De ongemakken van de overgang deel III
maandag 29 september 2025 om 18:35
Hierbij een nieuw deel rondom alle ongemakken die met de overgang te maken hebben. Een plek om ervaringen te delen, vragen te stellen, herkenning te vinden, informatie op te halen, je hart te luchten, etc.
Een link naar de vorige delen:
Deel I: https://forum.viva.nl/gezondheid/de-ong ... 4#34093484
Deel II: https://forum.viva.nl/gezondheid/de-ong ... #p35997525
Wat sites of andere plekken met veel informatie over de overgang:
NHG-richtlijn huisarts mbt de overgang
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang
Podcastseries
Opvliegers
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/o ... 0500686477
We zijn toch niet gek?
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/w ... 1711929427
Louise Newson (in het Engels)
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/t ... 1459614845
bloedheet en tranen
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/b ... 1794552967
Een link naar de vorige delen:
Deel I: https://forum.viva.nl/gezondheid/de-ong ... 4#34093484
Deel II: https://forum.viva.nl/gezondheid/de-ong ... #p35997525
Wat sites of andere plekken met veel informatie over de overgang:
NHG-richtlijn huisarts mbt de overgang
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang
Podcastseries
Opvliegers
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/o ... 0500686477
We zijn toch niet gek?
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/w ... 1711929427
Louise Newson (in het Engels)
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/t ... 1459614845
bloedheet en tranen
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/b ... 1794552967
lichtendonker wijzigde dit bericht op 30-09-2025 00:08
5.67% gewijzigd
dinsdag 30 september 2025 om 22:06
Niet merkbaar, maar ik was altijd een avondmens en ben nu tegen 22u echt doodop.Anaïs schreef: ↑30-09-2025 20:13Zijn er meer mensen die ook zo beroerd slapen? Ik val of heel laat in slaap of ik word mega vroeg (rond 3 uur) wakker. Doodvermoeiend. Ook de hele tijd zo’n bloednerveus gevoel, terwijl ik niet pieker oid. Weet wel dat mijn moeder en tante hier ook veel last van hadden.
dinsdag 30 september 2025 om 22:07
Niet helemaal terug kunnen lezen, maar wat heb je daar voor gedaan?
dinsdag 30 september 2025 om 22:30
Anaïs schreef: ↑30-09-2025 20:13Zijn er meer mensen die ook zo beroerd slapen? Ik val of heel laat in slaap of ik word mega vroeg (rond 3 uur) wakker. Doodvermoeiend. Ook de hele tijd zo’n bloednerveus gevoel, terwijl ik niet pieker oid. Weet wel dat mijn moeder en tante hier ook veel last van hadden.
Ja, ik had dat zeker! Dat nerveuze gevoel, brrrrr.. maar het bleek allemaal gewoon een hormoontekort. Mijn slaap is echt zoveel beter nu ik progesteron slik in de avond. Dat is het hormoon dat zorgt voor rust, en als dat ik de menopauze gaat schommelen kan je veel last krijgen van nervositeit, slecht slapen en angsten.
dinsdag 30 september 2025 om 22:40
Ja ik overweeg ook om maar eens naar de huisarts te gaan, al is het maar om bevestigd te krijgen wat ik eigenlijk al weet. Ik was altijd in de veronderstelling dat deze ellende pas tegen je 50ste begon
dinsdag 30 september 2025 om 22:40
Ja ik overweeg ook om maar eens naar de huisarts te gaan, al is het maar om bevestigd te krijgen wat ik eigenlijk al weet. Ik was altijd in de veronderstelling dat deze ellende pas tegen je 50ste begon
woensdag 1 oktober 2025 om 12:27
Yes ik ben er ook weer bij.
Nog even een positieve update van mij; De verbetering dankzij HST heeft echt doorgezet bij mij. Ook mijn vriend is verbluft met het gigantische verschil in mijn stemming en energie in vergelijking met vorig jaar en begin dit jaar.
Vorige maand had ik ook voor het eerst dat ik een volledige nacht weer doorsliep. Niet wakker geworden! Slapen ging sowieso al een stuk beter (geen paniekaanvallen meer midden in de nacht, niet 10 keer wakker worden en moeilijk weer in slaap komen) maar die eerste nacht dat ik gewoon tegen 12en in slaap viel en pas om 8 uur weer wakker werd? Dat was echt een hallelujah moment haha. Dat moet ergens in 2023 zijn geweest dat dat voor het laatst gebeurde
Maar het meest blij ben ik wel met de gedempte paniek en gewoon weer de zin in het leven. Echt zo fijn om die volle tevredenheid weer te kunnen voelen, die rust in mezelf.
Nog even een positieve update van mij; De verbetering dankzij HST heeft echt doorgezet bij mij. Ook mijn vriend is verbluft met het gigantische verschil in mijn stemming en energie in vergelijking met vorig jaar en begin dit jaar.
Vorige maand had ik ook voor het eerst dat ik een volledige nacht weer doorsliep. Niet wakker geworden! Slapen ging sowieso al een stuk beter (geen paniekaanvallen meer midden in de nacht, niet 10 keer wakker worden en moeilijk weer in slaap komen) maar die eerste nacht dat ik gewoon tegen 12en in slaap viel en pas om 8 uur weer wakker werd? Dat was echt een hallelujah moment haha. Dat moet ergens in 2023 zijn geweest dat dat voor het laatst gebeurde
Maar het meest blij ben ik wel met de gedempte paniek en gewoon weer de zin in het leven. Echt zo fijn om die volle tevredenheid weer te kunnen voelen, die rust in mezelf.
woensdag 1 oktober 2025 om 12:32
Claire45 schreef: ↑29-09-2025 22:47Anderzijds wordt de vrouw met het ‘wollige hoofd’ wel uitgebreid geciteerd dus dat geeft aan dat de klachten niet stoppen bij opvliegers en nachtzweten (twee dingen die ik gelukkig nooit heb ervaren, in tegenstelling tot het wollige hoofd).
Ik denk dat de ontkrachting van het borstkanker-risico het belangrijkste is. Bij ingewijden is dat al veel langer bekend maar ik ken nog steeds zó veel vrouwen die meteen beginnen te schermen met ‘gevaarlijk’ en ‘kanker’ en ‘liever krakkemikkig dan dood’… die mythe is heel hardnekkig. En inmiddels, met alle informatie die voorhanden is, ook behoorlijk irritant.
https://www.ad.nl/gezond/meer-jonge-vro ... ~a61ade9d/
Ongezonde leefstijl is een veel groter risico. Dus ga mij met een wijntje in je hand niet vertellen dat HST zo gevaarlijk is en je liever lijdt dan aan de hormonen gaat.
Sorry, dat is flauw, maar inderdaad; het ontkrachten van dat risico is echt essentieel want veel vrouwen wijzen HST onterecht af terwijl het de kwaliteit van leven zoveel kan verbeteren. En ALS we het dan hebben over hormonen, is HST zelfs niet eens 1 van de grootste risicofactoren. Uit het artikel:
Caroline Drukker, borstkankerchirurg in het Antoni van Leeuwenhoek, legt uit hoe dat zit: „Een langere blootstelling aan hormonen zorgt voor een vergroot risico, bijvoorbeeld bij een vroege menstruatie, voor 12 jaar en een late menopauze, na 55 jaar. Omdat je dan vaker door een menstruele cyclus bent gegaan. Iedere cyclus geeft een stimulatie van het borstklierweefsel, hoe vaker je hier door bent gegaan hoe meer risico. Dit zijn echter buitengewoon kleine verschillen.’’
Ook vrouwen die geen kinderen hebben en dus geen borstvoeding hebben gegeven of pas na hun 35ste voor het eerst zwanger worden, hebben een licht verhoogd risico.
Hormonen nemen
En hoe zit het met de anticonceptiepil en het gebruik van hormoonpreparaten tijdens de overgang? Deze kunnen in bepaalde gevallen zorgen voor een hele kleine verhoging van het risico op borstkanker, zegt Drukker
woensdag 1 oktober 2025 om 13:32
La_Galette schreef: ↑30-09-2025 22:40Ja ik overweeg ook om maar eens naar de huisarts te gaan, al is het maar om bevestigd te krijgen wat ik eigenlijk al weet. Ik was altijd in de veronderstelling dat deze ellende pas tegen je 50ste begon![]()
Helaas, de gemiddelde leeftijd van de menopauze is 51 jaar maar de peri begint 10 jaar eerder. Je bent dus precies op tijd juist
woensdag 1 oktober 2025 om 16:33
Ik sliep ook al heel lang slrcht, kan me niet eens meer heugen hoe lang. Veel onrust, heel vaak wakker, nerveus. Nou spelen er ook al jaren andere dingen dus duidde het niet direct bij hormoontekort (later kreeg ik ook 30 opvliegers per dag en enorm nachtzweten dus toen werd het wel duidelijk). Feit is dat is sinds een paar weken na start hrt veel beter slaap. Soms ben ik maar 1x wakker.
woensdag 1 oktober 2025 om 18:11
Ben voor het eerst naar de overgangsconsulente geweest. Moest het helaas zelf betalen ivm een budget verzekering. Vond het wel heel prettig om even alles door te lopen. En gaf mij een goed gevoel dus nu bloed prikken en dan weer verder kijken.
De huisarts heeft maar 10 minuten dus dit is al een hele verbetering met een uur praattijd. Wel belachelijk dat dit niet vergoed wordt. Ik kan daar zo pissig om worden. Heb jaren borstvoeding gegeven en de babyfabriek laten draaien en nu de boel op slot kan, moet ik er allemaal zelf achteraan en het betalen.
Enfin, ik ga ook nog naar de poh maar hoop eigenlijk nog steeds op een wondermiddel in de vorm van hormonen of pillen.
Zijn hier dames die door de overgang een andere baan moesten zoeken of veel minder gaan werken~? Ik maak me hier best wel zorgen over, ik werk momenteel niet. En zie mij met hoe ik mij nu voel niet makkelijk weer aan de slag komen........maar misschien is er nog zoiets als een miraculeuze genezing....
De huisarts heeft maar 10 minuten dus dit is al een hele verbetering met een uur praattijd. Wel belachelijk dat dit niet vergoed wordt. Ik kan daar zo pissig om worden. Heb jaren borstvoeding gegeven en de babyfabriek laten draaien en nu de boel op slot kan, moet ik er allemaal zelf achteraan en het betalen.
Enfin, ik ga ook nog naar de poh maar hoop eigenlijk nog steeds op een wondermiddel in de vorm van hormonen of pillen.
Zijn hier dames die door de overgang een andere baan moesten zoeken of veel minder gaan werken~? Ik maak me hier best wel zorgen over, ik werk momenteel niet. En zie mij met hoe ik mij nu voel niet makkelijk weer aan de slag komen........maar misschien is er nog zoiets als een miraculeuze genezing....
woensdag 1 oktober 2025 om 18:30
Ik vond in HRT dat wondermiddelPoespas schreef: ↑01-10-2025 18:11Ben voor het eerst naar de overgangsconsulente geweest. Moest het helaas zelf betalen ivm een budget verzekering. Vond het wel heel prettig om even alles door te lopen. En gaf mij een goed gevoel dus nu bloed prikken en dan weer verder kijken.
woensdag 1 oktober 2025 om 19:40
Voor mij ook. Mijn huisarts schreef het ook best makkelijk voor hoor, en daardoor (en lifestyle veranderingen) kan ik het werkende leven ook weer een stuk beter aan.
Ik ben dus niet minder gaan werken maar er is wel een fase geweest dat ik dacht dat ik het niet zou redden. Gelukkig kreeg ik toen al snel HRT en knapte ik weer op.
Ik ben dus niet minder gaan werken maar er is wel een fase geweest dat ik dacht dat ik het niet zou redden. Gelukkig kreeg ik toen al snel HRT en knapte ik weer op.
woensdag 1 oktober 2025 om 21:26
Waarom bloedprikken?Poespas schreef: ↑01-10-2025 18:11Ben voor het eerst naar de overgangsconsulente geweest. Moest het helaas zelf betalen ivm een budget verzekering. Vond het wel heel prettig om even alles door te lopen. En gaf mij een goed gevoel dus nu bloed prikken en dan weer verder kijken.
Het is wat het is
woensdag 1 oktober 2025 om 21:35
Komt goed, echt. En het kan ik korte tijd. Ik zat voor april (toen ik met HST begon) echt in een hele diepe put. Mijn contract is in die tijd niet verlengt, werken ging ook echt niet meer. Ik denk dat ik zonder HST werken ook niet meer aan gekunt zou hebben, zie diep zat ik. Nu geen probleem meer, ook andere dingen zoals sporten en sociale contacten heb ik weer opgepakt.Poespas schreef: ↑01-10-2025 18:11Ben voor het eerst naar de overgangsconsulente geweest. Moest het helaas zelf betalen ivm een budget verzekering. Vond het wel heel prettig om even alles door te lopen. En gaf mij een goed gevoel dus nu bloed prikken en dan weer verder kijken.
Hopelijk is het voor jou ook die ''miraculeuze genezing'' die het voor mij en anderen hier is geweest.
woensdag 1 oktober 2025 om 21:38
Wat is dat dan voor overgangsconsulente? De overgangspoli in het ziekenhuis wordt, afgezien van je eigen risico, gewoon vergoed door de basisverzekering. En wat voor bloedonderzoek gaat er gedaan worden?Poespas schreef: ↑01-10-2025 18:11Ben voor het eerst naar de overgangsconsulente geweest. Moest het helaas zelf betalen ivm een budget verzekering. Vond het wel heel prettig om even alles door te lopen. En gaf mij een goed gevoel dus nu bloed prikken en dan weer verder kijken.
woensdag 1 oktober 2025 om 22:22
Care for Women heet het. De huisarts had mij verwezen dus dat schept vertrouwen. Eerste gesprek was inventarisatie klachten. Hormoonsuppletie kan bij de aanpak horen, wel middels doorverwijzing.
Bloedonderzoek naar b12, D en ferritine.
Uh ja, ik zie nu dat ons ziekenhuis ook een overgangspoli heeft......had me bijna100€ gescheeld ....
Uh ja, ik zie nu dat ons ziekenhuis ook een overgangspoli heeft......had me bijna100€ gescheeld ....
woensdag 1 oktober 2025 om 22:49
Poespas schreef: ↑01-10-2025 22:22Care for Women heet het. De huisarts had mij verwezen dus dat schept vertrouwen. Eerste gesprek was inventarisatie klachten. Hormoonsuppletie kan bij de aanpak horen, wel middels doorverwijzing.
Ah ja, daar ben ik ook geweest. Dat moet je inderdaad zelf betalen. Bij mij ging dat overigens vooral over supplementen?
Overgangspoli is altijd een goed idee hoor, die heeft alleen een redelijk lange wachttijd (in mijn ziekenhuis 6 maanden). Je kan voor HST ook altijd gewoon bij de huisarts terecht mocht je daarvoor kiezen! Ik had daar verder ook geen bloedonderzoek voor nodig.
donderdag 2 oktober 2025 om 05:26
Care for women zal vast voor sommige vrouwen oke zijn. Maar vaak zijn het dure vitaminepillenschuivers. Wat ze jou voorschrijven heeft het Kruidvat ook. En helpt niet tegen overgangsklachtenPoespas schreef: ↑01-10-2025 22:22Care for Women heet het. De huisarts had mij verwezen dus dat schept vertrouwen. Eerste gesprek was inventarisatie klachten. Hormoonsuppletie kan bij de aanpak horen, wel middels doorverwijzing.
Terug naar de huisarts! Succes!
donderdag 2 oktober 2025 om 07:25
Dit inderdaad!Lila-Linda schreef: ↑02-10-2025 05:26Care for women zal vast voor sommige vrouwen oke zijn. Maar vaak zijn het dure vitaminepillenschuivers. Wat ze jou voorschrijven heeft het Kruidvat ook. En helpt niet tegen overgangsklachten
Terug naar de huisarts! Succes!
donderdag 2 oktober 2025 om 07:33
https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... opauzezorg
Dit artikel geeft wel duidelijkheid: er zijn bewezen behandelingen, eenvoudig en duidelijk, volgens NHG-standaard (waaronder HRT)
En een wildgroei aan onzin, die soms zelfs door artsen wordt voorgeschreven
(waaronder Care for Women)
Dit artikel geeft wel duidelijkheid: er zijn bewezen behandelingen, eenvoudig en duidelijk, volgens NHG-standaard (waaronder HRT)
donderdag 2 oktober 2025 om 07:34
Ik vind het ook een beetje makkelijk van huisartsen om door te verwijzen naar een overgangsconsulent. Het is vast een goed bedoelende beroepsgroep hoor, maar maakt dat alles niet veel te ingewikkeld en duur? Het is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld: huisartsen kunnen volgens hun richtlijn HRT voorschrijven. Werkt dat niet afdoende, dan kan een doorverwijzing naar een gynaecoloog volgen maar heel vaak is de standaard gewoon prima.
En het leefstijl advies (stoppen met roken, matig of niet drinken, bewegen, gezond eten) kan een huisarts ook geven. Mocht je toch nog supplementen willen proberen dan heb je dat via Google, ChatGTP of Instagram ook wel zo uitgevogeld.
Nou ja, misschien denk ik er te makkelijk over? Ik ben nogal van het type ‘ik doe mijn eigen onderzoek’ (maar dan op de niet ‘wappie’ manier hoor
)
En het leefstijl advies (stoppen met roken, matig of niet drinken, bewegen, gezond eten) kan een huisarts ook geven. Mocht je toch nog supplementen willen proberen dan heb je dat via Google, ChatGTP of Instagram ook wel zo uitgevogeld.
Nou ja, misschien denk ik er te makkelijk over? Ik ben nogal van het type ‘ik doe mijn eigen onderzoek’ (maar dan op de niet ‘wappie’ manier hoor
donderdag 2 oktober 2025 om 07:37
en laten we eerlijk zijn, dat Weet iedereen ook wel. En als je dat op je 45e niet doet, zal er wel een reden voor zijn. Gewoon roepen: Huppetee en gezond gaan leven, vind ik heel zwak.
En arts-onwaardig
donderdag 2 oktober 2025 om 07:43
Lila-Linda schreef: ↑02-10-2025 07:33https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... opauzezorg
Nou, helemaal mee eens dus!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in