Gezondheid alle pijlers

Drink jij minder of niet vanwege het kankerrisico?

16-02-2025 15:16 467 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees steeds vaker dat alcohol kankerverwekkend is. Zelf geloof ik dat wel, al zijn er mensen die het overdreven vinden of bangmakerij noemen. Ik ben geen grote drinker, maar ik geniet in het weekend graag van een glas wijn. Toch vraag ik me af of ik beter helemaal zou stoppen of minderen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Hebben deze berichten invloed op jouw alcoholgebruik?
Nee ik drink er niet minder om
Overal krijg je kanker van de zon eten van alles en nog wat. Dus hier gaat alles met mate.
Zon is ook kankerverwekkend maar we gaan ook op zonvakantie. Smeren goed maar risico zit wat mij betreft overal in.
Ik heb dat nog nooit gehoord. Het is niet goed voor je, bevat veel calorieën en het advies qua hoeveelheid is de laatste jaren steeds meer naar beneden geschroefd.
Ik moet wat kilo’s kwijt dus heb besloten zelf geen wijn meer te kopen. Ik heb dus al zes weken geen alcohol gedronken. Toevallig deze week een etentje en dan neem ik wel een glas.
WorkMomNia37 schreef:
16-02-2025 15:19
Overal krijg je kanker van de zon eten van alles en nog wat. Dus hier gaat alles met mate.
Zon is ook kankerverwekkend maar we gaan ook op zonvakantie. Smeren goed maar risico zit wat mij betreft overal in.
Precies dit.
KamilleT schreef:
16-02-2025 15:22
Ik heb dat nog nooit gehoord. Het is niet goed voor je, bevat veel calorieën en het advies qua hoeveelheid is de laatste jaren steeds meer naar beneden geschroefd.
Ik moet wat kilo’s kwijt dus heb besloten zelf geen wijn meer te kopen. Ik heb dus al zes weken geen alcohol gedronken. Toevallig deze week een etentje en dan neem ik wel een glas.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... 0toe%20(1).
Ik dronk altijd vooral sociaal, door Corona viel dat stil. En dat was al heel fijn. Later ben ik helemaal gestopt.
En het heeft alleen maar voordelen: veel beter slapen, beter humeur etc.

Dus ik stopte eigenlijk vanzelf en kwam toen de voordelen tegen. Niet door angst voor ziektes ofzo
KamilleT schreef:
16-02-2025 15:22
Is toch al heel lang algemeen bekend hoor. Zeker dat het de risico's op borstkanker verhoogt wist ik al veel langer.
Ontopic; ik drink wel minder dan vroeger, maar helemaal stoppen, daar heb ik geen zin in. Vind het veel te lekker en gezellig.
En ja, ik weet dat het het beste is om helemaal niet te drinken.
Nothing happens for a reason
Ik drink sowieso geen alcohol. Maar qua gezondheid zou het me niet tegenhouden als het gaat om kanker risico. Want andere onderzoeken laten weer zien dat een rood wijntje op regelmatige basis juist helpt tegen kanker. Dus tja.
apiejapie schreef:
16-02-2025 15:32
Ik drink sowieso geen alcohol. Maar qua gezondheid zou het me niet tegenhouden als het gaat om kanker risico. Want andere onderzoeken laten weer zien dat een rood wijntje op regelmatige basis juist helpt tegen kanker. Dus tja.
Mwah, volgens mij is dat allang achterhaald.
Nothing happens for a reason
Dat alcohol een risico factor is voor kanker is al een lange tijd bekend, heb je dat niet meegekregen dan zit je ergens onder een steen in. Het is net zo bekend als dat roken kanker veroorzaakt.

Ik drink eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden, en dan 1 of 2 drankjes, echt een geniet momentje, dan zou je inderdaad bijna niks meer kunnen.
Ik verbaas me erover dat zoveel mensen hier maling aan hebben. Net zo dom als maar blijven paffen.
Jeusnbdhdudh schreef:
16-02-2025 15:42
Dat alcohol een risico factor is voor kanker is al een lange tijd bekend, heb je dat niet meegekregen dan zit je ergens onder een steen in. Het is net zo bekend als dat roken kanker veroorzaakt.

Ik drink eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden, en dan 1 of 2 drankjes, echt een geniet momentje, dan zou je inderdaad bijna niks meer kunnen.
Ah ja, ik kruip net onder die rots vandaan.
Jij gelooft het wel? En er zijn mensen die het wel mee vinden vallen? De feiten zijn al heel lang bekend. Alcohol is een risicofactor voor veel ziekten, onder andere kanker, maar er zijn er veel meer. Er is ook geen ‘veilige’ grens van hoeveel alcohol je kan drinken. Elk glas is schadelijk.
Ik ben gestopt met alcohol drinken en oa een grotere kans op kanker houdt mij tegen om toch weer te drinken. Iets te veel kanker om mij heen.

Daarnaast slaap ik beter, en ben ik de volgende dag een stuk fitter.
apiejapie schreef:
16-02-2025 15:32
Nee dus.
Ik drink het niet omdat ik het niet lust. Rood vlees verhoogt ook risico op kanker en dat eet ik om die reden ook bijna niet.
WorkMomNia37 schreef:
16-02-2025 15:19
Zeg je dat ook als het over roken gaat?

En ontopic: ik drink al heel lang geen alcohol meer. Niet zozeer vanwege kankerrisico, maar meer algemeen omdat ik me zeer bewust was van het feit dat het gewoon vergif is en ik daar ziek van werd.
Onsterfelijk Verheven
Als je het binnen de perken houd zie ik het probleem niet zo. Ja, of het moet je doel zijn om risico's in je leven zo veel mogelijk te vermijden. Maar goed, dat is niet mijn idee van een leuk leven.
.
Ik drink al meer dan een decennium niet meer. In mijn omgeving sta ik daar nog steeds vrij alleen in, er wordt vrij veel gedronken en het wordt heel erg gebagatelliseerd. Veel collega's die zich er op voor laten staan dat ze de vorige avond een hele fles hebben gedronken en dan 's ochtends 'brak' voor de klas staan.
Frizz schreef:
16-02-2025 15:45
Ik verbaas me erover dat zoveel mensen hier maling aan hebben. Net zo dom als maar blijven paffen.
Ik denk dat dat ook met het sociale aspect te maken heeft. Waar roken steeds meer als iets asociaals gezien wordt omdat je anderen daarbij belast, is drinken juist vreemd als je het niet doet. Altijd worden er opmerkingen gemaakt als je niet drinkt. "Ook niet af en toe?" "Oh doe er eentje mee voor de gezelligheid" "hoe krijg je het dan gezellig, zonder alcohol?" enz enz. Nu ben ik daar niet gevoelig voor, maar ik denk dat als je dat wel bent (omdat je jong bent, het lastig vindt om te stoppen/minderen, onzeker bent voor meningen van anderen, wat dan ook) het lastig is om niet te drinken. Denk dat niet roken meer geaccepteerd is dan niet drinken. Heel vreemd.
apiejapie schreef:
16-02-2025 15:55
Ik denk dat dat ook met het sociale aspect te maken heeft. Waar roken steeds meer als iets asociaals gezien wordt omdat je anderen daarbij belast, is drinken juist vreemd als je het niet doet. Altijd worden er opmerkingen gemaakt als je niet drinkt. "Ook niet af en toe?" "Oh doe er eentje mee voor de gezelligheid" "hoe krijg je het dan gezellig, zonder alcohol?" enz enz. Nu ben ik daar niet gevoelig voor, maar ik denk dat als je dat wel bent (omdat je jong bent, het lastig vindt om te stoppen/minderen, onzeker bent voor meningen van anderen, wat dan ook) het lastig is om niet te drinken. Denk dat niet roken meer geaccepteerd is dan niet drinken. Heel vreemd.

De gemiddelde leeftijd hier lijkt me niet de groep waar jij het over hebt.
Frizz schreef:
16-02-2025 15:57
De gemiddelde leeftijd hier lijkt me niet de groep waar jij het over hebt.
Hoezo? Zie dat bij 30'ers tot 70+ers en alles er tussenin. Dus weet niet wat je bedoelt?
apiejapie schreef:
16-02-2025 15:55
Helemaal mee eens. Er is een enorme sociale druk rondom alcohol, terwijl niet roken veel normaler is geworden. Als iemand niet drinkt, wordt dat vaak als vreemd of ongezellig gezien, terwijl niemand zich afvraagt waarom je geen sigaret opsteekt. Die dubbele standaard is inderdaad merkwaardig. Het zou goed zijn als we wat meer respect krijgen voor ieders keuze, zonder dat daar steeds vragen of opmerkingen over komen.
Er zit werkelijk geen hond mee, dat ik niet meer drink
Heel eerlijk? Ik baal ervan. Ik rook niet, eet gezond en sport regelmatig. Maar een goed glas wijn op z’n tijd vind ik gewoon heerlijk. En dan hoor ik toch dat stemmetje dat het niet goed is

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven