Gezondheid alle pijlers

Diabetes en cake

16-09-2019 20:38 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand die ik ken, zat in het ziekenhuis vanwege diabetes type II. Hij had suikerwaarden tegen de 20 terwijl 7 de grens is. Hij krijgt nu insuline ingespoten.

Nu krijgt hij van zijn familie chocoladerepen en cake als ze bij hem op bezoek gaan. Ik had een discussie daarover met zijn dochter die ik goed ken. Zij zegt dat hij dat wel mag en dat zij ook diabeet is en dat ze daardoor weet dat hij dat wel mag en dat ik daarover niks weet.

Klopt het dat diabeten gewoon snoep, chocola en cake mogen?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-09-2019 14:34
Misschien kom je verder als je andere suggesties doet dan wanneer je er een welles-nietes discussie van maakt?
Hoewel het onverstandig is om deze zoetigheden mee te nemen grijpt de dochter misschien terug op iets wat ze vroeger samen deed met haar vader, cake en chocola eten, en is het vooral lief bedoeld.
Voor zover ik weet, bracht ze hem geen chocoladerepen of cake. Ze hebben dus geen ‘chocolade-en-cake-band’.

Ik heb suggesties gedaan. Hij houdt veel van vette snacks, daar vraagt hij naar (in tegenstelling tot chocola). Dat mist hij wel. Ik gaf aan dat ze misschien eens een keer een loempia voor hem kon maken (of kopen) met taugé, kousenband, wortelsliertjes en kipfilet als ze hem wil trakteren of verwennen. Loempia is ook niet zo gezond, maar in ieder geval zitten daar nog groente en eiwitten in. Maar volgens die dochter is loempia net zo slecht als chocoladecake bij diabeten.
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 17:16
Voor zover ik weet, bracht ze hem geen chocoladerepen of cake. Ze hebben dus geen ‘chocolade-en-cake-band’.

Ik heb suggesties gedaan. Hij houdt veel van vette snacks, daar vraagt hij naar (in tegenstelling tot chocola). Dat mist hij wel. Ik gaf aan dat ze misschien eens een keer een loempia voor hem kon maken (of kopen) met taugé, kousenband, wortelsliertjes en kipfilet als ze hem wil trakteren of verwennen. Loempia is ook niet zo gezond, maar in ieder geval zitten daar nog groente en eiwitten in. Maar volgens die dochter is loempia net zo slecht als chocoladecake bij diabeten.
Maar weet jij of hij in het verpleeghuis stiekem mee eet snoept van andere. Je zit zo te wijzen naar dochter terwijl ze in het verpleeghuis s hem ook niet 24/7 in de gaten kunnen houden.
Waarom ga je in discussie ? Het is zo nutteloos. De goede man is 80 en licht dementerend.
Ik vraag me echt af waarom jij je hier zo erg mee denkt te moeten bemoeien? Ik zeg niet dat die familie slim bezig is, maar het gaat je uiteindelijk niks aan. De man heeft professionele zorgverleners om zich heen, zij hebben dit echt wel in de gaten. Laat het aan hun over, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-09-2019 20:39
Ja dat klopt, dan moet je gewoon meer bijspuiten. Kijk het is wel beter om het niet te doen en flink af te vallen. Grote kans dat de diabetes dan ook verdwenen is. Maar het is niet verplicht, er is geen diabetespolitie

Wie zegt dat hij overgewicht heeft? Waar staat dat?

OT
Je kunt er beter mee minderen, maar je mag het wel hebben. Als hij het de diagnose gekregen heeft, zal hij wel bij een dietist langs zijn geweest, die hem alles verteld heeft hierover.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
16-09-2019 21:10
Ik vind het idioot. Lekkere familie heb je dan.

Het is op zich wel wat raar ja. Ook voor die dochter. Elke patiënt is toch weer anders en moet zelf z'n evenwicht vinden, lijkt me.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
17-09-2019 12:13
80 jaar mijn opa kreeg stoflongen van het harde werken die had zo iets ik steek er nog eentje op dood ga ik toch wel en die 80 heb ik al gehaald, hij pakte gewoon zijn borrel en een sigaar.

Ja, maar echt last hebben van je diabetes en hoge bloedsuiker is echt naar hoor.
Later is nu
Mijn moeder heeft ook diabetes 2. Ze neemt pillen en eet verder zoals altijd, agv, brood met zoet en hartig beleg en bij de koffie en thee een koekje. Prima, het enige wat niet goed is, is de hoeveelheid jus d’orange die ze drinkt.
De praktijkondersteuner komt regelmatig om te kijken hoe het gaat. Een paar jaar geleden had ik het er met haar over en zij zei dat ze bij jongeren strenger zijn met hun dieet dan bij 80 plussers.
Misschien is dat bij die meneer ook wel.
Laat hem lekker genieten die laatste jaren die hij leeft.
Ik begrijp best dat ze bij bejaarden minder streng zijn, toch........juist die doelgroep is extra kwetsbaar wanneer zoals in deze situatie hulpbehoevend vanwege zorginstelling, dementerend etc. Dan verwacht je dat zijn liefhebbenden verantwoorde keuzes voor hem maken als hij dat zelf niet (meer) kan.
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
17-09-2019 17:57
Ik vraag me echt af waarom jij je hier zo erg mee denkt te moeten bemoeien? Ik zeg niet dat die familie slim bezig is, maar het gaat je uiteindelijk niks aan. De man heeft professionele zorgverleners om zich heen, zij hebben dit echt wel in de gaten. Laat het aan hun over, zou ik zeggen.
Omdat ik goed met hem op kan schieten en om hem geef. De zorgverleners hebben het niet in de gaten.

Gisteren heeft hij wel een doos met cake weggegooid. Hij had twee dozen met cake gekregen en een doos met chocola. Hij eet het alleen omdat ze het voor hem brengen. Het is niet zo dat hij er echt van geniet. Hij eet het omdat het er is. Hij heeft liever een loempia of zo.
Nagellakmetglitter schreef:
18-09-2019 11:41
Omdat ik goed met hem op kan schieten en om hem geef. De zorgverleners hebben het niet in de gaten.

Gisteren heeft hij wel een doos met cake weggegooid. Hij had twee dozen met cake gekregen en een doos met chocola. Hij eet het alleen omdat ze het voor hem brengen. Het is niet zo dat hij er echt van geniet. Hij eet het omdat het er is. Hij heeft liever een loempia of zo.
Die loempia staat in hetzelfde vakje 'bij hoge uitzondering' in de voedingslijst als dat plakje cake. Allebei niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Maar wie ben jij in dit verhaal en waarom laat je de zorgverleners dit niet oppakken? Ik zou als dochter ook niet staan te springen om een willekeurige persoon bij m'n vader, die mij ineens gaat vertellen wat ik wel en niet mag. Of ik nou gelijk heb of niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 17:16
Loempia is ook niet zo gezond, maar in ieder geval zitten daar nog groente en eiwitten in. Maar volgens die dochter is loempia net zo slecht als chocoladecake bij diabeten.
Jij hebt het over de binnenkant. De buitenkant zijn gefrituurde deegwaren (lees koolhydraten). Krijg je ook onwijs hoge suikerwaarden van.

Maar goed, als je die bejaarde dan vergiftigt, is het wel zo attent om dat te doen met iets wat hij echt lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren
Nagellak, ik zou het toch even melden bij de verpleging. Meneer kan zelf niet goed bepalen wat hij mag eten en zijn familie doet maar wat. Hoge bloedsuiker is niet alleen slecht voor je lichaam, maar je gedrag wordt er ook anders door: bv verward of agressief. Dat in combinatie met dementie lijkt me erg vervelend (of zelfs gevaarlijk!) voor patiënt en personeel. Misschien kan er een lijstje worden opgehangen met wat lekkere en gezonde snacks zijn voor meneer, hij hoeft echt niet op stengels bleekselderij te knagen. En een rode lijst met wat ongezond is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven