Gezondheid alle pijlers

Doodsbang voor kaakchirurg

06-07-2020 16:04 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende woensdag moet ik naar de kaakchirurg voor het laten verwijderen van mijn verstandskiezen, iets wat ik al jaren heb uitgesteld omdat ik er zo tegenop zie. Ik ben er zo doodsbang voor dat ze het onder sedatie gaan doen, oftewel een roesje. Ook al weet ik verstandelijk dat het maar een kleine ingreep is, ik ben alsnog zo bang dat ik er toch iets van meekrijg, ook al krijg ik een roesje... Zijn er meer mensen die deze ingreep (of iets anders) onder sedatie hebben laten doen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoop dat iemand me een beetje gerust kan stellen haha.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch vragen of ze een roesje geven. Bij mij was het alleen twee prikken, zolang jij geen extreem gecompliceerde tanden hebt is dat gangbaar, werd mij verteld.

Oh ik begrijp je verkeerd geloof ik, je bent niet bang voor het roesje maar dat je er iets van meekrijgt. Dan heb ik geen tips, alleen dat ik het reuze mee vond vallen. Stond binnen tien min weer buiten en dat was incl wachten tot de verdoving werkte.
montblanc wijzigde dit bericht op 06-07-2020 16:43
43.25% gewijzigd
Mmh ik ben gewoon onder narcose geweest.. De eerste twee kiezen werden op de normale manier getrokken, met verdoving.
De volgende twee onder narcose getrokken. Was wel langer ermee bezig, halve dag ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een verdoving gehad, het is niet mijn hobby (want ik ben doodsbang voor de tandarts) maar daarna voelde ik er niks meer van.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan ze ze verwijderen? Trekken of snijden? Bij mij hebben ze de verstandskiezen eruit gesneden. Het valt reuze mee hoor.
Ik zou mij meer zorgen maken om de nazorg dan de behandeling zelf.
Zou ook niet voor een roesje kiezen. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Wat voor mij helpt bij dingen waar ik tegenop zie is een mantra: this too shall pass. Maakt het iets dragelijker.
You’re not ugly, you’re just not your type
Alle reacties Link kopieren
Ook gehad met enkel verdoving, die is echt nog wel een graadje dikker dan bij de tandarts. Een roesje had ik wel bij mijn totaalruptuur. Ik had geen volledige narcose maar was genoeg van de wereld zodat het voelde als vijf minuten ipv vijf kwartier. Komt echt goed!

Overigens vind ik mijn behandelingen bij de kaakchirurg achteraf allemaal meevallen. Slik tijdig de pijnstillers, iedergeval voor je verdoving is uitgewerkt.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel van een roesje/sedatie is dat je een halve dag mee bezig bent. Onder lokale verdoving is het zo gepiept.

Ik ben er ook doodsbang voor, maar ik zou er geen zin in hebben hiervoor een kap op mn neus te moeten, vroeg moeten melden of een halve dag nuchter zijn en moeten wachten op ontslag.

Sommige dingen zijn niet leuk, maar achteraf valt het zo mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het wel redelijk hels. Mijn verstandskiezen zijn er in twee sessies uitgebeiteld voordat ze waren doorgekomen. Gewoon onder plaatselijke verdoving. De eerste keer was gruwelijk, de tweede keer viel dan wel weer mee. Toen werkte de verdoving goed en stond ik na 20 minuten weer buiten.
Napijn vind ik niet zo erg. Daar kun je pijnstillers voor gebruiken. En het is fijn als het achter de rug is, dan hoef je nooit meer.
Alle vier eruit gesneden. Plaatselijke verdoving, ik was binnen een kwartier weer buiten (wel in 2 sessies). Beide keren 1 paracetamol naderhand. Het stelt echt niks voor. Tandsteen verwijderen is pijnlijker.
Alle reacties Link kopieren
Niet nodig om bang te zijn, de kaakchirurgen hebben goede pijnmedicatie en roesje en iedereen weet je echt goed gerust te stellen. Ze weten dat je bang bent (anders waarschijnlijk geen roesje) dus er zal echt wel rekening met je gehouden worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Alle 4 mijn verstandskiezen zijn in 1x getrokken onder narcose. Omdat ik zo bang was ervoor en voor de prikken en trekken. Want in principe zou de tandarts het gewoon zelf kunnen doen. Maar alleen het infuusprikje was even naar, maar voor de rest was alles heel goed verlopen en ik heb serieus geen 1 minuut pijn aan gehad. 's avonds zat ik al weer voorzichtig nasi te eten. Ik had allemaal ijs en vla gekocht, maar helemaal niet nodig gehad. Ook geen pijnstillers geslikt.
ECHT NIET BANG ZIJN!!! verspilde moeite...
Je merkt er echt helemaal niets van als je een roesje krijgt. Uit ervaring... Alle 4 verstandskiezen tegelijk laten verwijderen, alleen daarna beurs gezicht voor n weekje. Genoeg Pijnstillers in huis hebben. Ik zou zo graag willen dat ik je angst weg kon nemen omdat het helemaal niet nodig is!!!
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen halfjaar heb ik de 2 laatste laten trekken, onder plaatselijke verdoving. Het viel ZO ERG mee! Ik zag er ook behoorlijk tegenop maar het was echt binnen 15 minuten gebeurd, ik voelde er niks van en het was zo snel voorbij! De arts en assistent waren heel professioneel en vriendelijk. De assistent hield er rekening mee dat ik het spannend vond en stelde me gerust. Uiteindelijk heb ik er een paar dagen wat last van gehad maar dat mag echt geen naam hebben.
Heb vertrouwen in dat het goed komt. Een tip: zoek geen dingen op en vraag niet te veel om je heen, dan krijg je vooral negatieve verhalen op je gegooid. Mensen zijn sensatiezoekers :P
Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel pech gehad als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je gaat!

Ze kunnen het daar, ze doen de hele week hetzelfde, iets met kaken en tanden en kiezen.
Probeer jezelf af te leiden tot die tijd, en beloon jezelf met een mooi tijdschrift of een lekker nieuw dekentje voor op de bank.

Jij bent daar straks om de tandarts te laten werken. Dus je gaat zitten, ondergaat alles en daarna ga je weer naar huis.

Had ik al gezegd goed dat je gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ja het is eng. Zeg ik, die niet naar de tandarts durft maar wel gaat. Ik heb 1 verstandskies laten verwijderen bij de kaakchirurg, die mensen zijn echt veel liever dan de tandarts, en mijn tandarts doet echt zijn best. Ook hun verdoving is veel toffer. Tip: vindt je de prikken erg? Vraag dan of ze het voorverdoven. Doen ze met een watje op het tandvlees zodat je de prik niet voelt. Deed tandarts laatst bij mijn dochter, wil ik volgende keer ook!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn linker verstandskiezen 20 jaar geleden laten trekken door de tandarts, dat was pas eng! Voet tegen de stoelim kracht te zetten,dacht dat mijn gezicht in tweeen brak.

Rechter verstandskiezen10 jaar later bij de kaakchirurg, wat een verschil !
Heel rustig en binnen 5 min eruit.

Tegenwoordig mag de tandarts geen verstandskiezen meer trekken, ik snap wel waarom.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd is denk ik bijna 90 procent van de patiënten bang.

Je zou een koptelefoon mee kunnen nemen, je voelt geen pijn, wel drukken / duwen en je hoort gekraak, dan is het wel fijn om naar je favoriete muziek te kunnen luisteren.

Ik vraag van te voren of mensen willen weten wat er gaat gebeuren of niet. Sommige vinden het heel fijn om te weten wat we doen, anderen willen juist niets weten.
Alle reacties Link kopieren
Alle vier laten trekken met lokale verdoving. Geen centje pijn, zo gebeurd.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar 3 laten trekken. 1 onder en 2 boven.
Ook doodsbang voor tandarts om over kaakchirurg maar niet te spreken.

Ik heb in goed overleg jaren geleden al via de huisarts diazepam gekregen om te slikken. Gebruik alleen bij 'zware' behandelingen. Dus wortelkanaal of trekken, niet bij gaatjes boren of de mond hyg.
Bij mij vlakt het de grootste angst enorm af, ik lig bij lange na niet te slapen, maar ik blijf iig liggen.
Je moet wel gebracht en opgehaald worden en kan niet zelfstandig met auto of OV reizen, maar dat kan bij een roesje ook niet.
Mijn tip: bespreek je angst zsm met je HA.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Ik ben altijd doodsbang geweest voor de tandarts en toen ik mijn verstandskiezen bij de kaakchirurg moest laten verwijderen ook heel nerveus. Maar wat viel dat mee! Als het kon deed ik alle tand behandelingen bij de kaakchirurg. Verdoving is top en hij was zo klaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze alle vier tegelijk laten wegsnijden bij de kaakchirurg onder narcose omdat de wortels heel dicht bij belangrijke zenuwen lagen en de tandarts dat niet durfde. Ik heb achteraf geen dikke of beurse wangen gehad, wel pijn maar ik kreeg sterke ibuprofenpoeder mee. En dat was ook maar een paar dagen.

Zet ‘m op, ik herken je angst maar het gaat vanzelf weer voorbij!
Wat is de reden dat de verstandskiezen eruit moeten?
Als je er geen last van hebt verder zou ik ze laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Het stond een beetje onduidelijk in mijn eerste bericht, maar omdat ik bang ben gaan ze het met een roesje doen. Ik ben dus niet bang voor het roesje, alleen dat het niet genoeg werkt. :P
Ik was bij de 'intake' al zo doodsbang dat ik zeker weet dat het zonder sedatie niet gaat lukken - dan ren ik gillend weg denk ik. Dat het langer duurt en ik nuchter moet zijn heb ik daar graag voor over. Ik ben ook helemaal niet bang voor de pijn, het is puur het idee wat ze daar aan het doen zijn en dat ik dat gekraak hoor, brrr... Maar ik hoop dat ik daar met het roesje ook niet veel van mee krijg. Voor de zekerheid toch maar oortjes mee!
Ik heb er op dit moment geen last van, maar de tandarts zegt al jaren dat het beter is om ze eruit te laten halen, omdat de kans heel groot is dat ik er later last van krijg en het dan veel meer pijn gaat doen. Een ervan is ook niet helemaal door, die ligt al jaren verstopt onder een stukje tandvlees. Dus op zich snap ik wel dat het beter is...
Ik lees van een aantal dat jullie onder narcose gingen, was dat echt narcose (dus aan de beademing e.d.) of ook onder sedatie (dan adem je nog wel zelf)?
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan hun verwende en kleinzerige klanten echt niet tegen zich innemen dus elk poepje zal je worden bespaard als het maar ff kan. En er kan haast alles alleen eeuwig leven nog net niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven