Werk & Studie alle pijlers

maatschappelijk werk en dienstverlening

22-05-2008 21:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste meiden!

Ik ben op zoek naar iemand die mwd studeert. Ik zou hier graag wat diepere informatie over willen. Ik zit er aan te denken om deze opleiding te gaan doen. Jullie zouden mij erg kunnen helpen met mijn keuze..

Alvast bedankt.

Groetjes, saskia
Alle reacties Link kopieren
Ik doe MWD en zit nu in het derde jaar. Ik doe de opleiding op de HZ in Vlissingen.



Wat wil je weten?
Alle reacties Link kopieren
Oeps foutje
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je weten?
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer ook MWD in deeltijd. Bijna in het laatste jaar (eindelijk...). Daarnaast werk ik full-time.
Alle reacties Link kopieren
Ma ik jullie emailadres dan stel ik wat uitgebreide vragen per mail.

Dank je!

mijn mail is: saskia_baas@hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
ehm, nee.

Mijn mailadres krijg je niet, maar wil hier altijd vragen voor je beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag het volgende willen weten:

- welke vakken krijg / volg je allemaal?

- hoe heb je een stageplek gevonden?

- hoe zien daar je werkzaamheden eruit?

- hoeveel besteed je aan je studie per week?

- wat zijn je werk/studietijden?

- zitten er ook 25+ mensen in je klas?

thanx alvast voor het antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer ook Maatschappelijk werk en dienstverlening aan de Hogeschool Utrecht. Studeer (als het goed is) over een maand af... Dus vraag maar raak!
Alle reacties Link kopieren
zazzie1981 schreef op 23 mei 2008 @ 14:35:

Ik zou graag het volgende willen weten:

- welke vakken krijg / volg je allemaal?

Afhankelijk van wat je kiest, veel vrije keuze ruimte.

Verder vakken als psychopathologie, seksespecifieke hulpverlening, recht, economie, Nederlands, orthopedagogiek, PPO, supervisie, intervisie, organisatiekunde, medische kennis, etc.


- hoe heb je een stageplek gevonden?

solliciteren

- hoe zien daar je werkzaamheden eruit?

Denk niet dat het interessant is om dat te noemen, was een heel specifieke plaats

- hoeveel besteed je aan je studie per week?

weinig, ik ga naar school, veel meer doe ik niet, af en toe een evrslag. Ik leer makkelijk. Maar ja, zit nu wel op de blaren, afstuderen duurt wat langer.

- wat zijn je werk/studietijden?

Tussen 08:30 en 22:30. Verschilt per rooster en docent.

- zitten er ook 25+ mensen in je klas?

Ja, de jongsten komen regelrecht van de Havo, de oudste in mijn voltijd klas is net 30 geworden.

thanx alvast voor het antwoorden.
Vanwaar jouw interesse, wat wil je gaan doen met het diploma later? (en nee, nu niet zeggen 'mensen helpen' want dat kun je ook in de Hema, iets specifieker graag)
Alle reacties Link kopieren
aan boardgirl:

zou je mijn bovenstaande vragen kunnen beantwoorden???

Dank je wel.

Als ik dit ga studeren ga ik het ook in Utrecht doen (is mijn woonplaats)

Thanx alvast
Alle reacties Link kopieren
Misschien handig om eens naar een open dag te gaan. Daar vind je alle informatie die je zoekt. Stuk makkelijk dan hier vragen lijkt me. Succes ermee.
Nee, een open dag is niét makkelijker dan hier vragen te stellen. Ik wil altijd graag van mensen die het doen ervaringen weten, en die kan ik bijna nooit vragen op een open dag. Dus des te meer verschillende meningen, hoe meer ik wijs word.

Maar da's mijn bescheiden mening... :-)
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal met je eens. Open dagen van de school waar ik deze opleiding heb gevolg worden voor een deel door de studenten zelf georganiseerd. En die kan je dan dus ook bevragen.

Daarbij ben ik dan wel benieuwd wat TO voor ogen heeft. Wat verwacht ze van de opleiding, wat zou ze ermee willen, waarom deze opleiding? Als je hier antwoord op wilt geven, wil ik wel verder met je meedenken en vragen beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bijna klaar met afstuderen, dus ik zal even wat vragen voor je beantwoorden, wie weet heb je er iets aan...

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk wat je wil gaan doen met je opleiding...

zazzie1981 schreef op 23 mei 2008 @ 14:35:

Ik zou graag het volgende willen weten:

- welke vakken krijg / volg je allemaal?

Wij krijgen over het algemeen: psychologie, sociologie, recht (3 periodes ongeveer), methodiek, nederlands (basis), engels (basis), verschillende trainingen (communicatie, basisvaardigheden, agressie/weerbaarheidstraining, gesprekstechnieken, etc) en ethiek (2 periodes). Die allemaal horen bij het thema (jeugd/ontwikkeling, ouderen, verslaafden/psychiatrie/volwassenen, mwd/sph, vreemdelingen/integratie) En verder heb je 4 periodes (verdeeld over 2e en 4e jaar) keuzevakken, dan kies je dus zelf je interessegebied.

- hoe heb je een stageplek gevonden?

Gewoon instellingen aanschrijven met open sollicitaties en verder hebben wij een praktijkbureau waar instellingen staan met vacatures..

- hoe zien daar je werkzaamheden eruit?

Ik doe geen stage meer, maar heb stage gelopen bij een tienercentrum, daar deed ik activiteitenbegeleiding/inloopmiddag, in het Voortgezet Speciaal Onderwijs en daar was ik een soort van klassenassistente en bij de Reclassering en daar heb ik gesprekken gehouden met verdachten en veroordeelden van strafbare feiten.

- hoeveel besteed je aan je studie per week?

Ik niet zoveel, de ene keer wat meer dan de andere. Laat ik het houden op 2 uur per dag, dus ongeveer, 14 uur per week, excl. lessen en vergaderingen!

- wat zijn je werk/studietijden?

We hebben geen vaste tijden, meestal hebben we maar een paar uurtjes per week les. M'n jaarstage was gewoon 32 uur werken.

- zitten er ook 25+ mensen in je klas?

Ondertussen wel, maar toen ik begon, was de oudste denk ik een jaartje of 21

thanx alvast voor het antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Zazzie, sorry voor mijn late reactie... Ik zal nog even antwoord geven op je vragen:



- welke vakken krijg / volg je allemaal?

Hier heeft Purity inmiddels duidelijk antwoord op gegeven. Ik ben zelf in het tweede jaar ingestroomd, dus heb eerstejaars vakken niet gehad.



- hoe heb je een stageplek gevonden?

Ik heb sollicitatiebrieven gestuurd naar verschillende instellingen waar ik graag zou willen stage lopen en ben voor enkele uitgenodigd. Vervolgens (als je dee luxe hebt) kan je kiezen uit de plaatsen waar ze jou willen hebben.



- hoe zien daar je werkzaamheden eruit?

Ik heb stage gelopen bij een nachtopvang voor dak- en thuislozen in mijn tweede jaar. Daar heb ik voornamelijk ondersteunende werkzaamheden gedaan. Dat was voor 1 dag in de week. In het derde jaar heb ik 10 maanden lang 4 dagen in de week (solliciteer bijtijds voor je derdejaarsstage) in een kinderziekenhuis. Daar heb ik ouders begeleid van kinderen met verschillende ziektebeelden en geassisteert bij het geven van begeleiding aan ouders waarvan hun kinderen eenmalig sexueel geweld hadden meegemaakt.



- hoeveel besteed je aan je studie per week?

Ik niet zo veel, maar ik studeer vrij makkelijk. En om eerlijk te zeggen (ik studeer ook in Utrecht) vind ik de kwaliteit van het onderwijs slecht en de eisen die zij stellen aan eindproducten laag. Lijkt relaxed, maar het is vaak niet erg voldoenend. Mede-studenten denken hier echter anders over, dus misschien ligt het aan mij...



- wat zijn je werk/studietijden?

Mja hangt er van af wat voor een student je bent. Ik doe vaak veel in een korte tijd en dat zorgt ervoor dat ik best veel vrije tijd heb. Oke derdejaarsstage is lang en veel, dus qua tijd ook anders.



- zitten er ook 25+ mensen in je klas?

Mja ze zitten er wel. Het is natuurlijk een HBO opleiding waaraan ook ouderen mensen beginnen, maar zij kiezen vaak voor deeltijd. Ik denk dat de leeftijd in het eerste jaar tussen de 17 en 25 ligt...



Als je nog specifieke vragen hebt over de Hogeschool Utrecht dan hoor ik het graag!



Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik wil deze opleiding waarschijnlijk in de toekomst gaan doen. (Hogeschool Utrecht)

Deeltijd zou voor mij een goede uitkomst zijn, gezien ik gewoon een huishouden te runnen heb. Maar ik weet dat daar bijna geen plaatsen voor te krijgen zijn.

In welk jaar moet je solliciteren voor een stageplaats? Neem aan dat je in je eerste jaar nog geen grote stage hoeft te doen?

Ook ben ik benieuwd naar het aantal dagen dat jullie naar school gaan met de voltijd-opleiding. Zijn dat 5 dagen of hebben jullie een roostervrije dag? (of dagen)



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hoi MissKaatje!



Ik heb geen idee hoe dat zit bij deeltijdopleidingen, maar volgens mij hoef je dan geen stage te lopen. Wel zal je voor het tweede jaar volgens mij een baan moeten hebben (naast je deeltijd studie) in de branche van je opleiding. Maar kijk even op de website van de HU of je daarover meer info kan vinden.



Met mijn voltijdopleiding heb ik nog niet meegemaakt dat ik 5 dagen in de week naar school moet (op de HU dan), maar je moet dan wel in het derde jaar stage lopen (4 dagen per week, 10 maanden lang).



Waarom zou jij voor een deeltijd opleiding willen kiezen!!? Alleen omdat je een huishouden te runnen hebt!?!
Alle reacties Link kopieren
Ivm het geld. De opleiding die ik nu doe is in deeltijd en dat is ook nodig gezien mijn vriend ook studeert. Hij heeft er een bijbaan bij. Samen komen we nu net tot 1 'normaal' maandsalaris van rond de 1400 euro (in het handje).



Ik kan wel voltijd gaan studeren maar dan ga ik vreselijk achteruit in inkomen en dan kunnen we ons huis niet meer betalen. tenzij ik er dus een bijbaan bij neem, vandaar dat ik me ook afvroeg hoeveel dagen je gemiddeld naar school moet (buiten de stageperiodes).



Met dat solliciteren doelde ik op de voltijd-opleiding, ben bekend met deeltijd!
Alle reacties Link kopieren
ik begin in sept met deze opleiding in Nijmegen, heb er zin in :)
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik hoop ook in september te beginnen met de deeltijd MWD in Amersfoort, heb nog geen baan gevonden erbij, maar ben druk aan 't solliciteren ofcourse, ben benieuwd hoe lang het gemiddeld duurt voordat je wat gevonden hebt in Apeldoorn of omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu alweer 5 jaar afgestudeerd en vond/ vind dit een ontzettend mooi en uitgebreid beroep. Wat wel opvallend is is dat mijn medeklasgenoten van toen (en ikzelf ook) toch wel zijn blijven hangen op de plek waar ze stage hebben gelopen. Een goede en leuke stageplek is dus wel belangrijk!

Voor alle nieuwe studenten: heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er over om mss deze opleiding ook te gaan volgen in deeltijd. Het lijkt mij interessant en ik heb een hbo-opleiding gevolgd waar iig een aantal vakken hetzelfde zijn. Nu vraag ik mij wel af hoe de werkgelegenheid zal zijn. Ik heb namelijk gegoogled bij de vacatures en het valt mij op dat er voor veel functies als maatschappelijk werker al een paar jaar relevante werkervaring gevraagd wordt. Wat nu als je stage/werkplek tijdens de opleiding tegenvalt, dan wil je hier toch niet (lang) na je opleiding blijven? Dan lukt het volgens mij niet snel om een baan te krijgen. Wat zijn jullie ervaringen als afgestudeerden?



Ook ben ik benieuwd wat je mee- en tegen vindt vallen na je opleiding nu je echt werkzaam bent in het beroep. Schroom niet om eerlijk te zijn want een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in september beginnen in Nijmegen, heb er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb MWD gestudeerd en vrijwel gelijk een baan gevonden. Ik ben wel eerst begonnen in de schuldhulpverlening. Op deze manier heb ik wat ervaring kunnen opdoen op het vlak van gespreks-voering. Daarna ben ik de jeugdhulpverlening in gegaan en daar werk ik nog steeds.



Mijn ervaring is dat je best een baan kunt vinden. Misschien niet gelijk je droombaan, maar er zijn genoeg vacatures. En natuurlijk zal iedereen het liefst iemand aan willen nemen met veel ervaring, maar die zijn er nu eenmaal niet in overvloed. En daarnaast: als dit is wat je wilt, dan moet je het gewoon doen! Die baan komt dan ook echt wel op je pad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven