Gezondheid alle pijlers

Doorgaan met bikramyoga of niet?

10-10-2008 09:15 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doen al een aantal jaren (15 ofzo) aan gevechtskunst. Ik heb wel eens blessures gehad, maar die waren nooit zo ernstig dat ik er lang mee heb rondgelopen.

2 jaar geleden ben ik met Bikram yoga (hot yoga) begonnen en dit is in principe 2 jaar goed gegaan,

ik vind het leuk om te doen en het levert me veel ontspanning en conditie op.



Toch heb ik op gegeven moment (sinds juli dit jaar) steeds meer last van mijn hamstring en van mijn knieband gekregen (niet duidelijk of dit door de yoga is gekomen, maar zelf denk ik van wel). Ik ben naar de SMA gegaan en heb advies gekregen voor de hamstring (het was toen nog niet duidelijk of de pijn in mijn knie vanuit de hamstringblessure kwam). Inmiddels is door fysiotherapie en oefeningen thuis de hamstring bijna genezen. In principe mocht ik van de fysiotherapeut wel doorgaan

met gevechtskunst en yoga, maar alles wat pijn doet moet ik vermijden.

Bij gevechtskunst gaat het met matige belasting goed en voelt de hamstring en knie zelfs beter aan na het trainen. Maar zodra ik bij Bikram yoga ben geweest, waar ik ook matig belast, heb ik gelijk weer pijn aan de knie. Inmiddels heb ik het gevoel dat deze vorm van yoga misschien niet goed is voor mij en hoe ik het

ook doe toch te belastend is voor de knieband. Ook is het misschien door de hitte lastig te voelen wat de grens is.



Toen ik kenbaar maakte aan de leraar bij Bikram yoga dat ik een tijdje wil stoppen ivm een blessure kreeg ik gelijk op een hele negatieve manier een veeg uit de pan, dat ik gewoon door moest gaan met de yoga en dat als ik zou stoppen mijn knie niet beter zou worden.

Dat fysiotherapie niet voor herstel zou zorgen, maar Bikram yoga wel, maar dat dit een kwestie van misschien wel een jaar of langer van pijn zou zijn. Dat het gewoon niet mogelijk is dat mijn blessure verergert door Bikram en dat het wel aan de gevechtskunst zou liggen. Dat je soms eerst meer pijn moet krijgen voordat iets geneest. Dat ik dan de eerste persoon zou zijn die geblesseerd geraakt zou zijn door yoga... etc...

Zelf heb ik altijd geleerd dat pijn aangeeft dat je lichaam de grens heeft bereikt en dat doorgaan dan niet goed is.



Ik ben benieuwd wat jullie/andere sport-yogabeoefenaars hiervan vinden?
Alle reacties Link kopieren
Pijn=pijn, en het lijkt me dat dat een goede graadmeter is. Ik snap wel dat de docent je liever rijk is dan kwijt, maar toch moet je naar je lijf luisteren, denk ik. Succes ermee, het zijn nare dingen, die blessures.
Alle reacties Link kopieren
jeetje wat raar dat de leraar heel negatief was! Ik doe zelf ook aan bikram yoga en daar denkt de lerares altijd goed mee met mensen die pijn hebben of een blessure hebben (gehad)........ Misschien is het een idee om de poses niet volledig te doen, dus niet steeds je knie te "locken" en je knie dus te buigen. Wel opletten bij welke pose uiteraard. En tja als het echt teveel pijn doet, zou ik een tijdje stoppen en dan het later weer oppakken
Alle reacties Link kopieren
Magnolia, eigenlijk staat het er verkeerd het was geen leraar maar lerares, eigenlijk de studioeigenares bij Bikram Den Haag.



Echt, ik was zelf ook nogal verbouwereerd, omdat ik daar al 2,5 jaar kom en een behoorlijk goede klant ben van haar. Ik ben altijd heel vriendelijk en respectvol geweest in mijn contact met haar, maar ze ging gewoon op een heel denigrerende en sarcastische toon tegen me tekeer. Alsof ik maar een dom eigenwijs kind was als ik naar mijn eigen lichaam wil luisteren.

Het was gewoon zo geheel niet-yogaachtig, in de yoga draait het namelijk om respect voor anderen en hun grenzen. Ik voelde

me al niet zo happy met die blessure, maar dit was nog een extra trap naar beneden.



En ja, ik heb het nog lang geprobeerd, maar ik heb echt teveel pijn aan de knie momenteel. Er is denk ik wel duidelijk een verschil tussen spierpijn/pijntjes en een werkelijk overrekte, geblesseerde knieband. De vrouw heeft zelf pas 10 jaar yogaervaring (de bikramopleiding is maar 3 maanden in tegenstelling tot een echte yogaopleiding van 5 jaar) en ze heeft geen enkele medische achtergrond.

Ze zei dat therapie bij een fysiotherapeut nooit resultaat zou opleveren en dat dat oneindig zou zijn. Dat vind ik ook nogal arrogant en grenzend aan Jomanda-achtige taferelen.



Ze vond dat ik maar moest stoppen met gevechtskunst, dat vind ik gewoon zo onrespectvol, want ze heeft geen enkele ervaring met die tak van sport of wat het doet voor mijn lichaam. Ik ben daar al 15 a 20 jaar mee bezig en krijg daar juist heel veel energie en gezondheid door. Dat is hetzelfde als tegen een danser zeggen dat hij moet stoppen met dansen. Ik weet dat er bij haar school ook veel dansers komen, ze gaat toch ook niet tegen al die dansers zeggen dat ze dan maar met dansen moeten stoppen? Dan houdt ze denk ik geen klant meer over...



Ik ben echt gek op Bikram yoga, maar door haar reactie heb ik er nu enige twijfels over gekregen.
Alle reacties Link kopieren
oww echt ajelech! Ik ga nl ook naar die studio! En ken haar ook als een vriendelijk persoon, had ik niet verwacht van haar.



Als je een blessure hebt dan zou ik gewoon rust houden, wat zij ook zegt! Ik zou luisteren naar de mensen die er verstand van hebben (opleiding voor hebben gevolgd) dus de fysio en je arts.



Kan me heel goed voorstellen dat je nu twijfelt aan bikram door haar...... maar het is zo leuk (ik heb helaas te weinig tijd om regelmatig te gaan), laat je niet weerhouden door haar!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon luisteren naar je eigen lichaam en naar je gezonde verstand. Als iets niet goed voelt ermee stoppen!



Zelf doe ik al jaren aan karate en nu ook aan yoga. tuurlijk is het zo (zeker bij karate) dat spieropbouw een 'zekere' mate van pijn meegeeft, dat is de verzuring van je spieren. Maar bij overbelasting voelt dat toch echt anders aan.



En experimenteer gewoon. Eerst een maandje stoppen met yoga om te kijken of de klachten verminderen. Als dat niet werkt kun je nog een maandje stoppen met gevechtskunst.



Groeten,



Max
Alle reacties Link kopieren
Oei alejech, ik denk dat het heel verstandig is om te luisteren naar je lijf, daar zit echt veel wijsheid (leert mijn krijgskunst me). Ik heb nauwelijks ervaring met yoga, maar wel met krijgskunst leraren die vinden dat je alleen hun stijl moet volgen, niets mag combineren en dat hun kunst de enige ware weg is. Ik vind dit altijd een beetje eng en vooral weinig verlicht. En van een een krijgskunst sensei verwacht ik toch wel enige mate van verlichting. En ook eigenlijk wel van iemand die yoga doet. Misschien toch nog eens terug naar het SMA voor nog een advies? Die hamstring is goed onderweg maar je knie nog niet en het is toch wel een sport gerelateerde blessure.



Mocht je op een gegeven moment toch weer deze vorm van yoga gaan doen dan zou ik nog wel proberen een gesprek met die lerares te hebben. Niet om gelijk te krijgen maar om uit te leggen dat je haar reactie erg vervelend hebt gevonden. Om de lucht te klaren dus, anders denk ik dat je daar echt niet meer lekker traint.



En ik hoop dat je snel helemaal klachtenvrij bent en weer lekker beide dingen kunt doen. En ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd welke krijgskunst je doet. Ik doe dus aikido, maar dat lijkt me duidelijk aan mijn nick.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie fijne reacties, nu voel ik me in ieder geval niet alleen in mijn zienswijze.



Ik ben redelijk woest geweest op de lerares, maar inmiddels laat het me een stuk kouder. Het gaat om mijn gezondheid en als zij denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft is dat vooral haar probleem, ik ga er niet in mee.



Ik ben nu 3 weken bezig met fysiotherapie en de hamstring is bijna over, zou het dan toch werken die fysiotherapie? De SMA arts (dat was trouwens Jessica Gal: judokakampioene) heeft gezegd dat het over ongeveer 6 weken wel over zou moeten zijn. Dus ik heb nog 3 weken te gaan. Ik ga idd eerst kijken hoe het gaat als ik een tijd geen yoga doe, omdat ik toch sterke aanwijzingen heb dat het daardoor komt. Mocht ik dan nog steeds problemen hebben, wat ik niet verwacht kan ik idd de gevechtskunst ook een tijdje geheel schrappen.



Aikidoka, ik doe aan Chinese gevechtskunst, Wushu genaamd, hieronder vallen alle gevechtsstijlen uit China en dat zijn er nogal wat. Globaal zou je een indeling kunnen maken in externe stijlen en innerlijke stijlen. Verder zijn er Noordelijke en Zuidelijke stijlen. Ik beoefen een Noordelijke stijl: Chang Chuang, die zich kenmerkt door diepe lage houdingen en dus sterke fysieke inspanning en een Zuidelijke interne stijl: Pak mee, dat zijn hoge houdingen met 'drijf''en 'zink' bewegingen waaruit een explosieve kracht vloeit. Verder doe ik nog een hier in het westen zeer bekende interne stijl genaamd: tai chi.



Leuk dat je aikido doet, heb ik ook wel eens over gedacht, lang geleden ben ik wel eens bij een les gaan kijken, het zijn voor zover ik me kan herinneren vloeiende bewegingen en het is ook een interne stijl toch?
Alle reacties Link kopieren
Ajelech (ik zie dat ik hierboven je nick verhaspeld heb, sorry), ik weet niet precies wat jouw onderscheid is tussen interne en externe stijlen, maar aikido zijn inderdaad vloeiende bewegingen. Verder is het puur defensief, je leert genoeg van een aanval om een goede, gerichte aanval te kunnen geven om de bewegingen op te kunnen oefenen, maar je leert geen effectieve trappen of schoppen. Verder is het gericht om minimale inspanning, maximale controle en gebaseerd op ontspanning en werken vanuit je centrum. Het is meer dynamisch en minder meditatief dan tai chi, maar de principes hebben zeker overeenkomst (voor zover ik dat kan beoordelen met mijn zeer geringe tai chi kennis).



Zoek op youtube maar eens op Terry Ezra, dan zie je wat filmpjes van mijn Engelse sensei, dat geeft een beetje een idee.
Alle reacties Link kopieren
Heb de filmpjes bekeken, het ziet er erg efffectief uit!'

Als je het zou vergelijken, komt het het dichtst in de buurt van taichi.

Intern betekent dat je je innerlijke energie(chi)banen stimuleert en hiervan ook gebruik maakt, dat klinkt wel wat zweverig en ik kan het ook niet echt goed uitleggen.

Extern betekent dat je je puur fysiek inspant met veel vertoon van fysieke kracht.

Maar als je verschillende stijlen beoefent loopt intern/extern uiteindelijk wel een beetje door elkaar.



Veel plezier verder met het beoefenen van de aikido!

By the way, ik heb nu 1 keer yoga overgeslagen en dat heeft heel veel positief effect gehad op mijn knie....Ik verwacht met hoe het nu aanvoelt over ca. 2 weken volledig hersteld te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ajelech, dat is goed nieuws, ik hoop dat het helemaal goed komt!



Ik vind je uitleg niet vaag hoor, aikido maakt ook gebruik van je chi, alleen noemen wij het dan ki. Het is inderdaad niet gebaseerd op fysieke kracht, dus je zou het een interne stijl kunnen noemen.



Het is uiterst effectief als je het goed kunt. Dat laatste is een lange weg, en Terry Ezra doet beoefent het geloof ik al 40 jaar en al een heel aantal jaar alleen maar aikido, meditatie, iaido (kunst van het trekken van het zwaard) en aanverwanten. Dus dat niveau is een lange en zeer toegewijde weg. Het is nogal indrukwekkend om door hem geworpen te worden, zoveel controle als hij heeft.



Ik train nu een paar maanden in het buitenland (waar ik zit voor mijn werk), bij een andere aikido stijl, met heel veel andere aandachtspunten. Aan de ene kant hartstikke leuk en interessant en ik leer echt veel over aikido principes, want dat komt natuurlijk wel overeen. Aan de andere kant voel ik me weer een klunzige beginner en word ik soms helemaal gek van alle aanwijzingen en dat ik dingen niet kan incorporeren of dat mijn lichaamsgeheugen het overneemt en ik het volautomatisch volgens mijn eigen stijl doe. En dan de extra energie en concentratie die ik nodig heb om alles te volgen aangezien alles in het Duits gaat. Aikido is even iets minder ontspannend. Maar meestal kom ik wel vrolijk van een les en bovendien heb ik bij mijn eigen stijl ook wel eens perioden dat het helemaal niet wil en ik denk dat ik het toch echt nooit, nooit, nooit ga leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven