Gezondheid alle pijlers

Ervaring whiplash (of gerelateerde klachten)

31-03-2015 15:20 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 maanden geleden heb ik een fietsongeluk gehad. Ik had kleine verwondingen, niets ernstigs. Paar dagen later kreeg ik last van rug/nek. Dagen daarna van tintelingen in mijn arm, moeheid, non-stop hoofdpijn, duizelingen en slecht kunnen concentreren. Ik heb me toen ziek gemeld. Huisarts heb ik anderhalve week na het ongeluk bezocht en die zegt dat ik een whiplash heb. Ben doorgestuurd naar fysio en vervolgens naar manueel therapeut. Die constateert dat mn nek 'verrekt is' en ziet dat het niet beweegt zoals het zou moeten. Echter vindt hij whiplash een te groot woord. Hij heeft oefeningen gegeven en heeft vandaag voor het eerst 'geholpen' door te behandelen.

Ik loop echter nog steeds met een scala aan klachten. De afgelopen 2 weken gingen iets beter, minder pijn in nek en minder hoofdpijn. Na 3 uurtjes winkelen ben ik echter weer terug bij af. Al 3 dagen hoofdpijn, misselijk, moe en het meest heb ik last van het niet kunnen concentreren en alles vergeten. Ik merk ook dat alles me heel veel energie kost en het heeft helaas ook invloed op mn psychische toestand. Mn menstruatie is ook van slag.

Zelf herken ik me erg in de klachten zoals ik die lees onder whiplash. Maar ik merk dat ik me soms afvraag of ik soms gek ben omdat de therapeut dat een beetje weg wimpelt.

Ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen van anderen. Herkent iemand deze klachten? Wanneer gaat het over? Wat is wijsheid? Werken of niet? Zit nu al weken thuis.
Wat vervelend zeg!

Ik kan je alleen maar veel sterkte wensen. Mijn man en ik hebben bijna 8(!) jaar geleden een ongeval gehad waarbij we van achter zijn aangereden en daar heb ik nu nog klachten van. Heb toen 1 jaar niet kunnen werken...

Whiplash noemen ze het bij mij niet maar een hoog Energetisch nektrauma.... Vooral met je klachten blijven terugkeren bij de huisarts en fysio!
I

Ik heb daar nu nog steeds last van.

Al is het maar om dingen uit te sluiten
cowandchicken wijzigde dit bericht op 24-05-2018 12:11
63.72% gewijzigd
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Zo'n therapeut mag die diagnose niet stellen. Dat is het terrein van de neuroloog en/of revalidatie-arts.

Ik heb zelf twee keer een whiplash opgelopen. De eerste keer ben ik snel bij de revalidatie-arts terecht gekomen, doorgestuurd door de neuroloog die ik toch al zag vanwege andere dingen. Van het revalidatie team meermaals gehoord dat er in revalidatie heel veel winst te behalen valt bij whiplash, als mensen maar niet te lang wachten want dan leren ze verkeerde bewegingen/houdingen aan die moeilijk af te leren zijn en meer kwaad dan goed doen.

Veel whiplash-klachten verdwijnen in de eerste weken/maanden vanzelf. Blijft het na twee tot drie maanden aanhouden dan is een verwijzing naar een revalidatie-arts echt niet te vroeg en/of overdreven.

De tweede keer dat het mij overkwam heb ik met de kennis van de vorige keer en een fysio die ruggespraak hield met de revalidatie-arts het tij zelf kunnen keren.

In de regio Rijnmond is Rijndam revalidatie een aan te raden adres. Een verwijzing naar een revalidatie-arts kan door je huisarts of door een neuroloog.

Manuele therapie zou ik persoonlijk niet doen bij whiplash. Volgens de laatste inzichten is er namelijk veel meer bij betrokken als "alleen" spieren/pezen/botten. In revalidatie is er daarom ook aandacht voor eventuele neurologische problemen, sensorische integratie, dagindeling, pijnbestrijding etc etc.

Ik herken jouw klachten absoluut en ik voel met je mee. Maar er is wat aan te doen, niet wanhopen!
Ik heb 10 jaar geleden een ongeluk gehad en nog steeds heel veel pijn.

Fysio heb ik af en aan gedaan. Volg nu massagetherapie dat helpt een beetje.

Heel veel sterkte en goed laten behandelen!
Ik herken al je klachten!

Ik heb 3 maanden geleden een auto ongeluk gehad. Ik ben op de snelweg van achteren aangereden en getold. Ook ik dacht aan het begin dat er niks aan de hand was en ik wel gewoon kon gaan werken. Maar dat bleek na een week bijna alleen maar slapen en daarna 3 weken eigenwijs een paar uurtjes per dag proberen te werken niet goed te gaan. Ik ben daarna 5 weken thuis geweest en heb goed geluisterd naar mijn lichaam.

Inmiddels ben ik sinds 3 weken weer langzaam aan het werk en zoals het er nu naar uitziet ben ik pas rond de zomer weer fulltime aan het werk. En dat is heel raar / frustrerend als je gewend bent om veel te werken.

Ik heb veel baat bij de osteopaat. Die kan ik je echt aanraden.

Ik heb het geluk met een werkgever die begrijpt wat een whiplash is en hoe ongrijpbaar het kan zijn.

Mocht je niet zo'n werkgever hebben laat je dan niet onder druk zetten door een bedrijfsarts oid die denkt dat je wel weer kan gaan werken. Je kan zelf heel goed aanvoelen hoe je belastbaarheid is.

Verwaarloos het niet en zorg voor goede begeleiding!
Bedankt voor jullie reacties!

@Joulsz; jeetje 8 jaar geleden en nog steeds klachten! Voor zover ik heb rondgekeken op internet is dat niet uitzonderlijk, maar het lijkt me toch wel heel frustrerend. Mag ik vragen wat voor klachten je nu nog hebt en zijn je klachten nu wel aanzienlijk verminderd ten opzichte van pakweg een paar maanden na het ongeluk?

Nog nooit gehoord van een energetisch nektrauma, ga het zo even googelen.

@cowandchicken: Ook al lang last dus. Vanaf wanneer merkte jij dat het beter ging? Ik zit nu 2 maanden thuis en ik denk niet dat het me lukt om te werken (ivm niet kunnen concentreren en omdat mijn werkomgeving veel prikkels geeft, het is geen rustige werkplek). Maar soms denk ik wel dat ik het zou moeten proberen, daarin wordt ik heen en weer geslingerd.

Ik heb er ook aan zitten denken om verder onderzoek te laten doen, maar heb het idee dat je dan wel erg op je strepen moet gaan staan om dat voor elkaar te krijgen.

@ Bijzonder; 2x zelfs! Bedankt voor de tip om na 2 a 3 maanden wel verder te kijken voor behandeling. dat is ook een beetje waar ik naar op zoek ben. Overal lees ik rust (niet stilzitten, maar wel rust), maar vraag me wel af hoelang ik het de tijd moet geven om te verbeteren en wanneer ik weer aan de bel moet trekken. Treffend wat jij zegt over manuele therapie want dat is ook wel hoe ik het ervaar. Die therapeut is aardig en hij lijkt me redelijk vakbekwaam maar zelf heb ik ook zo'n gevoel (intuïtie) dat er meer aan de hand is dan alleen een verrekking/beknelling/wat doen ook. Mijn moeder zei ook al dat veel van mijn klachten neurologisch zijn/lijken. Hoe gaat het nu met jou? Heb jij nog klachten?

@Flashy, elke dag veel pijn klinkt echt heel naar. Heb je dan last van je nek/rug? Ik heb daar ook wel wat last van, maar het is wel te doen, ik heb meer last van de vermoeidheid, niet kunnen concentreren, soms slecht zien enz.

Ik hoop dat je ondanks dat het 10 jaar geleden is toch nog verbetering mag merken. Ervaar je zelf dat er wel een en ander verbeterd is in de loop der tijd?

@ Rikki: 3 maanden is ook nog kortgeleden. 5 weken thuis is nog relatief kort. Had jij last van de pijn of van klachten zoals niet kunnen concentreren/hoofdpijn? Want dat is voor mij de voornaamste reden dat ik niet durf te gaan werken. Zojuist was ik even heel enthousiast omdat ik leuke cadeaus voor mn dochters verjaardag heb besteld en dan merk ik na een kwartier dat ik nog meer hoofdpijn krijg en moe wordt, gewoon omdat ik dan teveel energie heb verbruikt, lijkt wel. Ik vind dat een hele gekke gewaarwording en het maakt ook dat ik denk dat ik niet aan het werk kan. Mijn werkgever is tot nog toe begripvol, ben nog niet bij de bedrijfsarts geweest, dus ik voel geen druk om aan het werk te gaan, maar ik weet natuurlijk niet hoelang dat duurt.

Hoe zit het bij jullie met het begrip vanuit je omgeving? Mijn schoonmoeder maakte vorige week de opmerking of ik er nu niet aan dacht om te stoppen met werken? Want nu ervaar ik toch wel hoe lekker het is om thuis te zijn??

Het heeft me best gekwetst en het is wel duidelijk dat ze totaal niet begrijpt wat er aan de hand is. Ergens snap ik het wel want je ziet het niet aan me, ik maak gewoon een praatje als ze de kinderen komt halen en ik lig niet de hele dag in bed. Maar ik was er toch wel behoorlijk boos over dat ze dat zei.

Merken jullie ook dat wanneer je een paar uur onder de mensen bent en actief praat dat je batterij dan in no-time leegloopt? Of hoort dat alleen bij het begin en gaat dat snel beter? Ik heb binnenkort een bruiloft en vrijgezellenfeest gepland staan en ik merk dat ik er nu al als een berg tegenop zie. Ik kan het niet maken om niet te gaan maar ik denk dat ik zoiets niet ga trekken. Na een gesprek met een collega die even op visite komt ben ik al bekaf.
Herkent iemand trouwens de klacht van het hebben van 'zware benen'? Ik heb soms het gevoel dat mn benen loodzwaar zijn en ook moet ik regelmatig rustig opstaan/even rekken strekken voordat ik kan lopen. Overigens heb ik er niet elke dag last van, maar wel regelmatig (al is dat met veel van mijn klachten zo, het komt en het gaat en daardoor denk ik vaak dat ik gek word)
Hier al 15 jaar een whiplash....... Stukje afgekeurd....

Je leven aanpassen, keuzes maken en jezelf weer leren kennen. Nu weet ik redelijk wat ik kan maar das nog lang niet zoals voor het ongeluk!
@zzonnetje; mag ik vragen welke dingen jij nu niet meer kan? Waar heb je nog last van? Ik neem aan dat het na 15 jaar de situatie niet echt meer verbeterd?
Pijnklachten in nekschouder, beperkte energie, concentratie en geheugen problemen. Slaapproblemen. Duizeligheid, last van drukte, veel mensen om me heen. Last van lawaai of fel,licht.Gewoon minder op een dag kunnen doen. Autorijden kan ik niet zo lang. Vergeet ook vast nog wel iets..

Maar niet alles is er elke dag en ook niet altijd even erg.

Met sporten heb ik wel een hele goed conditie opgebouwd maar ook dan loop ik tegen gezeten aan. Doe elke week oefeningen voor nek/schouder en dergelijke om de kracht daar te behouden.

Aanpassingen op het werk zodat ik na 2 lesuren een tussen uur heb. Uren beperking per dag.
verwijderd ivm evt. herkenbaarheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven