FSH test kruidvat (overgang test) betrouwbaar?
maandag 6 april 2026 om 22:21
Heey,
Ik ben bijna 36 jaar en ik heb wat klachten. Ik dacht om het ene uit te sluiten doe ik een test. Ik dacht ben nog jong dat kan het niet zijn. Maar de overgangstest FSH test was knal positief. Al ver voor de afleestijd.
Eerlijk gezegd werd ik verdrietig van.
Vraag mij eigen af hoe betrouwbaar deze testen zijn? Jullke ervaring mee?
Uiteraard heb ik klachten. Sinds 8 maanden zijn mijn cyclussen veranderd en ben ik amper ongesteld. Afgelopen menstruatie duurde mijn ongesteldheid bijna 7 dagen ipv 5. En had ik vooral bruin verlies. Daarnaast was het zeer weinig.
Mentale klachten: angsten, somberheid en geen zin in sex.
Ik dacht mijn klachten ook weg te kunnen schuiven onder stress/trauma. Maar mogelijk ligt het dus anders.
Jullke tips?
Ik ben bijna 36 jaar en ik heb wat klachten. Ik dacht om het ene uit te sluiten doe ik een test. Ik dacht ben nog jong dat kan het niet zijn. Maar de overgangstest FSH test was knal positief. Al ver voor de afleestijd.
Eerlijk gezegd werd ik verdrietig van.
Vraag mij eigen af hoe betrouwbaar deze testen zijn? Jullke ervaring mee?
Uiteraard heb ik klachten. Sinds 8 maanden zijn mijn cyclussen veranderd en ben ik amper ongesteld. Afgelopen menstruatie duurde mijn ongesteldheid bijna 7 dagen ipv 5. En had ik vooral bruin verlies. Daarnaast was het zeer weinig.
Mentale klachten: angsten, somberheid en geen zin in sex.
Ik dacht mijn klachten ook weg te kunnen schuiven onder stress/trauma. Maar mogelijk ligt het dus anders.
Jullke tips?
woensdag 8 april 2026 om 12:25
Ja, en dus? Het maakt voor het effect en de veiligheid niks uit, we weten allemaal dat die flessen en capsules uit een fabriek komen en de term 'lichaamseigen' komt het dichtst in de buurt van wat het is. Ik snap echt het probleem niet.SurferRosa schreef: ↑08-04-2026 11:42Maar ze worden niet letterlijk door je lichaam aangemaakt, maar uit andere stoffen vervaardigd in een lab. Het heeft dezelfde moluculaire samenstelling als de lichaamseigen stof, het is niet zélf lichaamseigen.
woensdag 8 april 2026 om 12:33
Omdat het niet hetzelfde is qua betekenis. Lichaamseigen betekent dat de stof die gebruikt is ook écht door lichaam wordt aangemaakt of dat er weefsel uit lichaam wordt gebruikt. Bio-identiek wordt dus niet door je lichaam gemaakt, maar uit andere stoffen, het heeft alleen wel dezelfde samenstelling.
Where is my mind?
woensdag 8 april 2026 om 13:05
Wat wordt gezegd is dat 'als iemand je bio-identieke hormonen aanraadt als alternatief voor reguliere HRT vraag dan altijd: welk specifiek preparaat, via welke arts, en vergoed of niet? Het echte onderscheid zit niet in de term, maar in of er deugdelijk onderzoek achter zit' terwijl bio-identiek gewoon onderdeel is van de reguliere aanpak. Door het weg te zetten als populistisch lijkt het alsof de reguliere aanpak een niet-evidence based hype is. Dat onderscheid is er helemaal niet.patchouli_ schreef: ↑08-04-2026 10:58Wat er wordt gezegd is dat de term populistisch en misleidend is. Niet dat hormonen niet helpend zijn in de menopauze en je terug moet naar de warme kruik.
Er is een goed alternatief voor lang met klachten door blijven lopen en luisteren naar dr. Google & the influencers. Namelijk de huisarts, de gynaecoloog, de menopauze-poli.
woensdag 8 april 2026 om 13:07
Bedoel je die Belgische link? Uit 2024, niet echt antiek zeg maar.Claire45 schreef: ↑07-04-2026 22:13Hm. Het stuk dat Solomio quote is oppervlakkig en vertelt weinig nieuws over HST. Susanne Somers? Dat is alweer zo lang geleden en vergeet ook niet dat de farmaceutische industrie altijd bezig is met lobbyen. Ik ben, zacht gezegd, niet overtuigd.
Ik snap dat HST bij sommigen weerstand oproept (om allerlei redenen die valide zijn maar óók vaak persoonlijk). Maar naar HST wordt ongelooflijk veel onderzoek gedaan en de uitkomsten stemmen vooralsnog positief. Dan kun je het internet gaan afschuimen naar negatieve berichten, en natuurlijk zul je die vinden, maar als je de vooraanstaande experts volgt, zal je moeten concluderen dat alle angsten vooralsnog ongegrond zijn, en dat het er juist heel goed uitziet voor HST.
Maar ik word graag overtuigd door nieuwere wetenschappelijke onderzoeken, maar als ik zoek kom ik alleen op zweverige websites terecht, die van alles claimen zonder onderbouwing.
Dat vind je niet vaag?
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 8 april 2026 om 13:09
Maar het bio-identieke is juist niet evidence-based.Renske schreef: ↑08-04-2026 09:09Geen idee waartegen geageerd wordt. Iets van klok en klepel vermoed ik.
Ik heb de indruk dat sommige mensen alleen al bij het horen van 'overgang + hst' op de kast zitten, alsof we moeten blijven bij 'op tijd naar bed, bewegen, minder stress en kruidenthee'.
Het kan zijn dat influencers positief zijn over bio-identieke hst, maar dat maakt het niet minder evidence-based.
Ik zie het juist andersom: als ik zeg dat de term bio-identiek een marketingterm is, zitten mensen op de kast, omdat zij er zo goed mee geholpen zijn.
Maar ik zeg niks over hst, alleen over dat stukje 'bio-identiek'.
woensdag 8 april 2026 om 13:10
Volgens mij beweert hier dan ook niemand iets anders.Claire45 schreef: ↑08-04-2026 10:14Eens. Ik snap best dat sommigen zich ergeren aan de overweldigende (media)aandacht voor de overgang; het lijkt wel een hypeMaar laten we daar vooral blij mee zijn! Hoe meer vrouwen (en mannen) weten dat er in veel gevallen iets te doen is aan de klachten, hoe beter. Dan mogen influencers best een steentje bijdragen wat mij betreft. Ze doen er niemand kwaad mee en hopelijk is al die ‘marketing’ (voorlichting is een beter woord) over een paar jaar niet meer nodig.
Lezen blijft ingewikkeld hè.
woensdag 8 april 2026 om 13:11
Wat is jouw vraag? Hst wordt voorgeschreven bij vrouwen met klachten in de overgang, dat protocol hebben ze vast niet gebaseerd op de vage zweefteef sites. Het is standaard-care, ik zie het probleem niet.Solomio schreef: ↑08-04-2026 13:07Bedoel je die Belgische link? Uit 2024, niet echt antiek zeg maar.
Maar ik word graag overtuigd door nieuwere wetenschappelijke onderzoeken, maar als ik zoek kom ik alleen op zweverige websites terecht, die van alles claimen zonder onderbouwing.
Dat vind je niet vaag?
woensdag 8 april 2026 om 13:11
Dat is gewoon zo.
Maar de kritiek gaat over dat 'bio-identiek', niet over hormonen op zich.
woensdag 8 april 2026 om 13:12
woensdag 8 april 2026 om 13:13
Ik zou me er eerst nog maar eens wat meer in verdiepen.Claire45 schreef: ↑08-04-2026 11:29Er is minder wetenschappelijk bewijs voor de veiligheid van langdurig gebruik van magistraal bereide preparaten (logisch, ze worden op maat gemaakt voor 1 persoon) dan voor de standaardpreparaten die uit de fabriek komen, zoals bio-identieke hst die onder streng toezicht van instanties worden goedgekeurd.
Bio-identiek betekent in dit geval lichaamseigen omdat ze qua moleculaire structuur exact gelijk zijn aan de hormonen die je lichaam zelf aanmaakt (of dus niet meer aanmaakt, want daarom gebruiken vrouwen hst).
woensdag 8 april 2026 om 13:14
Hoezo niet? Omdat er mensen zijn die het zo noemen? Als ik AD kabouterpoep noem, maakt het de toepassing daarvan bij depressie niet opeens minder evidence-based als jij weet dat ik met kabouterpoep AD bedoel.Solomio schreef: ↑08-04-2026 13:09Maar het bio-identieke is juist niet evidence-based.
Ik zie het juist andersom: als ik zeg dat de term bio-identiek een marketingterm is, zitten mensen op de kast, omdat zij er zo goed mee geholpen zijn.
Maar ik zeg niks over hst, alleen over dat stukje 'bio-identiek'.
woensdag 8 april 2026 om 13:14
Dat was wel duidelijk.
woensdag 8 april 2026 om 13:16
Ook jij leest beroerd.
Ik zeg niks over hst, prima juist dat daar meer aandacht voor komt.
Het bio-identiek is een nonsens marketingterm.
woensdag 8 april 2026 om 13:16
Ga het gewoon hst of hrt noemen.
woensdag 8 april 2026 om 13:21
Prima, maar bio-identiek is niet een 'alternatieve' aanpak maar onderdeel van hst (of een van de alternatieven binnen de reguliere hst). Dus als mensen binnen de hst-behandeling de beschikbare alternatieven willen bespreken, is het wmb prima als ze dat deel aanduiden met bio-identiek.
woensdag 8 april 2026 om 13:24
Wel degelijk, want niet evidence based.Renske schreef: ↑08-04-2026 13:21Prima, maar bio-identiek is niet een 'alternatieve' aanpak maar onderdeel van hst (of een van de alternatieven binnen de reguliere hst). Dus als mensen binnen de hst-behandeling de beschikbare alternatieven willen bespreken, is het wmb prima als ze dat deel aanduiden met bio-identiek.
woensdag 8 april 2026 om 13:30
Veel vrouwen beginnen met Femoston. Lange tijd was dat ook eigenlijk de enige optie die werd voorgeschreven.
Is “bio-identiek” een marketingterm? Misschien wel een beetje. Tegelijkertijd maakt het de uitleg vaak juist eenvoudiger.
Want waar het in de kern om gaat:
hormonen zoals oestradiol en progesteron waar we het dan over hebben zijn chemisch identiek aan wat het lichaam zelf maakt.
Femoston bevat ook oestradiol (dus dat deel is bio-identiek), maar daarnaast een synthetisch hormoon: dydrogesteron.
Wat we tegenwoordig vaak “bio-identieke hormonen” noemen, is de combinatie van oestradiol met progesteron (dus niet een synthetische variant), en die sluiten nog iets dichter aan bij het lichaam zelf.
Is “bio-identiek” een marketingterm? Misschien wel een beetje. Tegelijkertijd maakt het de uitleg vaak juist eenvoudiger.
hormonen zoals oestradiol en progesteron waar we het dan over hebben zijn chemisch identiek aan wat het lichaam zelf maakt.
Femoston bevat ook oestradiol (dus dat deel is bio-identiek), maar daarnaast een synthetisch hormoon: dydrogesteron.
Wat we tegenwoordig vaak “bio-identieke hormonen” noemen, is de combinatie van oestradiol met progesteron (dus niet een synthetische variant), en die sluiten nog iets dichter aan bij het lichaam zelf.
woensdag 8 april 2026 om 13:42
En daaraan worden behoorlijk forse claims opgehangen die (nog?) niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.Lila-Linda schreef: ↑08-04-2026 13:30Veel vrouwen beginnen met Femoston. Lange tijd was dat ook eigenlijk de enige optie die werd voorgeschreven.
woensdag 8 april 2026 om 13:49
Wat een hoop dom geleuter hier van de anti-bio-identiek-wappies.
Bio-identiek betekent niet lichaamseigen, maar met een identieke samenstelling als de stoffen die lichaam zelf maakt. Het woord zegt het al, identiek, synoniem voor 'hetzelfde als'. Dat zegt niets over hoe deze hormonen gemaakt worden, en ze komen inderdaad gewoon uit de fabriek. En niet uit het placenta's, zoals iemand hierboven raaskalt.
Alternatief betekent in deze context ook niet zweverig of onbewezen, maar gewoon een andere optie (een alternatief dus, zeg maar) voor een ander medicijn. Even goed onderzocht, net zo'n officieel goedgekeurd medicijn en even bewezen veilig. Waarschijnlijk zelfs veiliger, omdat de oestrogeen bij de bio-identieke optie niet door de lever verwerkt hoeft te worden.
De oestrogeen-component is in alle varianten trouwens bio-identiek. Ook in de niet-bio-identieke combinatiepillen. Nogmaals, het gaat puur om de moleculaire samenstelling.
En zoals iemand al schreef, de combinatiepillen worden waarschijnlijk met meer marketing gepusht, want daar valt domweg veel meer aan te verdienen.
Luister gewoon naar je arts of gyn, en dan mag je waarschijnlijk kiezen: een combipil of bio-identiek. Wat je zelf het fijnst vindt.
Bio-identiek betekent niet lichaamseigen, maar met een identieke samenstelling als de stoffen die lichaam zelf maakt. Het woord zegt het al, identiek, synoniem voor 'hetzelfde als'. Dat zegt niets over hoe deze hormonen gemaakt worden, en ze komen inderdaad gewoon uit de fabriek. En niet uit het placenta's, zoals iemand hierboven raaskalt.
Alternatief betekent in deze context ook niet zweverig of onbewezen, maar gewoon een andere optie (een alternatief dus, zeg maar) voor een ander medicijn. Even goed onderzocht, net zo'n officieel goedgekeurd medicijn en even bewezen veilig. Waarschijnlijk zelfs veiliger, omdat de oestrogeen bij de bio-identieke optie niet door de lever verwerkt hoeft te worden.
De oestrogeen-component is in alle varianten trouwens bio-identiek. Ook in de niet-bio-identieke combinatiepillen. Nogmaals, het gaat puur om de moleculaire samenstelling.
En zoals iemand al schreef, de combinatiepillen worden waarschijnlijk met meer marketing gepusht, want daar valt domweg veel meer aan te verdienen.
Luister gewoon naar je arts of gyn, en dan mag je waarschijnlijk kiezen: een combipil of bio-identiek. Wat je zelf het fijnst vindt.
woensdag 8 april 2026 om 13:57
woensdag 8 april 2026 om 14:00
Precies wat de anti-bio-identieke 'wappies' beweren dus.Snarky* schreef: ↑08-04-2026 13:49Wat een hoop dom geleuter hier van de anti-bio-identiek-wappies.
woensdag 8 april 2026 om 14:01
Niet hier, maar in het algemeen.Lila-Linda schreef: ↑08-04-2026 13:57misschien heb ik ze gemist, maar waar werden die genoemd dan?
ik zie alleen gedoe over de term identiek
woensdag 8 april 2026 om 14:02
Ook de bio-identieke hormonen worden in een laboratorium geproduceerd en zijn dus synthetisch.Lila-Linda schreef: ↑08-04-2026 13:30Veel vrouwen beginnen met Femoston. Lange tijd was dat ook eigenlijk de enige optie die werd voorgeschreven.
Ik weet dat de benaming vaak gebruikt wordt om onderscheid te maken tussen bio-identieke en traditionele hrt maar dat is dus eigenlijk niet correct.
woensdag 8 april 2026 om 14:07
misschien moeten we voor de hardliners voortaan 'bio-identiek' altijd tussen aanhalingstekens plaatsen?
Ik stoor me niet aan de term, voor mij (=n=1) is het de combinatie die je neemt die niet gelijk is aan femoston.
woensdag 8 april 2026 om 14:08
De combinatiepillen zijn niet bio-identiek. Die bevatten geen bio-identiek progesteron, maar een ander hormoon wat er genoeg op lijkt om min of meer dezelfde werking te hebben.
Leer zelfs eens lezen voor je ander mensen de oren gaat wassen over dingen waar je overduidelijk niks van weet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in