Gezondheid alle pijlers

E sigaret gevaarlijker dan tabak.

22-01-2015 12:07 34 berichten
‘E-sigaret 15 keer kankerverwekkender dan sigaret'

Wie denkt een e-sigaret te gebruiken, omdat deze minder schadelijk voor de gezondheid is dan een gewone sigaret met tabak, zou een grote fout kunnen begaan. Bij een elektronische sigaret met een batterij van 3 volt, is er nog niks aan de hand. Maar wie een e-sigaret rookt waarin een batterij van 5 volt zit krijgt een stof binnen die 5 tot 15 keer schadelijker is dan de stoffen die je binnenkrijgt door tabak te roken. Dat stelt onderzoek van de universiteit van Portland vast, dat werd gepubliceerd in het gerenommeerde The New England Journal of Medicine.

Verdamping

De onderzoekers stelden vast dat er bij een hoge verdampingstemperatuur, bij een batterij van 5 volt, hoge concentraties vrij komen van de kankerverwekkende stof formaldehyde. Gebruikers zouden tot 14 milligram formaldehyde per dag inhaleren, en dat is tot 15 keer kankerverwekkender dan de stoffen in een gewone sigaret. Formaldehyde wordt onder hoge temperaturen gevormd uit glycol en glycerol.

Verder onderzoek nodig

Hoe formaldehyde onze luchtwegen aantast is nog niet onderzocht, maar de stof wordt door het internationale agentschap van kankeronderzoekers wel ingedeeld in de categorie 1 van kankerverwekkende stoffen.

Dit onderzoek is één van de eerste studies naar het gezondheidseffect van de elektronische sigaret.

Bron: Metronieuws.

En dan denk je goed bezig te zijn. Dan maar weer aan de sigaretjes?
Ik las het net ja....

Ben net gestopt met roken, na een flink jaar behoorlijk gepaft te hebben en ik dacht er ook over om aan de E sigaret te gaan.
Ik ben veel fitter met die e-sigaret en als ik eens een paar dagen tabak rook, dan krijg ik al snel de oude reacties terug die ik ook had toen ik het altijd rookte.
De tabaksindustrie en hun machtige lobby's zitten overal binnen. Een onderzoek is geen onderzoek, in de wetenschap. Pas als meerdere onderzoeken, onafhankelijk van elkaar, de conclusie delen, mag je er waarde aan hechten. Trouwens, formaldehyde is toch dat spul waarmee ze organen op sterk water zetten?
Alle reacties Link kopieren
hmmm....lekker dan....ook idd sinds 1 januari (hoe cliché) gestopt en sindsdien aan de e-sigaret. Ik heb geen moment de behoefte gevoeld om te roken (gewone sigaretten dan) en dacht dus goed bezig te zijn.
quote:47084 schreef op 22 januari 2015 @ 12:17:

De tabaksindustrie en hun machtige lobby's zitten overal binnen. Een onderzoek is geen onderzoek, in de wetenschap. Pas als meerdere onderzoeken, onafhankelijk van elkaar, de conclusie delen, mag je er waarde aan hechten. Trouwens, formaldehyde is toch dat spul waarmee ze organen op sterk water zetten?Dat dan wel weer, in hoeverre is het onderzoek betrouwbaar gezien het grote belang wereldwijd van de tabaksindustrie. Even afwachten dus en voorlopig blijf ik gewoon de e-sigaret roken
Oké, dat is apart.

Ik hou het dan maar nog maar even op de gewone sigaret, ook al is dat ook niet het gezondste.
quote:47084 schreef op 22 januari 2015 @ 12:17:

De tabaksindustrie en hun machtige lobby's zitten overal binnen. Een onderzoek is geen onderzoek, in de wetenschap. Pas als meerdere onderzoeken, onafhankelijk van elkaar, de conclusie delen, mag je er waarde aan hechten. Trouwens, formaldehyde is toch dat spul waarmee ze organen op sterk water zetten?

Eens en ja dat klopt, daar worden dode lichamen/organen die voor onderdoek gebruikt worden mee behandeld.

Maar ben toch blij dat ik al 2.5 jaar helemaal niks meer rook
Shoot en ik was net aan het overgaan van peuk op esmoker

*steekt dan nog maar een peukie op*
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Tijdens een stoppoging heb ik ook ooit de e-sigaret ingezet maar na een tijdje ging ik een rare chemische smaak achter in mijn keel proeven. Kan me niet voorstellen dat het gezond is.. Na anderhalve maand aan dat ding lurken ben ik weer begonnen met roken, de verleiding was te groot.

Stoppen met roken met een e-sigaret werkt niet sowieso niet voor mij; ik ben van mening dat je de behoefte om iets in je handen te hebben / in je mond te willen stoppen op bepaalde momenten (zoals na het eten, met de koffie), moet doorbreken. Door de handeling uit te blijven voeren, wordt het een stuk lastiger van de verslaving af te komen.

Ik ben inmiddels 3 maanden gestopt met roken, cold turkey en het gaat nog steeds goed!

Bij een e-sigaret van 3 volt is er weinig aan de hand, dus niet met een hoger voltage dampen dus. Dus met een voltage van 3 volt blijft het wel vele malen minder ongezond.
Hoeveel voltage gebruik je dan doorgaans? Kun je dat zelf bepalen ?
Ik heb even gekeken op de website waar ik alles koop; mijn batterij is 3.3 volt.
quote:liebeskind schreef op 22 januari 2015 @ 13:03:

Hoeveel voltage gebruik je dan doorgaans? Kun je dat zelf bepalen ?

De gewone standaard batterij zit op 3,4 volt. Je hebt batterijen waarvan je het voltage kan verhogen wat voor meer damp zorgt.

Dan heb je ook nog mods, dat zijn megabatterijen waarmee je met een hoog voltage gigantisch veel damp produceert.

nu.nl brengt het even net wat genuanceerder. Verbaast me niks eigenlijk. Telegraaf zaait graag paniek.

http://nieuws.nl/algemeen ... verwekkender-dan-sigaret/
quote:Zoranya schreef op 22 januari 2015 @ 12:18:

hmmm....lekker dan....ook idd sinds 1 januari (hoe cliché) gestopt en sindsdien aan de e-sigaret. Ik heb geen moment de behoefte gevoeld om te roken (gewone sigaretten dan) en dacht dus goed bezig te zijn.

Ben je in mijn optiek ook, je moet vooral "dry puffs" voorkomen en niet zo'n in voltage verstelbare batterij gebruiken.

Hier wordt duidelijk geschreven dat er niets aan de hand is als je op een laag voltage dampt en je dryhits voorkomt.

http://www.cbsnews.com/ne ... cancer-causing-chemicals/
Och och, wat een paniekzaaierij weer zeg.

Vrijwel alle standaard batterijen zitten rond 3 volt.

Ik heb zelf tegenwoordig een verstelbare, zelfs die draai ik nooit hoger dan 3,5 want daarboven stik ik in de rook en gaat je liquid ook verbranden wat vies is en het jaagt er ook meer liquid doorheen, dus waarom zou ik.

Meestal staat het gewoon op 3

Op hoog voltage dampen is voor de huis tuin en keuken damper echt overbodig.

En zoals het onderzoek zelf al zegt, dan is er niets aan de hand.
quote:netniet schreef op 22 januari 2015 @ 12:58:

Bij een e-sigaret van 3 volt is er weinig aan de hand, dus niet met een hoger voltage dampen dus. Dus met een voltage van 3 volt blijft het wel vele malen minder ongezond.Inderdaad. Gewoon een batterij met een laag voltage gebruiken en er is niks aan het handje. Ze doen wel heel erg hun best om de e-sigaret uit te bannen. Ik blijf voorlopig nog gewoon lekker dampen. Het zichtbare en merkbare verschillen tussen en sigaret en een e-sigaret opsteken is enorm, geen stank, geen benauwdheid, veel meer lucht, geen vieze asbakken, geen vieze rook, geen vieze adem, aanzienlijk goedkoper, etc. Het zal mijn tijd wel duren, vooralsnog hebben ze mij nog steeds niet overtuigd om te stoppen met dampen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:consuelabananahammok schreef op 22 januari 2015 @ 13:45:

Och och, wat een paniekzaaierij weer zeg.

Vrijwel alle standaard batterijen zitten rond 3 volt.

Ik heb zelf tegenwoordig een verstelbare, zelfs die draai ik nooit hoger dan 3,5 want daarboven stik ik in de rook en gaat je liquid ook verbranden wat vies is en het jaagt er ook meer liquid doorheen, dus waarom zou ik.

Meestal staat het gewoon op 3

Op hoog voltage dampen is voor de huis tuin en keuken damper echt overbodig.

En zoals het onderzoek zelf al zegt, dan is er niets aan de hand.Zo dacht ik er ook over, alleen heel lullig dat ik straks weer van alles aan mijn omgeving kan gaan uitleggen. Mensen lezen iets en lezen niet grondig, hoe de Telegraaf het brengt helpt ook niet erg.
Het is inderdaad gewoon paniekzaaierij.

When used at low voltage, e-cigarettes did not create any formaldehyde-releasing agents, the researchers found.

"When the vapor device was used at the realistic setting of 3.7 volts, levels of formaldehyde were similar to the trace levels that are released from an FDA-approved [smoking-cessation] inhaler," association President Gregory Conley said. "However, when the researchers increased the voltage to 5 volts and continued to have their machine take three- to four-second puffs, this caused extreme overheating and the production of formaldehyde.

This is known "in vapor product science as the 'dry puff phenomenon,' " Conley said. "Contrary to the authors' mistaken belief, these are not settings that real-life vapers actually use, as dry puffs are harsh and unpleasant. In the real world, vapers avoid dry puffs by lowering the length of their puff as they increase voltage."
quote:netniet schreef op 22 januari 2015 @ 13:50:

[...]

Zo dacht ik er ook over, alleen heel lullig dat ik straks weer van alles aan mijn omgeving kan gaan uitleggen. Mensen lezen iets en lezen niet grondig, hoe de Telegraaf het brengt helpt ook niet erg.Tja, zo'n kop trekt lekker de aandacht uiteraard en rokers hebben weer een smoesje om niet over te stappen of zelfs te stoppen. Ze spelen de tabaksfabrikanten zo lekker in de kaart en iedereen slaapt weer verder
quote:LoiseauCoureur schreef op 22 januari 2015 @ 13:56:

Het is inderdaad gewoon paniekzaaierij.

When used at low voltage, e-cigarettes did not create any formaldehyde-releasing agents, the researchers found.

"When the vapor device was used at the realistic setting of 3.7 volts, levels of formaldehyde were similar to the trace levels that are released from an FDA-approved [smoking-cessation] inhaler," association President Gregory Conley said. "However, when the researchers increased the voltage to 5 volts and continued to have their machine take three- to four-second puffs, this caused extreme overheating and the production of formaldehyde.

This is known "in vapor product science as the 'dry puff phenomenon,' " Conley said. "Contrary to the authors' mistaken belief, these are not settings that real-life vapers actually use, as dry puffs are harsh and unpleasant. In the real world, vapers avoid dry puffs by lowering the length of their puff as they increase voltage."Maar dit soort conclusies trekken geen aandacht of nieuw onderzoeksgeld (hoewel de tabaksindustrie geld genoeg heeft voor dit soort onderzoeken), dus moet het smeuïger gebracht worden.
Tabaksrook bevat óók formaldehyde.
Ahum, toen de sigaret voor het eerst verscheen, wist men niet dat het schadelijk was. En het heeft jaren geduurd voor ze daar achter waren. Toen heeft het nog veel langer geduurd voor men daar het grote publiek van kon overtuigen, tot foto's van geblakerde organen aan toe. Volgens mij wisten ze in de jaren zeventig al dat het schadelijk was. Mijn oma kreeg in de zestiger jaren van haar huisarts nog het advies om te gaan roken, voor haar zenuwen! Dus het duurde zeker 30 jaar om iedereen ervan te overtuigen dat roken slecht voor je is.

Nu zeggen ze meteen dat ze ontdekt hebben dat de e sigaret schadelijk is. Het zijn wetenschappers. Wat maakt het uit wie hun salaris betaalt? Ze hebben het over chemische stoffen dus er is wel wetenschappelijk bewijs. Als ze onderzoek hadden gedaan naar het imago van de e sigaret, dat is geen wetenschap. Formaldehyde constateren, wel. Hoe lang gaat het nu duren voordat men dat gelooft?

Ik geloof het wel en ik paf gewoon verder met de gewone (zelfmaak) sigaret. Ik weet dat ik er dood aan zal gaan en ik weet ook hoe dat eruit ziet, mijn oma is eraan gestorven. Ze was toen wel 86. We zullen zien hoe lang ik het vol hou. Voorlopig kan ik nog steeds een sprintje trekken zonder beademd te moeten worden. Van leven ga je nu eenmaal dood en als je rookt, wat eerder. Je kunt ook eerder sterven door teveel eten, teveel drinken, net ff te hard rijden, met twee wijntjes op, kan best, teveel stress en teveel gepieker. What's your poison?
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:LaPetiteChatteRouge schreef op 22 januari 2015 @ 14:06:

Tabaksrook bevat óók formaldehyde.

Ja, maar in een veel lagere concentratie.

Daarom is dit onderzoek ook zo flauw: ze stellen dat de e-sigaret (onder bepaalde, onrealistische omstandigheden) 15 x kankerverwekkender is dan de gewone sigaret. Maar er is alleen gekeken naar de formaldehyde en dat is nou niet de stof die het gevaarlijkst is in gewone sigaretten. Teer en benzeen zijn in vele malen grotere hoeveelheden aanwezig en dat is dus enorm veel gevaarlijker en kankerverwekkender.

Mij lijkt het dus een onzinonderzoek waar de tabaksindustrie wel bij vaart.
quote:netniet schreef op 22 januari 2015 @ 13:50:

[...]

Zo dacht ik er ook over, alleen heel lullig dat ik straks weer van alles aan mijn omgeving kan gaan uitleggen. Mensen lezen iets en lezen niet grondig, hoe de Telegraaf het brengt helpt ook niet erg.Klopt, wordt je weer onder vuur gelegd door mensen die liever aan hun sigaret blijven trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven