Gezondheid alle pijlers

Doorverwijzing arts

11-02-2019 12:17 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een lichte vorm van astma en gebruik al lange tijd geen pufjes meer (veel gesport en daardoor meer longinhoud gekregen) en een zwangerschapswens. Alleen sinds vorige week weer benauwd en heel veel hoesten, ik word er angstig van, want ademen is dan een uitdaging. Ik denk dat ik bronchitis/longontsteking heb en dat in combinatie astma. Ik heb de assistent longarts gebeld, moet eerst opnieuw doorverwijzing HA krijgen. Ik vroeg indicatie hoe lang het kan duren voor ik afspraak heb met de longarts, is dat 1,2,3 weken? Ja dat kan! Toen assistent HA gebeld (ook al vorige week, maar zat een week dicht) en moest eerst weer op gesprek. Ik leg uit, heb astma en wil graag zsm naar mijn longarts ivm pufjes. Ik word gebeld straks voor eventuele doorverwijzing. Ondertussen ben ik zo benauwd en hoest ik bloed. Weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik ga 22 feb met vakantie naar Dubai, maar dat lukt echt niet zo, zeker niet zonder medicatie.... heeft iemand advies? Dank alvast!
Waarom weiger je dan om naar je huisarts te gaan. Die kan medicatie geven of je met spoed vandaag nog doorverwijzen.
Ik krijg mijn pufjes via de huisarts, komt geen longarts bij aan te pas. Als ik iets anders nodig heb, regelt hij dat ook gewoon.
Waarom meteen naar de longarts willen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zsm naar de ha gaan.

Niet wegens "ik wil een doorverwijzing" maar wegens "ik hoest bloed".
aliva wijzigde dit bericht op 11-02-2019 12:25
56.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je wordt al lang niet behandeld voor je astma. Logisch dus dat je eerst naar de huisarts gaat. Waarom niet gewoon een afspraak maken? Is normale procedure.
Je kunt vast ruim voor de 22e bij de huisarts terecht.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
11-02-2019 12:22
Ik krijg mijn pufjes via de huisarts, komt geen longarts bij aan te pas. Als ik iets anders nodig heb, regelt hij dat ook gewoon.
Waarom meteen naar de longarts willen?
Als je bloed op geeft zou ik ook direct naar de longarts willen, maar helaas moet je inderdaad eerst een verwijzing hebben.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Je weet niet wat je moet doen?

Naar de huisarts! Hup, bellen!
Alle reacties Link kopieren
De kans dat je binnen een paar dagen bij een longarts terecht kunt is heel klein. Bij je huisarts kan je waarschijnlijk met deze klachten meteen terecht. Ik zou het wel weten.
Naar de huisarts!
Als de huisarts het oordeel van de longarts nodig vindt regelt hij/zij die afspraak op zeer korte termijn.

De zorgkosten lopen al zo hoog op. Volg gewoon de route die er voor staat. Onze Nederlandse gezondheidszorg is over het algemeen zeer goed georganiseerd, dat kun je met dit soort klachten prima mee uit de voeten.
Andersom schreef:
11-02-2019 12:36
Naar de huisarts!
Als de huisarts het oordeel van de longarts nodig vindt regelt hij/zij die afspraak op zeer korte termijn.
Zeer wrs via de SEH.
Andersom schreef:
11-02-2019 12:36
Naar de huisarts!
Als de huisarts het oordeel van de longarts nodig vindt regelt hij/zij die afspraak op zeer korte termijn.

De zorgkosten lopen al zo hoog op. Volg gewoon de route die er voor staat. Onze Nederlandse gezondheidszorg is over het algemeen zeer goed georganiseerd, dat kun je met dit soort klachten prima mee uit de voeten.
Inderdaad.

Ik verbaas me er altijd over dat veel forummers denken dat de huisarts niet meer is dan een persoon bij wie je je bestelling (de doorverwijzing) neerlegt en deze meteen uitvoert.

Dat neemt niet weg dat ik in het geval van bloed opgeven ook angstig zou worden. Maar dan had ik allang bij de huisarts of diens vervanger gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Bel de huisarts dat je op het spreekuur wilt komen, omdat je je ziek voelt en bloed ophoest. Hoe moeilijk kan het zijn?

Als de huisarts het nodig vind, stuurt hij je echt wel door. En als het spoed is, zit je er misschien vandaag of morgen zelfs al.

Verder bespreek je kinderwens, dan kunnen jullie samen kijken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Vreemde beredenering... dat iemand met licht astma zonder pufjes niet zomaar naar een longarts kan lijkt me logisch, de gevolgen zouden niet te overzien zijn.. ter illustratie: ik gebruik dagelijks luchtwegverwijders en ontstekingsremmende tabletten en pufjes en ben gewoon onder behandeling van de HA/POH. Ook met een longontsteking. En ik ben hartstikke tevreden over deze zorg!

That beeing said: je bent benauwd en hoest bloed. Je moet dus gewoon zorgen dat je zsm bij je huisarts terecht komt. Hij verwijst je echt wel door naar het ziekenhuis als het nodig is, al dan niet met spoed!

Beterschap!!
Alle reacties Link kopieren
Bloed ophoesten past bij een luchtweginfectie, geen reden dus om direct naar de longarts te gaan. Laat eerst de huisarts oordelen. Vraag dus niet om een doorverwijzing , maar om en afspraak.
Huisarts kan dit ook prima oplossen over het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
11-02-2019 12:47
Bloed ophoesten past bij een luchtweginfectie, geen reden dus om direct naar de longarts te gaan. Laat eerst de huisarts oordelen. Vraag dus niet om een doorverwijzing , maar om en afspraak.
Knap dat jij weet wat deze persoon heeft.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je niet eerst langs de huisarts wilt. Heb je geen vertrouwen in je huisarts?
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
11-02-2019 12:53
Knap dat jij weet wat deze persoon heeft.
Dat zeg ik niet dat ik dat weet. Ik zeg dat het meestal duidt op. Ik gebruik hiervoor deze betrouwbare site.
https://www.thuisarts.nl/bloed-ophoeste ... t-bloed-op
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts. Ik had vorig jaar bronchitis. Gewoon door de huisarts vastgesteld en medicatie gekregen.
Cum non tum age
pepexx schreef:
11-02-2019 12:53
Knap dat jij weet wat deze persoon heeft.
.
Nee, dat weet ze niet. Maar de huisarts vast wel. Dus TO, maak een afspraak of ga langs tijdens het inloopspreekuur (als je huisarts dat nog heeft). Dat is de juiste èn de snelste weg.
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Dank voor jullie reacties. En om heel eerlijk te zijn heb ik geen vertrouwen in de HA, aangezien ze een embolie over het hoofd had gezien (moet nog een andere HA zoeken) , maar ik ben meteen doorverwezen, door invalarts. Longontsteking en nu onder behandeling. Ze wilde graag embolie uitsluiten.

De longarts heeft destijds aangegeven hem te bellen als ik weer klachten heb, vandaar dat ik dacht dat ik bij hem moest zijn.

Nogmaals dank alkemaal voor jullie reacties en advies :)
Mooi. En nu gelijk deze week een nieuwe HA zoeken en de anuleringsvoorwaarden van je reis nalezen.

Beterschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven