Gezondheid alle pijlers

Ervaringen narcose tandarts?

25-11-2014 21:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik heb al jaren een erg slecht gebit. En ook al jaren door mijn verleden een enorme, allesoverheersende angst om naar de tandarts te gaan. Dus, ik heb al zeker 10 jaar, nooit een tandarts bezocht. Dit ivm met angstklachten die mijn leven bepaalden, en dit was tegelijkertijd ook tandarts gericht.

Nu ben ik een poosje terug op zoek gegaan naar een angst tandarts, en ik heb er één gevonden. Lieve man en goede medewerkers daar, ik ben er nu twee keer geweest.

Ik moet een hoop laten doen. Verschillende tanden en kiezen zijn afgebroken of bijna verdwenen, mijn tandvlees is ontstoken, ik heb paradonditis (als ik dat zo goed spel) en heb last van verschillende ontstekingen waardoor ik veel wortelkanaalbehandelingen moet hebben.

Mijn tandarts kwam er mee om dit nu allemaal onder narcose te laten doen, zodat ik niet nog 10 keer hoef terug te komen.

Ik kijk heel erg uit naar de dag dat ik er vanaf ben. Dat ik weer gewoon kan lachen en me ook over mijn gebit goed in mijn vel voel, want behalve dat leid ik tegenwoordig een erg leuk leven!

Morgen moet ik weer naar de tandarts. Ik heb de vorige keer een hoop info mee naar huis gekregen over narcose, en moest een hele vragenlijst invullen over mijn angst, dit is ook voor de verzekering.

Wie heeft hier ervaring mee? Met veel aan je gebit moeten laten doen omdat je al zo lang niet bent geweest, maar van jezelf ook gewoon al geen goed gebit had.

Hoe werd je wakker uit de narcose? Had je veel na pijn? Zijn er complicaties opgetreden tijdens of na de narcose?

Alvast bedankt voor het lezen.
Ik heb onder narcose dingen laten trekken en vullen. Alle vier de verstandskiezen gingen eruit, twee losse kiezen en een snijtand. Volgens mij is er ook een wkb gedaan, maar dat weet ik niet precies, het is al een jaar of 10 geleden.

Ik vond het erg meevallen. Ik was misselijk toen ik wakker werd en moest een keertje overgeven, omdat ik blijkbaar bloed ingeslikt had. Mijn wangen waren ook ontzettend dik, ik leek net een hamster. Maar pijn had ik nagenoeg niet! En naderhand verliep alles heel voorspoedig. De zwelling nam best snel af, ik had bijna geen pijn in mijn mond (ik gebruikte alleen lichte pijnstillers) en alles genas heel snel! Ik heb om eerlijk te zijn meer last gehad van de narcose dan van mijn mond, ik was erg moe de week erna, dat was vooral heel vervelend.

edit; Geen noemenswaardige complicaties hier, dus.

Ga je ook dingen door de tandarts 'gewoon' laten doen, dus zonder narcose? Want narcose is handig, je krijgt er niets van mee, maar het neemt je angst niet weg. En het lijkt me erg belangrijk dat je in de toekomst wel gewoon naar de tandarts durft.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen. Het is verschrikkelijk als je zoveel last hebt van je tanden en kiezen, dus ik hoop dat het allemaal helemaal goed gaat.
Dank je voor je reactie.

Super dat je geen pijn had! Dat hoop ik ook zo te beleven.

Overgeven is ook een angst van mij, hoe stom dat ook klinkt.

Ik heb sinds kind af aan al niet meer overgegeven.

Maar dat zul je wel niet onder controle hebben als je wakker wordt uit een narcose, pluspunt dan dus haha.

Een vriendin van me heeft een tijdje terug ook iets laten doen onder narcose, en zij werd helemaal in paniek en huilend wakker. Ook dat is een angst van me.

Ja, ik ga daarna wel gewoon naar de tandarts. Dit is echt een super tandarts en de assistentes vind ik ook erg aardig.

Ik moet nu alleen zoveel laten doen dat ik dat het liefst zo snel mogelijk achter de rug heb, het is anders voor mij niet te doen.
Ik lees even mee.

Ik heb boven al een prothese, moeten er onder nog wat uit, waarvan 2 volgende week onder gewone verdoving en de rest (9) wil ik er in mei eventueel onder narcose laten trekken.

Vanwege angst, er is al zo vaak wat getrokken/gedaan zonder goede verdoving, omdat het of ontstoken was of verkeerd geprikt. Word je niet vrolijk van.
Don't know, don't care
Ga je als alles onder narcose is gedaan wel weer elke 6mnd op controle?

Dat vraag ik me dan af, want je wordt niet van je angst geholpen, alleen je gebit wordt opgeknapt..
Ja. Dan ga ik wel. Ik ben nu al heel lang niet geweest omdat ik zulke paniekaanvallen had dat het mijn hele leven beheerste en ik nergens meer kwam. Ik werd erg bang voor dingen waaronder de tandarts. Na een paar jaar begonnen de problemen, en ik ging dan telkens niet omdat ik wist dat er veel moest gebeuren.

Ik ben nu al 2 keer wel geweest. Dat is voor mij al een hele stap. Die narcose doe ik ook niet voor de lol. Maar ik doe het wel.

Dus ja. Dan heb ik dat overwonnen, en is mijn tandartsangst hopelijk voor een groot deel wel weg.

Daar komt bij dat het dan weer overzichtelijk is. Een keer een gaatje laten boren of ergens een ontsteking hebben is nu niet meer iets onoverwinnelijks voor mij. Heel veel laten doen in 8-10 behandelingen wel.
Nee joh, angst om over te geven is helemaal niet stom, het is ook onprettig, en je hoort wel vaker van mensen die die angst hebben, ik heb dat zelf met flauwvallen. Ik weet zelf nog dat ik in bed lag, dat ik dacht 'ik wil niet kotsen, want dan ziet de verpleegkundige dat en dat is raar' (ik was zelf raar, verpleegsters zien dat elke dag), maar toen kwam het er gewoon uit. En opgelucht dat ik was!

Klinkt misschien heel raar in deze context, maar... geef je er gewoon aan over. Ik hoop ook dat je weinig pijn zult hebben.

lalalala(hoeveel?)linda, jij ook sterkte gewenst, heel vervelend dat je zulke nare ervaringen hebt.
Lalalalinda, wat rot dat jij die ervaringen hebt. Daar wordt je ook bang van.

Heb je nu wel een goede tandarts?

Heeft iemand ooit wel eens gehoord over iemand die tijdens een narcose is overleden, of andere erge langdurende complicaties daarna had? In shock is geweest ofzo?

De anasthesist en zijn assistente blijven de hele tijd erbij om je hartslag,ademhaling ect te controleren..en aan de ene kant is dat een geruststellende gedachte, aan de andere kant vind ik het eng klinken dat dat zo benoemd moet worden.

Het is zo stom die tandartsangst. Aan de ene kant kun je rationeel denken van ik ben in goede handen enzo, aan de andere kant is het echt zo eng! Ook onder narcose gaan. En daarna.

Ik word er zo naar gespannen van. Slaap slecht en pieker veel.

Mijn tanden worden geboord en vervangen. Voor mijn bovenste kiezen krijg ik een plaatje, en onder worden mijn kiezen eerst alleen getrokken. (Dus daarna moet ik sowieso nog terug en als dat het enige is wil ik niet weer onder narcose denk ik). Die halfjaarlijkse controle lijkt hier nu zo minimaal bij.

Kunai, ik wil me er ook graag gewoon aan over kunnen geven.

Ik ben vooral bang om niet meer wakker te worden of iets anders ergs te krijgen.

En daarom plaatste ik dit topic omdat ik hoop op vooral veel (of alleen maar:P) positieve reacties.

Ik kan het iig wat van me af typen, en dat is al wel fijn.

Ik ben ook bang voor flauwvallen. Wat een rot angst he.
Goed dat je naar de tandarts gegaan bent.

(ik heb mazzel, ik ben nooit bang voor de tandarts geweest, en ze hebben ook nooit dingen verkeerd gedaan. Dus ik ben met een lokale verdoving heel tevreden).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Dank je Haarklover

Het is ook mijn bedoeling om als dit achter de rug is, ook gewoon weer elk half jaar te gaan!
Ja ik heb ervaring :-)

ik ben twee keer onder narcose geweest. Een keer om de linkerkant van mijn gebit te behandelen en een keer voor de rechterkant.

Mijn ervaring is heel goed.

Ik werd pas thuis goed wakker uit de narcose ben half slapend in de auto geladen door mijn man. De rest van de dag heb ik wel op bed gelegen. Geen complicaties gehad.

Napijn wel, er waren vier kiezen getrokken en een aantal wortelkanaal behandelingen gedaan, later zijn daar bruggen en een kroon geplaatst. Een par dagen heb ik wel stevige pijnstillers genomen.

Ik heb er wel lang voor moeten sparen en was in totaal bijna 6000 euro kwijt, niet verzekerd.

Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen, je bent er na een aantal bezoeken vanaf. Ook bezoeken zonder narcose, plaatsen bruggen bijvoorbeeld en nacontrole.

Mijn gebit is nu weer in orde, nooit meer kiespijn. Ik ga en ging altijd al netjes ieder half jaar naar de tandarts en heb sinds de behandelingen ook ieder half jaar een afspraak met de mondhygieniste. Mijn gebit is nooit zo netjes geweest.

Ik zou het je zeker aanraden.
Mijn vriendin heeft twee keer een tandartsbehandeling gehad onder volledige narcose.

Het is heel goed bevallen, het is vergoed door haar verzekering.

Zij kreeg alleen van het geluid van de boor al epileptische aanvallen, zo`n extreme angst had zij voor de tandarts.

Zelfs het plaats nemen in de behandelstoel kon een aanval oproepen.
Hoi Girlpower,

Ook ik heb ervaring met de narcosetandarts. Ik ben 2x onder narcose behandeld. De eerste keer was de grote beurt zeg maar. Er zijn toen 3 gewone kiezen getrokken en 2 verstandskiezen en ze hebben toen ook nog 3 of 4 gaatjes gevuld. De weg ernaar toe was het meest verschrikkelijk. De stap die je moet nemen om ten eerste al naar de tandarts te gaan en dan vervolgens de stap om je onder narcose te laten behandelen is gigantisch als je zo angstig bent. De dag van de narcosebehandeling vond ik supereng. Ik had al wel heel veel positieve verhalen gelezen op de site van die tandarts, maar toch...mijn hart en mijn zenuwen hebben die ochtend echt overuren gemaakt.

Vantevoren had ik gevraagd om verdovingscreme op mijn hand, waar de infuusnaald in zou gaan. Ook dat vond ik natuurlijk eng allemaal. Maar toen ik daar eenmaal lag ging het allemaal zo snel. De naald ging erin, het goedje werd er ingespoten, ik keek nog een keer naar het infuus en merkte nog op dat ik het mijn arm in voelde lopen en weg was ik. Voor mijn gevoel werd ik direct daarna weer wakker en werd er gezegd dat ik klaar was. Mijn eerste reactie was dat ik mijn handen naar mijn mond bracht om te voelen en vervolgens ben ik opgestaan en ben ik de tandarts in zijn armen gevallen. Zo gelukkig was ik. Met de rolstoel ben ik toen naar de auto gebracht en zijn vriend en ik weer naar huis gereden.

De 2e keer was dat er een verstandskies uit moest. In de tussentijd was ik ook netjes telkens op controle geweest elk half jaar, totdat er dus gezegd werd dat die verstandskies er uit moest. Paniek!! Mag dat ook onder narcose? En natuurlijk mocht dat. Ook daar kwam ik heel gelukkig weer uit.

Napijn heb ik in beide gevallen niet gehad. Mijn vermoeden is omdat ik al zo lang met kiespijn en ontstekingen rondliep, dat ik de pijn die ik eventueel zou moeten hebben niet voelde, omdat de kiespijn en ontstekingen zoveel meer pijn hebben gedaan al die jaren. Pijnstillers heb ik dan ook niet gebruikt.

Tegenwoordig ga ik netjes elk half jaar naar de tandarts en mondhygieniste. Behandelingen onder narcose laat ik niet meer doen. Ik ben inmiddels zover dat ik gaatjes en andere gebitzaken gewoon met een locale verdoving laat behandelen. Ik vind het nog steeds heel erg spannend daar bij die tandarts en ben dan ook nog steeds knettertrots op mezelf.

Wanneer ga je onder narcose?
Wow wat een positieve verhalen allemaal!!

Dit helpt echt wel

Naast angst is het ook schaamte.

Nu wel al iets minder, want ze hebben de binnenkant van mijn mond daar nu inmiddels 2 keer gezien.

Maar als je weet dat je mond er zo uit ziet, en er niemand mag kijken (mijn vriend heeft dat ook wel eens gevraagd, nou echt niet dus, er is meer kapot en bijna helemaal weg bij mijn kiezen..vandaar ook mijn schaamte) dan is dat bij een tandartsenpraktijk met een tandarts en assistentes die allemaal een super mooi gebit hebben niet anders, ook al is het een tandarts.

Wat super goed van jullie dat jullie het hebben laten doen!

Ik laat het ook doen. Ik ben het zo ontzettend zat om me altijd maar zelfbewust te zijn, me af te vragen of het niet op valt dat de voorkant er niet mooi uit ziet, altijd maar met m'n mond dicht te lachen op foto's.

Ik ben 8 kg afgevallen, heb mooi haar en ben tevreden met mijn gezicht en figuur. Ik kan me soms echt lelijk en heel onzeker voelen over mijn gebit, en ik denk zelfs dat de paniekaanvallen die ik nog wel eens heb, daardoor veroorzaakt worden, door onzeker te zijn. En nu zul je nooit 100 % tevreden zijn met jezelf, ik denk echt dat als je je niet negatief zelfbewust hoeft te zijn, dat een hele hoop scheelt. Mij zal het in ieder geval gelukkigger maken als mijn gebit er anders uit ziet.

Ik hoop dat ik het in de kerstvakantie kan laten doen.

Ik ben zelfstandig ondernemer en ben dan vrij, plus dat ik het eigenlijk niet aan mijn klanten wil vertellen als: ik moet vrij nemen want ik moet onder narcose bij de tandarts. Mijn werk bestaat uit het verzorgen van kleine kinderen en er wordt afgeraden om dat in ieder geval de dag van de ingreep te doen, en als ik de verhalen lees over zo moe zijn en wel na pijn hebben, dan weet ik niet of ik dan wel de aandacht bij mijn werk kan hebben die nodig is om het werk te doen wat ik doe.

Ik weet niet of het zo snel al kan, maar ik heb het liever zo snel mogelijk dan dat ik hier nog een hele poos tegenaan moet hikken. Hoewel dat door het lezen van deze verhalen wel minder wordt

Sleutelhanger, ik hoop dat dat bij mij ook zo is met die na pijn. Ik heb meerdere keren zulke ontstekingen gehad dat ik er als een hamster uit zag, en nog niet naar de tandarts gaan. Mijn zenuwen zijn op sommige plekken echt dood, dus ik had me ook bedacht (en dat hoop ik zo) dat ik er ook daarom na de tijd niet zoveel last van zal hebben.

Ik heb wel ook last van paradonditis, onderin mijn mond ligt een tandhals bloot en is het tandvlees terug getrokken. Dat wordt dan ook "gemaakt", ik hoop dat dat na de tijd ook mee valt.
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor de verzekering rond was?

Het kostenplaatje dat voor mij opgemaakt is ligt rond de 3500 euro.

Een deel van de narcose zou ik zelf moeten betalen, de rest wordt als het goed is vergoed. (Ohra aanvullende verzekering 500)
Pfoeh, ik herinner me weer allemaal dingen die ik was vergeten en voel zo met je mee. Maar ik vind het echt goed dat je dit laat doen, want de opluchting als alles voorbij is is zo fijn, dat wens ik iedereen toe. En dat je breed kunt lachen naar iedereen, nadat je jaren je tanden probeerde te verbergen, dat is gewoon bevrijdend. En ik overdrijf niet.

Schaamte is jammer, want het is echt niet nodig. Je zou juist met de trots de praktijk in moeten lopen, want je doet het wel. En de tandartsen, die hebben echt alles al wel een keer gezien.

Ik was nog net geen 18, dus bij mij werd het allemaal vergoed door de verzekering. Daar weet ik dus niets over.

Excuses als ik overkom als een cheerleader, maar ik weet het nog zo goed, die angst en die spanning en al die jaren van afzien... pfffff.

Ik hoop dat je dit jaar nog terechtkunt.

Oh, en ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er complicaties waren met de narcose, iedereen die ik ken is er altijd goed uitgekomen. Maar die angst is ook begrijpelijk, ik zou dat zelf ook ontzettend eng vinden. Maar dat kun je ook aankaarten! Ik neem aan dat je naar de anesthesist moet voor een gesprek, of zo'n assistente. Daar kun je alles vragen.
Ik was ook enorm bang voor de tandarts en heb de eerste behandelingen bij een angsttandarts met lachgas laten doen. Dit is steeds een beetje afgebouwd. Ondertussen ga ik elk half jaar naar de tandarts en mondhygiëniste en laat nu kleine dingen doen met lokale verdoving of zelfs zonder verdoving. Ik ben nog steeds wel zenuwachtig, maar echte angst heb ik niet meer.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@kunai en Girlpower, dank je.

Nee heb dezelfde praktijk nog, gaat ook gewoon verder niks meer aan mijn gebit gedaan worden door hun, ik laat alles trekken bij de kaakchirurg, dus heb daarna nooit meer een tandarts nodig als het goed is, alleen een techniker en die zit ook daar.

Moet inderdaad ook eerst even uitzoeken of het uberhaupt verged gaat worden, goed punt.
Don't know, don't care
Ook ik heb ervaring, vond het een heel fijne oplossing voor mijn angst. Ik ging wel redelijk braaf, maar moest na een zwangerschap ineens 4 gaatjes laten vullen en een aantal oude laten vervangen. Kreeg spontaan een paniekaanval toen de tandarts me dat vertelde.

Bij mij is het volledig vergoed, mijn tandarts kent me al jaren, weet van mijn angst en heeft een verzoek voor me ingediend bij de verzekering.

Het enige nadeel vond ik zelf dat als je een nieuwe vulling krijgt en je bent wakker, je direct kunt voelen of de vulling niet 'te hoog' zit, dus als je je kiezen op elkaar doet. In mijn geval moest ik de dag na de ingreep nog enkele vullingen laten navijlen.

Ik ga nog steeds braaf naar de tandarts, toen ik onlangs weer iets moest laten doen is dat met behulp van lachgas gedaan (een kapje op mijn neus, werd er heel rustig van), wat natuurlijk veel minder kans geeft op complicaties
Net 'gewoon' bij de kaakchirurg geweest.

Ik had dus vernomen dat ze tegenwoordig ook je tandvlees al kunnen verdoven voor de naald van de verdoving erin gaat en dat heeft hij gedaan, gewoon een paar druppels uit de spuit eerst op het tandvlees en heb geen pijn van de prikken gehad.

Alle twee de kiesjes waren er ook in een zucht uit, het hechten duurde langer dan het hele trekken.

Zelfs zitten lachen en doen met de assistentes, voor mij een hele positieve ervaring.

Mag ook wel na alle slechte ervaringen!
Don't know, don't care

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven