Gezondheid alle pijlers

Cystoscopie

22-06-2022 17:04 14 berichten
Ik moet binnenkort een echo laten uitvoeren voor een blaasonderzoek. Nu blijkt deze zonder verdoving te zijn. Ik heb de Mirena met verdoving laten plaatsen en vond het echt zo ontzettend pijnlijk.

Ik zit er heel erg tegenop, ook omdat het onderzoek zeker een tiental minuten in beslag neemt.

Ik las dat dit altijd onder verdoving gaat, maar deze dus niet.

Hebben mensen ervaringen met dit onderzoek zonder verdoving?

Ik heb een lage pijngrens, al van jongs af aan. Ik kijk er dus echt wel tegenop.

Misschien kan iemand mij gerust stellen en anders dan moet ik er gewoon even doorheen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bel even terug naar het ziekenhuis en leg je probleem voor.
Als ze het niet weten, kunnen ze je ook niet helpen en wie weet wat er allemaal nog mogelijk is.

Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het onderzoek niet te doen zou zijn zonder verdoving, zou een arts je dat ook niet zomaar aandoen.
Om iets naar binnen te krijgen via je plasbuis wordt een gel (glijmiddel) gebruikt waar ook verdovende stoffen in zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even voor de duidelijkheid krijg je een echo (dat is van buitenaf) of een cystoscopie (met cameraatje in de blaas kijken)?

Ik heb beide ooit gehad en de bij de cystoscopie werd wel degelijk een verdovende gel aangebracht. Het was ook niks in vergelijking met het plaatsen van een spiraal, dat vond ik ook heel pijnlijk. Het is even een koud/onprettig gevoel en als de camera erin zit voel je eigenlijk nauwelijks meer wat. Het kan wel gevoelig / pijnlijker zijn als je plasbuis zelf is aangedaan natuurlijk. Heel veel succes!!
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
22-06-2022 17:08
Als het onderzoek niet te doen zou zijn zonder verdoving, zou een arts je dat ook niet zomaar aandoen.
Hier ben ik het overigens dan weer niet mee eens. In Nederland worden heel veel onderzoeken zonder verdoving uitgevoerd wat in het buitenland (ook bij onze buurlanden) ondenkbaar zou zijn (vb punctie bij vruchtbaarheidsbehandelingen). Hier is de cultuur toch meer van tanden op elkaar ipv zo gemakkelijk mogelijk maken voor de patient, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk!
Ik heb aangegeven het spannend te vinden en de vraag die ik stelde over verdoving was een bekende vraag.

Ik vroeg expliciet naar de verdoving, maar deze werd niet gegeven. Ik las ook namelijk over die gel. Komt dan vast goed!

Het is inderdaad een inwendig onderzoek. Bedankt! Dat geeft mij wat rust!
Alle reacties Link kopieren Quote
Valt heel erg mee hoor en die tien minuten zijn zo om. Ze zijn ook heel lief en snappen dat het even heel vervelend is, je voelt wel wat maar het is niet pijnlijk.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er weinig last van.
Wat een geruststelling, waardeer jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit onderzoek ook gehad, was wat ongemakkelijk maar deed bij mij geen pijn. Wat ik vooral zo fijn vond was dat de medewerker en diegene die het onderzoek uitvoerde mij zo gerust stelden en heel lief waren. Moest een reeks onderzoeken ondergaan na incontinentie klachten na een baarmoeder verwijdering. De arts nam mij gelijk zeer serieus, werd een onderzoek gepland, iedereen was super lief en begripvol. Godzijdank verdwenen de klachten spontaan na 6 weken.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring met een cystoscopie, maar wel met een katheter na mijn bevalling. Daar was ik vreselijk benauwd voor, omdat bv uitstrijkjes bij mij ook ontzettend pijn deden. Maar dit gaat via een andere opening natuurlijk, en ik heb er echt niks van gevoeld. Ok, ik was net bevallen, maar ik ben dus echt een watje als het op ‘handelingen daar’ aankomt, en dit was echt geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog nooit een cystoscopie gehad, maar heb wel een paar keer een blaaskatheter gehad. Ik neem aan dat het gevoel vergelijkbaar is, want bij beide handelingen wordt er dus een slangetje via je plasbuis naar binnen gebracht. Dit is niet echt pijnlijk te noemen. Het kan wel wat branderig aanvoelen. Van een blaaskatheter vond ik het het vervelendst dat ik die de hele dag in had en dat ik 'm bij bewegen af en toe random een beetje voelde prikken/steken. Verder tussendoor voelde ik hem niet. Jij ligt voor het onderzoek gewoon stil en na het onderzoek gaat het slangetje er weer uit, dus dat zou reuze mee moeten vallen!

Ik heb trouwens ook vaak genoeg een blaaskatheter bij andere mensen ingebracht en ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand dit pijnlijk vond. Hooguit even ongemakkelijk of branderig, maar dat is het dan ook wel.

Overigens wordt er bij het inbrengen altijd gebruik gemaakt van een soort glijmiddel dat ook een beetje een verdovende werking heeft.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het heel erg mee vallen. Het voelt een beetje vervelend, maar is niet pijnlijk. Ik heb in mijn leven heel wat vervelender onderzoeken gehad. En ook bij mij waren ze heel erg lief. Bovendien mocht ik meekijken met de beelden en dat leidt lekker af.
Ik word echt helemaal blij hoor van jullie berichten! Die mirena deed zo'n verschrikkelijke pijn, dat ik denk al te vernauwen als er iets ingaat, maar dit stelt mij hartstikke gerust! En wil graag van de klachten af, normaal zou ik nog wel excuses verzinnen om niet te gaan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven