Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gedurende een maand ofzo wat schommelingen qua verhoging gehad, varieerde steeds een halve graad ofzo, maar voelde me wel bwah. Ook geen corona hoor.
Such fun!1
Bedankt voor de reacties! 👍
Het rare is dat ik me helemaal niet ziek voel..

Mysterieus dus..

Eerst was het misschien door fibromyalgie..
Nu misschien door overgang. 😳
Alle reacties Link kopieren
Gelly schreef:
30-05-2020 14:21
Bedankt voor de reacties! 👍
Het rare is dat ik me helemaal niet ziek voel..

Mysterieus dus..

Eerst was het misschien door fibromyalgie..
Nu misschien door overgang. 😳
Oh ik heb dit echt precies zo! Totaal niet ziek voelen of warm ofzo, maar 12 weken geleden temperatuur opgenomen omdat ik snotterig was en naar vrijwilligerswerk moest. En toen had ik dus 38 graden, bleek. En nu al die weken steeds tussen de 37,5 en 38,5. Zó raar. Nog niet naar de dokter geweest maar ik denk dat ik komende week even ga bellen.
Geen ziek of koortsig gevoel dus, ook niet hoesten, geen hoofdpijn... lijkt me geen corona. Zou ook niet weten waar ik dat opgelopen zou moeten hebben. Maar goed is het niet natuurlijk.
The owls are not what they seem
Hebben jullie ook dat de overgangsklachten een tijdje flink opspelen en dan weer een tijdje weggaan en dan weer opspelen etc. etc?

En hebben jullie ook slijmverlies?

Verdere klachten hier:
Emotioneel heel labiel soms, echt janken als een klein kind. Soms ook super geirriteerd door alles en iedereen, alsof ik letterlijk uit mijn vel kan springen. Dan herinner ik me weer precies hoe ik me voelde in de puberteit.
Het opeens heeeeel warm krijgen, vooral in bed. Gelukkig zonder zweten.
Mijn hoofdhuid ruikt soms, ik herken dat van een nichtje dat in de puberteit is.
Alle reacties Link kopieren
Maud, herkenbaar. Ik had een tijdje met heel veel opvliegers, zowel dag als nacht. Dat is nu zo goed als verdwenen. Had een tijdje helemaal nergens last van en nu een paar per dag.

Dat labiele herken ik ook. Ik slik nu LTO3 van Lucovitaal, dat haalt voor mij de scherpe randjes ervan af en helpt me beter te concentreren.
Lady_Day schreef:
30-05-2020 20:43
Maud, herkenbaar. Ik had een tijdje met heel veel opvliegers, zowel dag als nacht. Dat is nu zo goed als verdwenen. Had een tijdje helemaal nergens last van en nu een paar per dag.

Dat labiele herken ik ook. Ik slik nu LTO3 van Lucovitaal, dat haalt voor mij de scherpe randjes ervan af en helpt me beter te concentreren.
Daar zal ik eens naar kijken, dank je.
Alle reacties Link kopieren
Sinds het stoppen met de pil in 2013 zijn de klachten begonnen. Het eerste was eigenlijk dat mijn hoofd zo wazig was, en pijn in mijn nek. Allemaal spierknopen in mijn hals, voelde allemaal eng. Toen al snel een burnout, ik heb dit van meerdere vrouwen gehoord, dat ze er ineens helemaal doorheen zaten. Aan de huisarts hebben de meeste ook niet veel gehad hoor ik. Na 7 jaar heb ik nog steeds een wazig hoofd, en nekklachten. Af en toe pijn in mijn handen, mijn ogen zijn veel slechter geworden. Van opvliegers heb ik heel af en toe last. Mijn buik zeurt heel vaak, mijn stoelgang is ook wisselend. En net als ik denk dat mijn menstruatie niet meer komt begint het na een maand of 5 weer. Al met al is het een ergernis. En dan natuurlijk het doemdenken over alles. Dood verderf en gedachten aan enge ziektes zijn altijd aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook. Ook slijmverlies soms. Pms in overdrive. Heb nu weer last van gevoelige borsten, de een meer dan de ander. Echt pijnlijk ook. Soms ben ik bang dat ik zwanger ben ofzo.
Soms lijkt het ook of ik ongesteld word, en dan na een paar druppels toch weer niet.

Wat ik ook zo verwarrend vind: bij vaak tussentijds bloedverlies moet je je weer zorgen maken om iets anders. Het is dat ik net een uitstrijkje heb gehad ivm het bevolkingsonderzoek, maar anders zou ik me dáár ook echt zorgen over maken. Hoe weet je nou wat wat is??
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
31-05-2020 08:03
Sinds het stoppen met de pil in 2013 zijn de klachten begonnen. Het eerste was eigenlijk dat mijn hoofd zo wazig was, en pijn in mijn nek. Allemaal spierknopen in mijn hals, voelde allemaal eng. Toen al snel een burnout, ik heb dit van meerdere vrouwen gehoord, dat ze er ineens helemaal doorheen zaten. Aan de huisarts hebben de meeste ook niet veel gehad hoor ik. Na 7 jaar heb ik nog steeds een wazig hoofd, en nekklachten. Af en toe pijn in mijn handen, mijn ogen zijn veel slechter geworden. Van opvliegers heb ik heel af en toe last. Mijn buik zeurt heel vaak, mijn stoelgang is ook wisselend. En net als ik denk dat mijn menstruatie niet meer komt begint het na een maand of 5 weer. Al met al is het een ergernis. En dan natuurlijk het doemdenken over alles. Dood verderf en gedachten aan enge ziektes zijn altijd aanwezig.

Dit vind ik bizar... Ik heb dus ook meer dan een jaar lang last gehad van pijnlijke polsen, handen, de vingers afzonderlijk. Bij alles en iedereen geweest, niks te vinden. Overbelasting. Geen idee waarvan, maar ok. Uiteindelijk aantal healings gehad (eigenlijk ivm andere klachten), en de pijn was verdwenen! Nu komt het na bijna een jaar langzaam weer terug.

O en ook ineens aan de leesbril.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ja de leesbrillen liggen hier overal inmiddels. De laatste tijd ook weer veel hartkloppingen. En pijnlijke tepels. Vaak is het zo dat als er iets beter wordt er weer wat nieuws voor terugkomt. Altijd wel wat om je druk om te maken.
Ik heb ook regelmatig pijnlijke stijve handen, armen, knieën, rug zeker als ik 's ochtends uit bed kom. Denk ik, dat komt omdat ik minder beweeg dan normaal, ga ik een rustig stukje wandelen, dan wordt alles ook snel gevoelig, lamme armen, gevoelige benen. Rust ik een poosje, trekt dat weer weg.
De ellende is dat het niet veel beter is dan menstrueren, ook al was het vervelend, het was wel altijd hetzelfde. Ik heb me, door de jaren heen, me geworsteld door een lange lijst van vage maar wel langdurige kwaaltjes en pijnen. En elke keer is het iets anders, ik schrijf nu alles toe aan de overgang tenzij ik hoge koorts heb. Temperatuursverhoging én verlaging hoort er helaas bij, je schildklier hapert van alle kanten en er gaan er ook een hoop stuk. Het is het laatste taboe, er is geen enkele voorlichting echt behalve "je wordt nooit meer ongesteld". De periode dat je ook nog eens slecht slaapt is het zwaarst, het is duidelijk, je bent geen twintiger meer, bent elke dag doodmoe.
Alle reacties Link kopieren
In het verleden heb ik gewenst dat de menstraties over waren. Niet wetende dat ik er voor terug kreeg: Hartkloppingen, duizelingen, spierpijn, slapeloosheid, opvliegers, oorsuizen, pijnlijke gewrichten, ongewenste haargroei(op mijn kin!!), pijnlijke ogen, en dat fijne doemdenken. Ik ben vast nog wat vergeten. Want ik ben ook vergeetachtiger geworden. :sheep: :swear:
RockOla schreef:
12-06-2020 00:12
In het verleden heb ik gewenst dat de menstraties over waren. Niet wetende dat ik er voor terug kreeg: Hartkloppingen, duizelingen, spierpijn, slapeloosheid, opvliegers, oorsuizen, pijnlijke gewrichten, ongewenste haargroei(op mijn kin!!), pijnlijke ogen, en dat fijne doemdenken. Ik ben vast nog wat vergeten. Want ik ben ook vergeetachtiger geworden. :sheep: :swear:
Je vergeet misselijkheid, brandende tong, vet wat zich niet meer verdeelt over je lichaam maar alleen rond je taille, haarverlies, paniekaanvallen en dagen vage hoofdpijn en omdat het alleen vrouwen treft is er relatief weinig wat helpt behalve een hormoonkuur die niette lang geslikt mag worden. De beste remedie is veel sporten, super gezond eten en geen koffie, alcohol, vet en suiker. Doe je het laatste niet dan eindig je met osteoporose, flink overgewicht en nog meer klachten. Dat je te moe bent om te sporten, je alleen maar chocola wil eten en een strikt dieet wel het laatste is waar je zin in hebt maakt niet uit. Ikken iemand die helemaal nergens last van heeft, 53 jaar en geen centje pijn. Ik een hekel aan d'r heb en ben intens jaloers :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad 5 kilo aangekomen. Terwijl ik beweeg, en gezond leef en eet. Alcohol drink ik amper. Het hele jaar misschien 3 glaasjes gehad, want ik kan de laatste jaren ineens slecht tegen drank. Wat ik op zich geen ramp vind, maar mijn glasharde nekspieren die me de hele dag treiteren ontspannen zo nog wel een beetje. De vrouwen om me heen klagen alleen over opvliegers. Maar die slikken ook nog allemaal de pil of hebben een spiraaltje.
Alle reacties Link kopieren
Heel af en toe heb ik nog een opvlieger maar dan alleen 's avonds. Ik heb een bril als ik tv kijk en dan ineens slaat mijn bril aan. Verder eigenlijk nergens last meer van. Ik hoop dat het nu ver over is.
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,
Hier een sneaky mee lezer. Echter het doemdenken doet mij reageren. Heb daar zo'n last van dat ik regelmatig heb gedacht daar een topic over te openen, maar was bang voor lelijke reacties.

Als een waas over mijn leven sijbelen de rampscenarios binnen. Bah, kan moeilijk naar zielige tv kijken want ik zie mezelf steevast in de hoofdrol. En een vreselijke angst dat partner iets overkomt.
Niet leuk en totaal zinloos.
Alle reacties Link kopieren
iK heb ook dat ook best veel, maar hoort dat bij de overgang dan?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort (of misschien stiekem al langer) volgens mij last van de overgang. Ik ben 46 en slaap echt al een hele tijd (sinds een soort burn-out) echt heel slecht. Ik ben sowieso altijd al redelijk vroeg wakker, en wakker betekent ook echt niet meer slapen. Ik werd alleen steeds eerder wakker (ik zit nu op 05:00) en wat ik ook probeer, later wordt het niet. Ik ga dus nu om 21:00 naar bed en probeer na wat lezen voor 22:00 te slapen. Alleen toen kreeg ik problemen met inslapen :@@: En toen ging het helemaal los :-( . Ik gebruik soms een soort slaapmiddel van de dokter als het echt te ongezond wordt (gelukkig niet verslavend) en dan probeer ik het weer. Ik gebruik nu een soort tinctuur (druppeltjes tegen overgangsverschijnselen) in combinatie met magnesium tabletten. Het gaat opzicht weer wat beter met inslapen alleen werd ik vanochtend weer om 04:00 wakker :bonk: . Is dit herkenbaar? En ik slik nu magnesium van een doorsnee merk, hebben jullie nog tips? Ik word er een tikkie moedeloos van. Ik heb dus nu ook een soort hoofdpijn in 1 oog, ik hoop echt dat het wegtrekt want ik moet nu eenmaal werken met beeldscherm.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa ik slik de pil.
En gebruik ook om de dag een slaaptablet.
En ik gebruik Dim, zie Google.
kerst wijzigde dit bericht op 28-06-2020 13:21
9.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 50, mijn moeder en zussen waren al jong in de overgang. Dus al jaren schrijf ik al mijn kwaaltjes toe aan de overgang.

Bij mijn laatste bezoek aan de gynaecoloog bleek ik echter nog niet in de overgang te zitten. Alhoewel ik al langer onregelmatig menstrueer.

Let dus op, niet alles is overganggerelateerd. Soms is er ook iets anders aan de hand.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Whateffa post_id=31578330 time=1593327433 user_id=359028]
Ik heb sinds kort (of misschien stiekem al langer) volgens mij last van de overgang. Ik ben 46 en slaap echt al een hele tijd (sinds een soort burn-out) echt heel slecht. Ik ben sowieso altijd al redelijk vroeg wakker, en wakker betekent ook echt niet meer slapen. Ik werd alleen steeds eerder wakker (ik zit nu op 05:00) en wat ik ook probeer, later wordt het niet. Ik ga dus nu om 21:00 naar bed en probeer na wat lezen voor 22:00 te slapen. Alleen toen kreeg ik problemen met inslapen :@@: En toen ging het helemaal los :-( . Ik gebruik soms een soort slaapmiddel van de dokter als het echt te ongezond wordt (gelukkig niet verslavend) en dan probeer ik het weer. Ik gebruik nu een soort tinctuur (druppeltjes tegen overgangsverschijnselen) in combinatie met magnesium tabletten. Het gaat opzicht weer wat beter met inslapen alleen werd ik vanochtend weer om 04:00 wakker :bonk: . Is dit herkenbaar?
Eerlijk gezegd is de aanblik van mijn bed een allerminst blije aangelegenheid geworden. Heb sinds aantal maanden serieus last van slapeloosheid. Kapot moe naar bed en gewoon sowieso eerste uren niet kunnen slapen, alles geprobeerd behalve hele sterke slaapmiddelen.
Geen nachtzweten oid, gewoonweg niet in slaap kunnen vallen. Om dan vervolgens vlak voor de wekker gaat in een diepe slaap te zitten.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
28-06-2020 10:28
Ik ben bijna 50, mijn moeder en zussen waren al jong in de overgang. Dus al jaren schrijf ik al mijn kwaaltjes toe aan de overgang.

Bij mijn laatste bezoek aan de gynaecoloog bleek ik echter nog niet in de overgang te zitten. Alhoewel ik al langer onregelmatig menstrueer.

Let dus op, niet alles is overganggerelateerd. Soms is er ook iets anders aan de hand.

Ik heb geen echt onderzoek gehad, maar ik schreef zo'n 6 jaar terug al over overgangsklachten en word ook nu nog ongesteld. Dat ik toen ineens heel erg heftig ongesteld werd, was volgens de huisarts wel de overgang. Inmiddels heb ik, na veel aanmodderen met allerlei zaken, een mirenaspiraal en is de heftige menstruatie in elk geval een stuk minder. Ik heb ook fibromyalgie en die klachten zijn vrijwel hetzelfde als de klachten van de overgang, dus ik weet niet meer wat ik waaraan toe moet schrijven :nut:

Maar ik het is inderdaad wel waar, dat op een bepaalde leeftijd veel op de overgang gegooid wordt, terwijl er soms andere klachten zijn. Wel goed als een huisarts zich daar ook van bewust is. Weet jij wat het bij jou is? Of is het gewoon algeheel ongemak zonder aanwijsbare reden?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
28-06-2020 12:15
Ik heb geen echt onderzoek gehad, maar ik schreef zo'n 6 jaar terug al over overgangsklachten en word ook nu nog ongesteld. Dat ik toen ineens heel erg heftig ongesteld werd, was volgens de huisarts wel de overgang. Inmiddels heb ik, na veel aanmodderen met allerlei zaken, een mirenaspiraal en is de heftige menstruatie in elk geval een stuk minder. Ik heb ook fibromyalgie en die klachten zijn vrijwel hetzelfde als de klachten van de overgang, dus ik weet niet meer wat ik waaraan toe moet schrijven :nut:

Maar ik het is inderdaad wel waar, dat op een bepaalde leeftijd veel op de overgang gegooid wordt, terwijl er soms andere klachten zijn. Wel goed als een huisarts zich daar ook van bewust is. Weet jij wat het bij jou is? Of is het gewoon algeheel ongemak zonder aanwijsbare reden?
Dat laatste, vrees ik. Slecht slapen, jeukende huid, ...
Maar door jarenlang heel zwaar te menstrueren, ook veel bloedarmoede. Ik dacht hevig bloeden door overgang en ijzertekort door gastric bypass. Maar de hematoloog wou niet langer ijzerinfuus blijven geven en wou op zoek naar de oorzaak. Toen pas heb ik de link gelegd en een afspraak bij de gynaecoloog. Het bleek om myomen te gaan. Kleine ingreep en weg hevige bloedingen en ijzertekort.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
28-06-2020 08:57
Ik heb sinds kort (of misschien stiekem al langer) volgens mij last van de overgang. Ik ben 46 en slaap echt al een hele tijd (sinds een soort burn-out) echt heel slecht. Ik ben sowieso altijd al redelijk vroeg wakker, en wakker betekent ook echt niet meer slapen. Ik werd alleen steeds eerder wakker (ik zit nu op 05:00) en wat ik ook probeer, later wordt het niet. Ik ga dus nu om 21:00 naar bed en probeer na wat lezen voor 22:00 te slapen. Alleen toen kreeg ik problemen met inslapen :@@: En toen ging het helemaal los :-( . Ik gebruik soms een soort slaapmiddel van de dokter als het echt te ongezond wordt (gelukkig niet verslavend) en dan probeer ik het weer. Ik gebruik nu een soort tinctuur (druppeltjes tegen overgangsverschijnselen) in combinatie met magnesium tabletten. Het gaat opzicht weer wat beter met inslapen alleen werd ik vanochtend weer om 04:00 wakker :bonk: . Is dit herkenbaar? En ik slik nu magnesium van een doorsnee merk, hebben jullie nog tips? Ik word er een tikkie moedeloos van. Ik heb dus nu ook een soort hoofdpijn in 1 oog, ik hoop echt dat het wegtrekt want ik moet nu eenmaal werken met beeldscherm.
Ik heb het ook gehad, standaard om 4.00 klaar wakker. En de rest van de nacht onrustig slapen. Nooit problemen gehad voordien en sinds ik een hele lage dosis hormonen gebruik slaap ik weer als een roos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven