Coronavirus COVID-19 (deel 3)
zaterdag 29 februari 2020 om 15:27
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 21:28
Heb je wel een ventilatiesysteem?
Ik zet dat altijd aan direct na het douchen. Zit ook in mijn toilet en die slaat standaard aan.
zondag 1 maart 2020 om 21:29
Ik denk dat de huisgenoten van de quarantainee (is dat een woord?) dat moeten doen
Als je alleen woont maakt het verder niet heel veel uit toch?
nounou
zondag 1 maart 2020 om 21:29
Precies. In dat geval hoef je niks te doen behalve binnen blijven.Zazamaenade schreef: ↑01-03-2020 21:29Ik denk dat de huisgenoten van de quarantainee (is dat een woord?) dat moeten doen![]()
Als je alleen woont maakt het verder niet heel veel uit toch?
zondag 1 maart 2020 om 21:30
Maar het kind van die vrouw in Diemen is wel besmet. Dus die moet in isolatie volgens mij. Wel fijn nieuws dat kinderen er amper ziek van worden. Ik maak me altijd nog het meeste zorgen om de kinderen, alle ouders denk ik.Julus schreef: ↑01-03-2020 21:27https://www.telegraaf.nl/nieuws/1036327 ... oronavirus
Nieuwe update.
Ik ben gewoon echt doodsbang voor het scenario waarbij een van ons twee weken uit de buurt van de kinderen moet blijven, wie het ook heeft in het gezin. We hebben ook nog een kind met een beperking die je niet zomaar even ergens onder brengt - en die ook nog eens geen klap zou begrijpen van al die maatregelen. Ik maak me daar bijna drukker om dan om het virus zelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 1 maart 2020 om 21:33
Alleen een natuurlijke ventilatiebuis naar het dak. Wij hebben helaas niet zo'n luxe badkamer, ben er achteraf niet zo tevreden mee. Krap en onhandig.
zondag 1 maart 2020 om 21:33
Kan ik mij heel goed voorstellen. Maar ik zou proberen me niet druk te maken totdat het zich voordoet. Dat is geen doen. Kinderen zieken uit en klaar. Net als de meeste volwassenen. Nu zijn er ook vaak hele gezinnen tegelijkertijd grieperig. Binnenblijven is gericht op niet verder besmetten van anderen ( kwetsbaren).
zondag 1 maart 2020 om 21:36
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maakte zondag drie nieuwe coronapatiënten bekend. Omdat bij geen van drieën duidelijk is van wie de besmetting afkomstig is, bevindt Nederland zich mogelijk op onontgonnen terrein.
[...]
Twee van de drie nieuwe patiënten, de personen uit Tilburg en Coevorden, hebben ook carnaval in Tilburg gevierd. Zij waren daar ook niet besmettelijk, maar hebben het er mogelijk wel opgelopen. Het staat echter volgens het RIVM na uitgebreid onderzoek vast dat ze geen contact hebben gehad met de patiënt uit Loon op Zand.
https://www.nu.nl/coronavirus/6034393/h ... ebied.html
[...]
Twee van de drie nieuwe patiënten, de personen uit Tilburg en Coevorden, hebben ook carnaval in Tilburg gevierd. Zij waren daar ook niet besmettelijk, maar hebben het er mogelijk wel opgelopen. Het staat echter volgens het RIVM na uitgebreid onderzoek vast dat ze geen contact hebben gehad met de patiënt uit Loon op Zand.
https://www.nu.nl/coronavirus/6034393/h ... ebied.html
zondag 1 maart 2020 om 21:39
zondag 1 maart 2020 om 21:41
doornroosje9 schreef: ↑01-03-2020 21:38Kunnen kinderen niet gewoon bij hun ouders blijven als ze toch niet echt ziek worden?
Ja natuurlijk. Dat gebeurd uiteraard in overleg en binnen de mogelijkheden.
Wij hebben bijvoorbeeld helemaal geen adres waar ze heen zouden kunnen. Al zouden ze wel ziek worden dan bleven ze nog bij ons.
zondag 1 maart 2020 om 21:43
Hier werd een kind een week na mijn man ziek en ik weer een week daarna (maar net weer even anders, en veel korter). Het andere kind kwam niet aan de beurt, maar het blijft meestal niet bij 1....(nou ja, die ene keer in de drie jaar dat er iemand hier iets krijgt)
zondag 1 maart 2020 om 21:45
zondag 1 maart 2020 om 21:48
Er stond dat ouders hun kinderen nog wel mogen bezoeken in dat afgesloten ziekenhuis.
Mijn ouders hebben toen idd wel die spuit gehaald, maar ze waren toen beiden nog in goede gezondheid dus maakte me waarschijnlijk niet zoveel zorgen.
Hebben ook geen last gehad van die vaccinatie naar mijn weten.
In 2009 forumde ik ook al, maar toen was het toch lang niet zo'n hype als nu.
Dat vroeg ik me ook al af.doornroosje9 schreef: ↑01-03-2020 21:38Kunnen kinderen niet gewoon bij hun ouders blijven als ze toch niet echt ziek worden?
En andersom, als kinderen ziek worden, dan zal dat in de meeste gevallen denk ik pas blijken als een van de ouders klachten krijgt.
zondag 1 maart 2020 om 21:50
Weet iemand of er ook mensen aan het virus zijn overleden die niet tot de risicogroep behoorden?
Dochter is sinds vandaag ziek en een vriend die wij deze week ook meerdere keren hebben gezien is vorige week een weekend in Milaan geweest. Ze is net 3 en bekend met peuterastma maar dat gaat al tijden goed. Ze hoest nu veel, is benauwd en verkouden, zij heeft geen koorts. Zoon heeft al een paar dagen klachten maar dat komt denk ik nog van de 14mnd inenting die hij onlangs heeft gehad. Zelf ben ik ook sinds gisteren flink verkouden en ik verwacht ook dat het een verkoudheid is en niks anders.
Die vriend die in Milaan is geweest voelt zich overigens nog prima en heeft echt nergens last van.
Denk dat ik morgen maar even ga bellen met de ha voor advies, of ben ik nu aan het overdrijven vinden jullie?
Dochter is sinds vandaag ziek en een vriend die wij deze week ook meerdere keren hebben gezien is vorige week een weekend in Milaan geweest. Ze is net 3 en bekend met peuterastma maar dat gaat al tijden goed. Ze hoest nu veel, is benauwd en verkouden, zij heeft geen koorts. Zoon heeft al een paar dagen klachten maar dat komt denk ik nog van de 14mnd inenting die hij onlangs heeft gehad. Zelf ben ik ook sinds gisteren flink verkouden en ik verwacht ook dat het een verkoudheid is en niks anders.
Die vriend die in Milaan is geweest voelt zich overigens nog prima en heeft echt nergens last van.
Denk dat ik morgen maar even ga bellen met de ha voor advies, of ben ik nu aan het overdrijven vinden jullie?
zondag 1 maart 2020 om 21:51
Wat is dit nou weer voor simpele reactie? Als je ontwikkelingspsychologie hebt gehad dan begrijp je de impact van een dergelijke beslissing. Dat jij daar geen kaas van hebt gegeten zegt niks over mij. Daarvoor hoef je echt niet in China te leven.
zondag 1 maart 2020 om 21:52
Wij hebben net een bericht van school gekregen. De komende weken geven de kinderen de leerkracht even geen hand 's morgens en als jij of je kind luchtwegklachten heeft en een temperatuur van 38 graden of meer dan mag je niet naar school komen (dus ongeacht of je in de risicogebieden bent geweest).
zondag 1 maart 2020 om 21:54
Ik zou jou niet bij mijn moeder willen in deze staat. Lijkt me dat niemand er bij gebaat is dat je zwaar verkouden naar werk in de ouderenzorg gaat, laat staan als je risico loopt dat virus bij je te dragen.Amanthe schreef: ↑01-03-2020 20:18Ik zit in dubio en stel mijn twijfel ter sprake in dit topic:
Na een leuk weekje carnaval ben ik verkouden geworden en hoest nu al heel de week. Dit is vrij veel voorkomend. Nu blijkt dat mijn oom 3 dagen terug in het huis is geweest van een huidige in quarantaine geplaatste coronapatiënt. Diegenes partner krijgt morgen de uitslag. Mijn oom moet zich volgens het crisiscentrum laten testen en belt morgen de GGD voor advies. Hij heeft echter geen symptomen. Nu heb ik mijn oom en zijn gezin deze week meermaals gezien. Ik werk in de ouderenzorg, en vraag me vooral door deze risicogroep af of ik het beste morgen de huisarts kan bellen, of of ik nu dingen te zwaar overspeculeer. Ik ben nog niet op mijn werk geweest (dinsdag eerste werkdag weer) sinds carnaval. Ik heb tevens mijn temperatuur nog niet gemeten, maar zou me niet dusdanig ziek voelen dat ik daarom thuis zou blijven. Het is meer dat ik de verantwoording van zo’n risicogroep zwaar vind meewegen. Wat denken jullie dat ik het beste kan doen?
zondag 1 maart 2020 om 21:54
Ik vermoed dat dit in de komende week veel meer gaat voorkomen.Susan schreef: ↑01-03-2020 21:52Wij hebben net een bericht van school gekregen. De komende weken geven de kinderen de leerkracht even geen hand 's morgens en als jij of je kind luchtwegklachten heeft en een temperatuur van 38 graden of meer dan mag je niet naar school komen (dus ongeacht of je in de risicogebieden bent geweest).