Gezondheid alle pijlers

Ervaring starten medicatie ivm astma

29-10-2020 23:11 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin deze maand kreeg ik van de longarts de (niet echt onverwachte) mededeling dat ik astma heb. En niet zo'n beetje ook. Ik hoest al een jaar ofzo. Althans, toen ben ik er op gaan letten. En sinds het hele corona gebeuren ben je bij elk kuchje persona non grata... dus ik moest er toch eens wat mee.

Lang verhaal kort, ik ben een kleine 3 weken terug gestart met medicatie. Combi van langwerkende luchtwegverwijders, en ontstekingsremmers 2x per dag. En voor tussendoor wanneer nodig extra ventolin. Ik merk dat ik minder benauwd ben, dus wat dat betreft prettig. Maar dat hoesten, waar ik dus eigenlijk voor ging, is niet veranderd. Misschien verwacht ik te veel, te snel?

De longarts zei ... ik geloof dat het 6 - 8 weken zou duren voor de ontstekingsremmers optimaal werken. Dus wellicht wil ik te snel. Maar wie is er pas mee begonnen, of weet hoe het ging toen ze met medicatie waren gestart... duurde het lang eer je minder ging hoesten?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ben vorig jaar gediagnostiseerd met astma. Heb het combi medicijn foster, deze werkt erg goed. In begin ook last van erg hoesten gehad met soms doorzichtig slijm erbij. Nu af en toe nog last van hoestbuien maar niet zo heftig als eerst.
Alle reacties Link kopieren
reanne schreef:
29-10-2020 23:15
Ben vorig jaar gediagnostiseerd met astma. Heb het combi medicijn foster, deze werkt erg goed. In begin ook last van erg hoesten gehad met soms doorzichtig slijm erbij. Nu af en toe nog last van hoestbuien maar niet zo heftig als eerst.

Deze heb ik ook! Oke dus het hoesten werd wel minder. Ik moet 2x puffen (per x dus...) en ik doe het braaf hoe het hoort (met voorzetkamer en rustig ademen etc), maar bij de 2e puf moet ik altijd echt elke keer hoesten. Doe jij ze gewoon 2 achter elkaar? Of laat je er een paar min tussen zitten ofzo?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook al een jaar of anderhalf aan de Foster (100/6) en daarbij nog Spiriva. Die Foster kriebelt ook vaak in mijn keel, waardoor ik moet hoesten. Dat is wel minder geworden, ik heb er niet meer elke keer last van. Ik doe ze wel achter elkaar, maar ik wil er ook altijd zo snel mogelijk mee klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
29-10-2020 23:21
Ik zit ook al een jaar of anderhalf aan de Foster (100/6) en daarbij nog Spiriva. Die Foster kriebelt ook vaak in mijn keel, waardoor ik moet hoesten. Dat is wel minder geworden, ik heb er niet meer elke keer last van. Ik doe ze wel achter elkaar, maar ik wil er ook altijd zo snel mogelijk mee klaar zijn.

Ik heb Foster 200/6. Dat ik hoest bij het puffen vind ik nog niet zo erg, maar ik had eigenlijk wel gehoopt dat het dan door de dag heen weg zou zijn. Maar goed. Geduld dus...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 20 jaar astma en bij vlagen( vooral in de periode oktober-januari) hoest ik ondanks inhalator met symbicort of ventolin ging steeds regelmatig maar vooral midden in de nacht. Soms weken niet en dan weer weken wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja je wil te snel.
Hier al 25 plus jaar astma (in de kindertijd onstaan)
Ik moet mij echt houden aan de 2x daags ontstekingsremmer anders is het binnen no time weer benauwder en hoesterig (met dit weer zeker)
Ik heb alvesco uiteindelijk en hoest amper meer. Eng hoe afhankelijk ik hiervan ben maar dat is weer een ander verhaal, het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp ook, extra lief zijn voor mijn longen.
Proberen niks te doen, wat hoesten kan triggeren. Dus niet snel wat warm naar koud (en omgekeerd), niet in de mist/regelen wandelen.
En niet buiten hardlopen
Als je eenmaal door die hoest heen bent, wordt het echt beter

(ik ben nu zelfs al een hele tijd medicatie-vrij)
Alle reacties Link kopieren
Hoesten duurde bij mij een maand of 3 voordat het weg was. Droge hoest is een teken van benauwdheid. Dat heeft tijd nodig.


3 jaar geleden heb ik zo veel last gehad, ook in combinatie met een griep, dat ik te benauwd was. Arts kon er zo niets aan doen. Medicijnen verhogen kon niet meer.

Toen ben ik naar de zoutkamer gegaan.
Na een maand of 8 was ik medicijnvrij en ben dat nog steeds.

Vorige maand weer een flinke griep gehad die op mijn longen sloeg. Iets vaker naar de zoutkamer en ik heb nu nergens meer last van.

Zou ter ondersteuning best kunnen helpen.
Bij mij duurde het ook wel even.
Er zijn bovendien ontzettend veel verschillende inhalatiemedicijnen dus het kan ook best zijn dat deze voor jou niet optimaal werkt.

Maar geef het de tijd.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
29-10-2020 23:37
Ik heb al 20 jaar astma en bij vlagen( vooral in de periode oktober-januari) hoest ik ondanks inhalator met symbicort of ventolin ging steeds regelmatig maar vooral midden in de nacht. Soms weken niet en dan weer weken wel.
Herkenbaar. Ik heb dezelfde medicatie.
Als ik verkouden ben geweest hoest ik vaak nog weken daarna.
Ik merk ook altijd als ik paar dagen geen medicatie heb genomen. (Bijvoorbeeld als Pieter leeg is en ik dat niet in de gaten heb)
Alle reacties Link kopieren
Niemand kan denk ik beloven dat het hoesten helemaal weggaat, maar het zal met een paar weken monder worden als de ontstekingsremmer volledig effect krijgt.
Probeer daarnaast prikkels zoveel mogelijk uit de weg te gaan om je luchtwegen rustig te krijgen en houden, en de puff exact zo te gebruiken als de instructie was (ook al kost dat tijd enzo), anders werkt ie echt minder goed.
Mocht de hoestprikkel bij het innemen van de puff dusdanig zijn dat de puff niet helemaal goed binnenkomt, probeer een tijdje je ventolin (ik ga ervan uit dat je ook die hebt gekregen zo nodig) te gebruiken een paar miniten voor het puffen. Maakt vaak die hiedtprikkel minder, zodat het spul beter aankomt.
Succes en sterkte met geduld hebben!
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Dit weer, die miezer, is voor mij heel fijn om in te wandelen. Dan is het net of ik meer lucht krijg.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
30-10-2020 10:13
Dit weer, die miezer, is voor mij heel fijn om in te wandelen. Dan is het net of ik meer lucht krijg.
voor mij niet, dit irriteert mijn longen
ik moet het hebben van droge, beetje warme lucht
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
30-10-2020 10:13
Dit weer, die miezer, is voor mij heel fijn om in te wandelen. Dan is het net of ik meer lucht krijg.
Heb ik ook!
Ik heb allergisch astma die ook doorwerkt in luchtwegen van mijn neus: vaak verstopte neus en voorhoofdholteontstekingen. Iemand die dit ook heeft?
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
30-10-2020 10:30
Heb ik ook!
Ik heb allergisch astma die ook doorwerkt in luchtwegen van mijn neus: vaak verstopte neus en voorhoofdholteontstekingen. Iemand die dit ook heeft?
Ja. Al vallen de voorhoofdsholteontsteking tegenwoordig wel mee gelukkig als kind had ik dat heel vaak.
lilalinda schreef:
30-10-2020 10:20
voor mij niet, dit irriteert mijn longen
ik moet het hebben van droge, beetje warme lucht
Hier hetzelfde. Dit vochtige weer is voor mijn astma een ramp.
Ik gebruik al een aantal jaren Symbicort met de aerochamber. 2x per dag.
Ik hoest nog iedere dag hoor, dat gaat ook niet over. het zij zo. ben het wel gewend. Het is vooral vervelend om s nachts hoestend wakker te worden.
mick87 schreef:
30-10-2020 10:30
Heb ik ook!
Ik heb allergisch astma die ook doorwerkt in luchtwegen van mijn neus: vaak verstopte neus en voorhoofdholteontstekingen. Iemand die dit ook heeft?
Ja, ik heb daarvoor ook een neusspray die de bovenste luchtwegen opent.
Alle reacties Link kopieren
Bridge35 schreef:
30-10-2020 12:06
Ja, ik heb daarvoor ook een neusspray die de bovenste luchtwegen opent.
Heb ik ook al verschillende gehad. Helaas werkt het niet voldoende. Dus met regelmaat heel veel last van mn holtes, waar alleen een flinke dosis iburofen tegen helpt. Ik Heb begin dit jaar verwijzing naar KNO arts gehad. Maar deze afspraak is inmiddels al twee keer uitgesteld ivm Corona. Hopen dat het niet al te lang meer duurt. Vorige week nog heel veel last gehad. Nu gelukkig weer klachtenvrij.
Sowieso schommelt het heel erg. De ene week voel ik me heel fit en kan ik de wereld aan. En dan een paar dagen weer veel last van benauwdheid en holtes. En dan denk ik weer echt: ja ik heb echt een chronische aandoening.
Maar denk dat dat er ook bijhoort, dat wisselende beeld. Ik merk dat ik het nu met Corona extra vervelend vind. Ik heb regelmatig klachten die op Corona lijken maar waarvan ik vrij zeker dat ze door mijn astma en allergieën komen. Maar ik werk in de zorg dus om het uit te sluiten ben ik nu al meerdere keren getest.
Alle reacties Link kopieren
Duurt inderdaad wel even voordat het hoesten minder wordt. Mijn dokter heeft me de volgende techniek geleerd voor de dagelijkse pufjes, wanneer je er twee keer twee per dag moet doen. Dus pufje, 10 seconden adem inhouden, 30 seconden wachten, dan weer pufje, 10 seconden adem inhouden. Heb je een asthma plan en een controle in de agenda? Dan weet je of het beter wordt. Ik moet dagelijks mijn ‘peakflow’ bijhouden met zo’n meter.

Het duurde bij mij iets van 3 maanden voordat het beter werd, maar iets van een hoest heb ik nog steeds wel regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Jammer om te lezen dat bij velen het hoesten toch een blijvend (dagelijks) probleem is. Heb me dus echt te rijk gerekend, dacht dat dit dan wel over zou gaan. Bah.

Het huidige weer is dramatisch, dat mistige, miezer, kou, daar ga ik vrij slecht op. Ik probeer dingen natuurlijk te vermijden, maar van kou naar warm kan je in de winter niet echt tegenhouden. Je moet toch de deur uit.

@ RosieQ, nee ik hou niets bij, dat is ook niet gevraagd. Hoe houd jij het bij? Heb je een app? Of een bepaald iets wat je opschrijft? En wat voor meter is dat?



Hebben jullie nog iets van een luchtreiniger/ding/geval in je huis? Helpt het?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
30-10-2020 23:02
Jammer om te lezen dat bij velen het hoesten toch een blijvend (dagelijks) probleem is. Heb me dus echt te rijk gerekend, dacht dat dit dan wel over zou gaan. Bah.

Het huidige weer is dramatisch, dat mistige, miezer, kou, daar ga ik vrij slecht op. Ik probeer dingen natuurlijk te vermijden, maar van kou naar warm kan je in de winter niet echt tegenhouden. Je moet toch de deur uit.

@ RosieQ, nee ik hou niets bij, dat is ook niet gevraagd. Hoe houd jij het bij? Heb je een app? Of een bepaald iets wat je opschrijft? En wat voor meter is dat?



Hebben jullie nog iets van een luchtreiniger/ding/geval in je huis? Helpt het?
Dat hoesten valt bij mij mee. Ik ben wel met regelmaat wat benauwd, maar echt veel hoesten doe ik zelden.
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling: ik heb een ionisator in mijn slaapkamer staan. Ik heb het idee dat t helpt. Maar goed ventileren is echt het belangrijkst, dus ik zet altijd mijn slaapkamerraam open, en vaak als het kan de balkondeur. Als ik dit niet vaak genoeg doe slaat t op mn luchtwegen. Ik voel gelijk aan wanneer de luchtkwaliteit ergens niet goed is

Heb daarnaast ook anti-allergeen beddengoed.
Alle reacties Link kopieren
Onstekingsremmers hebben inderdaad een paar weken nodig, kan 6 weken duren, alhoewel iedereen iets anders zegt.

Ik gebruik alvesco 160 2x per dag, volgens de longverpleegkundige zou dat na 3 dagen moeten werken. Volgens longarts 1 na 6 weken, volgens longarts 2 na 2 weken en volgens kno waar ik gisteren was na 4 weken.

Mijn slijmvliezen in de neus zijn gigantisch, daar gebruik ik smorgens en voordat ik ga slapen mometason voor in ieder gat 2 oudjes, gaat het over een maand niet beter krijg ik een celon behandeling.

Ik ervaar de laatste week een enorme druk op mijn borstkast, echt zo vervelend, mijn hart is het niet, dus ga er maar vanuit dat het de longen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven