Gezondheid alle pijlers

Droge mond na water drinken

13-08-2019 17:40 17 berichten
Hoi!

Sinds een paar dagen probeer ik meer water te drinken (dronk veel thee maar hoorde van de tandarts dat thee onder 'eetmomenten' valt, dus dat probeer ik te minderen).
Echter heb ik na het drinken van een glas water steeds een droge mond. Kan dan wel weer een glas water nemen, maar teveel is ook niet goed natuurlijk.

Herkenbaar? Is het gewoon wennen aan meer water drinken?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo valt thee onder eetmomenten?
En nog dorst na water ligt bij mij aan het soort water, in Brabant heb ik er niet zo’n last van maar elders in Nederland wel.
Alle reacties Link kopieren
kwestie van wennen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dolfje, dat zei de tandarts op m'n controle vorige week dus, ivm de PHwaarde van thee ofzo, dat een kop thee als 1 van de 7 eetmomenten gezien kan worden.
Als ik google krijg ik verschillende verhalen te lezen, dus ik weet niet zo goed of dat echt klopt.

Ik woon niet in Brabant ;-) Zou wel eens kunnen kijken of het verschil maakt als ik Spawater neem i.p.v. kraanwater.
Het ligt er geloof ik wel aan welke thee je drinkt. Sommige thee, en dat voel je ook wel in je mond, heeft een andere zuurgraad. Maar veel kruidenthee heeft dat dacht ik minder, is dat nog een optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt, als ik veel water drink lijk ik soms nog dorstiger. Mijn mond ‘verlangt’ dan precies naar vocht :P

Wat die thee betreft klopt wel, eigenlijk moet je dat zien als een extraatje ofzo.
Zoals een glas wijn in de avond of een koffie bij het ontbijt.
Water is gewoon de basis.
FarFarAway schreef:
13-08-2019 18:06
Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt, als ik veel water drink lijk ik soms nog dorstiger. Mijn mond ‘verlangt’ dan precies naar vocht :P

Wat die thee betreft klopt wel, eigenlijk moet je dat zien als een extraatje ofzo.
Zoals een glas wijn in de avond of een koffie bij het ontbijt.
Water is gewoon de basis.
Ja inderdaad, na een glas water heb ik het gevoel uren niet gedronken te hebben ;-)

Lees net dit van Pickwick:
Heeft de tandarts wel ‘es tegen je gezegd: “Minder frisdrank”? Dat komt omdat frisdrank een hoge zuurgraad heeft. Bij thee is dat gelukkig niet zo. Zo zijn alle warme Pickwick theevarianten — behalve Fruit Fusion — pH-neutraal en dus niet zuur.
Dus ik neem aan dat 't dan wel meevalt met de thee, al zal ik niet meer ieder uur een bakkie nemen ;-)
hahaha, ja dat zou ik ook schrijven als ik pickwick was!
Ik wilde net zeggen; pickwick zal natuurlijk niet zeggen dat elke kop thee een enorme zuuraanval op je glazuur is.

Maar denk op zich wel dat het wel mee zal vallen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Tis één van de redenen waarom ik water een slechte dorstlesser vind: ik krijg er een droge mond van.
Van thee trouwens ook.

Dus ja, herkenbaar wat mij betreft.

Ik doe dus altijd een scheutje (suikervrije) siroop o.i.d. door het water, een zoetje in de thee, dan gebeurt het niet.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
13-08-2019 17:47
Dolfje, dat zei de tandarts op m'n controle vorige week dus, ivm de PHwaarde van thee ofzo, dat een kop thee als 1 van de 7 eetmomenten gezien kan worden.
Als ik google krijg ik verschillende verhalen te lezen, dus ik weet niet zo goed of dat echt klopt.

Ik woon niet in Brabant ;-) Zou wel eens kunnen kijken of het verschil maakt als ik Spawater neem i.p.v. kraanwater.
Ik lees dit:
Thee is niet slecht voor je tanden (cariës en tanderosie), maar kan wel, net als koffie en rode wijn, tandverkleuring veroorzaken. Daarnaast moet je oppassen met fruitsmaakjes, aangezien deze een lagere pH hebben wat slecht is voor het tandglazuur. Groene thee is wel goed voor je gebit. Dat blijkt uit Japans onderzoek.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
chirimoya schreef:
13-08-2019 18:44
hahaha, ja dat zou ik ook schrijven als ik pickwick was!
Dat bedacht ik me ook na het posten, ze kraken hun eigen product niet af natuurlijk ;-)

Solomio, in suikervrije limonade zit ook zuur helaas.
Ik drink graag Pickwick kamille honing bijvoorbeeld, is ook groene thee. Er staan geen zuren op in de ingredienten, maar kan er ook geen wijs uit worden wat de PHwaarde van zulke thee is. Nouja, alles met mate dan maar.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
13-08-2019 19:24
Dat bedacht ik me ook na het posten, ze kraken hun eigen product niet af natuurlijk ;-)

Solomio, in suikervrije limonade zit ook zuur helaas.
Ik drink graag Pickwick kamille honing bijvoorbeeld, is ook groene thee. Er staan geen zuren op in de ingredienten, maar kan er ook geen wijs uit worden wat de PHwaarde van zulke thee is. Nouja, alles met mate dan maar.
Ik heb een maagverkleining gehad en moet 6 eetmomenten hebben per dag.
En daar tussendoor steeds drinken.
Zal voor mijn tanden wel de doodsteek zijn dan, maar ik ga echt niet alleen water drinken. Dan heb ik de hele dag een droge mond.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
De pH waarde van kraan water ligt zo rond de 8.
Een theezakje hier in hangen zal het niet veel doen zakken.
Dus niet zuur.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Aangezien ik ook theedrinker ben (op werkdagen drink ik zo 4/5 kopjes thee.. wel wisselende soorten thee en ook geregeld gewoon warm water of water) en van die aanslag op mijn tanden krijg, misschien toch maar goed om te minderen. Ook nooit geweten, dacht altijd thee is ok 🙈

Tandarts heeft nooit iets gezegd over thee en pH waardes, zal er eens naar vragen bij mijn volgende controle. Ik eet en drink nooit tegelijk dus als thee als aanslag moment geld goed om toch rekening mee te houden. En ik eet ook nog elke 3 uur en niet maar 3 keer per dag.

Anderszijds enige wat dan dus hele dag door kan is water..aanmaak etc is ook gewoon aanslag op je zuur. Gelukkig laatste jaren nooit gaatjes meer eigenlijk, maar toch!

En bij Solomio als je inderdaad eet en drink momenten gescheiden moet houden is 7 aanslag momenten geen doen nee...of ja water drinken 😁
Snap ik Solomio. Dan lijkt het me helemaal lastig, als maar 6 eetmomenten hebt.

Rurow, ik heb geen aanslag op mijn tanden maar had een gaatje in m'n kies. Zei dat ik altijd 3 x per dag poets, 1x flos en 1x mondspoeling enz. doe. Dus zo kwamen we op wat ik eet/drink.
Nu combineer ik de thee sowieso met iets te eten, dus bij ontbijt, lunch of ik neem alleen een tussendoortje. Ik spoel na het eten/drinken steeds even met water. En ik eet suikervrije kauwgom. Verder moet het leven ook wel een beetje leuk blijven ;-) maar heb altijd een beetje moeite met balans zoeken na zo'n uitspraak van bijv. de tandarts.
Gaatjes heb ik al jaren niet meer zowaar..
Vroeger heel veel gaatjes gehad, wel vrij slecht gebit van mezelf, maar als 1,5 jarige wel ongeveer half jaar continue antibiotica en penicilline gehad wat ook van invloed zou kunnen zijn op mijn slechtere gebit.

Ik poets 2 keer per dag wel ook flossen en stokeren (want gevoelig tandvlees en brug), en heb mijn eet en drink momenten dus afzonderlijk van elkaar. Kauwgom en taai hard snoep, lollies zuurtjes eet ik nooit.
Hoeveel thee momenten adviseerde jouw tandarts? En hadden ze ook nog 'voorkeur' voor soort thee om te doen?
Voor mezelf ga ik gewoon nog vaker theezakje er niet inhangen, vind warm water namelijk ook prima te drinken. In de middag stop ik vaak mee thee omdat ik dan juist last krijg van droge mond van de thee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven