Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met invriezen eitjes (zonder medische indicatie)

09-12-2021 09:07 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Ik ben benieuwd of er hier vrouwen ervaring hebben met het in laten vriezen van eicellen, zonder medische indicatie. Welke leeftijd had je toen je het liet doen, hoe was het proces voor je? Waarom heb je er uiteindelijk wel/niet voor gekozen, heb je er (al) gebruik van gemaakt? Etcetera etcetera.

Bij voorbaat dank!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat willen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
09-12-2021 09:28
Waarom zou je dat willen?
Bijvoorbeeld omdat je een kinderwens hebt, maar nog geen partner?
Alle reacties Link kopieren
Moet je dan niet heel veel hormonen slikken e.d.? En vervolgens een rotbehandeling ondergaan?

Waarom zou je dit willen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat slim om hierover na te denken. Ik heb geen ervaring met het invriezen van eicellen. Wel met IVF-/ICSI-behandelingen.
Je eicelkwaliteit gaat na je 30e enorm snel achteruit. Ik vind het helemaal niet gek om dat risico niet te nemen en er een aantal in te laten vriezen.
Alle reacties Link kopieren
lentezon2013 schreef:
09-12-2021 09:52
Wat slim om hierover na te denken. Ik heb geen ervaring met het invriezen van eicellen. Wel met IVF-/ICSI-behandelingen.
Je eicelkwaliteit gaat na je 30e enorm snel achteruit. Ik vind het helemaal niet gek om dat risico niet te nemen en er een aantal in te laten vriezen.

Precies ja, daarom denk ik erover na. Ik ben nu nog onder de 30. Is de hormoonbehandeling voor IVF/ICSI hetzelfde, denk het wel hè? Hoe heb jij dat ervaren?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Zou er misschien een biologische reden zijn om je voor je dertigste voort te planten?

Je moet ook lang genoeg blijven leven om je nakomelingen redelijk geslachtsrijp af te kunnen leveren.

Dit biologische gegeven stamt nog uit de tijd dat je met 40 jaar oud was voor een menselijk wezen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Heel slim om er al over na te denken!

Ik heb het uiteindelijk zelf niet meer gedaan maar heb er wel over geïnformeerd. Ik was wel al iets ouder toen, 37 ze informeerden mij dat ze het tot 40 jaar deden. Ben toen toch nog via natuurlijke weg zwanger geworden. Een vriendin van mij heeft het wel gedaan, de hormonen behandeling is net zo als bij IVF dacht ik maar viel wel mee uiteindelijk. En voor haar was het een opluchting om zo toch het idee te hebben dat ze op latere leeftijd toch nog zwanger kan worden...
Alle reacties Link kopieren
Mooie term: "Onzekerheidskapitalisme".



https://www.onewish.nl/de-nadelen-en-no ... -eicellen/



https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ility.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat dit op eigen rekening gaat, wat nog in de papieren kan lopen? Dat ook in je overwegingen meegenomen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666, bedankt voor je reacties maar ik ben eerlijk gezegd niet geïnteresseerd in waarom jij er tegen bent. Ik ben op zoek naar mensen met ervaring hierin.


De anderen, bedankt voor jullie reacties!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
09-12-2021 10:08
Ik neem aan dat dit op eigen rekening gaat, wat nog in de papieren kan lopen? Dat ook in je overwegingen meegenomen?
Blijkbaar is er dikke handel in..

Waarom moet alles maakbaar zijn? En als het resultaat tegenvalt, kun je het dan nog ruilen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
09-12-2021 09:58
Precies ja, daarom denk ik erover na. Ik ben nu nog onder de 30. Is de hormoonbehandeling voor IVF/ICSI hetzelfde, denk het wel hè? Hoe heb jij dat ervaren?
Ik heb gelukkig weinig last van de hormoonstimulaties gehad, zowel fysiek als mentaal. Het stimuleren duurt gelukkig ook maar een week of 2.
De punctie waarbij ze de eicellen weghalen kan wel behoorlijk pijnlijk zijn, maar ook daar heb ik zelf geen ervaring mee. Die van mij gingen onder narcose, dus dat heb ik niet hoeven ervaren. In Nederland doen ze de punctie meestal met een lichte verdoving.

Succes met je beslissing!
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
09-12-2021 10:11
Snoesje666, bedankt voor je reacties maar ik ben eerlijk gezegd niet geïnteresseerd in waarom jij er tegen bent. Ik ben op zoek naar mensen met ervaring hierin.


De anderen, bedankt voor jullie reacties!

Ik ben er niet op tegen, ik begrijp het gewoon niet.

Maar goed, jouw eicellen,jouw feestje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er alleen rekening mee houden dat het niet 100 procent zekerheid biedt op een kind. Ergens ooit gezien of gelezen van een vrouw die dit ook had gedaan en dacht een mooi voorraadje te hebben aangelegd. Maar uiteindelijk was zwanger worden niet gelukt en was de voorraad op en was ze te oud.

‘Uit onderzoek komt naar voren dat vrouwen van 35 jaar of jonger ongeveer 90 procent kans hebben op een levend geboren kind als ze twintig eicellen laten invriezen.’

https://www.ad.nl/gezin/kinderwens-en-g ... ~a8ca0e97/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, LaLoupe! Risico is er natuurlijk altijd dat het toch niet lukt, mijn eicellen kunnen immers nu ook al niet goed (genoeg meer) zijn. Maar wil er toch alles aan doen om zo min mogelijk risico te nemen dat ik ongewild kindloos word.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Vriendin van mij heeft dit 10+ jaar geleden gedaan en later nodig gehad. Ze was toen begin 30. Volgens mij was het destijds wel flink duur!

Nu heeft ze een kind van die eitjes, wel met haar partner.
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
09-12-2021 10:28
Bedankt, LaLoupe! Risico is er natuurlijk altijd dat het toch niet lukt, mijn eicellen kunnen immers nu ook al niet goed (genoeg meer) zijn. Maar wil er toch alles aan doen om zo min mogelijk risico te nemen dat ik ongewild kindloos word.
Gevonden, ze heet Brigitte Adams en heeft toch nog een kind gekregen mbv een eiceldonor. Zij was wel veel ouder trouwens toen ze haar eicellen liet invriezen. Maar als je haar Googlet kom je wel wat artikelen tegen waarin voor en nadelen worden besproken. Ik snap je trouwens wel, ik had ook een hele grote kinderwens. Zou dat misschien ook wel hebben gedaan. Al kleven er ook risico’s aan zo’n punctie geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven