Gezondheid alle pijlers

De vriendin van mijn vader heeft borstkanker

29-12-2014 16:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een maand of twee geleden werd er bij de vriendin van mijn vader borstkanker geconstateerd, voor hem (en haar natuurlijk) een hele klap, ze waren hoteldebotel en pas 1 jaar samen. Het is een agressieve maar wel goed behandelbare tumor, momenteel heeft zij al een operatie en bestraling gehad en komt over een paar weken de chemo eraan. Wat ik wel merk is dat er tussen mij en mijn vader een soort afstand is ontstaan, we praten veel over de telefoon maar we zien elkaar stukken minder, wat voorheen zeker 2x per maand was is nu amper 1x in de 2 maanden geworden.

1e Kerstdag zouden we met zijn allen samen eten, een boel eten ingeslagen maar dat ging uiteindelijk niet door vanwege mijn verkoudheid en dat mijn vader bang is dat ik zijn vriendin besmet, nou vraag ik me ook af in hoeverre dit mogelijk is? Ook mocht ik van hem mijn oma niet zien omdat ik anders via haar mijn verkoudheid zou kunnen doorgeven. Hebben mensen met kanker een hogere vatbaarheid voor een verkoudheid? Ik hoorde ook dat mijn vader 2 weken vrij neemt wanneer zij met de chemo neemt, omdat hij bang is dat hij iets oploopt op zijn werk (zorginstelling). Ik ben bang dat hij een beetje te ver gaat met 'voorzorgsmaatregelen' en dat ik hem daardoor nog minder ga zien.
quote:elninjoo schreef op 29 december 2014 @ 17:21:

[...]

Ze schrijft toch dat ze haar vader voorheen 2 keer per maand zag en sinds die vriendin er is nog maar 1 keer per 2 maanden. Die kanker is pas recent bekend, dus dat was nog geen excuus voor de voorgaande maanden dat ie geen tijd meer had voor TO omdat ie hoteldebotel is op z'n nieuwe vlam.Volgens mij is dat pas sinds de ziekte is vastgesteld.

[...]

Ze schrijft toch dat ze haar vader voorheen 2 keer per maand zag en sinds die vriendin er is nog maar 1 keer per 2 maanden. Die kanker is pas recent bekend, dus dat was nog geen excuus voor de voorgaande maanden dat ie geen tijd meer had voor TO omdat ie hoteldebotel is op z'n nieuwe vlam.Dit is pas sinds de kanker er is. Doe je oogkleppen even af.
quote:Miss.Innuendo schreef op 29 december 2014 @ 17:14:

[...]

Wat een rare reactie.

Zijn vriendin heeft kanker en dus wil hij op dit moment geen enkel gezondheidsrisico nemen.

Dan heb je dat maar te accepteren en een stapje terug te doen in plaats van jezelf voorop te zetten en te gaan zeuren om (het gebrek aan) aandacht.

Helemaal eens met MissInnuendo.

Ik ben zelf kankerpatiënt en ik pak de verkoudheid van mijn buurman al over als hij een keer, in zijn eigen huiskamer, niest.

Je vader heeft volkomen gelijk dat hij risico 's uit wil sluiten.

Ook in mijn leven en dat van mijn familie draait nu veel om mijn ziekte, omdat het ons allemaal nu bezig houdt. Dat wil niet zeggen dat we nergens anders meer belangstelling voor hebben, maar ja, de nadruk en de sfeer is er altijd wel.

Zet je eigen sores dus nu even opzij en steun je vader én vooral ook zijn vriendin. Wees er voor ze. Je hoeft niets te zeggen, een knuffel of gewoon begrip is genoeg. Ze hebben je nu hard nodig.
quote:elninjoo schreef op 29 december 2014 @ 17:07:

[...]

Hij verwaarloost TO al veel langer dan die kanker bekend is. Hij wilde opeens TO niet meer zien zonder die vriendin erbij bijv. Daar zou ik als dochter ook heel verdrietig/teleurgesteld over zijn. Je wil toch gewoon 1-op-1 tijd met je ouders? Daar moet niet zo'n nieuwe vlam de hele tijd derde wiel aan de wagen zitten te zijn.Wat een rare reactie en helemaal niks voor jou ook, normaal mogen de kinderen aan lekker allemaal zelf uitzoeken/ aan het gas van jou en nu ineens een totaal andere kijk?

[...]

Ze schrijft toch dat ze haar vader voorheen 2 keer per maand zag en sinds die vriendin er is nog maar 1 keer per 2 maanden. Die kanker is pas recent bekend, dus dat was nog geen excuus voor de voorgaande maanden dat ie geen tijd meer had voor TO omdat ie hoteldebotel is op z'n nieuwe vlam.beter lezen; want dat staat er helemaal niet.
Dat je vader op dit moment alles doet om te zorgen dat zijn vriendin niet het risico loopt nu verkouden te worden begrijp ik wel hoewel je schrijft dat ze nog met chemo moet beginnen. Maar hij wil haar er waarschijnlijk met zo veel mogelijk weerstand mee laten starten. Mijn moeder is nu net over de helft van 18 chemobehandelingen en is inmiddels een fysiek wrak geworden zonder weerstand. (geestelijk gaat het wel omdat de scan heeft uitgewezen dat het werkt)

Dat zijn aandacht nu bij haar is snap ik ook, maar ik denk wel dat hij doordraaft. Jij bent er ook nog, je bent nog hartstikke jong en je hebt je vader ook nodig. Misschien moet je dat maar gewoon tegen hem zeggen, misschien is hij zich er niet van bewust.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

[...]

Ze schrijft toch dat ze haar vader voorheen 2 keer per maand zag en sinds die vriendin er is nog maar 1 keer per 2 maanden. Die kanker is pas recent bekend, dus dat was nog geen excuus voor de voorgaande maanden dat ie geen tijd meer had voor TO omdat ie hoteldebotel is op z'n nieuwe vlam.

Dat kan zijn EN, maar dat onderwerp zal nu even moeten wachten. Daar kan ze haar vader later op aanspreken.

Ze kan ook, juist door nu steun de geven aan pa en vriendin, hun band verbeteren. Dan kan dat andere gesprek ook een stuk soepeler verlopen.

Is maar een idee, maar zou ook kunnen werken.
quote:duizendbloemen schreef op 29 december 2014 @ 17:29:

[...]

Ik ben zelf kankerpatiënt en ik pak de verkoudheid van mijn buurman al over als hij een keer, in zijn eigen huiskamer, niest.

Ook in mijn leven en dat van mijn familie draait nu veel om mijn ziekte, omdat het ons allemaal nu bezig houdt. Dat wil niet zeggen dat we nergens anders meer belangstelling voor hebben, maar ja, de nadruk en de sfeer is er altijd wel.

Zet je eigen sores dus nu even opzij en steun je vader én vooral ook zijn vriendin. Wees er voor ze. Je hoeft niets te zeggen, een knuffel of gewoon begrip is genoeg. Ze hebben je nu hard nodig.

Wil je daarover vertellen in Napraat? Ik wist dat niet van jou
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Miss.Innuendo schreef op 29 december 2014 @ 17:58:

[...]

Wil je daarover vertellen in Napraat? Ik wist dat niet van jou

Dank je MissI.

Ik heb het er eigenlijk alleen over als het ertoe doet, zoals hier. Als ik iets positiefs met mijn ziekte kan doen.
quote:Istar_ schreef op 29 december 2014 @ 17:23:

[...]

Dit is pas sinds de kanker er is. Doe je oogkleppen even af.

Nou, inderdaad.

Nien, jij hebt voor een midden veertiger nog nauwelijks iets meegemaakt op het gebied van ziekte en dood van dierbaren. En het blijkt ook wel dat je je er geen voorstelling van kunt maken. Wees je ervan bewust dat het uitzonderlijk is dat jouw bejaarde ouders nog gezond zijn en tel je zegeningen op dat gebied. Maar pretendeer niet te weten hoe het is als een dierbare kanker heeft en geef geen onrealistisch advies aan iemand die ook niet weet hoeveel impact kanker heeft.

Zoals anderen al zeggen is er in het leven van vader nu even geen ruimte voor luchtig vermaak met zijn dochter. Zijn partner heeft namelijk een potentieel dodelijke ziekte die een zware wissel trekt op hen beiden. TO zou daar als midden twintiger en dus ruim volwassene begrip voor moeten hebben.

TO, nu even niet aan jezelf denken en er voor je vader zijn. Als het beter gaat met zijn partner komt er ook weer ruimte voor leukere dingen. En ja, iemand die chemo krijgt is extreem vatbaar voor allerlei zaken. En als je ziek bent mag je ook geen chemo. Dus ja, ik vind het logisch dat je met kerst niet langs kon komen.
quote:diamantje123 schreef op 29 december 2014 @ 16:49:

[...]

Bedankt voor je reactie, ja dat is natuurlijk ook logisch. Ik mis gewoon het leuke dingen doen zonder 'zorgen', hij komt amper meer langs en als hij er is is het met haar en gaat het vaak over de ziekte. Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan.

Niet zo gek natuurlijk. Je bent nog jong en je hebt niet iedere dag familie met kanker.

Misschien moet je het gewoon een keer bespreken met je vader. Zeg dat je hem mist, dat je begrijpt dat hij het moeilijk heeft, dat je er voor hem wil zijn (tenminste, dat neem ik aan) en dat je niet zo goed weet wat je ermee moet. Vraag waarmee je ze kan helpen. Soms is wat afleiding ook wel fijn.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Elninjoo, zijn er ook mensen waar jij geen hekel aan hebt?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:elninjoo schreef op 29 december 2014 @ 17:07:

[...]

Hij verwaarloost TO al veel langer dan die kanker bekend is. Hij wilde opeens TO niet meer zien zonder die vriendin erbij bijv. Daar zou ik als dochter ook heel verdrietig/teleurgesteld over zijn. Je wil toch gewoon 1-op-1 tijd met je ouders? Daar moet niet zo'n nieuwe vlam de hele tijd derde wiel aan de wagen zitten te zijn.Ik weet niet waar je dit op baseert want IK heb dit nooit gezegd... mijn vader verwaarloost me helemaal niet we hebben gelukkig een goede band.
EN heeft wel vaker last van selectief lezen
quote:duizendbloemen schreef op 29 december 2014 @ 17:29:

[...]

Zet je eigen sores dus nu even opzij en steun je vader én vooral ook zijn vriendin. Wees er voor ze. Je hoeft niets te zeggen, een knuffel of gewoon begrip is genoeg. Ze hebben je nu hard nodig.Fijn dat je het zo uitlegt ik probeer het nu ook vanuit een ander perspectief te zien. Ik had gewoon niet in de gaten dat zelfs een verkoudheid al een impact kan hebben en heb ook onnodig geïrriteerd daardoor op mijn vader gereageerd terwijl ik wel weet dat hij heus het liefst samen kerst had gevierd.
quote:diamantje123 schreef op 29 december 2014 @ 18:42:

[...]

Fijn dat je het zo uitlegt ik probeer het nu ook vanuit een ander perspectief te zien. Ik had gewoon niet in de gaten dat zelfs een verkoudheid al een impact kan hebben en heb ook onnodig geïrriteerd daardoor op mijn vader gereageerd terwijl ik wel weet dat hij heus het liefst samen kerst had gevierd.

Het is goed dat je het vraagt TO. Dat is de enige manier om inzicht te krijgen in de situatie waarin je vader en zijn vriendin zitten.

Als je gewoon rustig met je vader bespreekt dat je de situatie lastig vindt maar dat je er graag voor hem wilt zijn, denk ik dat jullie band op termijn echt nog sterker wordt.
quote:diamantje123 schreef op 29 december 2014 @ 18:42:

[...]

Fijn dat je het zo uitlegt ik probeer het nu ook vanuit een ander perspectief te zien. Ik had gewoon niet in de gaten dat zelfs een verkoudheid al een impact kan hebben en heb ook onnodig geïrriteerd daardoor op mijn vader gereageerd terwijl ik wel weet dat hij heus het liefst samen kerst had gevierd.
quote:elninjoo schreef op 29 december 2014 @ 17:00:

[...]

Zeggen dat je hem mist en hem vragen voortaan zonder vriendin te komen zodat jullie weer 'ns met elkaar kunnen praten. Dat kan niet met 'n derde erbij tenslotte. Je vader moet beseffen dat zo'n nieuw vriendinnetje van hem nooit op dezelfde manier erbij kan horen als je moeder.Heb je het topic wel goed gelezen?
quote:elninjoo schreef op 29 december 2014 @ 16:58:

Ik vind 't vooral lullig voor jou, dat je vader zo duidelijk zijn vriendin op de eerste plaats zet. Waarom komt je vader met kerst niet naar jou zonder zijn vriendin bijv? Heb echt zo'n hekel aan mensen die als ze 'n relatie krijgen opeens als 'n soort siamese tweeling door 't leven gaan en nooit meer 1 op 1 met je willen afspreken. Zou dát aankaarten bij je pa, dat jij ook qualitytime met hem wil, zonder die vriendin.Ik begrijp het wel. Het is misschien wel hun laatste kerst samen. Je weet het gewoon niet.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven