Gezondheid alle pijlers

darmkanker zus,coloscopie en gevoelschaos

16-02-2026 20:45 192 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar november is er bij mijn zus darmkanker geconstateerd waarvan we allemaal erg geschrokken zijn. Wij waren allemaal de eerste dagen na dit nieuws compleet in shock. De tumor is verwijderd en de prognose is goed. Volgens de oncoloog zijn er geen uitzaaiingen. Ze is nu bezig met een standaard-chemo van 3 maanden en krijgt nu de derde behandeling. Mijn wens is dat ze weer helemaal beter mag worden.

Op dit moment ben ik bezig met het acceptatieproces van mijn ASS en ADHD en met re-integratie en het verwerken van het nieuws van mijn zus. Ik ben er zelf ook erg verdrietig van en de eerste dagen kon ik het niet geloven en was behoorlijk in shock. Dat geldt trouwens voor de hele familie. Ik noem die dingen allemaal op omdat het op dit moment erg veel is. Mijn zus bracht op een botte manier dat we allemaal een coloscopie moesten laten doen. Ik reageerde overprikkeld en zei dat ik er later weer op terug zou komen (had net zelf ook 5 onderzoeken gehad waaronder het verwijderen van een bloedende poliep uit mijn baarmoeder.) Er ontstond een miscommunicatie (geen ruzie) en ik heb uiteraard gelijk mijn excuses aangeboden. Als het wat rustiger gaan we een keer samen praten.

ik heb begrip voor de situatie van mijn zus,snap haar frustratie goed,toon regelmatig belangstelling,ga samen met mijn vriend bij haar op visite en stuur haar ook regelmatig berichten en blijf voor haar duimen. En dat ze de boodschap brengt is goed en ook belangrijk maar ze had het eventueel ook zo kunnen zeggen:´Mijn oncoloog raadt jullie allemaal een darmonderzoek aan. Maak bij gelegenheid een afspraak bij je huisarts en stel al je vragen!´

Tijdens het dieet mag je geen zaden en pitten eten wat logisch is. Maar als ik gespannen ben heb ik vaker moeite met eten. Ik hoef gelukkig alleen 2 keer een halve liter van het laxeermiddel te drinken en daarnaast nog veel vocht en hoop dat ik niet misselijk wordt of krampen krijg omdat ik vervelende ervaringen erover heb gelezen. Wat de coloscopie betreft zo ben bang dat het pijnlijk is. Dit komt o.a. door een gastroscopie die ik ooit had waarbij het roesje niet werkte. Ik voelde toen een enorme druk in mijn keel,kreeg een paniekaanval en stond ineens naast de onderzoekstafel. Daarna weet ik niets meer. Ik ben toen ook niet professioneel behandeld. Achteraf hoorde ik dat het onderzoek niet nodig was geweest want de klachten vielen mee. De kanker bij mijn zus is niet genetisch (gen-onderzoek is al gedaan). Maar op dit moment is de angst voor darmkanker behoorlijk aanwezig bij mij en dat vind ik het ergste van alles,de uitslag dus. Soms heb ik zelf nare dromen en paniekaanvallen.

Ik slaap gelukkig goed,geniet van de mooie dingen,heb afleiding en vergeet het tussendoor ook. Maar dan komt de angst ineens weer terug en daar heb ik geen controle over. De afspraken voor de intake en het onderzoek staan al en zullen half en eind maart plaatsvinden. Maar ik zit me nu al druk te maken,vandaar ook dit topic. Uiteraard weet ik dat dit hier ook weer over zal gaan en mijn angsten weer minder zullen worden.

Ik kan goed met mijn vriend,mijn begeleiding,mijn vriendinnen en andere familieleden erover praten. Mijn vriend is i.v.m. een chronische darmziekte bekend met onderzoeken en kan me wegwijs maken. Ik heb het intake-gesprek goed voorbereid en zal open zijn over mijn angsten.

Het is een lang stuk geworden en ik zit in een rollercoaster van emoties. Mijn post kan verwarrend overkomen omdat er zoveel in me omgaat. Ik ben op zoek verhalen van mensen die een coloscopie hebben laten doen en zou het fijn vinden als iemand deze zou willen delen. Alvast bedankt!
madamebijoux wijzigde dit bericht op 17-02-2026 17:21
31.12% gewijzigd
Je pense donc je suis
Oef. Dus jij vindt dat je zus het bericht anders had moeten brengen, terwijl zij jullie wilde waarschuwen en de boodschap van de oncoloog overbrengen. Niet in haar belang maar in jouw belang. En daarna een klaagzang, waar ik niet eens doorheen kan lezen trouwens, over hoe vervelend het allemaal voor jou is. Terwijl jij geen kanker hebt en je alleen maar moet laten checken om te voorkomen dat je zelf lot te wachten staat als je zus.

Ik vind dat je wel heel erg met jezelf bezig bent en medelijden hebt met jezelf.
Ik heb geen meelij met jezelf. Dat maak jij ervan. En ik ben zeker van plan om het onderzoek door te laten gaan. Je denkt maar wat je wilt over mij. Ik vind je behoorlijk bot overkomen en je weet niets over mij maar staat wel met je oordeel klaar. Ik laat het hier bij.
Je pense donc je suis
Ik denk dat jullie allebei hoog in de emoties zitten en dat is begrijpelijk, voor jullie allebei is het een lastige tijd.
Bontebok schreef:
16-02-2026 20:50
Oef. Dus jij vindt dat je zus het bericht anders had moeten brengen, terwijl zij jullie wilde waarschuwen en de boodschap van de oncoloog overbrengen. Niet in haar belang maar in jouw belang. En daarna een klaagzang, waar ik niet eens doorheen kan lezen trouwens, over hoe vervelend het allemaal voor jou is. Terwijl jij geen kanker hebt en je alleen maar moet laten checken om te voorkomen dat je zelf lot te wachten staat als je zus.

Ik vind dat je wel heel erg met jezelf bezig bent en medelijden hebt met jezelf.
Sorry +1
Je vraagt naar positieve ervaringen,het drankje vond ik echt vies,dronk het met een rietje en dan daarna een paar slokken thee.Het onderzoek zelf viel me echt mee,kreeg een roesje en de verpleegkundigen waren erg aardig en begripvol,door het roesje heb ik er verder maar weinig van meegekregen
Gewoon aangeven daar dat je het spannend vind hoor,dat horen ze echt wel vaker! Succes🍀
Ik heb ook zo'n onderzoek gehad. Ik vond het heel vervelend dat het drankje zo'n zoete smaak had, ik had nog liever dat het gewoon naar "medicijn" smaakte. Mijn truc was om dat snel op te drinken met mijn neus dicht en daarna direct de smaak weg te spoelen met zwarte thee, daar ben ik dol op.

Naar de wc gaan vond ik niet zo prettig maar dat kwam vooral doordat het pijn deed door het vele afvegen. Mijn tip: niet vegen maar afdeppen, liefst met vochtige doekjes want die zijn zachter.

Het onderzoek zelf heb ik niet als vervelend ervaren. Ik kreeg een roesje en viel direct in slaap. Ik heb niets meegekregen van wat ze beneden deden.
coetje schreef:
16-02-2026 21:05
Je vraagt naar positieve ervaringen,het drankje vond ik echt vies,dronk het met een rietje en dan daarna een paar slokken thee.Het onderzoek zelf viel me echt mee,kreeg een roesje en de verpleegkundigen waren erg aardig en begripvol,door het roesje heb ik er verder maar weinig van meegekregen
Gewoon aangeven daar dat je het spannend vind hoor,dat horen ze echt wel vaker! Succes🍀
Had jouw drankje ook een soort sinaasappelsmaak maar dan de gore variant van sinaasappelsmaak?
Ik heb twee keer een coloscopie gehad en vind dat laxeren helemaal niet vies.
Het onderzoek zelf vond ik ook meevallen, zeker vergeleken met een gastroscopie.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
als het niet genetisch is en jij geen aanleiding hebt om je poep te laten onderzoeken (bloed en of slijm) doe je het toch niet?
Voor je geruststelling: ik had 6 jaar geleden bloed en slijm in mijn ontlasting en kreeg een doorverwijzing naar een kliniek. Ja, laxantia zijn niet om te juichen. Veel poepen in het beste geval. Ik kreeg een roesje tijdens de behandeling en vond het helemaal prima. Neem wel iemamd mee voor het achterafpraatje, want ik was nog in een andere demensie en heb weinoig onthouden.
Ik had een paar kleine poliepen die meteen zijn weggehaald.
Ik heb vorige week weer een ontlastingstaaltje ingeleverd. Ben benieuwd of ik weer poliepjes heb.
Ik herken me wel een beetje in jouw bericht. Ik heb ook ASS en mijn hoofd zit snel vol. Dan kan ik niks erbij hebben als ik al overloop.
Dat jouw zus darmkanker heeft en chemo krijgt, wil niet zeggen dat ze jou op een brute manier hoeft te waarschuwen. Dat kan ook vriendelijker. Ik snap haar waarschuwing zeker, maar het kan ook anders worden gebracht.

Wat naar van die poliepen. Dat moet ook stressvol zijn geweest.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Solomio schreef:
16-02-2026 21:10
Ik heb twee keer een coloscopie gehad en vind dat laxeren helemaal niet vies.
Het onderzoek zelf vond ik ook meevallen, zeker vergeleken met een gastroscopie.
Het laxeren vond ik ook niet vies, maar bij mij hielpen die voorgeschreven laxantia niet. Mijn darmen waren niet leeg, dus ik mocht weer naar huis met nog meer laxeerpillen. (en weer nuchter blijven) Maar als je niet een geschiedenis van laxeerpillenmisbruik hebt gok ik dat dit best goed gaat in eerste instantie.
MadameBijoux schreef:
16-02-2026 20:55
Ik heb geen meelij met jezelf. Dat maak jij ervan. En ik ben zeker van plan om het onderzoek door te laten gaan. Je denkt maar wat je wilt over mij. Ik vind je behoorlijk bot overkomen en je weet niets over mij maar staat wel met je oordeel klaar. Ik laat het hier bij.
Kinderachtige reactie!
MadameBijoux schreef:
Kinderachtige reactie!
MadameBijoux schreef:
Kinderachtige reactie!
Ik had een roesje dus vond het onderzoek zelf heel erg meevallen, er zijn twee kleine poliepjes weggehaald. Het was wel spannend omdat een dag daarvoor blaaskanker was ontdekt dus ik was heel bang de kanker ook in mijn darmen zat.
Geen idee of het de spanning is geweest of het laxeren... maar ik kwam heel slecht uit het roesje. Ik begon over te geven en dat stopte niet, dus moest een nacht in het ziekenhuis blijven. Bleek een kaliumtekort te hebben. Toen dat was aangevuld middels infuus voelde ik me een stuk beter. Dus mijn tip voor het laxeren: drink wat bouillon en drink niet alleen thee en zoete dranken (dat had ik wel gedaan).
Sterkte! Als het goed is, voel je er met een roesje helemaal niets van. En duidelijkheid is ook fijn, hou je daar maar aan vast.
I'm always disappointed when a liar's pants don't actually catch on fire.
Lungo schreef:
16-02-2026 21:25
Kinderachtige reactie!
pfff. kijk naar jezelf. Ze vertelt hier over hoe het voor haar voelt.
MajadeB schreef:
16-02-2026 21:31
Precies. Niks kinderachtigs aan.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
MajadeB schreef:
16-02-2026 21:31
Nou idd! Wat een gekat op To.
coetje schreef:
16-02-2026 21:34
Nou idd! Wat een gekat op To.
Totaal onnodig, dat gekat idd.
Stephen King
Calamitycat schreef:
16-02-2026 21:30
Ik had een roesje dus vond het onderzoek zelf heel erg meevallen, er zijn twee kleine poliepjes weggehaald. Het was wel spannend omdat een dag daarvoor blaaskanker was ontdekt dus ik was heel bang de kanker ook in mijn darmen zat.
Geen idee of het de spanning is geweest of het laxeren... maar ik kwam heel slecht uit het roesje. Ik begon over te geven en dat stopte niet, dus moest een nacht in het ziekenhuis blijven. Bleek een kaliumtekort te hebben. Toen dat was aangevuld middels infuus voelde ik me een stuk beter. Dus mijn tip voor het laxeren: drink wat bouillon en drink niet alleen thee en zoete dranken (dat had ik wel gedaan).
Sterkte! Als het goed is, voel je er met een roesje helemaal niets van. En duidelijkheid is ook fijn, hou je daar maar aan vast.
Ik had best veel bouillon gedronken (wat in
k normaal niet doe) en zag er heel opgezwollen uit, maaaar geen kaliumtekort of misselijk ... :-D
Bontebok schreef:

Plus 3
Toen ik de titel las dacht ik dat het erover zou gaan dat je zus kanker heeft en dat je je zorgen zou maken, verdrietig zou zijn, etc.
Maar dit bleek niet zo te zijn….
Dat verbaasde me nogal.
smorre schreef:
16-02-2026 21:46
Toen ik de titel las dacht ik dat het erover zou gaan dat je zus kanker heeft en dat je je zorgen zou maken, verdrietig zou zijn, etc.
Maar dit bleek niet zo te zijn….
Dat verbaasde me nogal.
TO mag gewoon schrijven wat ze voelt. En ze zal zich heus zorgen maken om haar zus. Maar de gevoelens van TO mogen er ook gewoon zijn.
Stephen King
Bontebok schreef:

+ 4
Je hoeft niet overal iets van te vinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven