Gezondheid alle pijlers

FSH test kruidvat (overgang test) betrouwbaar?

06-04-2026 22:21 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heey,

Ik ben bijna 36 jaar en ik heb wat klachten. Ik dacht om het ene uit te sluiten doe ik een test. Ik dacht ben nog jong dat kan het niet zijn. Maar de overgangstest FSH test was knal positief. Al ver voor de afleestijd.
Eerlijk gezegd werd ik verdrietig van.
Vraag mij eigen af hoe betrouwbaar deze testen zijn? Jullke ervaring mee?

Uiteraard heb ik klachten. Sinds 8 maanden zijn mijn cyclussen veranderd en ben ik amper ongesteld. Afgelopen menstruatie duurde mijn ongesteldheid bijna 7 dagen ipv 5. En had ik vooral bruin verlies. Daarnaast was het zeer weinig.
Mentale klachten: angsten, somberheid en geen zin in sex.

Ik dacht mijn klachten ook weg te kunnen schuiven onder stress/trauma. Maar mogelijk ligt het dus anders.
Jullke tips?
Voor zover ik weet zijn die testen niet betrouwbaar. Ik weet niet waar dat mee te maken heeft maar zelfs de gynaecoloog kan geen echte test doen. Gezien je klachten zou het natuurlijk goed mogelijk kunnen zijn, ook al ben je nog jong.
Of de test zelf onbetrouwbaar is, kunnen wij hier zo niet zeggen. Maar de uitslag is in elk geval niet alles zeggend over de overgang. De officiële richtlijnen voor laboratoria zeggen dat een hoge waarde in combinatie met een jaar geen menstruaties ‘passend is bij de overgang’. Dat is dus iets heel anders dan een hogere waarde met menstruaties. Bovendien is de waarde die deze test volgens de instructies meet in sommige gevallen niet eens te hoog, want hangt ook af van andere hormonen en het moment in een cyclus.

Ik zou dus (hoe origineel) vooral naar de huisarts gaan voor verder advies. Wel even vertellen hierover, maar het kan best dat ze het zelf ook nog een keer willen meten, met een officiëel lab.
Je moet hem in ieder geval 2 keer doen op verschillende dagen van je cyclus toch? (volgens de instructie op het doosje) Waren die allebei 'knalpositief'? Dan is het inderdaad vooral een indicatie om naar de huisarts te gaan.
Die testen zijn niet betrouwbaar, met jouw klachten zou ik vooral de huisarts vragen wat zij ervan vindt
Klinkt als de perimenopauze.
Bij mij begon deze met 35. Inmiddels 39 en postmenopausaal.

Kijk op fb in de groep
@bio identieke hormonen evidence-based

Staat veel info en ook over gebruik van bio identieke hormonen.
Mijn leven is echt terug sinds ik daaraan ben.
appelwangetje schreef:
07-04-2026 06:40
Klinkt als de perimenopauze.
Bij mij begon deze met 35. Inmiddels 39 en postmenopausaal.

Kijk op fb in de groep
@bio identieke hormonen evidence-based

Staat veel info en ook over gebruik van bio identieke hormonen.
Mijn leven is echt terug sinds ik daaraan ben.
Bio identiek, brr leuke marketingterm. :facepalm:
S0fia schreef:
07-04-2026 06:50
Misschien als je geen idee heb wat t inhoud je onnodige commentaar voor je te houden.
S0fia schreef:
07-04-2026 06:50
Bio-identieke hormonen zijn hormonen die qua structuur identiek zijn aan de hormonen die het lichaam zelf aanmaakt.
Facepalm is niet nodig hoor, je kunt het ook gewoon vragen, als je het niet weet
appelwangetje schreef:
07-04-2026 07:44
Misschien als je geen idee heb wat t inhoud je onnodige commentaar voor je te houden.
Ze heeft gewoon gelijk hoor.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Lila-Linda schreef:
07-04-2026 07:48
Bio-identieke hormonen zijn hormonen die qua structuur identiek zijn aan de hormonen die het lichaam zelf aanmaakt.
Facepalm is niet nodig hoor, je kunt het ook gewoon vragen, als je het niet weet
Het bio-identieke is een marketingterm. Gewoon hormonen volstaat.
Ontopic: FSH = Follikel Stimulerend Hormoon.
Dat stimuleert dus de ontwikkeling van een eitje elke maand.
Dat is dus op bepaalde dagen in je cyclus hoog, verder laag.

Als er geen eitjes meer ontwikkelen gaat die FSH steeds hoger, in een soort ultieme poging om alsnog een eitje tot ontwikkeling te laten komen.

Oftewel: hoog FSH zegt niet zoveel, als je het niet bekijkt in combinatie met andere factoren.
Solomio schreef:
07-04-2026 08:28
Het bio-identieke is een marketingterm. Gewoon hormonen volstaat.
Helemaal niet. In de pil zitten ook hormonen en die zijn echt stuk slechter voor je dan bio identieke hormonen.
Maar voor jou t zelfde als je geen idee heb waar t over gaat hou je nutteloze commentaar dan voor je.
Vanaf je 35 kunnen je hormonen zeker al ontregeld raken is gewoon wetenschappelijk bewijs voor. Ook dat bio identieke hormonen kunnen helpen. Niks marketing aan.
KamilleT schreef:
06-04-2026 22:27
Voor zover ik weet zijn die testen niet betrouwbaar. Ik weet niet waar dat mee te maken heeft maar zelfs de gynaecoloog kan geen echte test doen. Gezien je klachten zou het natuurlijk goed mogelijk kunnen zijn, ook al ben je nog jong.
Jawel, de gynaecoloog kan een bloedtest doen en testen op amh en fsh
appelwangetje schreef:
07-04-2026 08:49
Helemaal niet. In de pil zitten ook hormonen en die zijn echt stuk slechter voor je dan bio identieke hormonen.
Maar voor jou t zelfde als je geen idee heb waar t over gaat hou je nutteloze commentaar dan voor je.
Vanaf je 35 kunnen je hormonen zeker al ontregeld raken is gewoon wetenschappelijk bewijs voor. Ook dat bio identieke hormonen kunnen helpen. Niks marketing aan.
Mss weet ik juist wel waar ik het over heb:
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... nthetische
Solomio schreef:
07-04-2026 09:33
Juist, eens met Solomio

Ik begrijp waarom 'bio-identiek' aantrekkelijk klinkt — het woord suggereert natuurlijkheid en veiligheid, en zeker als je jarenlang niet serieus bent genomen door artsen, is dat begrijpelijk.

Maar het is goed om te weten dat 'bio-identiek' eigenlijk een marketingterm is geworden. Wat het beschrijft — hormonen met dezelfde moleculaire structuur als je eigen hormonen — is op zich zinvol. Maar reguliere HRT bevat tegenwoordig grotendeels diezelfde moleculen al. Oestradiolpleisters of -gel, plus microgeprogesteerd progesteron (zoals Utrogestan), zijn gewoon geregistreerde, vergoede geneesmiddelen die al bio-identiek zijn in de echte zin van het woord.

De producten die specifiek als 'bio-identiek' worden aangeboden — vaak samengestelde (compounded) crèmes of capsules via speciale apotheken — zijn juist níet grootschalig onderzocht op veiligheid en effectiviteit. De dosering is minder betrouwbaar, de absorptie wisselend, en ze worden vaak aangeraden op basis van speekseltests, die wetenschappelijk weinig waarde hebben.

Kort gezegd: als iemand je 'bio-identieke hormonen' aanraadt als alternatief voor reguliere HRT, vraag dan altijd: welk specifiek preparaat, via welke arts, en vergoed of niet? Het echte onderscheid zit niet in de term, maar in of er deugdelijk onderzoek achter zit.

Iets wat me ook altijd opvalt: het woord 'evidence-based' wordt tegenwoordig heel veel gebruikt, ook in de wereld van hormonen en supplementen. Het klinkt geruststellend wetenschappelijk — maar het is goed om te weten wat het eigenlijk betekent.

Echte evidence-based geneeskunde steunt op meerdere onafhankelijke studies, peer review en herhaalbare resultaten. Niet op één enthousiaste arts, een paar ervaringsverhalen, of onderzoek dat door de verkopende partij zelf is gefinancierd.

Ik zeg dit niet om iemands ervaring te ontkrachten — ervaringen zijn echt. Maar 'evidence-based' als term verdient een kritisch oogje, net als 'bio-identiek'. Beide klinken als wetenschap, maar worden ze ook als wetenschap gebruikt? Dat is de vraag die het waard is om te stellen.
appelwangetje schreef:
07-04-2026 08:49
Heb je wel door dat niemand tegenspreekt dat hormoontherapie effectief kan zijn? Het gaat om je claim dat alleen hormoontherapie met bio-identieke hormonen effectief zou kunnen zijn die wordt tegengesproken.

@TO: Aangezien je momenteel onregelmatige cycli hebt denk ik dat dat sowieso de betrouwbaarheid ondermijnt. En stress kan nog altijd de oorzaak zijn.

Ik denk dat je zelf ook wel had verwacht dat je als reactie hierop het advies zou krijgen om naar de HA te gaan. Of heb je eigenlijk een onderliggende vraag? Heb je bijvoorbeeld bevestiging nodig dat het ok is om hiervoor bij de HA aan te kloppen? Zoek je mensen met vergelijkbare ervaringen?
Solomio schreef:
07-04-2026 09:33

Interessante link!
Waarom ben je niet gewoon naar de huisarts gegaan met deze klachten?
Summertje schreef:
07-04-2026 11:53
Dit
Stress kan ook wat met je lijf doen.
Summertje schreef:
07-04-2026 11:53

Dit snap ik ook niet. Dit speelt dus al 8 maanden. Zie je er tegenop om dit met je huisarts te bespreken?
The impossible only takes a little longer
Mijn gynaecoloog vertelde me dat testen bij de drogist 0 waarde hebben en dat zelfs testen bij de gynaecoloog vrij weinig vertellen want het zijn moment opnames.

Oh en onderwerpen als dit… luister gewoon naar Solomio… die praat geen poep.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Die testen zijn waarschijnlijk niet betrouwbaar. Mijn huisarts en gynaecoloog gaven beide ook aan dat bloedprikken of anderszins testen geen uitsluitsel geven, dus geen zin heeft. Kan me niet voorstellen dat een vrij verkrijgbaar testje dan betrouwbaar is. Mijn huisarts heeft de overgang bij mij vastgesteld adv mijn klachten en het uitsluiten van andere dingen.
Er kan namelijk ook iets anders aan de hand zijn waardoor je hormoonhuishouding verstoord is. Endometriose, cyste, verkleving ....
Ik zou een check up bij de gyn aanvragen.
Ik zou geen geld meer uitgeven aan die fluttesten en ook adviseren naar de huisarts te gaan. Grote kans dat deze je doorstuurt naar de gyn.

Bij mij is het vastgesteld door de gyn. Onderzoek bestond uit bloed laten onderzoeken op drie verschillende momenten in een maand, inwendig onderzoek om andere zaken uit te sluiten en natuurlijk klachten/uitblijven menstruatie.

Dat hele gedoe rondom bio-identiek versus synthetisch is een ‘oudje’. Minieme verschillen die ze waarnamen had meer te maken met de wijze waarop je die HRT tot je nam dan wat je tot je nam. Oraal was (is?) vaker deels synthetisch en via pleisters/gels is vaak bio-identiek. Estradiol is in vrijwel alle vormen van HRT ‘bio-identiek’.

Verder gebruik ik gewoon HRT en maak mij daar een stuk minder druk over dan de anticonceptiepil. In de pil, door veel vrouwen vaak toch twintig jaar in gebruik, zitten vele malen hogere concentraties hormonen die vrijwel altijd synthetisch zijn met een veel hoger risico zeker boven de 40 jaar. Is HRT de heilige graal voor al je problemen? Nee. Maar ze komen het uit mijn dode handen aan het wrikken want voor mij maakt het het verschil tussen fijn leven en mij ellendig voelen door slaapgebrek door badend in het zweet wakker te worden en een bed te moeten verschonen/overal een setje reservekleding mee naartoe te moeten sleuren/enz.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Solomio schreef:
07-04-2026 08:27
Ze heeft gewoon gelijk hoor.
Maar haar post, net als andere berichten van haar kant, onnodig off topic/provocerend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven