Gezondheid alle pijlers

Borstonderzoek huisarts

03-01-2019 16:05 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ben ik bij de huisarts geweest omdat ik een aantal dagen geleden iets vreemds dacht te voelen in mijn borst.

Gister bij de huisarts kon ik de plek niet meer vinden, maar mijn borsten.zijn beide bekeken en bevoeld.. gelukkig geen voelbare afwijkingen..

En nu een dag later denk ik de vreemde plek toch weer duidelijk te voelen.

Zou ik mezelf gekmaken? Ik ben nl bij vlagen hypochondrisch en weet als geen ander dat je geest je vanalles wijs kan maken.

Aan de ene kant wil ik graag vertrouwrn op de zorgvuldigheid van de huisarts en aan de andere kant dat onzekere gevoel....

Zouden jullie nog een keer teruggaan, t naast je neerleggen of een aantal weken aanzien?
Erizon schreef:
04-01-2019 06:52
.
De zorgkosten ontploffen inderdaad. En dat is iets waar we met ons allen verantwoordelijk voor zijn door onze zorgbehoefte op individuele basis te willen beoordelen, ipv moeilijke keuzes te maken wat we zien als nodige (nuttige) zorg.

Een mammografie enkel omdat TO geruststelling wil is imho niet altijd nuttig. Idem voor een pacemaker bij een 80+er. Of best wat andere dure behandelingen die nu zonder individuele kosten-batenanalyse worden voorgeschreven.
Tot je zelf oud bent en zorg nodig hebt, dan denk je daar vast anders over.
Alle reacties Link kopieren
Weet je huisarts van je hypochondrische neiging?
De mijne weet het en overlegt altijd met mij wat ik nodig heb.
Soms is zijn geruststelling genoeg, soms niet en dan vraagt hij extra onderzoek aan voor mijn geruststelling.

Zolang je niet elke week een extra onderzoek nodig hebt kan dat prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
damesbril schreef:
04-01-2019 07:27
Tot je zelf oud bent en zorg nodig hebt, dan denk je daar vast anders over.
.
Dat betwijfel ik. Ik zou mijn leven dan denk ik als afgerond beschouwen. Waarom accepteren we niet gewoon dat 75 een prima leeftijd is om te sterven?
Alle reacties Link kopieren
Gaat lekker off-topic allemaal
Alle reacties Link kopieren
Update. Ik ga nog een keer bij de huisarts langs. Mijn huisarts weet overigens van mijn hypochondrie.
Alle reacties Link kopieren
Nou ... ik ben net opnieuw grondig onderzocht door een andere huisarts.. heb de plek goed kunnen aanwijzen en ook deze arts voelde niets afwijkends... beide borsten voelen hetzelfde...

Kan mijn geest mij zo in de maling nemen?
fotoroid schreef:
04-01-2019 08:05
Gaat lekker off-topic allemaal
.
Heb je gelijk in. Sorry!

To, mooi dat de andere huisarts ook niets afwijkend voelde. Kun je het voor nu afsluiten? Natuurlijk kun je altijd terug naar de huisarts als er iets verandert.
Erizon schreef:
04-01-2019 07:54
.
Dat betwijfel ik. Ik zou mijn leven dan denk ik als afgerond beschouwen. Waarom accepteren we niet gewoon dat 75 een prima leeftijd is om te sterven?
Dit is compleet off topic inderdaad, maar ik hoop oprecht dat ik niet ouder dan 75 hoef te worden.
Grietje81 schreef:
04-01-2019 10:37
Nou ... ik ben net opnieuw grondig onderzocht door een andere huisarts.. heb de plek goed kunnen aanwijzen en ook deze arts voelde niets afwijkends... beide borsten voelen hetzelfde...

Kan mijn geest mij zo in de maling nemen?
Oh fijn!

Maar hoe werkt dat dan, die hypochondrie? Voel je je nu wel echt gerustgesteld?
Alle reacties Link kopieren
Grietje81 schreef:
04-01-2019 10:37
Nou ... ik ben net opnieuw grondig onderzocht door een andere huisarts.. heb de plek goed kunnen aanwijzen en ook deze arts voelde niets afwijkends... beide borsten voelen hetzelfde...

Kan mijn geest mij zo in de maling nemen?
Goede dat er nog even naar gekeken is.

Je zei gisteren dat je vertrouwen in je huisarts hebt. Nu ben je ook nog eens onderzocht door een collega met dezelfde conclusie. Kun je dat vertrouwen nu ook vast houden?

Alle reacties Link kopieren
Ik heb vreselijke angstaanvallen.. ik voel duidelijk een zacht beweegbaar bobbeltje en mijn partner ook.....

Aan de andere kant hebben 2 huisartsen me inderzocht en het antwoord was: beide borsten voelen t zelfde... kunnen 2 artsen t beide over t hoofd zien of voelen zd t wel maar is t gewoon niets afwijkends?

Ik heb vrijdagmiddag teruggebeld met aangave dat ik angst heb en oxazepam gekregen... gister nog eebs gebeld en nu xanax...

Mijn vriend voelde zojuisr en voelt idd ook een klein bobbeltje... maar ik ben onderzoxht??? Waaromvoelt de huisarts niets bijzonders??,, maak ik t grirriteerd door steeds wroeten?

Ik voel me angstig en daardoor depressief, maar ook niet serieus genomen door de huisartsen.... en nu dus nog banger.... juist omdat mijn vriend snapt wat ik voel..... maar dat kan een arts toch niet missen...


Ik heb nu dus xanax en maandag moet iknaar de praktijkondersteuner.....
Alle reacties Link kopieren
Bah wat naar voor je! Ik voelde in 2016 ook zo'n knobbel. Twee cycli gewacht, en toen was het er nog steeds. Ik ging naar de huisarts, die voelde het ook, dus naar de mammapoli. Lang verhaal kort: er zitten een stuk of wat fibroadenomen in mijn borsten, aan beide kanten. Misschien stelt het je wat gerust om te weten dat stel dat er echt iets zit, er een aanzienlijke kans is dat het goedaardig is. Sterkte, ik hoop dat je wat tot rust kunt komen.
Jeetje, dat is niet fijn Grietje. Misschien kun je beide sporen laten lopen? Met de POH GGZ gaan praten èn aanvullend onderzoek. Dan kun je hopelijk voor zowel de kortere als lange termijn hiermee omgaan.

Overigens: een zacht beweeglijk bobbeltje klinkt mij niet bekend in de oren. Ik had eerder een soort rijstekorrel (in het hele begin).
Mijn vriend voelde zojuisr en voelt idd ook een klein bobbeltje... maar ik ben onderzoxht??? Waaromvoelt de huisarts niets bijzonders??,, maak ik t grirriteerd door steeds wroeten?
Het kan toch zijn dat wat jullie voelen voor de huisarts als normaal voelt en dat het gewoon normaal weefsel is?

Of bedoel je dat de huisarts helemaal niets zegt te voelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet t niey. Ik kan me niet voorstellen dat t huisarts t over t hoofd heeft gezien... hij heeft nl wel op de bewuste plek gevoeld maar gaf aan dat beide borsten t zelfde voelen.
Mijn vrien voelt een soort adertje met een zacht beweegbaar verdinkinkje erop .

Mijn vriend gaat morgen de huisarts bellen..

Nu de xanax werkt en ik mijn cognitieve therapie van jaaaren geleden heb toepast kan ik me voorstellen dat ik het dikkee heb gemaakt door wroeten...ik kan me amper voorstellen dat de plek vergeten is bij t voelen....

Maar ik ben wel enorm angstig dit weekend hoor....
Misschien beter om in jouw geval je vragen alleen bij de huisarts neer te leggen en niet ook je vriend om een oordeel te vragen. Zo wakker je de angst alleen maar aan. Want je vriend durft-kan natuurlijk niet met zekerheid te zeggen dat hij niets bijzonders voelt. Hij kan je dus niet geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
Het kan inderdaad wat Nitflex zegt 'gewoon' een normaal stukje weefsel zijn, maar het zou wel geruststellend zijn als de huisarts dit voelt en aangeeft. Vervelend dat het allemaal zo loopt! Ik wens je sterkte en hoop dat je duidelijkheid voor jezelf kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met je? Heb je iets aan de praktijkondersteuner?
Alle reacties Link kopieren
Update:
Ik heb in feb een mammografie gehad en echo. Echo van de plek gaf een zwelling aan, maar niet iets ergs. Verder blijk ik mastopatie in beide borsten te hebben???

Vorige week voelde ik per toeval iets in mijn andere borst...een heel klein randje ofzo of puntje oid.
Ik ben dus wederom naar de ha geweest, maar die voelde niets...

Ik ben niet gerustgesteld, maar kan toch niet elk jaar een mammogradie vragen, omdat ik zo bang ben voor borstkanker?
Grietje81 schreef:
20-10-2019 14:02
Update:
Ik heb in feb een mammografie gehad en echo. Echo van de plek gaf een zwelling aan, maar niet iets ergs. Verder blijk ik mastopatie in beide borsten te hebben???

Vorige week voelde ik per toeval iets in mijn andere borst...een heel klein randje ofzo of puntje oid.
Ik ben dus wederom naar de ha geweest, maar die voelde niets...

Ik ben niet gerustgesteld, maar kan toch niet elk jaar een mammogradie vragen, omdat ik zo bang ben voor borstkanker?
Vertrouw op het oordeel van de professional. En misschien wat doen aan je angsten hieromtrent.
Grietje81 schreef:
20-10-2019 14:02
Ik ben niet gerustgesteld, maar kan toch niet elk jaar een mammogradie vragen, omdat ik zo bang ben voor borstkanker?
.
Nee dat is waanzin en bovendien is die straling ook niet gezond natuurlijk. Ik zou eerder iets aan je onredelijke angst doen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
20-10-2019 15:16
.
Nee dat is waanzin en bovendien is die straling ook niet gezond natuurlijk. Ik zou eerder iets aan je onredelijke angst doen.
Dit dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
03-01-2019 17:27
Het maakt de gezondheidszorg wel een stuk duurder, al die extra controles die niet perse nodig zijn bij een beetje meer vertrouwen in de deskundigheid van je huisarts.
Veel borstaandoeningen zijn niet eens te voelen maar enkel zichtbaar op echo en mammo. Een echo of mammo is niet zo schokkend duur. En als je er op tijd bij bent is de ingreep veel minder intensief en de kans op herstel veel groter, wat de kosten dus ook doet dalen.

Het is goed mogelijk dat je inderdaad iets voelt maar dat kan natuurlijk ook een onschuldige kiste zijn bv. Bij twijfel gewoon vragen voor een doorverwijzing ts.
Alle reacties Link kopieren
Beste grietje. Wat vervelend voor je. Die angst en onzekerheid wat herken ik me in jou.
Toen ik jouw leeftijd had (neem aan dat 81 je geboortejaar is) was ik ook zo angstig ivm hypochondrie. Ook ik had constant knobbels in mijn borsten en ben regelmatig naar mammapoli gestuurd. Gelukkig steeds loos alarm, het was mastopathie.
Ik heb toen therapie gehad want hypochondrie is vreselijk. Mijn hele leven stond in teken van angst.
Nu ben ik 20 jaar verder en gaat stuk beter. Mijn angst raak ik nooit helemaal kwijt.
Ga in ieder geval iets doen met je angsten en als je het niet vertrouwd ga naar je huisarts. Je bent echt geen zeur hoor. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Ik lees vooral terug 'ga iets met die angst doen'.

Het punt is dat ik niet meer weet wat: ik heb 10 jaar geleden bijna 1 jaar lang cognitieve gedragstherapie gevolgd.... en uiteindelijk gebruik ik sinds die tijd citalopram.... en toch nog die angsten. Ik leg dit regelmatig bij de ha neer.. en bij momenten dat t enorm de kop opsteekt krijg ik xanax mee. ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven