Gezondheid alle pijlers

De pil en postnatale depressie.

15-12-2019 11:06 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Week 1 aan de pil. De nepvariant van de Microgynon 30. Nou was ik al depressief (postnatale), maar deze week ben ik gewoon radeloos met vlagen. Is deze verergering aan 't begin normaal? Kan dit nog beter worden? Ik vloei ook nog steeds, terwijl dat nu wel minder had moeten worden. Ik weet dat je dit zeker 3 maanden de tijd moet geven, maar op deze manier niet te doen. Zijn er mensen die alsnog baat bij de pil kregen, en ook eerst verergering van klachten? Het is de bedoeling dat ik 'm door ga slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit een vrolijker mens geworden door de pil en voelde me altijd heel emotioneel afgevlakt.
Heb je nog contact met de verloskundige? Dan zou je het eens aan hun kunnen vragen, ze weten best een hoop over hormonen etc.
De pil is geen AD.

Al werkt hij bij mij wel een beetje zo. Voor zware PMS en depressieve buien die weken aanhielden. Prikpil en overal vanaf.

Maar voor een postnatale depressie? Dat is heel wat anders.

Ik zou morgen je huisarts bellen en overleggen. Of de VK?
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al AD. Die lijkt niet voldoende te doen, ook niet in hoge dosis.
Maar is 't normaal dat de klachten eerst verergeren?
Alle reacties Link kopieren
ravenloos schreef:
15-12-2019 11:09
Ik ben nooit een vrolijker mens geworden door de pil en voelde me altijd heel emotioneel afgevlakt.
Heb je nog contact met de verloskundige? Dan zou je het eens aan hun kunnen vragen, ze weten best een hoop over hormonen etc.
De onze niet helaas.
Doe dit onder begeleiding van een gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onding was die pil...ik ben echt heel snel weer gestopt.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
15-12-2019 11:36
Wat een onding was die pil...ik ben echt heel snel weer gestopt.
Wat merkte je? En hoe snel ben je gestopt?
ninosz schreef:
15-12-2019 11:23
Ik slik al AD. Die lijkt niet voldoende te doen, ook niet in hoge dosis.
Maar is 't normaal dat de klachten eerst verergeren?
Dat is nu de vraag die je aan de behandelaar/arts/huisarts moet stellen. Denk niet dat er heel veel mensen zijn die met een postnatale depressie en dezelfde pil massaal zullen reageren zodat je een betrouwnbaar antwoord op je vraag krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek haar pas 23 december. En 't is altijd fijn ervaringen te horen. Soms heb je er namelijk heel veel aan.
ninosz schreef:
15-12-2019 11:46
Ik spreek haar pas 23 december. En 't is altijd fijn ervaringen te horen. Soms heb je er namelijk heel veel aan.
Als die er al zijn, zo specifiek.

Ik zou toch toch bellen morgen, voorleggen dat je klachten/post natale depressie verergert lijken. Of dat vaker voorkomt en of er iets aan te doen is?
Heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ga je ook naar de pop-poli? Ad werkt het beste met gesprekken. En al helemaal met iemand die weet wat een postnatale depressie is. Iedereen, ook hulpverleners, kent het woord maar wat helpt weten maar weinig. Bij de pop-poli hebben ze die ervaring wel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen hormoonvrije anticonceptie zoals een koperspiraal?
Honingbij_ schreef:
15-12-2019 12:05
Waarom geen hormoonvrije anticonceptie zoals een koperspiraal?
.
Omdat het idee van de pil bij TO waarschijnlijk juist een dubbele functie is: niet enkel als anticonceptie maar ook om haar hormonen te stabiliseren en zo hopelijk beter grip te krijgen op haar PND.

Sterkte TO. Slik je je AD al langer of zit je nog in de aanloopfase?
Ik weet niet of je nog borstvoeding geeft of recent vanwege de medicatie bent gestopt. Maar het stoppen van borstvoeding kan ook een hormonale dip geven.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
15-12-2019 12:49
.
Omdat het idee van de pil bij TO waarschijnlijk juist een dubbele functie is: niet enkel als anticonceptie maar ook om haar hormonen te stabiliseren en zo hopelijk beter grip te krijgen op haar PND.

Sterkte TO. Slik je je AD al langer of zit je nog in de aanloopfase?
Al langer helaas.
Klopt precies wat je zegt over de anticonceptiepil.
Alle reacties Link kopieren
Deurklopper schreef:
15-12-2019 12:59
Ik weet niet of je nog borstvoeding geeft of recent vanwege de medicatie bent gestopt. Maar het stoppen van borstvoeding kan ook een hormonale dip geven.
Nee, helemaal niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde met Mirena. Die laten verwijderen en meteen weer zwanger, oeps... was toen wel vrijwel meteen van de pnd af (dat was mijn 2e pnd). Raad het je niet aan overigens. Daarna geen pnd weer gehad.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
15-12-2019 15:30
Ik had hetzelfde met Mirena. Die laten verwijderen en meteen weer zwanger, oeps... was toen wel vrijwel meteen van de pnd af (dat was mijn 2e pnd). Raad het je niet aan overigens. Daarna geen pnd weer gehad.
Zwanger ben ik ook top.
Beter dan ooit.
Maar geen optie idd. 😉
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
15-12-2019 11:10
De pil is geen AD.
Al werkt hij bij mij wel een beetje zo. Voor zware PMS en depressieve buien die weken aanhielden. Prikpil en overal vanaf.
Bij mij werkte de levonorgestrel/ethenilystradiol (of zoiets) pil ook bij zware PMS klachten. Mijn emoties werden wat stabieler en mijn gevoel wat vlakker. Voor mij een goede reden om hem te blijven slikken, omdat ik normaal last heb van angsten en depressies en daardoor niet kon functioneren. Momenteel ben ik gestopt omdat ik zwanger ben en ik merk nu wel weer een toename van depressieve klachten. Nadeel van de pil was wel dat ik er enorme hoofdpijn van kreeg en na de stopweek ook vaak misselijk van werd.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
15-12-2019 17:06
Bij mij werkte de levonorgestrel/ethenilystradiol (of zoiets) pil ook bij zware PMS klachten. Mijn emoties werden wat stabieler en mijn gevoel wat vlakker. Voor mij een goede reden om hem te blijven slikken, omdat ik normaal last heb van angsten en depressies en daardoor niet kon functioneren. Momenteel ben ik gestopt omdat ik zwanger ben en ik merk nu wel weer een toename van depressieve klachten. Nadeel van de pil was wel dat ik er enorme hoofdpijn van kreeg en na de stopweek ook vaak misselijk van werd.
Werkte dat direct of had dat tijd nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ninosz, dat begon ik pas na 2 maanden echt te merken. Mijn huid werd toen ook ineens een stuk mooier naast verbetering van mijn stemming. Want ik had eerst allemaal puisten. Misschien toch nog even volhouden? Je lichaam heeft tijd nodig om aan de hormonen te wennen. Als je na 2-3 maanden geen verbetering merkt, kun je alsnog stoppen. Sterkte!

Oja: ik laste altijd maar 1 keer per 3 maanden een stopweek in, want bij elke stopweek merkte ik dat mijn hormonen weer van slag raakten. De huisarts zei dat dat geen probleem was. Ik nam de pil altijd voor het slapen gaan.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
15-12-2019 11:36
Wat een onding was die pil...ik ben echt heel snel weer gestopt.
Na hoe lang?
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog even benieuwd of je bij de pop-poli bent geweest ninosz. Deze klachten passen niet bij een gyneacoloog. De pop-poli kan je hier goed bij helpen.
Ik kreeg juist met de Microgynon 30 last van depressieve gevoelens.
Na mijn 2e kind had ik een post-natale depressie en kreeg ik een Ad en als AC Marvelon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven