Gezondheid alle pijlers

Extreme slapeloosheid: hoe mee om te gaan?

07-11-2019 01:12 56 berichten
Ik ben vooral benieuwd naar de aanpak van anderen.

Zo nu en dan heb ik perioden dat ik lijd aan extreme slapeloosheid (lees: minder dan drie uur per nacht). En nu is het weer eens zo ver.

Bijna drie jaar geleden had ik het ook. Alle huis, tuin en keukenmiddeltjes geprobeerd en daar gaat mijn vraag dus ook niet over.

Toentertijd ook één slaappsycholoog geraadpleegd. Key word: acceptatie. En dat doe ik dus maar.

Maar het blijft frustrerend. Hoe doorleven jullie (degenen die het herkennen) zo’n periode? Wel/niet naar bed gaan? Juist profiteren van de lange nacht (dingen doen waar je overdag niet aan toekomt? Etc. Ben gewoon benieuwd naar ervaringen.

Hier overigens twee complicerende factoren:
1) ik ben bam mam van een kleuter. Die ook nog eens vroeg wakker is. En dan moet ik er dus wel zin .
2) ik heb chronische zenuwpijn, wat hierdoor verergert.
Alle reacties Link kopieren
Noor21 schreef:
09-11-2019 06:00
Ik slaap maximaal vijf uur per nacht. Al mijn hele volwassen leven ongeveer. Voor mij is het gewoon geworden. Het hoort bij mij, ik heb me er bij neergelegd dat dit het is. Mijn slaap ritme. Dus inderdaad accepteren.

Mijn dagen zijn lang en ik doe op een dag dus veel want tijd genoeg. Zit niet veel stil. Ondanks weinig slapen bergen energie. Ik sta het grootste deel van de dag zeg maar “aan”.

En ik heb ook kinderen, vijf waarvan twee nog thuis en jongste halverwege BO. Voordeel voor mijn man was altijd dat ik vaak vroeg de kinderen deed, ook als het zijn “beurt” was. Want ik was dan toch al klaarwakker. Nu ik alleen ben, mijn man leeft niet meer, is het voordeel voor mijzelf dat nu ik het alleen moet doen het geen grote verandering is. En nu is het voor jongste ook fijn dat ik altijd al wakker ben als zij dat ook is. Tiener ligt in coma tot tegen de middag. Zo heeft jongste mijn onverdeelde aandacht tot de middag, gaan we ook veel samen op pad in het weekend.

Het is wat het is en al ga ik op mijn kop staan, het wordt daardoor toch niet anders. Probeer er mee te leren leven en probeer er profijt van te hebben door er iets positiefs van te maken.

Dat is lekker makkelijk gezegd als je bergen energie hebt.
Jij hebt blijkbaar gewoon weinig slaap nodig, dat is toch echt iets anders dan slapeloosheid of een slaapprobleem.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-11-2019 09:17
Dat is lekker makkelijk gezegd als je bergen energie hebt.
Jij hebt blijkbaar gewoon weinig slaap nodig, dat is toch echt iets anders dan slapeloosheid of een slaapprobleem.

Ik kan ook niks positiefs bedenken aan de chronische vermoeidheid die ik ervaar door het slechte slapen.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
07-11-2019 02:08


Dus dat geblaat over je kleuter mag je achterwege laten, wat mij betreft. Alsof dat het erger maakt, ofzo (not, want een kind hebben is een keuze).
Zo zeg. Empathie van een bosui.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
09-11-2019 14:42
Zo zeg. Empathie van een bosui.

Slaapgebrek joh. |-)
.
Alle reacties Link kopieren
Hey,
Ik heb ook jaren last gehad van slecht slapen en soms haast niet slapen. Vooral als er een druk op lag, bijvoorbeeld wanneer ik in de ochtend vroeg moest. Wat mij echt heeft geholpen, waardoor het tegenwoordig best goed gaat, is een ritme hebben. Klinkt cliché, maar het werkt wel. Je moet je er dan wel aan houden, ook in het weekend. Vroeg uit bed is vooral belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het probleem ook wel, altijd al een slechte slaper geweest waarmee ik bedoel dat ik van tijd tot tijd inderdaad uren per nacht wakker ben. Gelukkig kan ik ook dagen/soms een week wel goed slapen.

- Ik kwam er achter dat het bij mij ook cyclus gebonden is, het ergste is altijd de week voor de menstruatie PMS. Ik heb er geen oplossing voor maar kan dit voor mezelf wel aanvaarden.
- Soms helpt het bij mij om even er uit te gaan en na het drinken van een kopje thee weer terug te gaan, maar dat is voor iedereen anders.
- Als het kan/lukt: veel sporten of naar buiten (met je kind), als je fysiek moe bent en je hoofd leeg hebt, gaat het slapen veel gemakkelijker.
- Geen leuke tip, maar die ik misschien zou doen als het echt heel erg zou worden is om alleen te gaan slapen. Ik slaap namelijk heel licht en wordt soms ook wakker als mijn man zich omdraait of wat dan ook. Gelukkig is het nog niet erg genoeg om deze stap te moeten nemen, maar ik houd er rekening mee dat het ooit een oplossing zou kunnen zijn.

Sterkte, want het is heel vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven