Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Zo, Christiana, alles tegelijk. Sterkte :hug:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd Christiana, dan komt er heel veel op je af. En komt het allemaal oo jou neer of kun je de mantelzorg nog delen..
Je moet er voor oppassen dat je er zelf niet aan onder door gaat .
Alle reacties Link kopieren
Akelig allemaal Christiana! Dat hakt er allemaal wel in, gecondoleerd en sterkte!
Ik zie dat we nog vrij laat wakker zijn...ik span geloof ik de kroon, ik ben even klaar met mijn bed. Heb het geprobeerd, maar alles maalt door mijn hoofd. Vandaag vanalles moeten regelen voor oversluiten hypotheek...en dat loopt niet echt. Ik HAAT dat soort dingen.. :@ :steam:
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel, en omdat bedrijf waar ik 25 jaar werkte werd opgeheven ook nog een nieuwe baan per 1 oktober... pff.. slik maar extra vitamines heb puberzoon tot kok benoemd en partner voert spullen ouders af en doet daarin ook het marktplaats gebeuren. Moeder opgenomen in verpleeghuis. De bureaucratie in Nederland daar word ik bijna overspannen van.. om ouderlijk huis te verkopen en om de juiste zorg.. En dat met een kort lontje door omstandigheden en overgang... het huis van mijn ouders leger dat van mij steeds voller.. nog even volhouden..
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
22-08-2016 14:15
quote:lilalinda schreef op 22 augustus 2016 @ 14:04:

[...]



ipv een spiraal kun je ook de pil gaan slikken, en dan doorslikken, zonder stopweek

(met een goeie huisarts valt dit echt te bespreken)



Dat was het eerste dat mijn huisarts mij aanraadde, een half jaar terug. Maar ik was 20 jaar terug juist zo blij eindelijk van de pil af te zijn. Net of er wolken rond m'n hoofd weggingen. Heerlijk! De zon scheen feller (nouja.. die schijnt nu toch niet) seks was fijner, alles fleurde op. En dat terwijl ik niet eens echt gemerkt had, dat de pil van invloed was op m'n gevoel/stemming



Dus wil ik het liever zonder pil, maar ik ben bang dat dat 'm niet gaat worden
Vind de pil ook rampzalig. Heb sinds een paar jaar een hormoonspiraaltje en kan het iedereen aanraden. De eerste 10 dagen waren vreselijk, veel bijverschijnselen, maar daarna geweldig. Je krijgt er niet te veel hormonen van in je lijf en je menstruatie verdwijnt bijna helemaal. Of het helpt tegen andere overgangsverschijnselen weet ik niet zeker maar het schijnt wel zo te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, even zeuren.......Heb al jaren last van hormonale migraine, ben al bijna een jaar niet meer ongesteld, maar het afgelopen weekend is toch aardig verprutst door migraine die nog in een redelijk regelmatig schema terug komt. In bed, geen licht, geen lawaai en hopen dat medicijnen werken (helaas niet....... )
Alle reacties Link kopieren
Maar als je al in die overgang zit en je laat een spiraal zetten hoe weet je dan wanneer die overgang voorbij is.? Straks ben je met een half jaar er vanaf en zit je in die menopauze . Maar zit je nog wel een jaar onnodig met die spiraal in je lichaam.
En heb je ook veel last van gewichtstoename met die spiraal? En haaruitval want daar zit ik ook allemaal niet op te wachten . Met men gewicht ben ik al blij als het stabiel blijft namelijk.OOk dat zal persoonlijk zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
23-10-2017 14:34
Pfff, even zeuren.......Heb al jaren last van hormonale migraine, ben al bijna een jaar niet meer ongesteld, maar het afgelopen weekend is toch aardig verprutst door migraine die nog in een redelijk regelmatig schema terug komt. In bed, geen licht, geen lawaai en hopen dat medicijnen werken (helaas niet....... )
Afgrijselijk lijkt me dat, hormonale migraine. Weten dat het elke keer weer terugkomt.
Aan het begin van de overgang heb ik een paar keer een migraineaanval gehad, en had goed de schrik in de benen daardoor. Gelukkig is het bij die paar keer gebleven.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Toen ik tiener was heb ik wel last gehad van migraine, en ik was bang dat dat nu rond de overgang ook wel weer zou kunnen gebeuren. Maar tot op heden nog niet.(even afkloppen) Maar ik ben toen ook aan de pil gegaan vanwege zeer hevige bloedingen, en durfde eigenlijk ook niet goed te stoppen met de pil uit angst dat de bloedingen weer ernstig zouden worden. Ook dat is niet gebeurd. Goddank... Verder genoeg andere rare kwaaltjes, dus ik zit er niet op te wachten. :|
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
23-10-2017 15:00
Afgrijselijk lijkt me dat, hormonale migraine. Weten dat het elke keer weer terugkomt.
Aan het begin van de overgang heb ik een paar keer een migraineaanval gehad, en had goed de schrik in de benen daardoor. Gelukkig is het bij die paar keer gebleven.
De eerste keer dat mijn broer me zo zag, wilde hij me gaan afleveren op de spoedeisende hulp :)
Achteraf snap ik dat ook wel, maar op dat moment had ik alleen zoiets als: laat me met rust...............................ik kom vanzelf wel weer uit bed als ik me beter voel. En nee, je hoeft me ook geen thee te brengen.........
Bij mij werd het door de overgang zo erg dat het niet meer te hanteren was (lees: bijna elke dag).
Ik ben daarom al blij dat het nu gaat zoals het gaat en het nog maar 1x in de paar weken terug komt, maar van mij mag het vandaag nog voorgoed over zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar ook migraine als ik ongesteld word, slik de pil ook nog, helaas als ik hem doorslik tijdens de stopweek breekt er toch een bloeding door... tobben dus..
M'n moeder had zware migraine tijdens de overgang en ik ben gevoelig voor hoofdpijn dus ik vreesde het ergste, maar tot nu toe niet (afkloppen). Genoeg andere verschijnselen zonder die ellende er ook nog eens bij. Sterkte iedereen die ermee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
23-10-2017 23:03
Sinds een jaar ook migraine als ik ongesteld word, slik de pil ook nog, helaas als ik hem doorslik tijdens de stopweek breekt er toch een bloeding door... tobben dus..
Ik ben in dezelfde situatie gestopt met de pil. Ik heb nog steeds migraine, maar minder heftig dan met de pil (ben nu 3 jaar gestopt). Man zei afgelopen weekend dat ik er ook eerder weer vanaf ben dan een jaar geleden.
Overleg eens met je huisarts (moet je wel een hebben die er wat mee doet en je niet met een kluitje in het riet stuurt, die van mij nam het probleem serieus en vond het belangrijk genoeg om er een aantal consulten aan te besteden).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip Dolfine, ga daar binnenkort is werk van maken dit is tobben.
.
anoniem_353783 wijzigde dit bericht op 24-11-2017 12:08
Reden: Herkenbaarheid
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hadewychh, ja, ik heb er aardig wat ervaring mee. Omdat mijn lief niet bij me woont, en er goed van op de hoogte is kan ik het nog redelijk hanteren. Ik leefde het ook weleens uit op een medewerkster van de supermarkt ( o, wat haatte ik mezelf dan) of op een vent die iets te lang keek of me in de weg liep ( was ik ook niet trots op ).
Als je een beetje terugbladert lees je heel wat meer van dit soort ervaringen.
Een remedie ? Tsja ;-D Ik ging het gevoel op een bepaald moment wel herkennen. Een beetje zelfspot helpt wel, voor mij, een beetje.
Er zijn ook vrouwen die iets proberen met hormoontherapie, met succes of niet.
Daar is ook wel wat over te lezen, in de bladzijden hiervoor. Soms staan er ook nuttige linkjes !
nounou
Alle reacties Link kopieren
http://www.theaustralian.com.au/life/we ... d29b7a6547

Het is een vrij lang stuk, en in het Engels.
Maar voor wie er zin in heeft, ik vond het vermakelijk herkenbaar.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Delite, het stuk zit zo te zien achter een betaalmuur. :| Kun je het copypasten met bronvermelding ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
He, irritant.
Ik zit op mijn werk, zal een andere keer wel eens kijken.
Het is gewoon een column.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nek en schouderspieren zitten me erg dwars momenteel. Ik ben ook wel een beetje klaar met fysio en dry needling, omdat het me maar weinig helpt. Zijn er ook dames met erge spierklachten die baat hebben bij Ymea of zoiets? Ik gebruik al magnesium en vitamine d, maar ben zo klaar met mijn lijf dat ik open sta voor wat anders. Ik heb de laatste maanden een irritante brom in mijn oor die volgens mij wel eens gerelateerd kan zijn aan mijn strakke nek/schouderspieren. Volgens mijn huisarts niet, die stuurt me nu naar de kno arts...
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
30-10-2017 07:19
Mijn nek en schouderspieren zitten me erg dwars momenteel. Ik ben ook wel een beetje klaar met fysio en dry needling, omdat het me maar weinig helpt. Zijn er ook dames met erge spierklachten die baat hebben bij Ymea of zoiets? Ik gebruik al magnesium en vitamine d, maar ben zo klaar met mijn lijf dat ik open sta voor wat anders. Ik heb de laatste maanden een irritante brom in mijn oor die volgens mij wel eens gerelateerd kan zijn aan mijn strakke nek/schouderspieren. Volgens mijn huisarts niet, die stuurt me nu naar de kno arts...
Andere fysio? Klinkt als een open deur :-) .
Na een ongeluk had ik veel nek- en schouderklachten en behandeling door een fysio leverde niets op, de pijn en de spierklachten bleven.
Ben geswitcht na een andere fysio/manueel therapeut en was er na een paar maanden helemaal vanaf.
Alle reacties Link kopieren
In dezelfde praktijk zit een manueel therapeut. Ik was al van plan om het eens aan te kaarten.
Nu geen tijd om te schrijven, maar ik kom terug...dit berichtje is voor mijzelf om m te onthouden :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
GirlPowerrrrr-2 schreef:
30-10-2017 11:38
Nu geen tijd om te schrijven, maar ik kom terug...dit berichtje is voor mijzelf om m te onthouden :facepalm:
Falend geheugen kan ook op het lijstje, of is dat toch gewoon ouder worden ;-D
nounou
Alle reacties Link kopieren
GirlPowerrrrr-2 schreef:
30-10-2017 11:38
Nu geen tijd om te schrijven, maar ik kom terug...dit berichtje is voor mijzelf om m te onthouden :facepalm:
Kom je nog terug, GirlPowerrrrr ? ;-D
Het is wel errug stil hier.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven