Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19

16-02-2020 12:16 3035 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt die mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 1000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Wuhan Coronavirus
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 23:05
14.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lees graag weer mee.
Ik ook
Tvp
Tvp
Het is me opgevallen dat er alleen maar Chinese dodelijke slachtoffers zijn gevallen en vraag me dus af wat er anders is aan deze mensen dan aan al de anderen die zijn besmet en het zinvol is om dat te onderzoeken en zo dichter bij een goed vaccin te komen.
Cateautje schreef:
16-02-2020 13:09
Het is me opgevallen dat er alleen maar Chinese dodelijke slachtoffers zijn gevallen en vraag me dus af wat er anders is aan deze mensen dan aan al de anderen die zijn besmet en het zinvol is om dat te onderzoeken en zo dichter bij een goed vaccin te komen.
Er zijn ook veel meer besmette Chinezen en een andere gezondheidszorg in dat land dan in andere landen.
Cateautje schreef:
16-02-2020 13:09
Het is me opgevallen dat er alleen maar Chinese dodelijke slachtoffers zijn gevallen en vraag me dus af wat er anders is aan deze mensen dan aan al de anderen die zijn besmet en het zinvol is om dat te onderzoeken en zo dichter bij een goed vaccin te komen.
Zijn er helemaal nog geen niet-Aziatische doden?
YellowLemonTree schreef:
16-02-2020 13:12
Er zijn ook veel meer besmette Chinezen en een andere gezondheidszorg in dat land dan in andere landen.
Klopt. Er is nu een dode in Frankrijk, maar dat blijkt ook een Chinese man te zijn .
redbulletje schreef:
16-02-2020 13:14
Zijn er helemaal nog geen niet-Aziatische doden?
Nee en dat vind ik vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Buiten China zijn natuurlijk veel minder besmettingen en kunnen mensen goed verzorgd worden. Zuurstof toegediend krijgen en dergelijk. In China lijkt het mij chaos, dus zullen er ook veel doden vallen doordat ze niet geholpen kunnen worden.
Life is short. Eat dessert first.
Tvp
doornroosje9 schreef:
16-02-2020 13:19
Buiten China zijn natuurlijk veel minder besmettingen en kunnen mensen goed verzorgd worden. Zuurstof toegediend krijgen en dergelijk. In China lijkt het mij chaos, dus zullen er ook veel doden vallen doordat ze niet geholpen kunnen worden.
De dodelijke slachtoffers die buiten China zijn gevallen, zijn ook allemaal Chinese mensen.
doornroosje9 schreef:
16-02-2020 13:19
Buiten China zijn natuurlijk veel minder besmettingen en kunnen mensen goed verzorgd worden. Zuurstof toegediend krijgen en dergelijk. In China lijkt het mij chaos, dus zullen er ook veel doden vallen doordat ze niet geholpen kunnen worden.
Maar er zijn ook Chinese slachtoffers hier in het westen met de betere gezondheidszorg tot hun beschikking.
Als er echt alleen maar Chinese doden zijn en besmette niet-Aziaten alleen maar een griepje ervaren, zijn Aziaten dan gevoeliger op dit virus?
Wordt dit ook getest?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-02-2020 13:23
De dodelijke slachtoffers die buiten China zijn gevallen, zijn ook allemaal Chinese mensen.
Is er toch 'maar' eentje?
Life is short. Eat dessert first.
Cateautje schreef:
16-02-2020 13:14
Klopt. Er is nu een dode in Frankrijk, maar dat blijkt ook een Chinese man te zijn .
Weet jij hoeveel niet chinese mensen er besmet zijn?
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200208_04840343

Er zijn ook een Japanner en een Amerikaan overleden aan het virus, zij zijn echter overleden in China.
YellowLemonTree schreef:
16-02-2020 13:25
Weet jij hoeveel niet chinese mensen er besmet zijn?
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/verspreiding
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-02-2020 13:14
Klopt. Er is nu een dode in Frankrijk, maar dat blijkt ook een Chinese man te zijn .
Van 80 jaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-02-2020 13:25
Maar er zijn ook Chinese slachtoffers hier in het westen met de betere gezondheidszorg tot hun beschikking.
Als er echt alleen maar Chinese doden zijn en besmette niet-Aziaten alleen maar een griepje ervaren, zijn Aziaten dan gevoeliger op dit virus?
Wordt dit ook getest?
ja dat wordt getest. Puur op basis van statistiek is het niet gek dat er alleen chinese doden zijn, want er zijn gewoon heel veel chinezen die het virus hebben. Statistisch genomen klopt het dus dat er (nog) geen niet chinese doden zijn. Er zijn simpelweg te weinig niet-chinezen besmet.

Dat gezegd hebbende: je wil je natuurlijk niet alleen baseren op de statistiek, je wil OOK een inhoudelijke reden hebben om ofwel aan te nemen of wel uit te sluiten dat virus elke groep even hard treft. Daar worden nu testen op gedaan (in vitro dus, niet op echte mensen) om hier iets zinnigs over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
16-02-2020 13:27
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200208_04840343

Er zijn ook een Japanner en een Amerikaan overleden aan het virus, zij zijn echter overleden in China.
De betreffende amerikaan was van chinese afkomst.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
16-02-2020 13:27
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200208_04840343

Er zijn ook een Japanner en een Amerikaan overleden aan het virus, zij zijn echter overleden in China.

Is de Amerikaan van westerse, afrikaanse of aziatische afkomst?

Dat vind ik wel interessant om te weten. Zijn Aziaten gevoeliger dan mensen van andere afkomsten?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
In het begin werd er gedacht dat Aziatische mensen meer risico liepen om besmet te raken maar dat is inmiddels achterhaalt volgens mij.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 13:33
4.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh, crosspost met Florence13.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven