Gezondheid alle pijlers

Coloscopie en voorbereiding

15-07-2020 16:50 41 berichten
Morgen krijg ik een coloscopie.
En ik vind het nu al moeilijk. Eigenlijk best erg.
Om 12.00 uur heb ik voor het laatst 2 beschuiten gegeten.
De 2 tabletten heb ik ook al een paar uur terug ingenomen.
Om 18.00 uur moet ik beginnen met Eziclen.
Ik heb nu al honger haha, het rommelt aan alle kanten.
De aankomende uren zie ik enorm tegenop.
Het is de eerste keer dat ik een coloscopie krijg en ook voor het onderzoek zelf ben ik best behoorlijk zenuwachtig. Sterker nog, voor het infuus al o_o ik heb echt naaldenangst.

Wie heeft er ervaring met dit drankje en dit onderzoek? Hoe ging het bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Het beste is om het koud te drinken. Dus die zooi aanmaken en dan in de koelkast een uur voor dat je moet. Dat elke keer herhalen. Drinken met een rietje zodat je rustig drinkt. Ontspannen is belangrijk.
Ik had een ander drankje, maar het principe blijft hetzelfde. Ik vind de voorbereiding niet echt aangenaam, maar wel te doen.

Wat mij hielp: een vest of dekentje en warme sokken, je kunt het koud krijgen. Ontspannen op de bank met een film of boek. Vochtig toiletpapier, na de zoveelste keer op de wc wordt afvegen wat pijnlijk als je het droog doet.

Het onderzoek zelf heb ik met een roesje gehad. Voor het roesje was ik erg gespannen, maar met het roesje ging het prima.
Bedankt voor de tips.
Ik ga het dan maar klaarmaken en in de koelkast zetten het komende uur.
Een roesje krijg ik gelukkig ook.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft het gehad en vond het echt reuze meevallen. Alleen dat drankje vond ze vervelend. Sterkte morgen! Je bent er gauw vanaf.
Alle reacties Link kopieren
En zorg dat je ook bouillon drinkt, zodat je ook wat zout binnenkrijgt. Ik vond zelf ook het niet eten het lastigst, daar kreeg ik ook hoofdpijn van. Het onderzoek zelf viel alles mee. Ik was wel volledig wakker (ondanks het roesje), maar heb heerlijk ontspannend mee liggen kijken op het scherm, ik heb zelfs mijn bril teruggevraagd.

Volg wel netjes je instructies, het is echt zonde als je morgen komt en weer naar huis gestuurd wordt omdat het niet schoon genoeg is (dat overkwam de vrouw na mij, dan baal je echt, dan moet alles nog een keer over).
Oh wauw kan dat ook nog? Naar huis gestuurd worden?
Ik heb mij gelukkig aan alle regels gehouden uit de folder.
Momenteel zit ik aan de bouillon.
De tabletten hebben niks gedaan op wat gerommel na.
Nog een half uur tot het drankje.
Alle reacties Link kopieren
Laxeren is nooit leuk, probeer flink te blijven drinken, dat vult ook een beetje je lege maag. Met een roesje is het onderzoek goed te doen. Ik heb het een paar keer gehad inmiddels, en ik ben helemaal van de planeet door het roesje, krijg niets mee van het onderzoek. De laxeerdrank aanlengen met ranja in een smaak die je lekker vindt wil ook nog wel eens helpen. Of om en om: slok laxeerspul, slok lekker drinken.
Succes met de voorbereiding en met het onderzoek! Gaat goedkomen.
Dank je!

Wat betreft het onderzoek is het vooral de onwetendheid die mij zenuwachtig maakt.
Een paar jaar terug heb ik een gastroscopie gehad zonder roesje. Dat was echt hels.
Nu wel blij dat ik een roesje krijg.
Neus dicht houden tijdens het drinken helpt bij mij het beste.
Het is echt heel ranzig :sick:
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
15-07-2020 18:07
Neus dicht houden tijdens het drinken helpt bij mij het beste.
Dit. Het drankje is (helaas) echt geen pretje. Wel is dat direct het "zwaarste", omdat het roesje tijdens de coloscopie ervoor zorgt dat je hier (vrijwel) niets van meekrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee maar een kennis van mij heeft het laatst gehad en die vond het ontzettend meevallen :) En hij zag er ook enorm tegenop.
Hoe dan ook succes en sterkte!! Morgen ben je ervan af
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
15-07-2020 18:13
Het is echt heel ranzig :sick:
Hoe zijn de hoeveelheden die je moet drinken van dat spul? Ik had gelukkig picoprep, dat is maar twee keer een glas. Ook vies, maar door het in 1 keer weg te klokken ging het wel. Daarna citroenlimonade om de smaak weg te krijgen.
Ik moet het flesje aanvullen met water tot 500ml. Er staat wel nadrukkelijk bij dat ik er een uur over moet doen, omdat je anders heel misselijk kan worden. In 1 keer achterover klokken doe ik dus maar niet. Ben nu halverwege.
Alle reacties Link kopieren
In 1x zou ik niet doen, dan begin je te kokhalzen.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat zou ik met 500 ml niet doen. Was daarom heel blij met de picoprop omdat dat maar 150 ml per keer is (de ene moest ik 's avonds, de andere de volgende ochtend).
Dat klinkt wel veel beter inderdaad. Ik moet morgenochtend ook nog een keer 500 ml. Tussen 6.00 en 7.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het rustig drinken inderdaad anders wordt je misselijk. Probeer te ontspannen. Zodra je je misselijk voelt even stoppen. Niet haasten met drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ha Koetje, ik moest dit toevallig vorige week ook, met precies dezelfde voorbereiding (twee pilletjes en daarna Eziclen, avond van tevoren en de ochtend) en ook een roesje.

De Eziclen is inderdaad vies: de werkzame stoffen zijn héél zout en om dat te maskeren is er iets mierzoets aan toegevoegd. Dat levert een bizarre smaakcombinatie op.

Koud drinken (maar niet TE koud, dan krijg je zo’n ‘klap’ in je maag) en de 500 ml verdelen over 3 of 4 glazen. En dan dus elke 15 of 20 minuten een glas. Daarna lekker wat anders (heldere vloeistof!) drinken.

Ik heb afgewisseld tussen ice tea green, gele ranja (rood mag niet!), lichte thee en heldere bouillon. Zo heb je ook iets zouts en warms.

Als je deze 500 ml erop hebt zitten zal het snel gaan, dan gaat het krampen en rommelen in je maag. En als je dat hebt gehad zit je al op de helft van de Eziclen!!

Infuus prikken vind ik ook niet prettig, maar het moet nu eenmaal gebeuren. De andere kant op kijken en rustig blijven ademen. Ik vind het altijd ‘geruststellend’ dat ik dan niks hoef te doen: ik hoef niks te drinken of in te nemen, ik hoef mezelf niet te prikken, ik hoef het alleen maar te ondergaan.

Het onderzoek zelf heb ik door het roesje helemaal niet mee gekregen. Ik heb heerlijk geslapen.

Zet ‘m op, even doorbijten en dan is het voorbij!! :redrose:
Ik heb geen idee, want ik heb het toen gehad via een sonde. Was ook geen aanrader :biggrin: Ik was ontzettend blij met bouillon, omdat je toch wat zout had, wat smaak en het was warm. De scopie was echt een eitje. Ik vond het heel erg meevallen. Ik ben ook bang voor naalden en het infuus ging prima. Ik heb wel gevraagd om te liggen, omdat ik snel flauw val met prikken. Succes en sterkte!
Bedankt! Dat verdelen in 4 porties is wel een hele goede. Ik heb het nu gewoon in het maatbekertje en drink het met een rietje. Vind ik toch niet zo heel handig dat rietje. Nog minder dan een kwart te gaan.
Een sonde is ook geen pretje natuurlijk. Enige voordeel is dat je het niet proeft.
Alle reacties Link kopieren
Dus bijna door de eerste shift heen, fijn. Sterkte met de verdere voorbereiding. Alles bij elkaar vond ik het een stuk minder erg dan bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts.
Koetje86 schreef:
15-07-2020 18:47
Een sonde is ook geen pretje natuurlijk. Enige voordeel is dat je het niet proeft.
Dat is waar. Het duurde alleen echt een volledige dag en dat was toch niet heel fijn, als je continu met zo'n paal naar de wc moet. You got this! Je doet het al zo goed :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven