Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Een en al herkenning dit topic. Ik ben inmiddels al dik twee jaar aan het kutten met de overgang.

En al die tijd is er al geen peil te trekken op mijn menstruatie.

Het begon met heel onregelmatig menstrueren, soms 2, 3 of 4 maanden niet, dan weer wel maar een klein beetje bloedverlies tot een klein jaar geleden weer gewoon iedere maand een normale menstruatie.



Kort daarna brak de hel los, werd zo'n beetje iedere twee weken ongesteld en heel heftig en laaaaaang.

Bizar veel bloedverlies, enorme stolsels en kreeg bloedarmoede.

Bij de gynaecoloog geweest, bleek een kleine poliep op mijn eierstok te hebben en een paar vleesbomen maar geen reden voor een ingreep vond hij

De pil, spiraal of hormoonkuur is helaas geen optie omdat ik een DES dochter ben.



Nu ongeveer een half jaar geleden stopten de heftige menstruaties ineens en werd ik niet meer ongesteld.

Ik was al druk aan het aftellen, één jaar niet menstrueren en dan waren mijn eierstokken officieel met pensioen, ik kon niet wachten! Was er ook echt helemaal klaar mee.

Tot ik een paar dagen geleden ineens weer Die Buikpijn kreeg, die waarvan je meteen weet

En ja hoor, ik kon weer op zoek naar een pak maandverband ergens achter in een kast weggestopt om eigenlijk voor altijd vergeten te worden. Zucht. Wat een ellende.

Ik heb op mijn werk extra ondergoed en een broek liggen voor het geval dat. Ben al een paar keer flink doorgelekt, om je kapot te schamen. Niesen en/of hoesten heb ik afgeschaft, dan stroomt het er echt in golven uit



Ook de stemmingswisselingen zijn pijnlijk herkenbaar. En geen beslissingen meer kunnen maken, ik wist altijd heel goed wat ik wilde maar nu kan ik geen knoop meer doorhakken. Zeer irritant. En slecht slapen. Nu gelukkig al even geen opvliegers gehad maar ik val gewoon niet in slaap dus nachten van 3-4 uur zijn 'normaal' geworden. Slopend vind ik het.



Dus ik leef met jullie mee vrouwen, het is één bak ellende die overgang. Heb er nog niets positiefs aan kunnen ontdekken.

Fijn om hier wat leed te delen
...
Alle reacties Link kopieren
hi calamitycat,



en dan begin ik pas en zit gewoon te janken.

Omfat ik me alleen voel, eenzaam................k*t hormonen. Ik baal van mzelef
Alle reacties Link kopieren
Een enorme virtuele knuffel voor jou Kattija. Hopelijk lucht het janken ook wat op.

Ik zit hier ook alleen en dat valt soms niet mee dus snap dat je je waardeloos voelt.

Het was niet de bedoeling om je met mijn klaagzang nog verdrietiger te doen voelen



Misschien is het voor jou toch een goed idee om met een overgangsconsulente te gaan praten? Dat je in ieder geval handvatten krijgt om te dealen met die afschuwelijke stemmingswisselingen en het depressieve gevoel?

Ik denk daar zelf ook over, maar zoek nu meestal nog even heil in knuffelen met mijn katten, dan voel ik me vaak wel iets beter.



Hou je haaks vrouw
...
Alle reacties Link kopieren
En niet onbelangrijk, hier op het forum ben je nooit alleen hé. Je kunt hier altijd je verhaal even kwijt en er is altijd iemand die je leest of je een hart onder de riem steekt. Dus blijf van je afschrijven hier, je wordt gelezen en er wordt meegeleefd
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 22 augustus 2016 @ 22:14:

En niet onbelangrijk, hier op het forum ben je nooit alleen hé. Je kunt hier altijd je verhaal even kwijt en er is altijd iemand die je leest of je een hart onder de riem steekt. Dus blijf van je afschrijven hier, je wordt gelezen en er wordt meegeleefd Absoluut. We gaan allemaal door hetzelfde.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
das wel fijn om te weten.

Voel me vaak alleen.....heb geen partner of vriend en zou dat denk ik toch graag willen.

Echter met zo een doos die al jankt bij een whiskas reclame houdt niemand het uit
Heeft iemand ervaring met https://vrouwenpoliboxmeer.com/

?

Ik nog niet, maar ik ben er wel over na aan het denken om een afspraak te gaan maken. Vooral die stemmingswisselingen vind ik heel erg irritant. En dat wil ik ook niet op mijn werk. Kan moeilijk een potje gaan zitten brullen als een discussie niet loopt zoals ik dat graag zou zien.
Alle reacties Link kopieren
nee ken het niet........... wordt dat wel vergoedt?
Alle reacties Link kopieren
Je ziet nu alles even zwart omdat je je zo rot voelt.

Maar vergeet niet dat je niet alleen een stemmingswisselingen- en huilbuienmiep bent hé

Want naast dat ben je hoogstwaarschijnlijk een hele leuke en lieve vrouw, alleen komt die er nu even niet uit. Maar ze is er wel!

Dus dat betekent niet dat je nooit meer een partner zult vinden, er zijn ook echt wel mannen die door die buien toch het zonnetje zien schijnen

Zet even een kop thee, of neem en borrel en ga daarna lekker slapen en hopelijk voel je je morgen weer wat beter.
...
Alle reacties Link kopieren
En dat mirena-spiraal, heeft iemand daar ervaring mee? Mijn huisarts wil dat ik daar over nadenk - het trekt me niet zo aan. Ik heb ook begrepen dat de hormonen in dat spiraal juist het PMS-gejankebalk wat erger zou kunnen maken. Nog erger? Dan kan ik me beter elke maand preventief ziek melden en in de slaapkamer opsluiten, want dan moet ik echt geen mensen tegenkomen.



En novasure, wat is dat dan?
Wat eten we vanavond?
quote:Oudblond schreef op 22 augustus 2016 @ 18:42:

Ik meldde laatst bij mijn huisarts dat sinds een jaartje mijn ogen soms plots ontzettend tranen. Het water loopt dan langs mijn wangen. Vaak in de ochtend. Hij vertelde me dat dit ook een overgangsklacht is. Ik had er nooit van gehoord. Ik heb het vaak 's ochtends dus opmaken gebeurt nu op het werk, zo niet heb ik het risico om als pandabeer door de dag te gaan. Oplossing is blijkbaar om botox in je traanklieren te laten spuiten. Maar daar pas ik vooralsnog voor.Hoort dat erbij ja?! Weet ik nu meteen waar dat vandaan komt. Elke morgen lopen de tranen in rivieren over mijn wangen, man wat irritant. Botox ga ik ook niet doen, dat lijkt me niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik had n mirena, rond mn 30e. Vreselijk ding. Continue bloedverlies, vaak hoofijn, acne (op mn hele lijf) geen libido, alsof ik de wereld door n pak waten beleefde. Drama.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Calamitycat, jouw verhaal wilde ik echt niet lezen
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 22 augustus 2016 @ 22:26:

das wel fijn om te weten.

Voel me vaak alleen.....heb geen partner of vriend en zou dat denk ik toch graag willen.

Echter met zo een doos die al jankt bij een whiskas reclame houdt niemand het uitNiet alle partners hebben begrip voor die 'vrouwenaangelegenheden.'
quote:kattija schreef op 22 augustus 2016 @ 22:40:

nee ken het niet........... wordt dat wel vergoedt?



Goeie vraag, ben zelf naar de huisarts geweest voor bloed prikken i.v.m. vermoeidheid en voor incontinentieklachten. Alles viel onder het eigen risico

Vervolgbehandelingen ga ik niet doen omdat mijn geld op is.
quote:parbleumondieu schreef op 22 augustus 2016 @ 22:49:

[...]



Niet alle partners hebben begrip voor die 'vrouwenaangelegenheden.'Nou, mijn vriend deed een ware oogrol met bijbehorende zucht toen ik weer ongesteld was na 2 weken. Ik wilde hem een knal voor zijn harses geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 22 augustus 2016 @ 22:49:

Calamitycat, jouw verhaal wilde ik echt niet lezen

Sorry

Nu ben ik wel zwaar erfelijk belast hoor, bij mijn moeder was het ook zo'n drama...
...
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 22 augustus 2016 @ 22:42:

En dat mirena-spiraal, heeft iemand daar ervaring mee? Mijn huisarts wil dat ik daar over nadenk - het trekt me niet zo aan. Ik heb ook begrepen dat de hormonen in dat spiraal juist het PMS-gejankebalk wat erger zou kunnen maken. Nog erger? Dan kan ik me beter elke maand preventief ziek melden en in de slaapkamer opsluiten, want dan moet ik echt geen mensen tegenkomen.



En novasure, wat is dat dan?Ik heb een mirena genomen toen ik rond mijn 35e waanzinnig heftige menstruaties kreeg, waarschijnlijk door extra oestrogeenproductie door extreem overgewicht. (Vetcellen schijnen ook oestrogeen aan te maken.) Het was geweldig. Nooit meer ongesteld geweest. Er zit alleen maar progesteron in en geen oestrogeen en maar 10% van wat er in de pil zit. Maar stemmingswisselingen kunnen een bijwerking zijn. Die komt echter maar heel weinig voor. Bij een novasurebehandleing wordt zoveel mogelijk van het baarmoederslijmvlies definitief verwijderd, volgens mij gewoon poliklinisch.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
quote:Calamitycat schreef op 22 augustus 2016 @ 22:57:

[...]



Sorry

Nu ben ik wel zwaar erfelijk belast hoor, bij mijn moeder was het ook zo'n drama...



Geeft niet, maar je hoopt toch altijd er wat makkelijk doorheen te fietsen. En als ik jouw verhaal dan lees, wat een drama voor je!



Ik heb weleens gehoord dat je jezelf kunt vergelijken met de vrouwen in je familie qua overgang. Nu ben ik al circa 15 jaar vroeger aan de beurt dan zij, dus dat klopt al niet. Dan hoop ik dat hun ellende mij verder ook bespaart blijft, want dat was ook geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 22 augustus 2016 @ 21:23:

helpt ook tegen depressie?Wat bedoel je dat tegen depressie helpt? Als je geen synthetische medicijnen wilt gebruiken en veel last hebt van depressie, kun je therapie proberen. Ook sint janskruid schijnt behoorlijk goed te helpen, maar dat is geen onschuldig kruidenmiddeltje. Als je nog meer medicijnen gebruikt, moet je aan een arts of apotheker vragen of je het kunt combineren. Het heeft in elk geval een wisselwerking met de pil.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 22 augustus 2016 @ 23:01:

[...]



Ik heb weleens gehoord dat je jezelf kunt vergelijken met de vrouwen in je familie qua overgang. Nu ben ik al circa 15 jaar vroeger aan de beurt dan zij, dus dat klopt al niet. Dan hoop ik dat hun ellende mij verder ook bespaart blijft, want dat was ook geen pretje.Mijn moeder had nergens last van, haar ene zus een beetje en haar andere zus had heel heftige klachten. Vooralsnog lijk ik er een beetje tussenin te zitten.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
quote:fayanna schreef op 22 augustus 2016 @ 23:04:

[...]





Wat bedoel je dat tegen depressie helpt? Als je geen synthetische medicijnen wilt gebruiken en veel last hebt van depressie, kun je therapie proberen. Ook sint janskruid schijnt behoorlijk goed te helpen, maar dat is geen onschuldig kruidenmiddeltje. Als je nog meer medicijnen gebruikt, moet je aan een arts of apotheker vragen of je het kunt combineren. Het heeft in elk geval een wisselwerking met de pil.Ik gebruik geen mdicijnen maar heb wel depressies gehad nar de geboorte van de kids en heel in het begin van mijn scheiding. ben wel gevoelig wat dat betreft
quote:fayanna schreef op 22 augustus 2016 @ 23:07:

[...]





Mijn moeder had nergens last van, haar ene zus een beetje en haar andere zus had heel heftige klachten. Vooralsnog lijk ik er een beetje tussenin te zitten. Dan ga ik het maar gewoon afwachten. Meer kun je toch niet doen. Ik las dat huisartsen sowieso nooit wat willen, alhoewel ik hier al een aantal opties zie.
quote:kattija schreef op 22 augustus 2016 @ 23:21:

[...]





Ik gebruik geen mdicijnen maar heb wel depressies gehad nar de geboorte van de kids en heel in het begin van mijn scheiding. ben wel gevoelig wat dat betreftDoe je wel genoeg leuke dingen buitenshuis? Voor mij helpt dat wel wat, omdat je frisse lucht krijgt en het leidt af.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 22 augustus 2016 @ 22:49:

[...]



Niet alle partners hebben begrip voor die 'vrouwenaangelegenheden.'Klopt. Ik ben dan ook steeds blijer met meneer tats.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven