Gezondheid alle pijlers

Euthanasie

25-05-2018 22:29 81 berichten
Hoe kun je een huisarts of andere arts vinden die meewerkt aan euthanasie? Is daar een register voor? Mijn eigen huisartsen zijn gelovig en willen niet meewerken aan euthanasie.

Ik ben bijna 46 jaar en sinds ruim een jaar werk ik niet meer. Ik heb dag en nacht zenuwpijn door neuropathie. Vooral de nachten zijn heel erg zwaar. Door de zenuwpijn kan ik amper slapen. Ik slik pijnstillers die me wel duf maken, maar hooguit 10% van de pijn wegnemen. De zenuwpijn beheerst en overheerst mijn leven.
Ik heb een huisdier. Zolang hij leeft, wil ik geen euthanasie. Ik wil dat hij de beste verzorging en alle liefde en aandacht krijgt zolang hij leeft. Dat is wat ik hem kan geven. Ik wil niet dat hij de dupe wordt van mijn pijn. Voor hem houd ik vol. Het is dus niet dat ik meteen euthanasie wil.
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
26-05-2018 00:19
Ik heb een huisdier. Zolang hij leeft, wil ik geen euthanasie. Ik wil dat hij de beste verzorging en alle liefde en aandacht krijgt zolang hij leeft. Dat is wat ik hem kan geven. Ik wil niet dat hij de dupe wordt van mijn pijn. Voor hem houd ik vol. Het is dus niet dat ik meteen euthanasie wil.

Ben jij mij? Zo sta ik er namelijk ook in.
Sorry, ik ga me uitloggen van het forum. De zenuwpijn is ‘s nachts te hevig om goed te kunnen lezen en schrijven. Ik moet de nacht zien door te komen.

Bedankt voor jullie lieve reacties. Welterusten.
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
26-05-2018 00:19
Ik heb een huisdier. Zolang hij leeft, wil ik geen euthanasie. Ik wil dat hij de beste verzorging en alle liefde en aandacht krijgt zolang hij leeft. Dat is wat ik hem kan geven. Ik wil niet dat hij de dupe wordt van mijn pijn. Voor hem houd ik vol. Het is dus niet dat ik meteen euthanasie wil.
Het klinkt ws heel lullig, maar zo is het niet bedoeld, maar ik denk dat dit wel eens de reden kan zijn dat je aanvraag is afgewezen. Als je voor een dier wilt en kan blijven leven, dan kan ik me voorstellen dat artsen denken dat het nog wel meevalt. Ik heb ook huisdieren, maar voor mij is dat niet genoeg om te willen blijven leven.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
26-05-2018 00:29
Het klinkt ws heel lullig, maar zo is het niet bedoeld, maar ik denk dat dit wel eens de reden kan zijn dat je aanvraag is afgewezen. Als je voor een dier wilt en kan blijven leven, dan kan ik me voorstellen dat artsen denken dat het nog wel meevalt. Ik heb ook huisdieren, maar voor mij is dat niet genoeg om te willen blijven leven.
Ja, dat vrees ik ook voor je Maxie. Het komt dan over alsof de doodswens niet sterk genoeg is en externe factoren daar invloed op hebben. En er dus nog opties zijn behalve de enige definitieve. En er moet zeer zorgvuldig omgegaan worden met doodswensen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrepen heb heeft mijn vader contact gehad met de zorgverzekeraar en zij wisten te vertellen welke huisartsen in onze regio welwillend tegenover euthanasie staan.
Hij wilde namelijk overstappen van huisarts maar wilde vooral een huisarts die welwillend was rondom zijn wensen op dat gebied.

Misschien kan jouw zorgverzekeraar je helpen?
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
26-05-2018 00:29
Het klinkt ws heel lullig, maar zo is het niet bedoeld, maar ik denk dat dit wel eens de reden kan zijn dat je aanvraag is afgewezen. Als je voor een dier wilt en kan blijven leven, dan kan ik me voorstellen dat artsen denken dat het nog wel meevalt. Ik heb ook huisdieren, maar voor mij is dat niet genoeg om te willen blijven leven.

Ik snap je punt. Voor mezelf sprekend. Ik heb al lang een euthanasie wens. Heb zelf pogingen ondernomen maar dat werkte niet. Op een gegeven moment werd mijn moeder terminaal en haar wens was dat ik bij haar zou zijn. Zo'n wens kun je weigeren, maar ik vond dat niet gepast, zeker niet omdat zij mijn wens wel kon begrijpen, maar van binnen niet kon accepteren. Voor haar was het niet verteerbaar dat ik eerder zou gaan dan haar. Ik ben blij dat ik die periode bewust met mijn moeder heb beleefd. Ook zij wilde voor zichzelf euthanasie toen het echt niet meer ging. Ik was daarbij aanwezig, zij vroeg toestemming en alle gevoelens in mij schreeuwden 'nee', terwijl het rationele antwoord 'ja' was.

Na haar overlijden ben ik naar mijn HA gegaan met het verzoek voor euthanasie. Zij weigerde. Ik heb toen de Levenseindekliniek benaderd. Dat contact verliep dermate stroef dat ik in die club geen vertrouwen kon stellen. Weer terug naar de huisarts. Zij stelde voor een 'deal' te sluiten. Dat hield in dat ik aan de (zoveelste) AD zou gaan en ondertussen gesprekken zou hebben met deskundigen. Enerzijds was dit vanuit haar standpunt dat ik dan geholpen zou worden en anderzijds zou ik een dossieropbouw krijgen waardoor ik kon aantonen dat mijn wens geen bevlieging was.

Toegegeven, ik kreeg AD waar ik na drie weken van opknapte. Ik ging reizen, maakte toekomstplannen, was optimistisch en zag het weer zitten. Tot ik na driekwart jaar een ander merk AD kreeg met zg dezelfde werkzame stoffen. Dat kwam echter heel anders uit. En ik realiseerde me dat ik onder de invloed van merk A dingen had gedaan die toekomstgericht waren. Ik had een ander huis gekocht en een hond geadopteerd. Eenmaal aan het andere merk AD kwamen mijn verlangens voor euthanasie weer terug. Maar inmiddels had ik een superlieve hond die het beste van het beste verdiende.

De speling van het lot, of hoe je zoiets wel/niet wil benoemen, bepaalde dat mijn hond, mijn allerliefste maatje, een beperkte levensverwachting heeft. Ik was er kapot van. Die gebeurtenis heeft mij echter wel gesterkt in het idee dat het zo goed is. Ik zorg voor mijn hond tot onze allerlaatste snik, ik ben 24/7 bij haar en inmiddels is duidelijk dat ze echt niet zo veel tijd meer heeft. Daar ben ik verdrietig om, maar het biedt me ook perspectief. Zodra mijn hond er niet meer is, ga ik naar Zwitserland en ga daar onder begeleiding voor de zelf-euthanasie. Vandaag las ik 'goed sterven betekent het ontkomen aan het gevaar van een slecht leven'. En zo is het. Voor mij althans.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik weet er weinig over, maar heb je weleens contact gehad met Dignitas, in Zwitserland ?
Heel veel sterkte :hug:

https://www.trouw.nl/home/alles-voor-ee ... ad07d3385/
https://www.deeinder.nl/naar-dignitas-zwitserland/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zenuwpijn is verschrikkelijk. Mijn vader had ook erge zenuwpijn, ook in zijn voeten. Dit was het gevolg van een uit de klauwen gelopen autoimmuunziekte die ze te laat hebben kunnen diagnosticeren.

Hij had een enorm hoge pijngrens maar van die zenuwpijn schreeuwde hij het soms uit. Dan kon hij ook geen laken of sokken verdragen. Dan kon hij alleen op bed ziten en zijn voeten laten bungelen. Liggen was geen optie. De pijn is ook heel moeilijk behandelbaar. Opiaten helpen niet.

Aan dit verhaal heb je niks maar ik snap dat dit je compleet opbreekt en dat je er radeloos en moedeloos van wordt :hug:
Dank jullie wel allemaal. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Allereerst TO wat vreselijk dat je dit moet doorstaan. Kan me er geen voorstelling van maken hoe afschuwelijk dat moet zijn om zoveel pijn te hebben.
Nu heb ik een vraag en ik hoop niet dat het verkeerd valt anders negeer het maar.
Ik begrijp dat de pijn in je voeten zit, zou amputeren van je benen geen oplossing kunnen bieden, of is dat stom gedacht?
Sterkte in ieder geval.
Ja en?
Snoopylynn, sorry ik zie je vraag nu pas.

Ik heb gehoord dat je bij amputaties last kunt krijgen van fantoompijn en dat dat ook een vreselijke pijn is.

Dat is bevestigd door een neef van mij die een onderbeen kwijt is geraakt door een treinongeval. Hij heeft 30 jaar later nog steeds last van fantoompijn.

Amputeren zou dus geen leven zonder pijn opleveren, naast alle ongemakken die het verder nog met zich mee zou brengen.
Ik heb wel iets gelezen over versterving in plaats van euthanasie. Dat is ophouden met eten en drinken. Daar heb je geen toestemming van een arts voor nodig en dat kan gewoon ook thuis. Dat kun je zelf doen. Een arts kan wel paillatieve sedatie geven. Ik ga daar verder naar op zoek naar meer info.
Alle reacties Link kopieren
Versterving moet je niet willen. Dat is een langdurig en moeilijk proces.
Bespaar je de moeite Maxieee. Palliatieve sedatie is enkel om het stervensproces draaglijk te maken, niet om dit te versnellen. Je levensverwachting moet al zeer beperkt zijn (max 1-2 weken). Mocht je dit willen nalezen, het staat duidelijk in de Pallialine richtlijn.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
10-06-2018 01:54
Versterving moet je niet willen. Dat is een langdurig en moeilijk proces.
Dit.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Een arts gaat jou nooit palliatieve sedatie geven als jouw levensverwachting langer dan een week of 2 is. Mijn vader met zijn uitgezaaide kanker en een dubbele longontsteking waar hij weigerde voor behandeld te worden, werd eerst afgewezen voor palliatieve sedatie. Toen besloot hij dat versterving de oplossing was. Het was verschrikkelijk om te zien. Eten had ie geen zin meer in, dus dat gedeelte was makkelijk, maar hij had wel ontzettende dorst en zin in drinken. Zijn urine was donkerbruin en ik was bang dat hij zijn nieren aan gort zou helpen en daar ook nog eens pijn van zou krijgen. Na 3 dagen kon ik het niet meer aanzien en heb hem water gegeven en gezegd dat ik wat anders ging regelen. Natuurlijk had mijn vader de 'mazzel' dat hij terminaal was en heeft hij de volgende dag wel palliatieve sedatie gekregen (3 uur later was hij weg). Maar als je verder lichamelijk gezond bent (volgens de artsen) dan ga je dat echt niet krijgen.

Als ik jou was zou ik toch blijven proberen om euthanasie te krijgen. Er staat mij iets van bij dat er nog een behandeling was die ze wilden proberen bij jou - zit daar al schot in? :hug:
Alle reacties Link kopieren
Je huisartsen kunnen je wel in contact brengen met huisartsen die wel euthanasie willen uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Maxiee, ik wil niet beweren dat ik het allemaal weet, maar pijnstillers helpen niet bij Neuropathie. Er zijn andere medicijnen die wel helpen, zoals Amitriptiline, in lage doseringen.

Als de zenuwpijn de enige reden is waarom je voor euthanasie wilt kiezen, ga je eerst inlezen en met je huisarts of een oncoloog bespreken hoe je de pijn kunt verminderen.

Mijn moeder had, na chimiotherapie, opeens heel veel last van neuropathie, heel ernstig. Zij werd van de kanker niet meer beter, maar met de juiste medicatie is de pijn dragelijker geworden en na een tijdje steeds met periodes verdwenen.

Mijn zusje had ook een periode last van neuropathie, oorzaak onbekend. Ze had er vooral last van in haar bovenbenen. Ze kon niks verdragen, elke stof die in aanraking kwam met haar been deed haar veel pijn. Met Amitriptiline was de pijn snel weg. Ze heeft nog af en toe episodes van pijn en dan neemt ze weer haar medicijnen.

Ik weet niet wat je allemaal hebt geprobeerd, maar er zijn wel opties nog.

Succes in je zoektocht naar vermindering van pijn of euthanasie...
Ja, mijn euthanasie wens komt door de zenuwpijn 24 uur per dag, 7 dagen per week en de gevolgen daarvan zoals het niet kunnen slapen ‘s nachts en het amper kunnen lopen.

Ik snap eigenlijk niet dat de maatschappij mensen dwingt om verder te leven als ze niet meer willen en als dat niet zomaar een impulsieve gedachte is.
Ik ga een pijnrevalidatie traject volgen. Daarin leer je omgaan met chronische pijn, zeggen ze.
Dat ik niet op alle reacties expliciet reageer, komt niet uit desinteresse. In tegendeel. Ik lees alle reacties. Maar ik ben zo moe. Ik kan alleen door de zenuwpijn niet in slaap vallen. Bedankt voor al jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
In België hebben we Wim Distelmans, een bekende euthanasie - arts.
Misschien kan hij je helpen?

Sterkte TO.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad zo dat jouw eigen huisarts een verzoek moet indienen waardoor er een scan-arts langs komt die goedkeuring moet geven. Deze arts is onafhankelijk en zal dus ook vanuit hier een beslissing nemen. Mocht deze arts de euthanasie goedkeuren, moet de eigen huisarts dit uitvoeren.

Als jouw huisarts je hierbij niet wil helpen, kun je dan niet op zoek gaan naar een andere huisarts bij jou in de buurt? In principe moet een huisarts in geval van spoed, binnen 15 min. bij je kunnen zijn en in deze straal kun je je dus ook inschrijven bij een andere huisarts..

Euthanasie is echt een lang proces, en wordt ook vaak nog afgewezen. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen, vreselijk om met zoveel pijn te moeten leven :(...
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een nare toestand, ik wens u wijsheid en sterkte. Is in de tussentijd (medicinale) cannabis niks voor u? Strikt gezien is het geen echte pijnstiller maar voor sommige (en dat zijn er best veel) mensen werkt het omdat de pijn minder belangrijk wordt, de pijn is er maar je geeft er minder om, het effect leidt je af. En het is nogal veilig, de bijwerkingen zijn minimaal ivm. tramadol, fentanyl ed.

H

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven