Gezondheid alle pijlers

Dilemma / vader / verzorgingshuis

18-09-2020 12:01 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oude vader is aan het dementeren (incontinent, kan en begrijpt bijna niks meer). Mijn moeder is zijn mantelzorger; ze krijgt wel hulp thuis daarbij (hem douchen/aankleden etc). En hij gaat twee dagen naar een dagopvang. Op dit moment is het zwaar voor mijn bejaarde moeder, maar nog net te doen. Mijn moeder verwacht dat met het tempo waarin mijn vader achter uit gaat; ze het over 6 maanden niet meer vol houdt. Dan zou hij naar een gesloten verpleeghuis 'moeten'.

De casemanager die met mijn ouders praat onderschrijft dit ook. En die casemanager heeft nu een plek gevonden in een gesloten instelling in de buurt. Maar daar is over 1 maand al plek. Dat is eigenlijk net een paar maanden 'te vroeg' zeg maar. Maar de casemanager geeft aan dat als we de plek afwijzen dat we dan onderaan de lijst komen.

Wat een dilemma. Nu mijn vader al naar het verpleeghuis doen terwijl hij eigenlijk nog een paar maanden thuis zouden kunnen wonen.. OF straks als het echt urgent wordt onderin de lijst staan en dan dus geen plek kunnen krijgen.. en dan zou alleen crisisopvang nog mogelijk zijn. pfff..

Iemand een gedachte hierover?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-09-2020 12:06
Gezien de recente uitbraken her en der in die verpleeghuizen zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Maar jij zou het in zo’n geval ( zelf nog niet oud, niet werkend , geen kinderen, single ) ook prima van je mantelzorgende ouder over hebben kunnen nemen. Heb je een baan, een gezin, woon je niet naast de deur, dan is het een heel ander verhaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat een rotdilemma zeg. Als de plek die over een maand beschikbaar komt en dichtbij is zou ik het ook doen. En als hij nog vrij lang redelijk goed blijft, misschien kunnen jullie hem dan alsnog regelmatig een dagje naar huis halen?
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
18-09-2020 12:04
Ik zou het doen. Je moeder kan het net aan, wat als zij ziek wordt? Straks is het noodzakelijk en is er geen plek in het huis waar je hem het liefst hebt en zit hij in een huis 20 km verderop.
Dit... net te vroeg is beter dan net te laat
Dat vader onderaan de lijst komt als deze plek niet genomen wordt lijkt me eerlijk gezegd onwaar.

Misschien heb je iets aan deze informatie: https://www.istandaarden.nl/veelgesteld ... informatie
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de plek accepteren. Mijn opa bloeide juist enorm op toen hij was verhuisd.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je denkt dat het te vroeg is, omdat je met je gevoel denkt. Maar realistisch is dat niet. Het is geen fijne gang om te gaan, maar wel de verstandigste. En ik vraag me af of de mensen hier die roepen dat je het niet moet doen, zelf al eens voor langere tijd een dementerende hebben verzorgd. Dat is heel zwaar. Vooral als die persoon je partner is, je kunt als kinderen wel helpen, maar het meeste komt op de schouders van je moeder, die vast ook de jongste niet meer is.
En wacht je nog langer dan kan het een (gedwongen)spoedopname worden, en dan gaat je vader naar het huis waar nog plek is. Misschien kilometers verder weg. Hoe komt je moeder daar als ze hem wil bezoeken?
Sterkte met de beslissing. Wat jullie ook kiezen, je zal altijd mensen tegenkomen die het anders zouden doen (omdat ze het nooit van bij meegemaakt hebben)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-09-2020 12:22
Ze kan veel beter elke dag naar je vader gaan om voor te lezen, koffie te drinken met hem naar buiten te gaan, helpen, etc. Dan heeft de rest van de tijd geen zorgen meer en kan ze genieten van haar kinderen, kleinkinderen, vriendinnen en heeft ze tijd voor haar zelf
Dit ook TO. En je kunt hem gewoon ophalen voor een dagje thuis he? Bij ons worden regelmatig mensen voor een paar uur of hele dag opgehaald.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige keuze. Ik begrijp heel goed dat jullie je vader/man zo lang mogelijk thuis willen houden. Maar ik denk dat jullie het over 6 maanden ook moeilijk gaan vinden. Het is gewoon verdrietig dat je vader binnenkort niet meer thuis kan wonen. Of dat nu volgende maand of over 6 maanden is.

En ja, de kans bestaat dat je vader sneller slechter wordt. Maar hij wordt sowieso niet meer beter, hij zal alleen maar meer achteruit gaan.
Dan liever nu al "fijne" maatregelen nemen. Een veilige plek voor je vader, dicht bij je moeder, en je moeder wordt meer ontlast.
Je moeder is ook de jongste niet meer en nog 6 maanden verzorgen is best een lange tijd.

Veel sterkte met de keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
In hoop gevallen ben je te laat. Moet je moeder stuk gaan voor er acceptatie komt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zeg ook doen om de redenen die al zijn gegeven.

Joyce48 schreef:
18-09-2020 12:41
Dit. Wij hebben dit meegemaakt met mijn schoonouders. Schoonmoeder wilde ook zo lang mogelijk voor hem zorgen, en ondanks dat wij haar zoveel mogelijk ondersteunden (boodschappen doen, huishoudelijke klusjes, erg vieze was van 'ongelukjes' meenemen, op schoonvader 'passen' zodat ze even naar de kapper kon of even koffie kon gaan drinken bij een vriendin) konden wij niet de nachten van haar overnemen. Schoonvader had op een gegeven moment geen besef meer van dag- en nachtritme, en schoonmoeder kwam helemaal niet meer aan rust toe. Zij ging er volkomen aan onderdoor en was totaal opgebrand toen schoonvader uiteindelijk naar een verzorgingshuis ging. Achteraf gaf ze zelf ook toe dat ze zich voor ons groot had gehouden en dat schoonvader eerder naar het verzorgingshuis had moeten gaan. Maar ja, plichtsbesef, want je doet toch je man niet de deur uit .....

En dit vraag ik me ook wel af. Ook omdat de achteruitgang en daarmee de zorg zo'n glijdende schaal is. De dementie wordt steeds ietsje erger, de zorg steeds ietsje zwaarder. Het gaat zo geleidelijk als je er middenin zit. Pas achteraf besef je je vaak hoe zwaar het allemaal was. Dus dat je schoonmoeder aangeeft het nog 6 maanden vol te houden zou ik niet als 'harde' waarheid aannemen.

De beslissing blijft ontzettend moeilijk, ook over een paar maanden, heel veel sterkte en wijsheid.
Doen nu misschien even zwaar maar je moeder is waarschijnlijk zwaarder belast dan ze wil toe geven .
Alle reacties Link kopieren
Doen

Je moeder denkt het nog wel zes maanden vol te houden; klinkt alsof ze tot het alleruiterste naadje wil gaan. Ik snap dat want dat willen mensen voor elkaar graag doen maar is niet verstandig

Daarnaast zou best kunnen dat hij nu nog goed genoeg is om te begrijpen dat het verhuizen noodzakelijk is. Dat kan over zes maanden ineens heel veel moeilijker zijn
Alle reacties Link kopieren
Zeer gewaardeerd jullie meningen!. Ik bespreek alles even met mijn moeder en lees jullie visie's aan haar voor. En dank je wel voor jullie knuffels, het is een heel verdrietige situatie inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
18-09-2020 12:07
Ik zou het doen. Ik werk in zo'n instelling en heb gezien wat het met mantelzorgers doet die nét te lang zijn doorgegaan.
Dit wilde ik zeggen, vaak hebben mensen achteraf pas door dat ‘het gaat nog net’ eigenlijk ‘het ging, achteraf gezien, al langer net niet meer‘ was.
Nu doen. Het is echt niet te voorspellen hoe snel het ineens gaat, dus in dit geval zou ik het nu doen. Ik heb in meedere verzorgingshuizen voor dementeren gewerkt en familie gaf vaak ook aan dat ze te lang hadden gewacht. Daarnaast hoeft er maar een longontsteking te komen en je vader gaat gelijk heel hard achteruit.
Daarnaast kan je moeder ook ziek worden.
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 16:02
23.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook je moeder kan ziek worden: en dan? Als het dan thuis niet meer gaat wordt je vader geplaatst waar dán plek is. En dat is meestal ver uit de buurt. Je moeder zal nu waarschijnlijk niet toegeven dat het niet meer gaat. Want dan ziet ze het als dat doordat zij niet meer kan vader uit huis "moet". Pas als je vader is opgenomen en de rust is weergekeerd zal ze ook zelf beseffen wat het zorgen voor hem van haar geeft gevergd. Vaak zie je dat ze zo lang doorgaan dat als partner uiteindelijk wordt opgenomen ze zelf zo op zijn dat ze zelf ook weinig meer kunnen.
Dat van als er nu een plek geweigerd wordt je weer onder op de lijst komt klopt echter niet. Wel kwalijk als dit door de casemanager wel zo gebracht wordt..
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
18-09-2020 14:29
Nu doen. Het is echt niet te voorspellen hoe snel het ineens gaat, dus in dit geval zou ik het nu doen. Ik heb in meedere verzorgingshuizen voor dementeren gewerkt en familie gaf vaak ook aan dat ze te lang hadden gewacht.
Het is ook zeer moeilijk in deze om je grens te (her)kennen, het is immers je geliefde waar je al jaren samen mee bent. Tot de dood ons scheid enzo. Moeilijk hoor.
Heel veel sterkte voor jullie met beslissen TO!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
of het wel of niet zo is dat vader onderaan de lijst komt bij weigering doet er niet toe. Als je het uitstelt en er zijn toevallig mensen met een diagnose waardoor ze voorrang hebben, dan is dat zo. Doe je niets aan.
Ik vraag me trouwens af hoe ze nu al weten dat er over een maand plaats is. Wordt het huis verbouwd of nieuw opgeleverd?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou het ook nu doen, denk ook aan de (gladde) wintermaanden die er aan komen. Ramp als er iemand valt, zoals bij mijn opa en oma is gebeurd (allerlei hele gemene breuken).
[quote=redbulletje post_id=31916351 time=1600423909 user_id=109047

Bovendien gaan demente mensen harder achteruit als je ze uit hun vertrouwde omgeving haalt.
[/quote]

Dit is dus echt zo. Het kan maar zo zijn dat hij binnen een maand er slechter aan toe is, omdat het een soort van besmettelijke ziekte is (om het zo maar te noemen). Terwijl hij thuis nog zo een maand of 6 een stuk fijner leven kan hebben, zonder andere (zwaar) dementerende om hem heen.

Ik zou zelf gaan voor wachten en hopen dat wanneer het nodig is dat er dan weer een plekje vrij is.
Nu heeft hij denk ik nog het besef waar hij woont, wie hij is en wie jullie zijn?
Een vertrouwde omgeving is zoveel fijner.
En kan jij misschien regelmatig voor je inspringen of eventuele siblings?
Er werd hier door PoezzinBoots al geopperd om 5 dagen per week naar dagbesteding te gaan. Lijkt me ook een heel goed plan.
nlies schreef:
18-09-2020 12:53
Sterkte met de beslissing. Wat jullie ook kiezen, je zal altijd mensen tegenkomen die het anders zouden doen (omdat ze het nooit van bij meegemaakt hebben)
Wat een vreemde redenatie, dus als ze ervan afzien en mensen daartegen zijn komt dat omdat zij het nooit van dichtbij hebben meegemaakt?
Je zou ook nog kunnen denken aan intramurale zorg in een verpleeghuis. Dan zijn ze in ieder geval nog samen.
Lijkt me fijner dan een slaapkamer op een gesloten afdeling.
AeonOfWinter schreef:
18-09-2020 16:02
Het is ook zeer moeilijk in deze om je grens te (her)kennen, het is immers je geliefde waar je al jaren samen mee bent. Tot de dood ons scheid enzo. Moeilijk hoor.
Heel veel sterkte voor jullie met beslissen TO!
Dat is ook zo natuurlijk. Het blijft hoe dan ook een lastige beslissing, welke keuze er dan ook gemaakt wordt. Ik gaf alleen aan dat dit is wat ik vaak terug kreeg van mensen. Iedereen is anders en elke familie is anders. Je kan alleen een beslissing maken die voor jullie op dit moment juist voelt.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
18-09-2020 16:41
Je zou ook nog kunnen denken aan intramurale zorg in een verpleeghuis. Dan zijn ze in ieder geval nog samen.
Lijkt me fijner dan een slaapkamer op een gesloten afdeling.
Als moeder ook nog maar enigszins gezond is gaat dit niet gebeuren. Dan gaat zij geen indicatie krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
18-09-2020 16:37
Wat een vreemde redenatie, dus als ze ervan afzien en mensen daartegen zijn komt dat omdat zij het nooit van dichtbij hebben meegemaakt?
sorry ik heb het nogal vreemd opgeschreven. Dat heb je als je 2 dingen gelijk wil schrijven en daar 1 zin van maakt.
Had dat wat tussen haakjes staat beter weg kunnen laten.
Maar zat toen ik het schreef aan mijn moeder te denken, toen zij naar een gesloten afdeling moest zeiden kennissen "zo erg is het toch niet met haar, heb er nog zo gezellig mee gepraat een tijdje geleden. Tja praten kon ze nog als de beste, alleen wisten de mensen tegen wie ze sprak niet dat de vrouw waar ze op de koffie was geweest, al jaren overleden was. En meer van dat soort dingen. En met die herinnering raakte ik dus zelf ook even de draad in het verhaal kwijt.
nlies wijzigde dit bericht op 18-09-2020 17:13
45.07% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven