Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19

16-02-2020 12:16 3035 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt die mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 1000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Wuhan Coronavirus
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 23:05
14.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-02-2020 13:09
Het is me opgevallen dat er alleen maar Chinese dodelijke slachtoffers zijn gevallen en vraag me dus af wat er anders is aan deze mensen dan aan al de anderen die zijn besmet en het zinvol is om dat te onderzoeken en zo dichter bij een goed vaccin te komen.

Het virus is daar weken eerder opgedoken dan in de rest van de wereld en heeft kunnen voortwoekeren omdat nieuwe informatie erover is weggecensureerd.
Daarna zijn mensen uit Wuhan uitgewaaierd over geheel China. Er gaan vanaf het begin al getallen rond van 5 miljoen inwoners van Wuhan die zijn afgereisd naar familie vanwege Nieuwjaar voordat de stad werd afgesloten.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Op de Diamond Princess, die bij Yokohama ligt afgemeerd, zijn nu 355 mensen besmet, van de 1219 die getest zijn.
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... pass-68000
nounou
Alle reacties Link kopieren
https://www.facebook.com/derspiegel/vid ... 883289003/

Weet niet of dit al geplaatst is ;

Undercover beelden van een Chinese blogger hoe het echt in ziekenhuizen aan toe gaat vanaf 0:30.
...
florence13 schreef:
16-02-2020 13:30
ja dat wordt getest. Puur op basis van statistiek is het niet gek dat er alleen chinese doden zijn, want er zijn gewoon heel veel chinezen die het virus hebben. Statistisch genomen klopt het dus dat er (nog) geen niet chinese doden zijn. Er zijn simpelweg te weinig niet-chinezen besmet.

Dat gezegd hebbende: je wil je natuurlijk niet alleen baseren op de statistiek, je wil OOK een inhoudelijke reden hebben om ofwel aan te nemen of wel uit te sluiten dat virus elke groep even hard treft. Daar worden nu testen op gedaan (in vitro dus, niet op echte mensen) om hier iets zinnigs over te zeggen.
Fijn dat ze daar achteraan gaan, want ondanks de statistieken, vind ik het toch een vreemd fenomeen.
Dat komt dus neer op ongeveer een op de 4 mensen tot nu toe? Ik vraag me af of al die mensen voor de quarantaine periode al besmet waren of niet? Als ze tijdens de quarantaine ziek zijn geworden dan kan dat betekenen dat de maatregelen die genomen zijn niet altijd goed werken of dat het virus zich toch kan verspreiden door het ventilatiesysteem aan boort.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
16-02-2020 13:55
https://www.facebook.com/derspiegel/vid ... 883289003/

Weet niet of dit al geplaatst is ;

Undercover beelden van een Chinese blogger hoe het echt in ziekenhuizen aan toe gaat vanaf 0:30.
Er duiken meerdere beelden op, dat is het positieve aan sociale media. Het kan niet meer verborgen gehouden worden nu.

Ik hoop zo dat er iets gaat veranderen in China hierna. De mensen daar moeten dat regime toch ook kotsbeu zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Ik las gisteren ook ergens dat de mensen op de westerdam getest zijn d.m.v. temperatuur meten en een vragenlijst invullen. Weet niet of alle testen zo gedaan zijn maar die methode is toch niet betrouwbaar? De een voelt zich al ziek als er een scheet dwars zit en de ander denkt van ach die hoest stelt niks voor.
Alle reacties Link kopieren
Het rivm is de 91 mensen van de Westerdam kwijt staat op het liveblog van het AD.

De mensen worden verzocht zich bij de GGD te melden.

Nou lekker dan.
Hoe kunnen ze deze mensen nou kwijt zijn ? Worden ze niet gemonitord dan ?
Ik ben het even helemaal kwijt qua de Nederlanders op de Westerdam. Dan wordt er weer gezegd dat er geen extra maatregelen genomen worden want niet nodig. Dan zegt men weer dat ze die mensen gaan monitoren in samenwerking met GGD/Huisarts. Vervolgens mag de groep die nu nog daar zit toch niet naar huis want ojee er zijn misschien toch mensen besmet. En nu zijn ze die mensen kwijt?! Hoe kan dat nou?! Ik neem aan dat de westerdam een passagierslijst heeft? Die kun je toch opvragen en aan de hand daarvan de mensen benaderen?! Of denk ik nu te simpel?!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is een hele groep naar ons land gekomen en zitten er nog 14 Nederlanders vast in Cambodja. Zij mochten niet meer reizen toen bleek dat er toch een zieke aan boord was van het schip.

Die boot heeft een hele tijd rond gedobberd dus het RIVM heeft toch tijd zat gehad om een plan te bedenken voor wanneer ze ergens aan land mochten.
subnautica wijzigde dit bericht op 16-02-2020 14:32
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
16-02-2020 13:55
https://www.facebook.com/derspiegel/vid ... 883289003/

Weet niet of dit al geplaatst is ;

Undercover beelden van een Chinese blogger hoe het echt in ziekenhuizen aan toe gaat vanaf 0:30.
Wow. Ik ben hier eigenlijk behoorlijk van geschrokken. :woa:
Dat je geinfecteerd bent en naar het ziekenhuis gaat om 'behandeld' te worden, en dan vervolgens in een wachtkamer of in een ziekenzaal zit waar de lijken opgestapeld liggen... whut???
Jeetje zeg..
Alle reacties Link kopieren
Lachwekkend zijn de maatregelen die ze nemen. Toen bekend werd dat de ziekte besmettelijk is vóórdat een patiënt symptomen vertoont, hadden ze het hele protocol moeten aanpassen. Dat doen ze niet blijkbaar en dus reizen er hier en daar wat besmette mensen de wereld rond.
Ofwel zit er een verdachte reden achter, ofwel vindt men de ziekte niet zo spannend. Dat ze zo dom zijn geloof ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
16-02-2020 13:55
https://www.facebook.com/derspiegel/vid ... 883289003/

Weet niet of dit al geplaatst is ;

Undercover beelden van een Chinese blogger hoe het echt in ziekenhuizen aan toe gaat vanaf 0:30.

Was eerder geplaatst, in delen.
Fang Bin, van wie de beelden waren over het ziekenhuis en de lijkzakken, is nu verdwenen, net als Chen Quishi.
https://www.youtube.com/watch?v=sUvBNpkxrJo
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51486106
nounou
Alle reacties Link kopieren
In GB plant het Ministerie van Gezondheid grootscheepse “zelf-quarantaine” voor burgers als het virus zich verspreidt.
Verkoudheidsklachten zouden voldoende zijn om een dergelijke quarantaine voor te schrijven, een test zou achterwege blijven.
Zo wil men ziekenhuizen en kwetsbare patiënten ontlasten

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/0 ... es-spread/
De toekomst is niet meer wat het was
Ik heb gehoord dat niet alle filmpjes die nu rondgaan echt zijn. Niet dat de filmpjes niet echt zijn maar dat het filmpjes zijn van andere uitbraken zoals SARS, MERS etc. Er schijnen anti China groepen te zijn die nep nieuws verspreiden.

En nu we het toch over filmpjes hebben Chen Qiushi is nog steeds vermist en ze hebben een andere journalist die verslag deed ook opgepakt (Fang Bin) en die ook nog steeds vermist. Hoop dat het goed met ze gaat en ze snel weer ergens opduiken.
Eerste groep evacués niet besmet


 Onder de groep van 15 Nederlanders en
twee Chinese partners die twee weken
geleden uit Wuhan zijn teruggehaald,is
niemand besmet met het coronavirus.De
zeventien hebben de afgelopen 14 dagen
in quarantaine doorgebracht en zijn
allen gezond,meldt de GGD Brabant.

Een aantal van hen verbleef thuis in
afzondering,anderen zaten in de opvang
in Huis ter Heide.Alle beperkingen zijn
nu opgeheven.

De tweede groep evacués kwam terug op
9 februari.Zij zitten thuis,geïsoleerd
van de buitenwereld.Het gaat om vier
Nederlanders en twee Chinezen.Er zijn
ook Nederlanders in Wuhan gebleven.


NOS Teletekst.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-02-2020 13:56
Fijn dat ze daar achteraan gaan, want ondanks de statistieken, vind ik het toch een vreemd fenomeen.
Eigenlijk gaat niemand er vanuit dat er biologisch iets is waardoor aziatische mensen vatbaarder zijn. Er zijn bijna geen virussen die zich iets aantrekken van ras. Je ziet wel raciale verschillen in verspreiding, maar dat komt meestal door gedrag of locatie van een groep. Dan nog is het natuurlijk goed dat het getest wordt.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
16-02-2020 14:12
Hoe kunnen ze deze mensen nou kwijt zijn ? Worden ze niet gemonitord dan ?
het is vrij simpel om kwijt te raken, stel jij hebt een nederlands paspoort maar woont in spanje. Je besluit niet naar huis te gaan maar nog even langs familie in griekenland te reizen want je wil toch nog even vakantie hebben na het debacle op de boot.

Dat je een nederlands paspoort hebt betekent natuurlijk niet dat je a) in nederland woont en b) ook direct naar huis gegaan bent.
florence13 schreef:
16-02-2020 14:53
Eigenlijk gaat niemand er vanuit dat er biologisch iets is waardoor aziatische mensen vatbaarder zijn. Er zijn bijna geen virussen die zich iets aantrekken van ras. Je ziet wel raciale verschillen in verspreiding, maar dat komt meestal door gedrag of locatie van een groep. Dan nog is het natuurlijk goed dat het getest wordt.
Nou, gedrag lijkt me niet ver gezocht aangaande het dieet dat veel mensen daar volgen.

Ik hoorde iemand op televisie zeggen dat wij ook wild eten en het ons dus ook net zo gemakkelijk kan gebeuren. Toen bedacht ik dat het wild in ons kleine landje wel gemonitord wordt en dat dat in een groot land als China natuurlijk niet of nauwelijks te doen is.

We kunnen wel van alles vinden van wat er daar gegeten wordt, maar wij eten ook voedsel waar andere culturen van walgen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-02-2020 13:58
Dat komt dus neer op ongeveer een op de 4 mensen tot nu toe? Ik vraag me af of al die mensen voor de quarantaine periode al besmet waren of niet? Als ze tijdens de quarantaine ziek zijn geworden dan kan dat betekenen dat de maatregelen die genomen zijn niet altijd goed werken of dat het virus zich toch kan verspreiden door het ventilatiesysteem aan boort.
Zo kun je niet tellen, want nu gooi je alle mensen op een hoop. Met de cijfers die we nu hebben is er een besmettingscijfer van (om en nabij) de 2.6. Dat wil dus zeggen dat iedere persoon die besmet is gemiddeld 2 tot 3 mensen aansteekt. Het is niet willekeurig wie je aansteekt, want je steekt mensen in je nabijheid aan. Je steekt dus eerst je eigen gezin/reisgezelschap aan, en die steken dan weer anderen aan. Je wil dus eigenlijk nagaan wie er precies met wie in contact geweest is en ook hoe ziek die persoon was op het moment dat hij bij anderen in de buurt kwam. Dan kun je pas wat zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-02-2020 14:58
Nou, gedrag lijkt me niet ver gezocht aangaande het dieet dat veel mensen daar volgen.

Ik hoorde iemand op televisie zeggen dat wij ook wild eten en het ons dus ook net zo gemakkelijk kan gebeuren. Toen bedacht ik dat het wild in ons kleine landje wel gemonitord wordt en dat dat in een groot land als China natuurlijk niet of nauwelijks te doen is.

We kunnen wel van alles vinden van wat er daar gegeten wordt, maar wij eten ook voedsel waar andere culturen van walgen.
zou goed kunnen.

Ik wil wel even de kanttekening maken (en dat bedoel ik niet op jouw post maar in het algemeen) dat gedrag niet perse iets is waar je een keuze in hebt. Als we bijvoorbeeld kijken naar raciaal gerelateerde aandoeningen zie je bijvoorbeeld dat blanke mensen veel minder vaak sterven aan ondervoeding dan niet-blanke mensen. Het is niet zo dat die niet-blanke mensen gewoon iets stoms gedaan hebben waardoor ze dus sterven aan ondervoeding, het ligt buiten hun schuld, het komt gewoonweg omdat zij vaker op plekken wonen waar voedsel te korten zijn (door allerlei redenen). je ziet het verschil bijvoorbeeld ook met diabetes, dat komt in sommige delen van de wereld vaker voor bij de ene groep dan bij de andere groep op de zelfde locatie. Dat komt niet omdat die groep vatbaarder is, maar meestal omdat die groep minder goede toegang heeft tot (preventieve) gezondheidszorg en niet de financiele middelen om op een gezond dieet te leven.

Er is natuurlijk ook gedrag wat je wel zelf kiest, er sterven bijvoorbeeld veel minder moslims aan een alcohol vergiftiging dan blanke mensen.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
florence13 schreef:
16-02-2020 15:02
Zo kun je niet tellen, want nu gooi je alle mensen op een hoop. Met de cijfers die we nu hebben is er een besmettingscijfer van (om en nabij) de 2.6. Dat wil dus zeggen dat iedere persoon die besmet is gemiddeld 2 tot 3 mensen aansteekt. Het is niet willekeurig wie je aansteekt, want je steekt mensen in je nabijheid aan. Je steekt dus eerst je eigen gezin/reisgezelschap aan, en die steken dan weer anderen aan. Je wil dus eigenlijk nagaan wie er precies met wie in contact geweest is en ook hoe ziek die persoon was op het moment dat hij bij anderen in de buurt kwam. Dan kun je pas wat zeggen.
Zou daar nu al onderzoek naar worden gedaan, naar hoe de besmetting is verlopen? Zijn de besmettingen bijvoorbeeld vooral van mensen die een hut delen? En hoeveel dagen heeft iedereen nog vrij rondgelopen, sinds de besmette man aan boord kwam?

Of komt daar over een paar maanden pas meer info over?
Alle reacties Link kopieren
Tvp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven