Gezondheid alle pijlers

Euthanasie

25-05-2018 22:29 81 berichten
Hoe kun je een huisarts of andere arts vinden die meewerkt aan euthanasie? Is daar een register voor? Mijn eigen huisartsen zijn gelovig en willen niet meewerken aan euthanasie.

Ik ben bijna 46 jaar en sinds ruim een jaar werk ik niet meer. Ik heb dag en nacht zenuwpijn door neuropathie. Vooral de nachten zijn heel erg zwaar. Door de zenuwpijn kan ik amper slapen. Ik slik pijnstillers die me wel duf maken, maar hooguit 10% van de pijn wegnemen. De zenuwpijn beheerst en overheerst mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
dat sukt grote tijd Oakes :-(
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
18-12-2018 00:41
Ja, dat overstappen wil ik ook. Vandaar dat ik vroeg in de openingspost of er misschien een register is van huisartsen die dat eventueel zouden willen doen. Want als ik overstap en de nieuwe huisarts wil het ook niet, dan heb ik er nog niks aan.
Informeer eens bij de apotheek. Die weten welke huisartsen dit wel doen in de buurt.

Je kunt daar uitleggen dat je in je eigen praktijk niet terecht kunt (die kennen ze daar vast wel) en dat je niet van deur tot deur wil lopen op zoek naar een nieuwe huisarts. Dus wellicht dat zij je kunnen helpen om je ergens anders in te schrijven bij iemand die daar niet vanuit overtuigingen tegenover staat.
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
18-12-2018 21:26

Ik vind het ook goed dat het niet verplicht is. Maar ik denk dat je als arts iemand ook helpt door haar uit haar lijden te verlossen.
Wellicht wel goed om te beseffen dat een euthanasie een arts ook niet in zijn of haar koude kleren gaat zitten. Het is niet dat zo iemand daar met veel plezier naartoe rijdt en daarna weer fluitend op het fietsje verder gaat met zijn weekend. Dat levert ook stress, verdriet en mentale druk op voor zo iemand.

Ik vind het erg makkelijk om te zeggen dat je iemand helpt door iemand uit zijn of haar lijden te verlossen. Je vraagt wel even wat van iemand namelijk. Vergis je ook niet dat er bovendien een strafrechtelijke en/of tuchtrechtelijke vervolging uit kan voortvloeien als de arts de overweging niet juist heeft gemaakt. Al met al is het een behoorlijk lastige keuze die je niet lichtzinnig maakt. Ik denk dat totdat je zelf tegenover een patiënt staat en die beslissing moet nemen, je enigszins voorzichtig moet zijn met het vellen van een oordeel over mensen die dit wel of niet doen.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je steeds maar terugkomt dat je nergens terecht kunt en dat je andere artsen hebt bezocht maar dat die je niet kunnen helpen, terwijl dit in de praktijk dus blijkbaar alleen de artsen van de praktijk waar jij bij zit zijn. Tsja, als die allemaal gelovig zijn, dan heeft het weinig zin om al deze artsen af te gaan en steeds weer tot dezelfde conclusie te komen.
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 01:41

Ik vind het erg makkelijk om te zeggen dat je iemand helpt door iemand uit zijn of haar lijden te verlossen. Je vraagt wel even wat van iemand namelijk. Vergis je ook niet dat er bovendien een strafrechtelijke en/of tuchtrechtelijke vervolging uit kan voortvloeien als de arts de overweging niet juist heeft gemaakt. Al met al is het een behoorlijk lastige keuze die je niet lichtzinnig maakt. Ik denk dat totdat je zelf tegenover een patiënt staat en die beslissing moet nemen, je enigszins voorzichtig moet zijn met het vellen van een oordeel over mensen die dit wel of niet doen.

Waar uit ik een oordeel over artsen die dit wel of niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
19-12-2018 23:33
Waar uit ik een oordeel over artsen die dit wel of niet doen?
Lees maar terug in je posts.
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 23:53
Lees maar terug in je posts.
Kun je me quoten waar precies ik een oordeel vel over artsen? Want ik zie het echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven