Gezondheid alle pijlers

Een crematie bezoeken

21-01-2021 15:07 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend is de crematie van een buurvrouw.

Ik ben nog nooit naar een crematie gegaan. Hoe gaat dat? Kun je ook alleen even naar binnen en dan weer naar buiten? Of is dat heel raar?

En als er een tijdstip staat op de kaart, hoe lang van tevoren moet je er dan zijn?

Nemen de bezoekers een bloemetje of een kaart mee of zoiets?

Ik kan door een ziekte niet lang zitten, niet goed lopen, niet lang staan. Ik strompel. Ik heb wel een scootmobiel, maar daar past mijn rolstoel niet op. En ik ga natuurlijk niet met de scootmobiel naar binnen.

De dochter van de buurvrouw weet dat ik even kom.

Ze was een heel lieve buurvrouw, dus daarom zou ik aan de ene kant wel even willen gaan. Maar aan de andere kant ben ik zo beperkt dat ik twijfel, want misschien is het verstandiger om thuis te blijven.
Pergamon schreef:
21-01-2021 15:14
Op dit moment is een beperkt aantal mensen dat fysiek aanwezig mag zijn. Ik neem aan dat je daar bewust voor bent uitgenodigd, of staat er ook een digitale plek op de kaart?

Even naar binnen en naar buiten kan écht niet. Op het moment krijgt iedereen een stoel/plek toegewezen, op afstand van elkaar. Je zou er dus voor kunnen kiezen met de scootmobiel naar binnen te gaan. Of bij het crematorium te vragen of er een leenrolstoel beschikbaar is.

Toevoeging: gepaste kleding vind ik zelf altijd een must. Dat hoeft echt niet 100% zwart, maar verzorgd en netter dan normaal vind ik persoonlijk wenselijk.
Wat een onzin. Genoeg redenen waarom iemand echt, echt, echt niet kan blijven zitten.

Prima hoor. Ik zou me er niet aan storen. Zeker niet als het iemand op een scootmobiel is, of iemand die gezondheidsproblemen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet in waarom je niet in je scootmobiel naar binnen zou kunnen gaan, ik heb dit al meermaals meegemaakt.
Een crematorium is daar vaak ook prima op ingericht omdat ze vaak met ouderen te maken hebben.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
21-01-2021 18:50
Wat een onzin. Genoeg redenen waarom iemand echt, echt, echt niet kan blijven zitten.

Prima hoor. Ik zou me er niet aan storen. Zeker niet als het iemand op een scootmobiel is, of iemand die gezondheidsproblemen heeft.

Natuurlijk, wat niet kan is nog nooit gebeurd. Maar als je vooraf weet dat het waarschijnlijk zo gaat, en weet (zoals je hier leest) dat velen het als storend ervaren, én het is allemaal al gecompliceerd door de maatregelen, dan lijkt thuis blijven me wel de meest logische beslissing. Zeker omdat het niet om een familielid of heel erg naaste gaat.
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
21-01-2021 18:24
Zolang ze een goed moment vindt om weg te gaan, bijvoorbeeld tijdens een wisseling van sprekers, zou het voor mij geen probleem zijn en is het alleen mooi dat diegene afscheid kan nemen en de overledene een laatste eer kan bewijzen.
Dat kan misschien ook tijdens de condoleance. Of tijdens een kort koffiebezoekje aan buurmeisje.

Ook tijdens wisseling van sprekers weggaan vind ik not done.
Kan me voorstellen dat andere aanwezigen ook denken: waarom gaat zij nou weg? Wie was dat? Waar gaat ze heen? Ging er iets niet goed? Moeten we helpen? Dus het is onrustig en het neemt de aandacht en de sfeer weg.
Wat eten we vanavond?
OohBoy schreef:
21-01-2021 16:46
Is er überhaupt nog koffie dan? In juni was het al erin - plechtigheid - eruit - zo snel mogelijk wegwezen.

Ik zou voor de optie online bijwonen gaan, als dat kan.
Misschien inmiddels wel niet meer, zou zomaar kunnen. Bij de laatste coronabegrafenis die ik meemaakte, nog niet heel lang geleden nog wel.
Dreamer schreef:
21-01-2021 15:15
Ik zou de dochter even vragen.
Ik zou de dochter daar nu even niet lastig mee vallen.
Alle reacties Link kopieren
Verstandig TO.

Soms heeft familie in de roes van een uitvaart toch niet precies door wie er allemaal is. Dan heeft een lieve kaart misschien meer betekenis voor ze.

Bij een eventuele volgende uitvaart (ooit) kan het voor jou misschien prettig zijn iemand mee te nemen. Gewoon zodat je even samen kunt uitvogelen wie-wat-waar en dat het misschien ook wat relaxter is allemaal.

Maargoed dat is voor een tijd dat er weer wat meer mogelijk is. Fijn dat je zo goede herinneringen hebt aan je buurvrouw.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
De familie zit in een zwaar rouwproces die mag je absoluut niet benaderen. Daarvoor hebben ze een professionele uitvaartondernemer in dienst genomen. Die kan vragen beantwoorden over een link van de livestream. Dat is tegenwoordig echt standaard.

Natuurlijk moet TO een rouwkaart sturen. Maar ik neem aan dat ze dat al heeft gedaan. Je kunt ook een mooi boeket bloemen laten bezorgen. Gewoon de plaatselijke bloemist bellen. Die bezorgen vaak (gratis) bij het crematorium. En schrijven namens jou een mooie tekst.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je er niet heen kunt, maar ik denk dat het voor jou de beste beslissing is :hug:
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
21-01-2021 21:54
De familie zit in een zwaar rouwproces die mag je absoluut niet benaderen.
Ik zou er zelf echt geen probleem mee hebben als de buurvrouw contact opneemt.
OohBoy schreef:
21-01-2021 19:18
Natuurlijk, wat niet kan is nog nooit gebeurd. Maar als je vooraf weet dat het waarschijnlijk zo gaat, en weet (zoals je hier leest) dat velen het als storend ervaren, én het is allemaal al gecompliceerd door de maatregelen, dan lijkt thuis blijven me wel de meest logische beslissing. Zeker omdat het niet om een familielid of heel erg naaste gaat.
Ze is uitgenodigd. Een buurvrouw kan wel degelijk een erg naaste zijn. Genoeg mensen die veel meer contact hebben met die lieve buurvrouw dan met hun eigen kinderen die ze misschien maar een paar keer per jaar zien.
makreel schreef:
21-01-2021 19:37
Dat kan misschien ook tijdens de condoleance. Of tijdens een kort koffiebezoekje aan buurmeisje.

Ook tijdens wisseling van sprekers weggaan vind ik not done.
Kan me voorstellen dat andere aanwezigen ook denken: waarom gaat zij nou weg? Wie was dat? Waar gaat ze heen? Ging er iets niet goed? Moeten we helpen? Dus het is onrustig en het neemt de aandacht en de sfeer weg.
Het gebeurt wel meer hoor dat iemand eventjes, of langer wegloopt. De ene heeft een paniekstoornis, de ander moet om de haverklap naar de wc door urinewegproblemen, of heeft andere gezondheidsproblemen, een ander wordt compleet overvallen door emoties en wil dan liever even alleen zijn. En zo kunnen er nog oneindig veel redenen zijn waarom iemand eventjes wegloopt. Allemaal geen drama, zeker niet als je bij de deur zit.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
22-01-2021 08:54
Ze is uitgenodigd. Een buurvrouw kan wel degelijk een erg naaste zijn. Genoeg mensen die veel meer contact hebben met die lieve buurvrouw dan met hun eigen kinderen die ze misschien maar een paar keer per jaar zien.

Als je wat beter leest; dat is hier niet het geval. Ze behoort niet tot de echte inner circle.
En uitgenodigd, ze heeft gevraagd of ze erbij mag zijn en dat mocht, maar dat is toch anders dan een actieve uitnodiging.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
22-01-2021 08:54
Ze is uitgenodigd. Een buurvrouw kan wel degelijk een erg naaste zijn. Genoeg mensen die veel meer contact hebben met die lieve buurvrouw dan met hun eigen kinderen die ze misschien maar een paar keer per jaar zien.
toen een aangetrouwde tante (van mijn man) overleed, vond ik het echt belachelijk, dat "de familie" vooraan mochten zitten.
Zat ik daar, ken tante amper. En de geweldige buren zaten verder naar achteren

andersom, mijn man deed deed heel veel voor een ouder echtpaar in de buurt. Echt wekelijks haar ophalen, naar hem brengen.
Zorg, boodschappen etc (oude vrienden van zijn ouders)
Toen 1 van hen overleed, was er voor mijn man geen plek, want geen familie. (hij kent de familie natuurlijk ook al zo ongeveer zijn hele leven). Het is nooit meer helemaal goed gekomen
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
22-01-2021 10:21
Als je wat beter leest; dat is hier niet het geval. Ze behoort niet tot de echte inner circle.
En uitgenodigd, ze heeft gevraagd of ze erbij mag zijn en dat mocht, maar dat is toch anders dan een actieve uitnodiging.




Sorry, misschien moet jij zelf wat beter lezen, want ik heb niet gevraagd of ik erbij mocht zijn. Zo brutaal ben ik niet. Waar heb ik geschreven dat ik dat zelf gevraagd heb? Ik vind het vervelend dat je dat schrijft, want dat klinkt alsof ik een of ander opdringerig, naar mens ben.

Haar dochter zei uit zichzelf dat ik van harte welkom was en dat ze denkt dat haar moeder dat heel fijn zou hebben gevonden. Ze had op haar moeder’s telefoon de appjes gelezen tussen mij en haar moeder, vandaar.

Maar goed, het doet er allemaal niet meer toe. Ik ben niet gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het verlies, nagellak. Heb je nog iets anders kunnen doen om steun te betuigen?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven