darmkanker zus,coloscopie en gevoelschaos
maandag 16 februari 2026 om 20:45
Vorig jaar november is er bij mijn zus darmkanker geconstateerd waarvan we allemaal erg geschrokken zijn. Wij waren allemaal de eerste dagen na dit nieuws compleet in shock. De tumor is verwijderd en de prognose is goed. Volgens de oncoloog zijn er geen uitzaaiingen. Ze is nu bezig met een standaard-chemo van 3 maanden en krijgt nu de derde behandeling. Mijn wens is dat ze weer helemaal beter mag worden.
Op dit moment ben ik bezig met het acceptatieproces van mijn ASS en ADHD en met re-integratie en het verwerken van het nieuws van mijn zus. Ik ben er zelf ook erg verdrietig van en de eerste dagen kon ik het niet geloven en was behoorlijk in shock. Dat geldt trouwens voor de hele familie. Ik noem die dingen allemaal op omdat het op dit moment erg veel is. Mijn zus bracht op een botte manier dat we allemaal een coloscopie moesten laten doen. Ik reageerde overprikkeld en zei dat ik er later weer op terug zou komen (had net zelf ook 5 onderzoeken gehad waaronder het verwijderen van een bloedende poliep uit mijn baarmoeder.) Er ontstond een miscommunicatie (geen ruzie) en ik heb uiteraard gelijk mijn excuses aangeboden. Als het weer wat rustiger is gaan we een keer samen praten.
ik heb begrip voor de situatie van mijn zus,snap haar frustratie goed,toon regelmatig belangstelling,ga samen met mijn vriend bij haar op visite en stuur haar ook regelmatig berichten en blijf voor haar duimen. En dat ze de boodschap brengt is goed en ook belangrijk maar ze had het eventueel ook zo kunnen zeggen:´Mijn oncoloog raadt jullie allemaal een darmonderzoek aan. Maak bij gelegenheid een afspraak bij je huisarts en stel al je vragen!´
Tijdens het dieet mag je geen zaden en pitten eten wat logisch is. Maar als ik gespannen ben heb ik vaker moeite met eten. Ik hoef gelukkig alleen 2 keer een halve liter van het laxeermiddel te drinken en daarnaast nog veel vocht en hoop dat ik niet misselijk wordt of krampen krijg omdat ik vervelende ervaringen erover heb gelezen. Wat de coloscopie betreft zo ben bang dat het pijnlijk is. Dit komt o.a. ook door een trauma i.v.m. een gastroscopie die ik ooit had waarbij het roesje niet werkte. Ik voelde toen een enorme druk in mijn keel,kreeg een paniekaanval en stond ineens naast de onderzoekstafel. Daarna weet ik niets meer. Ik ben toen ook niet professioneel behandeld. Achteraf hoorde ik dat het onderzoek niet nodig was geweest want de klachten vielen mee. De kanker bij mijn zus is niet genetisch (gen-onderzoek is al gedaan). Maar op dit moment is de angst voor darmkanker behoorlijk aanwezig bij mij en dat vind ik het ergste van alles,de uitslag dus. Soms heb ik zelf nare dromen en paniekaanvallen.
Ik slaap gelukkig goed,geniet van de mooie dingen,heb afleiding en vergeet het tussendoor ook. Maar dan komt de angst ineens weer terug en daar heb ik geen controle over. De afspraken voor de intake en het onderzoek staan al en zullen half en eind maart plaatsvinden. Maar ik zit me nu al druk te maken en wil van me afschrijven,vandaar ook dit topic. Uiteraard weet ik dat dit hier ook weer over zal gaan en mijn angsten weer minder zullen worden.
Ik kan goed met mijn vriend,mijn begeleiding,mijn vriendinnen en andere familieleden erover praten. Mijn vriend is i.v.m. een chronische darmziekte bekend met onderzoeken en kan me wegwijs maken. Ik heb het intake-gesprek goed voorbereid en zal open zijn over mijn angsten,trauma,ASS en ADHD.
Het is een lang stuk geworden en ik zit in een rollercoaster vol emoties. Mijn post kan verwarrend overkomen omdat er zoveel in me omgaat.
Daarnaast ben ik ook op zoek naar verhalen van mensen die een coloscopie hebben laten doen en zou het fijn vinden als iemand deze zou willen delen. Alvast bedankt!
Op dit moment ben ik bezig met het acceptatieproces van mijn ASS en ADHD en met re-integratie en het verwerken van het nieuws van mijn zus. Ik ben er zelf ook erg verdrietig van en de eerste dagen kon ik het niet geloven en was behoorlijk in shock. Dat geldt trouwens voor de hele familie. Ik noem die dingen allemaal op omdat het op dit moment erg veel is. Mijn zus bracht op een botte manier dat we allemaal een coloscopie moesten laten doen. Ik reageerde overprikkeld en zei dat ik er later weer op terug zou komen (had net zelf ook 5 onderzoeken gehad waaronder het verwijderen van een bloedende poliep uit mijn baarmoeder.) Er ontstond een miscommunicatie (geen ruzie) en ik heb uiteraard gelijk mijn excuses aangeboden. Als het weer wat rustiger is gaan we een keer samen praten.
ik heb begrip voor de situatie van mijn zus,snap haar frustratie goed,toon regelmatig belangstelling,ga samen met mijn vriend bij haar op visite en stuur haar ook regelmatig berichten en blijf voor haar duimen. En dat ze de boodschap brengt is goed en ook belangrijk maar ze had het eventueel ook zo kunnen zeggen:´Mijn oncoloog raadt jullie allemaal een darmonderzoek aan. Maak bij gelegenheid een afspraak bij je huisarts en stel al je vragen!´
Tijdens het dieet mag je geen zaden en pitten eten wat logisch is. Maar als ik gespannen ben heb ik vaker moeite met eten. Ik hoef gelukkig alleen 2 keer een halve liter van het laxeermiddel te drinken en daarnaast nog veel vocht en hoop dat ik niet misselijk wordt of krampen krijg omdat ik vervelende ervaringen erover heb gelezen. Wat de coloscopie betreft zo ben bang dat het pijnlijk is. Dit komt o.a. ook door een trauma i.v.m. een gastroscopie die ik ooit had waarbij het roesje niet werkte. Ik voelde toen een enorme druk in mijn keel,kreeg een paniekaanval en stond ineens naast de onderzoekstafel. Daarna weet ik niets meer. Ik ben toen ook niet professioneel behandeld. Achteraf hoorde ik dat het onderzoek niet nodig was geweest want de klachten vielen mee. De kanker bij mijn zus is niet genetisch (gen-onderzoek is al gedaan). Maar op dit moment is de angst voor darmkanker behoorlijk aanwezig bij mij en dat vind ik het ergste van alles,de uitslag dus. Soms heb ik zelf nare dromen en paniekaanvallen.
Ik slaap gelukkig goed,geniet van de mooie dingen,heb afleiding en vergeet het tussendoor ook. Maar dan komt de angst ineens weer terug en daar heb ik geen controle over. De afspraken voor de intake en het onderzoek staan al en zullen half en eind maart plaatsvinden. Maar ik zit me nu al druk te maken en wil van me afschrijven,vandaar ook dit topic. Uiteraard weet ik dat dit hier ook weer over zal gaan en mijn angsten weer minder zullen worden.
Ik kan goed met mijn vriend,mijn begeleiding,mijn vriendinnen en andere familieleden erover praten. Mijn vriend is i.v.m. een chronische darmziekte bekend met onderzoeken en kan me wegwijs maken. Ik heb het intake-gesprek goed voorbereid en zal open zijn over mijn angsten,trauma,ASS en ADHD.
Het is een lang stuk geworden en ik zit in een rollercoaster vol emoties. Mijn post kan verwarrend overkomen omdat er zoveel in me omgaat.
Daarnaast ben ik ook op zoek naar verhalen van mensen die een coloscopie hebben laten doen en zou het fijn vinden als iemand deze zou willen delen. Alvast bedankt!
madamebijoux wijzigde dit bericht op 06-04-2026 15:41
31.78% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
maandag 16 februari 2026 om 23:34
Volgens mij legt ze het duidelijk uit: ze is bezig die diagnose te accepteren, wat veel bij haar losmaakt, en in dat tumult probeert ze ook te dealen met haar zieke zus en haar eigen angsten om ziek te worden en dus een ingewikkeld onderzoek te ondergaan.
Het hangt dus allemaal samen.
maandag 16 februari 2026 om 23:37
Nou dit dus.Claire45 schreef: ↑16-02-2026 23:34Volgens mij legt ze het duidelijk uit: ze is bezig die diagnose te accepteren, wat veel bij haar losmaakt, en in dat tumult probeert ze ook te dealen met haar zieke zus en haar eigen angsten om ziek te worden en dus een ingewikkeld onderzoek te ondergaan.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
dinsdag 17 februari 2026 om 00:03
Goede samenvattingClaire45 schreef: ↑16-02-2026 23:34Volgens mij legt ze het duidelijk uit: ze is bezig die diagnose te accepteren, wat veel bij haar losmaakt, en in dat tumult probeert ze ook te dealen met haar zieke zus en haar eigen angsten om ziek te worden en dus een ingewikkeld onderzoek te ondergaan.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 17 februari 2026 om 05:44
Dat heb je mooi samengevat.Claire45 schreef: ↑16-02-2026 23:34Volgens mij legt ze het duidelijk uit: ze is bezig die diagnose te accepteren, wat veel bij haar losmaakt, en in dat tumult probeert ze ook te dealen met haar zieke zus en haar eigen angsten om ziek te worden en dus een ingewikkeld onderzoek te ondergaan.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 17 februari 2026 om 06:37
En dan reageert bontekoe als eerste en is TO verbolgen!Claire45 schreef: ↑16-02-2026 23:34Volgens mij legt ze het duidelijk uit: ze is bezig die diagnose te accepteren, wat veel bij haar losmaakt, en in dat tumult probeert ze ook te dealen met haar zieke zus en haar eigen angsten om ziek te worden en dus een ingewikkeld onderzoek te ondergaan.
Jullie fijne reacties reageert ze niet op .
dinsdag 17 februari 2026 om 07:24
Top samenvatting. Beide zitten jullie qua communicatie blijkbaar niet op 1 lijn. Beide zelf ziek en daar hoeven we geen gradaties aan te hangen.Claire45 schreef: ↑16-02-2026 23:34Volgens mij legt ze het duidelijk uit: ze is bezig die diagnose te accepteren, wat veel bij haar losmaakt, en in dat tumult probeert ze ook te dealen met haar zieke zus en haar eigen angsten om ziek te worden en dus een ingewikkeld onderzoek te ondergaan.
Dat je zus het bot brengt heeft ook te maken met haar emoties. Die mogen er ook zijn. Ik heb geen tips want heb het nog nooit hoeven ondergaan maar ik lees al goede adviezen.
Probeer elkaar niet kwijt te raken en leg minder nadruk op hoe een boodschap wordt gebracht.
dinsdag 17 februari 2026 om 07:27
Een vriendin heeft het net ondergaan. Het drankje vond ze vies, maar te doen. Het laxeren ging goed. Het onderzoek met roesje heeft ze niets van gemerkt, uitslag was goed. Dus een positieve ervaring.
Als jij erg onaardig hebt gereageerd naar je zus op haar bericht over het darmonderzoek, dan zou ik daarvoor mijn excuses aanbieden. Het is geen onlogische reactie, in jouw situatie, maar wel netjes om naar je zus toe uit te leggen dat je enorm overprikkeld hebt gereageerd.
Als jij erg onaardig hebt gereageerd naar je zus op haar bericht over het darmonderzoek, dan zou ik daarvoor mijn excuses aanbieden. Het is geen onlogische reactie, in jouw situatie, maar wel netjes om naar je zus toe uit te leggen dat je enorm overprikkeld hebt gereageerd.
aikidoka wijzigde dit bericht op 17-03-2026 13:16
0.74% gewijzigd
dinsdag 17 februari 2026 om 07:41
Ze heeft haar excuses al aangeboden schrijft ze.aikidoka schreef: ↑17-02-2026 07:27Een vriendin heeft her net ondergaan. Het drankje vond ze vies, maar te doen. Het laxeren ging goed. Het onderzoek met roesje heeft ze niets van gemerkt, uitdlag was goed. Dus een positieve ervaring.
Alles gaat voorbij
dinsdag 17 februari 2026 om 09:11
Gek hè. Ze stelt zich kwetsbaar op en de eerste reactie is zeer onvriendelijk en totaal onnodig en dan volgen er nota bene nog veel meer. Ik zou me er als TO zijnde zeer rot onder voelen en ook wegblijven.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
dinsdag 17 februari 2026 om 09:15
Nou, zoals ik het lees heeft zus dat een keer in een ruzie gezegd, een ruzie waarin ik vermoed dat TO zich tamelijk onredelijk heeft opgesteld. TOs angsten en emoties mogen er zijn, maar ze hoeft die niet af te reageren op haar zus die momenteel waarschijnlijk ook veel heeft om mee te dealen.
dinsdag 17 februari 2026 om 09:18
Ik heb besloten om het darmonderzoek door te laten gaan omdat ik graag zekerheid wil. Maar ik vind het wel spannend. Omdat ik ook bang voor de uitslag ben of dat mijn kans verhoogd is omdat het familiaire kanker betreft. Kanker vind ik zeker een nare ziekte.
Dat er botte reacties zouden komen daar heb ik rekening mee gehouden. Dat kan je nou eenmaal op een forum verwachten. Dat ik geen medeleven zou tonen willen een paar mensen kennelijk voor me invullen...schei toch uit!
Mijn relatie met mijn zus is goed en dat ze in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageert heeft ze trouwens altijd al gedaan en zo heeft ieder mens zijn nukken,die heb ik ook. En ik weet dat ze het goed bedoeld.
Ik heb haar trouwens nog net een berichtje gestuurd om haar veel kracht te wensen voor morgen.
En degene die hier zo op me lopen te schelden: Jullie kennen mij en mijn situatie niet en het kan me niets schelen wat jullie van me vinden. En hoeveel commentaar jullie ook op me mogen hebben zo weerhoudt me dat niet ervan een topic erover te openen.
En degene die normaal en inhoudelijk reageren van harte dank voor je steun en je ervaringsverhalen! Ik hoop nog meer ervan te lezen en dan neem ik dan mee. Daar heb ik dat topic namelijk ook voor geopend. Verder heb ik wat dingen aangepast.
Ik kom er later op de reacties terug.
Dat er botte reacties zouden komen daar heb ik rekening mee gehouden. Dat kan je nou eenmaal op een forum verwachten. Dat ik geen medeleven zou tonen willen een paar mensen kennelijk voor me invullen...schei toch uit!
Mijn relatie met mijn zus is goed en dat ze in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageert heeft ze trouwens altijd al gedaan en zo heeft ieder mens zijn nukken,die heb ik ook. En ik weet dat ze het goed bedoeld.
En degene die hier zo op me lopen te schelden: Jullie kennen mij en mijn situatie niet en het kan me niets schelen wat jullie van me vinden. En hoeveel commentaar jullie ook op me mogen hebben zo weerhoudt me dat niet ervan een topic erover te openen.
En degene die normaal en inhoudelijk reageren van harte dank voor je steun en je ervaringsverhalen! Ik hoop nog meer ervan te lezen en dan neem ik dan mee. Daar heb ik dat topic namelijk ook voor geopend. Verder heb ik wat dingen aangepast.
Ik kom er later op de reacties terug.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 17-02-2026 10:23
6.15% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
dinsdag 17 februari 2026 om 09:21
Wat een rare en nare reacties hier.
TO je kan dramatisch overkomen, dat snap ik dat men dat denkt.
Maar..je zit in een traject van ASS en ADHD.
En als men een beetje empathie heeft en weet wat dat inhoudt, zou men kunnen weten wat dat inhoudt en waarom jij zo reageert.
Jouw emotie en reactie vloeit hoogstwss van daaruit voort.
Toch zou je kunnen inzien dat jouw zus het goed bedoeld.
Ze had het misschien anders kunnen brengen omdat jouw brein anders werkt.
Maar dat is nog onbekend.
Het is nu eenmaal zo en je moet het ermee doen en zie het als een advies en het is jouw keus wat je ermee doet.
Ik heb zo'n 40jaar een chronische darmziekte en vaak een colo gehad met roes.
De ene werkte beter dan de ander.
Je kan een roes aanvragen met hartbewaking, die roesjes zijn wat zwaarder.
Maar doorgaans is dat niet nodig.
Het laxeren vond ik erger dan het onderzoek, maar een scheut limonade erbij, met een rietje opdrinken en je overleeft het wel, maar op jouw tempo.
TO je kan dramatisch overkomen, dat snap ik dat men dat denkt.
Maar..je zit in een traject van ASS en ADHD.
En als men een beetje empathie heeft en weet wat dat inhoudt, zou men kunnen weten wat dat inhoudt en waarom jij zo reageert.
Jouw emotie en reactie vloeit hoogstwss van daaruit voort.
Toch zou je kunnen inzien dat jouw zus het goed bedoeld.
Ze had het misschien anders kunnen brengen omdat jouw brein anders werkt.
Maar dat is nog onbekend.
Het is nu eenmaal zo en je moet het ermee doen en zie het als een advies en het is jouw keus wat je ermee doet.
Ik heb zo'n 40jaar een chronische darmziekte en vaak een colo gehad met roes.
De ene werkte beter dan de ander.
Je kan een roes aanvragen met hartbewaking, die roesjes zijn wat zwaarder.
Maar doorgaans is dat niet nodig.
Het laxeren vond ik erger dan het onderzoek, maar een scheut limonade erbij, met een rietje opdrinken en je overleeft het wel, maar op jouw tempo.
dinsdag 17 februari 2026 om 09:26
Ik kan me niet herinneren dat ik nog een dieet moest volgen voordat ik het onderzoek kreeg, maar ik at toen sowieso bijna niks.
De smaak van het laxeermiddel was niet supervies maar begon me op gegeven moment wel tegen te staan maar het was nog wel te doen. Het sloeg ook goed aan, een hoop heen en weer geren naar de wc.
Van het onderzoek zelf heb ik helemaal niks gemerkt, het roesje werkte fantastisch! Voordat het begon was ik al weg en toen ik wakker werd was ik al op weg naar de uitslaapkamer.
Ik heb een gastroscopie gehad zonder roesje, die vond ik verschrikkelijk. Dat is ook letterlijk en figuurlijk 'in your face', je kunt er niet omheen.
De smaak van het laxeermiddel was niet supervies maar begon me op gegeven moment wel tegen te staan maar het was nog wel te doen. Het sloeg ook goed aan, een hoop heen en weer geren naar de wc.
Van het onderzoek zelf heb ik helemaal niks gemerkt, het roesje werkte fantastisch! Voordat het begon was ik al weg en toen ik wakker werd was ik al op weg naar de uitslaapkamer.
Ik heb een gastroscopie gehad zonder roesje, die vond ik verschrikkelijk. Dat is ook letterlijk en figuurlijk 'in your face', je kunt er niet omheen.
dinsdag 17 februari 2026 om 09:30
Maar haar zus mag het wel op TO afreageren?__appelbloesem__ schreef: ↑17-02-2026 09:15Nou, zoals ik het lees heeft zus dat een keer in een ruzie gezegd, een ruzie waarin ik vermoed dat TO zich tamelijk onredelijk heeft opgesteld. TOs angsten en emoties mogen er zijn, maar ze hoeft die niet af te reageren op haar zus die momenteel waarschijnlijk ook veel heeft om mee te dealen.
O ja, zus heeft kanker, dan mag je alles.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
dinsdag 17 februari 2026 om 09:32
dinsdag 17 februari 2026 om 09:43
Zus heeft wat bot geappt dat TO een coloscopie moet laten doen en nadat TO hier ‘enorm overprikkeld’ en met ‘miscommunicatie’ op reageerde geantwoordt dat ze zich niet zo moest aanstellen. Ik was er natuurlijk niet bij maar lees hier weinig onredelijks in van zus hoor, en zeker geen houding van ‘ik heb kanker dus ik mag alles’.
dinsdag 17 februari 2026 om 09:54
Lees de reacties van mensen hier eens terug.__appelbloesem__ schreef: ↑17-02-2026 09:43Zus heeft wat bot geappt dat TO een coloscopie moet laten doen en nadat TO hier ‘enorm overprikkeld’ en met ‘miscommunicatie’ op reageerde geantwoordt dat ze zich niet zo moest aanstellen. Ik was er natuurlijk niet bij maar lees hier weinig onredelijks in van zus hoor, en zeker geen houding van ‘ik heb kanker dus ik mag alles’.
Stephen King
Stephen King
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in