Gezondheid alle pijlers

E sigaret gevaarlijker dan tabak.

22-01-2015 12:07 34 berichten
‘E-sigaret 15 keer kankerverwekkender dan sigaret'

Wie denkt een e-sigaret te gebruiken, omdat deze minder schadelijk voor de gezondheid is dan een gewone sigaret met tabak, zou een grote fout kunnen begaan. Bij een elektronische sigaret met een batterij van 3 volt, is er nog niks aan de hand. Maar wie een e-sigaret rookt waarin een batterij van 5 volt zit krijgt een stof binnen die 5 tot 15 keer schadelijker is dan de stoffen die je binnenkrijgt door tabak te roken. Dat stelt onderzoek van de universiteit van Portland vast, dat werd gepubliceerd in het gerenommeerde The New England Journal of Medicine.

Verdamping

De onderzoekers stelden vast dat er bij een hoge verdampingstemperatuur, bij een batterij van 5 volt, hoge concentraties vrij komen van de kankerverwekkende stof formaldehyde. Gebruikers zouden tot 14 milligram formaldehyde per dag inhaleren, en dat is tot 15 keer kankerverwekkender dan de stoffen in een gewone sigaret. Formaldehyde wordt onder hoge temperaturen gevormd uit glycol en glycerol.

Verder onderzoek nodig

Hoe formaldehyde onze luchtwegen aantast is nog niet onderzocht, maar de stof wordt door het internationale agentschap van kankeronderzoekers wel ingedeeld in de categorie 1 van kankerverwekkende stoffen.

Dit onderzoek is één van de eerste studies naar het gezondheidseffect van de elektronische sigaret.

Bron: Metronieuws.

En dan denk je goed bezig te zijn. Dan maar weer aan de sigaretjes?
Alle reacties Link kopieren
Mensen lezen wat ze willen lezen, en geloven wat ze willen geloven. In China was het tot niet zo lang geleden zo, dat niemand geloofde dat roken slecht voor je is. 75% van de mannen, rookten.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:gladoortje74 schreef op 22 januari 2015 @ 15:48:

Mensen lezen wat ze willen lezen, en geloven wat ze willen geloven. In China was het tot niet zo lang geleden zo, dat niemand geloofde dat roken slecht voor je is. 75% van de mannen, rookten.Daar gaat het bij dit onderzoek niet om, Gladoortje. De onderzoekers hebben bij het normale en gangbare voltage helemaal geen bewijs gevonden dat dampen slecht is, bij een onrealistische en extreme manipulatie is een hoge concentratie van formaldehyde in de damp gevonden, dus niet in de realistische situatie. Daarmee kan je dit onderzoek met deze absurde conclusie naar het rijk der fabelen verwijzen. Heeft weinig met geloven te maken.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:gladoortje74 schreef op 22 januari 2015 @ 15:48:

Mensen lezen wat ze willen lezen, en geloven wat ze willen geloven. In China was het tot niet zo lang geleden zo, dat niemand geloofde dat roken slecht voor je is. 75% van de mannen, rookten.Tja sorry, ik vind dit zo'n niet ter zake doende opmerking. In sommige delen van Afrika geloven ze ook dat als je seks hebt met een maagd je van aids geneest. Wetenschappelijk gezien kolder, net zoveel kolder als dat er mensen zouden geloven dat roken niet slecht is voor je gezondheid. We discussiëren hier over de uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek. Dat onderzoek gaf als uitkomst dat als je dampt met een batterij die hoger staat dan 5 volt er 15 maal zoveel kankerverwekkende formaldehyde vrijkomt als bij een gewone sigaret en helemaal geen formaldehyde als je dampt op 3 volt. We hebben het hier over puur wetenschappelijke feiten en niet over wat mensen al dan niet willen geloven.
Er zijn batterijen die meer dan 5 zijn en die worden gebruikt, dus voor hen die dat dampen is het wel een belangrijk bericht, lijkt me, want die zitten zichzelf te vergiftigen.
quote:Cateautje schreef op 22 januari 2015 @ 17:48:

Er zijn batterijen die meer dan 5 zijn en die worden gebruikt, dus voor hen die dat dampen is het wel een belangrijk bericht, lijkt me, want die zitten zichzelf te vergiftigen.

Nee, dat doen ze helemaal niet.

Volgens het onderzoek zou dit alleen gebeuren wanneer je bij een hoog voltage 4 seconden lang zou inhaleren en daardoor de e-sigaret extreem oververhit laat worden. Dán pas komt die formaldehyde naar buiten. Maar dit doet niemand, omdat je dan 'droog' inhaleert en dat is zeer onplezierig en heel smerig.

Dus in de praktijk zal niemand vergiftigd worden door formaldehyde.
Dankje, dat wist ik niet. Ik had beter moeten lezen.
Hier heb ik nog een mooie uitleg over het "hoe en waarom" alles zo negatief uitgemeten wordt.

Zelf damp ik al een aardig tijdje (en ja ik rook er ook nog bij) Het scheelt mij gewoon veel te veel geld om "normaal"te blijven roken.

Moet ook zeggen dat ik mij er ook een stuk beter bij voel, vooral traplopen en/of hardlopen gaat mij stukken beter af
Werk om te leven en te genieten
Ik gebruik ook E-sigaret. Normale sigaret en e sigaret ze zijn allebei slecht.
Die Formaldehyde wordt pas bij hoge temperaturen gevormd, temperaturen die alleen te krijgen zijn als je de e-sigaret gebruikt op een manier waar die niet alleen niet voor is ontworpen, maar die ook nog eens slecht smaakt.

Met zo'n onderzoek kan je evengoed zeggen dat strijken van kleding kanker veroorzaakt (onder de voorwaarden dat je de voltage van de strijkbout opvoert zodat deze heter wordt dan normaal, tevens de bout zelf gedurende langere tijd op een kunststof bevattende stof stil houdt en je de daarvanaf komende dampen inademt.)
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven