Durf mij niet ziek te melden
woensdag 10 juni 2026 om 20:56
Ik loop al maanden met pijn in mijn schouder. Loop hiervoor bij de fysio. Deze taped mijn schouder ook in. Wat iets meer steun geeft. Mijn fysio benoemt het als SAPS, kort gezegd mijn, schouderspieren zitten bekneld Dit geeft pijn bij het heffen of draaien van de arm. Als ik mijn arm opzij draai dan verrek ik van de pijn. Net of er een elektrische stoot door mijn arm jaagt, schouder, elleboog en krachtsverlies hand. Ik kan dan echt wel janken. Ondanks fysio lijkt het niet beter te worden,
Ik werk in de zorg wat op het moment pittig is. Werkdruk is hoog. Ik heb mijn leidinggevende al gemaild dat ik graag wat lichtere werkzaamheden wil doen en evt een stagiaire naast mij. Kreeg mail terug dat ik vooral goed mijn grenzen aan moet geven binnen het team. Dit doe ik ook maar ja soms kan het niet anders omdat er geen stagiaires zijn of dat ik toch de route krijg met zware cliënten (lees; tilliften werk en veel ADL handelingen). Na het werk ben ik op, veel last van mijn schouder. Ik durf mij eigenlijk niet ziek te melden. Heb fibromyalgie en daardoor heb ik er vorig jaar ook al 3 weken uitgelegen. Ik kon niet meer van de pijn en was toen zo vreselijk moe. Op het moment heb ik de fibro redelijk onder controle dankzij een revalidatietraject. Maar nu dus mijn schouder weer. Fysio denkt door overbelasting. Ik ben alleenstaande mama, dus thuis gaat alles ook gewoon door.
Ik voel mij zo rot. Stel ik meld mij ziek dan weet ik zeker dat er praatjes komen. Zo gaat dat toch wel binnen de zorg. Nog 6 weken doorbijten, dan heb ik vakantie.
Ik weet het echt ff niet meer.
Ik werk in de zorg wat op het moment pittig is. Werkdruk is hoog. Ik heb mijn leidinggevende al gemaild dat ik graag wat lichtere werkzaamheden wil doen en evt een stagiaire naast mij. Kreeg mail terug dat ik vooral goed mijn grenzen aan moet geven binnen het team. Dit doe ik ook maar ja soms kan het niet anders omdat er geen stagiaires zijn of dat ik toch de route krijg met zware cliënten (lees; tilliften werk en veel ADL handelingen). Na het werk ben ik op, veel last van mijn schouder. Ik durf mij eigenlijk niet ziek te melden. Heb fibromyalgie en daardoor heb ik er vorig jaar ook al 3 weken uitgelegen. Ik kon niet meer van de pijn en was toen zo vreselijk moe. Op het moment heb ik de fibro redelijk onder controle dankzij een revalidatietraject. Maar nu dus mijn schouder weer. Fysio denkt door overbelasting. Ik ben alleenstaande mama, dus thuis gaat alles ook gewoon door.
Ik voel mij zo rot. Stel ik meld mij ziek dan weet ik zeker dat er praatjes komen. Zo gaat dat toch wel binnen de zorg. Nog 6 weken doorbijten, dan heb ik vakantie.
Ik weet het echt ff niet meer.
woensdag 10 juni 2026 om 21:06
Als ik jou was zou ik een preventieve afspraak met de bedrijfsarts maken en daar zeggen wat je hier zegt.
Grote kans dat je je (deels) ziek mag melden of dat er tijdelijk lichter werk voor je is. Als je nu doorgaat, dan wordt het alleen maar erger, iedere bedrijfsarts zal begrijpen dat dat niet de bedoeling is.
Grote kans dat je je (deels) ziek mag melden of dat er tijdelijk lichter werk voor je is. Als je nu doorgaat, dan wordt het alleen maar erger, iedere bedrijfsarts zal begrijpen dat dat niet de bedoeling is.
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
woensdag 10 juni 2026 om 21:10
Ik zou mij toch echt ziek melden. De pijn due jij beschrijft herken ik van mijn frozen sholder. Die is echt verschrikkelijk. Een goede reden om je ziek te melden als de werkgever je geen andere taken kan of wil geven. Doe geen toezegging over wanneer je eventueel weer kunt werken. Je hoeft werkgever niet alles te vertellen. Vraag om een arbo arts als werkgever meer wil weten.
woensdag 10 juni 2026 om 21:32
Fysio noemt het niet frozen shoulder. Maar toen jij dat had wat is toen het advies geweest?Phlox24 schreef: ↑10-06-2026 21:10Ik zou mij toch echt ziek melden. De pijn due jij beschrijft herken ik van mijn frozen sholder. Die is echt verschrikkelijk. Een goede reden om je ziek te melden als de werkgever je geen andere taken kan of wil geven. Doe geen toezegging over wanneer je eventueel weer kunt werken. Je hoeft werkgever niet alles te vertellen. Vraag om een arbo arts als werkgever meer wil weten.
woensdag 10 juni 2026 om 21:37
Ik weet dat je gelijk hebt maar zo voelt het voor mij niet. Voelt voor mij toch als een soort van opgeven. Leidinggevende heeft de vorige x toen ik mij ziekmeldde (jaar geleden) gezegd “ misschien is dit toch niet het juiste werk voor jouw”. Maar ik houd van mijn werk en heb er ook alles aangedaan om terug te kunnen komen. En dan nu dit weer.
woensdag 10 juni 2026 om 21:38
Ik ben zelfstandig ondernemer en kon mijn werk gewoon uitvoeren. Maar dat is geen lichamelijk werk. Advies van fysio was dingen te doen op geleide van pijn.
Bij geringste verkeerde beweging ging ik door de grond van de pijn in mijn arm. Zoals jij omschrijft, een elektrische schok die door de hele arm trekt.
woensdag 10 juni 2026 om 21:40
Preventief is hier al te laat, lijkt me. En to heeft geen toestemming nodig van de bedrijfsarts (of van wie dan ook eigenlijk) om zich ziek te melden.Calamitycat schreef: ↑10-06-2026 21:06Als ik jou was zou ik een preventieve afspraak met de bedrijfsarts maken en daar zeggen wat je hier zegt.
![]()
woensdag 10 juni 2026 om 21:44
Nee, natuurlijk niet. En dat bedoel ik ook helemaal niet. Ze wil heel graag werken, dat kan ze ook gewoon tegen de bedrijfsarts zeggen. Maar soms gaat het gewoon niet meer hè. Ze laat haar goede wil zien door met de bedrijfsarts (preventief) te overleggen wat nu wijsheid is. Vaak zijn bedrijfsartsen geen boemannen-/vrouwen en zal ze heus ziek worden gemeld als dat nodig blijkt.
Maar inderdaad, TO kan zich ook gewoon ziekmelden en wachten tot ze een oproep krijgt.
woensdag 10 juni 2026 om 21:48
woensdag 10 juni 2026 om 21:53
Ik zie dat niet perse als goede wil tonen, al heb ik zelf wel contact gehad met een preventie-arts. Niemand heeft het gehad over gas terug, (deels) ziekmelden o.i.d. Wel over trainingen en coaching.Calamitycat schreef: ↑10-06-2026 21:44Nee, natuurlijk niet. En dat bedoel ik ook helemaal niet. Ze wil heel graag werken, dat kan ze ook gewoon tegen de bedrijfsarts zeggen. Maar soms gaat het gewoon niet meer hè. Ze laat haar goede wil zien door met de bedrijfsarts (preventief) te overleggen wat nu wijsheid is. Vaak zijn bedrijfsartsen geen boemannen-/vrouwen en zal ze heus ziek worden gemeld als dat nodig blijkt.
Maar inderdaad, TO kan zich ook gewoon ziekmelden en wachten tot ze een oproep krijgt.
Ze hoeft niet tegen een bedrijfsarts te zeggen hoe graag ze wil werken. Dat zijn vooral sussers voor haar schuldgevoel. Terwijl ze beter kan proberen te gaan beseffen dat dit schuldgevoel om te beginnen al misplaatst is.
To durft zich niet ziek te melden. Jouw advies leest voor mij vooral als: ze moet bezig gaan met de juiste mensen overtuigen dat ziekmelden écht nodig is en écht tegen haar wil. Ik zou het zelf zo niet insteken.
En nogmaals: als dat nodig blijkt? Dat kan to zelf bepalen, of dat nodig is.
woensdag 10 juni 2026 om 21:56
Jij leest wat je wil lezen dus ik hou erover op en dan mag TO zelf bepalen of ze wel of niet iets met mijn advies doet.Itsnojoke schreef: ↑10-06-2026 21:53Ik zie dat niet perse als goede wil tonen, al heb ik zelf wel contact gehad met een preventie-arts. Niemand heeft het gehad over gas terug, (deels) ziekmelden o.i.d. Wel over trainingen en coaching.
Ze hoeft niet tegen een bedrijfsarts te zeggen hoe graag ze wil werken. Dat zijn vooral sussers voor haar schuldgevoel. Terwijl ze beter kan proberen te gaan beseffen dat dit schuldgevoel om te beginnen al misplaatst is.
To durft zich niet ziek te melden. Jouw advies leest voor mij vooral als: ze moet bezig gaan met de juiste mensen overtuigen dat ziekmelden écht nodig is en écht tegen haar wil. Ik zou het zelf zo niet insteken.
En nogmaals: als dat nodig blijkt? Dat kan to zelf bepalen, of dat nodig is.
Buiten dat, jouw ervaringen zeggen niets over de ervaringen die anderen hebben.
woensdag 10 juni 2026 om 22:00
woensdag 10 juni 2026 om 22:02
Naar de bedrijfsarts! Die kan heel duidelijk op papier zetten wat je wel en niet kunt, niet alleen qua urenbelasting maar ook qua (aangepaste) taken. Als het zwart op wit staat zal het vast makkelijker gaan. Je hoeft je niet persé ziek te melden om bij de bedrijfsarts terecht te komen, je kan ook (via HR oid) een afspraak laten maken zonder ziekmelding.
En heel vervelend dat je zo’n drempel voelt om een stap terug te doen. Maar realiseer je dat wat het beste is voor jou en jouw herstel, op lange termijn óók echt het beste is voor je werkgever, cliënten, collega’s etc! Die hebben namelijk meer aan iemand die goed voor zichzelf zorgt en daardoor langer meegaat dan aan iemand die veel te ver/lang over diens grenzen gaat en daardoor instort of vroegtijdig opbrandt.
Sterkte!
En heel vervelend dat je zo’n drempel voelt om een stap terug te doen. Maar realiseer je dat wat het beste is voor jou en jouw herstel, op lange termijn óók echt het beste is voor je werkgever, cliënten, collega’s etc! Die hebben namelijk meer aan iemand die goed voor zichzelf zorgt en daardoor langer meegaat dan aan iemand die veel te ver/lang over diens grenzen gaat en daardoor instort of vroegtijdig opbrandt.
Sterkte!
woensdag 10 juni 2026 om 22:17
Preventief spreekuur is niet om ziekte te vermijden, maar om uitval te vermijden.
De bedrijfsarts kan de werkgever ook instructie geven om TO lichtere werkzaamheden uit te laten voeren.
Ik zou dit zeker doen TO! Je zou anoniem een afspraak moeten kunnen maken op eigen verzoek. En dan leg je aan de bedrijfsarts voor wat je hier in je post schrijft.
woensdag 10 juni 2026 om 22:20
Dit zou niet via HR hoeven te gaan (mag natuurlijk wel als TO dat wil). Maar je hebt het recht om zelf (anoniem) een afspraak bij de arbodienst te maken voor het preventief spreekuur. Op de factuur naar werkgever komt jouw naam dan ook niet te staan.ollie-ollie schreef: ↑10-06-2026 22:02Je hoeft je niet persé ziek te melden om bij de bedrijfsarts terecht te komen, je kan ook (via HR oid) een afspraak laten maken zonder ziekmelding.
woensdag 10 juni 2026 om 22:27
Dat wist ik niet dat dat ook anoniem kan. Ik ga mij hier morgen maar eens op richten. Thx voor het meedenken iedereen!
woensdag 10 juni 2026 om 23:19
Jeetje wat naar voor je! Ik zou niet perse insteken ziekmelden, maar insteken op vervangend werk waardoor jouw schouder kan herstellen. Het klinkt alsof je het door te blijven belasten, erger maakt.
Ik zou niet anoniem naar een bedrijfsarts gaan, ik zou het open op tafel gooien. Dat je vergaat van de pijn, dat het momenteel niet gaat en je graag advies wil over wat je nu het beste kan doen. Zo ziet je werkgever ook dat je zelf actief meedenkt in oplossingen.
Wat een naar gevoel moet het zijn als je werkt met het idee “als ik me ziekmeld, komen er praatjes”. Sterkte! En niet zo doorgaan hoor, zelfzorg is ontzettend belangrijk.
Ik zou niet anoniem naar een bedrijfsarts gaan, ik zou het open op tafel gooien. Dat je vergaat van de pijn, dat het momenteel niet gaat en je graag advies wil over wat je nu het beste kan doen. Zo ziet je werkgever ook dat je zelf actief meedenkt in oplossingen.
Wat een naar gevoel moet het zijn als je werkt met het idee “als ik me ziekmeld, komen er praatjes”. Sterkte! En niet zo doorgaan hoor, zelfzorg is ontzettend belangrijk.
woensdag 10 juni 2026 om 23:25
Naast wat je nu doet (ziekmelden/andere werkzaamheden etc.) is het denk ik ook goed om te kijken hoe je straks ergonomisch weer aan het werk kan. Er zijn heel veel hulpmiddelen en mogelijkheden in de zorg om het werk vele malen lichter te maken, maar dan moet je ze wel (op de goede manier) gebruiken en weten wat je bij wie in kan zetten. Dus ik zou ook zeker kijken of je daarvoor tips van een ergotherapeut (en fysiotherapeut) kan krijgen. Dan gaat het zowel om jouw lichaam en de belasting als goed gebruik van hulpmiddelen.
woensdag 10 juni 2026 om 23:36
Nee, alleen advies (mits goedkeuring van delen info door TO)Zarah schreef: ↑10-06-2026 22:17Preventief spreekuur is niet om ziekte te vermijden, maar om uitval te vermijden.
De bedrijfsarts kan de werkgever ook instructie geven om TO lichtere werkzaamheden uit te laten voeren.
Ik zou dit zeker doen TO! Je zou anoniem een afspraak moeten kunnen maken op eigen verzoek. En dan leg je aan de bedrijfsarts voor wat je hier in je post schrijft.
Where is my mind?
woensdag 10 juni 2026 om 23:43
Je leidinggevende geeft aan dat je grenzen aan moet geven maar dat is in de zorg lastig. Mensen moeten nou eenmaal zorg krijgen en er is een chronisch personeelstekort.
Ik denk dat je grens al bereikt is en dat het echt tijd is voor een pas op de plaats en eens aan je eigen gezondheid te denken. Kortom meld je ziek hoe lastig dat ook is. Nu denkt je leidinggevende of collega's wellicht dat het wel mee valt omdat je ondanks alles doorgaat.
En hoe durft een leidinggevende te beweren dat jij niet geschikt bent voor dit werk omdat je je ziekmeld?! Dat slaat nergens op en kan echt niet.
Ik denk dat je grens al bereikt is en dat het echt tijd is voor een pas op de plaats en eens aan je eigen gezondheid te denken. Kortom meld je ziek hoe lastig dat ook is. Nu denkt je leidinggevende of collega's wellicht dat het wel mee valt omdat je ondanks alles doorgaat.
En hoe durft een leidinggevende te beweren dat jij niet geschikt bent voor dit werk omdat je je ziekmeld?! Dat slaat nergens op en kan echt niet.
donderdag 11 juni 2026 om 04:16
Graze schreef: ↑10-06-2026 23:43Je leidinggevende geeft aan dat je grenzen aan moet geven maar dat is in de zorg lastig. Mensen moeten nou eenmaal zorg krijgen en er is een chronisch personeelstekort.
En hoe durft een leidinggevende te beweren dat jij niet geschikt bent voor dit werk omdat je je ziekmeld?! Dat slaat nergens op en kan echt niet.![]()
Dit. Hoe duidelijk ben jij hierover? Ben je echt eerlijk en duidelijk tegen je LG? Als je jezelf niet serieus neemt, doet een ander dat ook niet.
Die laatste zin, ik zie dat anders. Ik denk niet dat een leidinggevende zegt dat TO niet geschikt is voor haar werk omdat ze zich ziek meldt. Denk dat het meer iets was van: als je fibromyalgie hebt, is deze baan dan wel zo geschikt voor je? En daar kan ik mij wel in vinden. Ernstige lichamelijke klachten hebben, die chronisch zijn, het lijkt me dat je dan beter iets kan zoeken wat lichamelijk niet zo belastend is.
En ja, TO, je houdt van je werk, maar moet het werk je lichamelijk kapot maken? Hoe ver wil je gaan? Je vertelt dat je moeder wordt, een kindje zal genoeg energie kosten. Ik zou me beraden en kijken of er toch geen mogelijkheid is om ander of lichter werk te doen. Je moet je hele leven nog mee.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in