch chemicus akkoord voor de halve buisjes (ging over bloedstolling dus er moest een minimaal percentage bloed in zitten). Nog een ander buisje hebben ze met een vingerprik uit een vinger geknepen.
Was niet leuk, zeg maar
Ze snappen niet hoe dit mogelijk was en ik vraag me af of iemand weet waardoor het kan komen dat er gewoon amper bloed komt. Peuter moet sowieso ieder kwartaal prikken dus hopelijk gaat het de volgende keer weer goed maar dit maakt het niet makkelijker.
anjer29 wijzigde dit bericht op 14-11-2024 22:24
0.60% gewijzigd
Koude handen? Anders de volgende keer eerst even laten opwarmen in een bak water of onder de kraan .
Ach wat sneu. Misschien helpt lekker goed bewegen vooraf. Bij mij stroomt het iig beter als ik goed warm ben.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Hebben we aan gedacht, maar peuter voelde warm en had tot net voor het prikken een trui en winterjas aan. Had geen koude handen.
Peuters zijn altijd moeilijk te prikken toch. Mollige armpjes.

Raar dat zij dit niet weten. Als er geen bloed komt dan zit je ernaast.
RikM schreef:
14-11-2024 22:24
Peuters zijn altijd moeilijk te prikken toch. Mollige armpjes.

Raar dat zij dit niet weten. Als er geen bloed komt dan zit je ernaast.
Deze peuter heeft geen mollige armpjes, verre van zelfs ;-)
Er kwam wel even bloed, maar heel langzaam en daarna stopte het. Slangetje alle kanten op bewogen maar het was gewoon klaar.
Wel 2 blauwe armen en een blauwe vinger rijker nu.
Op een hele andere plek prikken? Ik kwam er een tijdje terug achter dat ik juist alleen in de holtes van mijn elleboog goed te prikken ben, maar in de rest van mijn armen en handen niet ivm ligging aderen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Anjer29 schreef:
14-11-2024 22:25
Deze peuter heeft geen mollige armpjes, verre van zelfs ;-)
Er kwam wel even bloed, maar heel langzaam en daarna stopte het. Slangetje alle kanten op bewogen maar het was gewoon klaar.
Wel 2 blauwe armen en een blauwe vinger rijker nu.

Ja dan hebben ze dus misgeprikt (of beter gezegd hij zat er wel in maar niet goed). Dat gebeurt heel snel bij kinderen.
Moiren schreef:
14-11-2024 22:27
Op een hele andere plek prikken? Ik kwam er een tijdje terug achter dat ik juist alleen in de holtes van mijn elleboog goed te prikken ben, maar in de rest van mijn armen en handen niet ivm ligging aderen.
Ze wilden nu niet ergens opnieuw meer prikken omdat het al 2x misgegaan was dus hebben ze een vingerprik gedaan voor het laatste buisje.
Ze hebben in de elleboogholtes geprikt, dat gaat normaal altijd prima. Door de trage stolling spuit het er altijd ontzettend hard uit.
Ga 't voor de volgende keer wel onthouden of ze eventueel kunnen kijken naar een andere plek!
RikM schreef:
14-11-2024 22:28
Ja dan hebben ze dus misgeprikt (of beter gezegd hij zat er wel in maar niet goed). Dat gebeurt heel snel bij kinderen.
Volgens de prikdames- en hoge baas die erbij geroepen werd, zaten ze niet door de ader heen. Geen idee of dat klopt maar ze stonden er met 5 man bij omdat ze het zo raar vonden. Zelfs nog overleg gehad met afdeling in t andere ziekenhuis. We hebben er ruim 3 kwartier gezeten
Oh en mijn ervaring: een naald die er al in zit willen corrigeren werkt niet en geeft alleen maar enorme blauwe plekken.
Vingerprik sucks, helemaal als ze er bloed uit gaan persen :|
Moiren schreef:
14-11-2024 22:33
Oh en mijn ervaring: een naald die er al in zit willen corrigeren werkt niet en geeft alleen maar enorme blauwe plekken.
Vingerprik sucks, helemaal als ze er bloed uit gaan persen :|
Dat laatste geloof ik graag: ik denk dat het hele ziekenhuis gehoord heeft dat het pijn deed :"-(
Anjer29 schreef:
14-11-2024 22:33
Volgens de prikdames- en hoge baas die erbij geroepen werd, zaten ze niet door de ader heen. Geen idee of dat klopt maar ze stonden er met 5 man bij omdat ze het zo raar vonden. Zelfs nog overleg gehad met afdeling in t andere ziekenhuis. We hebben er ruim 3 kwartier gezeten

Hoe denken ze dat te weten dan?

Ik vind het maar raar want dit is echt heel basis. Als er geen bloed meer komt dan zit je er doorheen. Opnieuw prikken op een andere plek.
Dit had mijn dochtertje ook toen ze bloed moest prikken. Ze was toen 3 jaar en ze moest behoorlijk wat buisjes. Eerst links maar dat stopte daarna rechts ook dat stopte en toen uit de vinger zoveel mogelijk geknepen. Ze was bij de eerste prik heel dapper maar bij de tweede en de vingerprik was het super huilen en mamma huilde mee ondanks haar vast houden natuurlijk op schoot.

Zo rot hè om je kleintje daar doorheen te moeten zien gaan.

Hopelijk is t volgende keer beter TO
where ever you go, go with your heart
Ik ben altijd heel moeilijk te prikken. Je zou verwachten van niet, want heel slank en zichtbare aders. Maar ze stuiten snel op een klep. Naast dat het veel pijn doet, komt er ook geen bloed uit of maar heel even.

Ik weet nu ongeveer welke plekken in mijn lichaam wel goed te prikken zijn. Ik kreeg uitleg van iemand op de spoed , dacht ik :P is alweer even geleden.
Sneu voor je kleintje :cry: en voor jou!
Wat ontzettend sneu, zeg!
Ik ben ook enorm moeilijk te prikken.
Laatste keer werd er een echo-apparaatje gebruikt. Dat ging goed.
Vraag er even naar, want niet iedereen die prikt weet hiervan.
En informeer eens naar andere locaties, die dit gebruiken.
Sterkte & succes!
Wat sneu, en dat ze het niet snappen ligt aan hen. Een slagetje een beetje gaan bewegen levert alleen blauwe plekken op. Dat hadden ze moeten weten!

Ze hebben hopelijk in je ziekenhuis van die gelei achtige compressen die aangenaam warm zijn van de magnetron, die kunnen ze een paar minuten op het armpje leggen zodat de vaten zich verwijden, daarna is het makkelijker prikken.

Sterkte.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Natuurlijk hebben ze verkeerd geprikt als het bloed niet stroomt, heel raar dat niemand in het ziekenhuis dat gewoon beseft. Bij mij is het ook altijd een drama met prikken totdat ze iemand van de ic of de eerste hulp erbij roepen en dan is het zo gepiept. Dus vraag de volgende keer iemand met (meer) ervaring.
Oh, wat ontzettend naar! Voor een volwassene waar het niet bij lukt is het al een nachtmerrie, maar bij een kindje... :cry:.

Ik heb zelf heel dunne aderen en soms lukt het wel bovenop mijn hand of in mijn pols net onder de muis van je hand. Misschien een tip voor de volgende keer?

Ze zijn echter bij mij ook een keer een halve nacht (beetje overdreven, maar zo voelde het wel) bezig geweest een aantal buisjes bloed af te nemen vlak voor een spoed blinde darmoperatie. Overal geprikt door verschillende verpleegkundigen en bont en blauw, maar geen resultaat.

Hierna ben ik naar de IC gebracht en degene die daar nachtdienst had kreeg het in no time voor elkaar. Het ligt dus echt aan degene die prikt.

Heel veel succes en sterkte de volgende keren. :heart:
caipiroska wijzigde dit bericht op 15-11-2024 09:03
Reden: foutje
0.26% gewijzigd
Bij één van mijn kinderen ging het ook zo moeilijk. Met een vlindernaaldje/vleugelnaald met een slangetje ging het al een stuk beter (vooral omdat het wisselen van de buisjes dan iets verderop gebeurt, daarbij sneuvelde het vaak).
Op de SEH konden ze het beter dan op de afdeling. Lieten kind daar bijvoorbeeld even op de rug liggen met arm naar beneden bungelend van de brancard af.

Uiteindelijk was vingerprik (KNIJP) drama helaas niet meer te voorkomen, kind had simpelweg niet veel bloed meer in het systeem.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Dank voor de tips, ga er een aantal aangeven de volgende keer dat we moeten prikken! De uitslagen zijn verslechterd zag ik online (huisarts nog niet gesproken) dus we zijn er nog niet vanaf voorlopig vrees ik, van dat bloedprikken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven