Gezondheid alle pijlers

Emo en prikkelbaar door prikpil hormonen?

02-12-2021 16:21 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic om even te luchten want ik baal van mezelf…
Ik zit sinds een tijdje voor de 2e keer aan de prikpil.
Naast af en toe spotting heb ik ook onwijs last van, zeer waarschijnlijk, hormonen.
Ik voel me prikkelbaar, opgejaagd, kan weinig hebben van alles en iedereen en mijn zoontje van 3 is dan vaak de dupe. Ik snauw, en ben sneller boos dan normaal.
Mijn lontje is kort en ik wil soms gewoon in huilen uitbarsten… voel me dan zo machteloos.
Het voelt niet als depressief zijn, maar meer flink ontregelt.
En het is niet continu maar eens in de zoveel tijd. Er zit niet echt structuur in ofzo.

Meer vrouwen ervaring hiermee? Heb het idee dat het de vorige keer prikpil zoveel minder was…
Alle reacties Link kopieren
https://www.anticonceptie.nl/product/an ... werkingen/
Kan de pil bijwerkingen geven?

Starten met de pil gebeurt dus altijd in overleg met de huisarts. Sommige vrouwen krijgen in het begin last van bijwerkingen wanneer zij de combinatiepil gebruiken. Deze bijwerkingen worden veroorzaakt door het hormoon oestrogeen. De meest voorkomende bijwerkingen zijn:

hoofdpijn;
gespannen borsten;
een beetje bloedverlies tussen menstruaties door;
vocht vasthouden;
emotionele of sombere stemming.
Alle reacties Link kopieren
Ja het zal dit ook vast zijn. Heb ook wel wat gegoogled… het is alleen zo anders dan de vorige keer in mijn beleving.
En ik snap dat mijn lichaam veranderd is natuurlijk, 2 zwangerschappen, m’n hormoonhuishouding in de war.
Maar toch… ik baal ervan soms. Het zit me in de weg op die momenten en dagen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als PMS. Die klachten kunnen door de pil heen komen.
Alle reacties Link kopieren
WholeLottaLove schreef:
02-12-2021 16:49
Ja het zal dit ook vast zijn. Heb ook wel wat gegoogled… het is alleen zo anders dan de vorige keer in mijn beleving.
En ik snap dat mijn lichaam veranderd is natuurlijk, 2 zwangerschappen, m’n hormoonhuishouding in de war.
Maar toch… ik baal ervan soms. Het zit me in de weg op die momenten en dagen.
ga even terug naar je huisarts
Ik heb juist baat bij de (prik)pil.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-12-2021 17:43
ga even terug naar je huisarts
Zit er welgeteld bijna 6 maanden denk ik? Wil het nog wat tijd geven. Andere anticonceptie zit ik niet zo op te wachten eigenlijk….
Alle reacties Link kopieren
Ik vaar zelf helemaal prima zonder hormonen dus als de prikpil alleen maar ellende geeft, dan de volgende niet meer zetten en in overleg met de huisarts naar iets anders kijken.
Ik veranderde totaal door de pil. Was wel geen prikpil maar wel dezelfde hormonen die je binnenkrijgt. Toen ik stopte met de pil werd ik weer normaal en mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Monica1973 schreef:
03-12-2021 09:42
Ik vaar zelf helemaal prima zonder hormonen dus als de prikpil alleen maar ellende geeft, dan de volgende niet meer zetten en in overleg met de huisarts naar iets anders kijken.
Ja, dat is ook een optie natuurlijk maar ik vind de gedachte van anticonceptie in pilvorm een wat veiliger gevoel geven dan alleen de condoom optie en geen seks op vruchtbare dagen.
Aangezien ik vrij snel zwanger ben geworden van allebei mijn kinderen…. ;-)
Joanjett schreef:
03-12-2021 09:55
Ik veranderde totaal door de pil. Was wel geen prikpil maar wel dezelfde hormonen die je binnenkrijgt. Toen ik stopte met de pil werd ik weer normaal en mezelf.
Niet per se hoor. Prikpil is een andere samenstelling hormonen dan de meeste pillen die je slikt. Sowieso is per soort pil onderling ook veel verschil in.

Maar ik kreeg van prikpil, verdunt baarmoederslijmvlies, ging juist bloeden, maanden lang. En ben daarna helaas weer aan de normale pil gegaan, eentje met oestrogeen om het baarmoederslijmvlies weer dikke te krijgen. Dat mist dus in de prikpil.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
03-12-2021 10:31
Niet per se hoor. Prikpil is een andere samenstelling hormonen dan de meeste pillen die je slikt. Sowieso is per soort pil onderling ook veel verschil in.

Maar ik kreeg van prikpil, verdunt baarmoederslijmvlies, ging juist bloeden, maanden lang. En ben daarna helaas weer aan de normale pil gegaan, eentje met oestrogeen om het baarmoederslijmvlies weer dikke te krijgen. Dat mist dus in de prikpil.
en juist een pil met oestrogeen kan zorgen, dat iemands humeur weer opklaart
Vooral als je lichaam het zelf minder gaat aanmaken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven