Gezondheid alle pijlers

galbulten (netelroos) die niet jeukt of pijn doet???

23-05-2008 00:02 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal



Na lang speuren op het indernet kom ik het echt niet tegen.

Ik heb last van mijn huid, sinds ongveer een maand. Er gaat wat aan vooraf, maar laat ik het simpel houden. Ik heb op het moment grote licht verheven plekken (0,5-3 cm ong) aan de zijkant van mijn hoofd, achter mijn oren, en in mijn nek, en op mijn schouder. (hoewel dat op mijn schouder er iets anders uitziet, dat is een plek zo ongeveer 5 bij 10 met allemaal kleinere bultjes)

Als ik google, dan lijkt het spreken op galbulten (behalve die op mijn schouder) Maar ze jeuken niet, en ze doen ook geen pijn!!! Wat weer helemaal niet overeen komt met wat je leest over galbulten.



Ik ben een week geleden naar de huisarts geweest, en die legde de focus op mijn wangen, omdat die rood zijn, maar dat is al jaren zo. Hij constateerde waarsch. rocacea. Maar dat staat volgens mij weer helemaal los van die 'galbulachtige dingen' die ik heb. Ik heb antibiotica zalf gekregen voor die rocacea, en die moest ik ook maar op die bulten smeren. En daarnast heb ik anti allergie (antihistamine heet dat geloof ik) pillen gekregen.



Tot nu toe helpt net beide geen steek, wel een beetje voor mijn wangen trouwens da's dan een leuke bijkomstigheid. Het is eerder iets erger geworden.



Geen nood, had besloten het een week te geven (het gaat ten slotte om mijn gezicht!) dus morgen wil ik toch maar weer een afspraak maken, want ik wil nu zeker weten wat het is.

Maar ik dacht..nu ik hier toch langhop, misschien dat iemand hier wat nuttigs over kan zeggen??



Jammer dat weer dat ik dit niet kort kan...hoop niet dat er veel mensen halverwege zijn afgehaakt ;-)



gr. Loek
Alle reacties Link kopieren
Schimmeltje? Kan ook zulke plekken opleveren.

Of stress.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_11555 wijzigde dit bericht op 16-06-2009 14:03
Reden: -
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
He bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb net gebeld met de huisarts, een afspraak staan voor aankomende dinsdag.

Schimmel lijkt me niet waarschijnlijk, volgens mij ziet dat er anders uit. (schilferig, en minder snel verheven...vermoed ik?)



Dalida, wat jij hebt klinkt dus heel erg hetzelfde, zelfde plekken. Ik heb ook een plekje, volgens mij had ik die niet eens genoemd, op mijn borst. Hoe weet jij dat het netelroos is? En krijg je er iets tegen? En heb jij het idee dat het met de zon te maken heeft?

Bij mij begon het een maand geleden, met de eerste zonnestralen. Niet (te) lang in de zon gezeten ofzo. Ik kreeg plekjes op mijn wangen, dacht dus ook zonneallergie. (heb ik ieder jaar op mijn armen, maar dan veel kleinere bultjes) Zonneallergie op mijn armen is na drie dagen weinig zon weg. Bulten (plakken meer) op mijn wangen waren na ongeveer 2-3 weken zo goed als weg, maar toen kreeg ik ze dus aan de zijkant van mijn hoofd etc. En ben ik inmiddels een maand verder....en het zit er nog steeds.

Maar toch heb ik het gevoel dat de zon het 'veroorzaakt' heeft om 1 of andere reden.



Extrahalo,

Lymfeklieren, zitten die ook aan de zijkant van je hoofd? Zou misschien dan ook nog kunnen??????? Die plekken zijn trouwens over het algemeen (heb ook wat kleinere) groter dan 1 cm. Er zijn ook wat kleinere bultjes samengevloeid, tot 1 grote (ongeveer 3 cm) plak....Kan dat bij lymfeklieren?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hoi extrahalo

Bedankt voor het meedenken iniedergeval....ik weet het ook niet hoor. Ik dacht ook dat galbulten opkwamen weer snel verdwenen. Maar je hebt blijkbaar ook een chonische vorm. Die heb je dan als ze langer dan 6 weken er zitten...en die nader ik nu. Die lymfeklieren, kun je als het waren bewegen onder je huid, toch? En tja het zit dus achter mijn oor, aan de ene kant achter mijn oorlel, en aan de andere kant aan de bovenkant van mijn oor. Maar verder ook op mijn schouder, borst, en zijkant van mijn hoofd...

Die anti histamine gebruik ik nu anderhalve week ongeveer, dus ik weet niet of dat langer tijd nodig heeft. Tot nu toe is de plek (die er ook wat anders uitziet) op mijn schouder wel wat minder vurig, en wat kleiner. Maar verder lijkt het niets te doen...lichtelijk erger te worden zelfs.

En daarnaast dus die antibiotica creme, werkt allebei niet, tot nu toe.

Je vroeg nog of er verder nog iets aan te zien is, ze zijn een beetje rood that's it, en dus wat verheven.

Nou ja....we zullen zien dinsdag. Ik heb er verder dus eigenlijk geen last van. Maar wil gewoon weten wat het is. Of het wel weg gaat. (dat denk ik wel, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd) En of het niet toch misschien iets besmettelijks is. Ik heb een nichtje van 5 dagen oud...en da's dan toch iets waar je extra over nadenkt. (en je bent gewoon nooit echt blij met van die plekken op je gezicht..)



We zullen zien. Ik laat het iniedergeval weten als ik er achter ben....of wat het vervolg wordt dinsdag. Mijn eigen huisarts zei de vorige keer al dat als het bleef zitten hij me door wilde verwijzen naar een dermatoloog. Maar ik heb nu even een andere huisarts in die praktijk, omdat anders een afspraak heel lang op zich liet wachten.



Als iemand nog een idee heeft, laat maar weten. Nooit verkeerd wat extra zelf (nuchter ;-)) mee denken.



groetjes
Alle reacties Link kopieren
@Loek2: Als het galbulten zouden zijn, zou je wel moeten reageren op die anti-histaminica. Ikzelf heb sinds een aantal weken ook galbulten, maar dan op mijn bovenbenen en buik. Sinds ik anti-histaminica slik, dagelijks 1 tabletje, worden de galbulten goed onderdrukt, dus gelukkig ook geen jeuk. Als je googled op galbulten kom je tegen dat het een allergische reactie is, door het vrijkomen van stoffen die in de mestcellen in je lichaam zitten. Er wordt histamine aangemaakt en die zorgt ervoor dat je die galbulten krijgt. En juist door die anti-histaminica komt er geen histaminine vrij en dus geen allergische reactie. Kan het niet een soort van zonne-allergie zijn?



Succes ermee in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
mloesje,



Bedankt voor je reactie. Volgens mij zou je met zonne allergie ook moeten reageren op die anti histamine. Dat was wel mijn eerste gedachte trouwens zonne allergie. Maar het blijft ook zo lang, en ik heb de zon heel goed vermeden. Buiten het feit dat we ook dagen geen zon hebben gehad in de afgelopen weken. Dus het blijft zo lang bestaan vind ik zonder dat ik echt met zon in aanraking kom.

Het kan ook nog een combi zijn, galbulten door de zon. Ja het enige gekke daaraan is dus dat ik niet reageer op die antihistamine. Als je trouwens op wikipedia zoekt op netelroos, dan is de eerste foto rechts precies hoe het eruit ziet. (je komt namelijk ook foto's tegen van netelroos die er anders uitzien)



Ik weet natuurlijk niet hoe het was geweest als ik die antihistamine niet had genomen...misschien was het dan nog erger geworden??? Verdwijnen de plekken bij jou ook echt door de antihistamine? Of is het vooral dat het niet mee uitbreid, en niet meer jeukt? (wat het bij mij sowieso al niet deed, jeuken) Ik slik ook dagelijks 1 tabletje trouwens, het heet 'aerius' heb jij dezelfde?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de huisarts geweest, en het hoort bij de rosacea. Ik heb een andere gel meegekregen, omdat deze die ik had geen verbetering bracht. En kan gewoon stoppen met de antihistamine. (als het nu weer erger wordt...weet ik meteen dat het toch een allergische reactie is)



Ik ga me maar eerst richten op dat het weg gaat i.p.v. wat het is. (ik twijfel dus wel of het bij rosacea hoort) Ik moet deze andere creme weer twee weken geven, dus dat doe ik maar, en hoop maar dat het weg is.....
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
--
Alle reacties Link kopieren
@Loek:

Hoop voor je dat die gel gaat werken, want wat het ook is, het blijft vervelend. Toen ik mijn vorige bericht gepost had, had ik al door dat het niet klopte, wat die zonne-allergie en die anti-histaminica beteft.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er verder niet veel ervaring mee heb. Sinds begin april heb ik die galbulten, alleen toen wist ik nog niet dat het galbulten zijn. Het begon met 1 bult, op een avond een keer. Ineens hele erge jeuk en echt de neiging om mijn broek van mijn kont te trekken en heel hard aan mijn been te gaan krabben. Na een paar uur was die bult ook verdwenen. En in de loop van de daarop volgende weken kreeg ik het steeds vaker en steeds meer bulten.

Maar heb jij die bulten de hele dag door dan? Want wat je ook tegenkomt is dat het bij de meeste mensen 's avonds voorkomt.Maar ja, iedereen is anders natuurlijk dus dat zegt ook niks.

Ik heb van mijn dermatoloog Xyzal 5mg meegekregen en dit werkt tot nu toe goed. Laatst ben ik het een keer 1 dag vergeten, en 's avonds in bed kreeg ik ineens weer jeuk en bulten.



Van een collega weet ik trouwens wel dat niet altijd alle anti-histamina hoeft te helpen, dus misschien is dat bij jou ook het geval. Die collega van mij heeft een pinda/noten allegie, is heel wat anders, ik weet t. Maar heel veel anti-histaminica werkt bij haar ook niet.



Hoop iig voor je dat die gel gaat werken en dat je snel van die bulten af komt. Ik heb trouwens nog ff op wikipedia gekeken en het lijkt ook heel erg op die bulten die ik heb, bij mij zijn ze alleen niet zo rood, behalve na het krabben. Wel raar dat die van jou niet jeuken en die van mij wel.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dalida, bedankt voor je reactie. Balen zeg dat je al die dingen tegelijk hebt!



mloesje, jij ook bedankt voor je reactie! Dat het niet jeukt is wel en aanwijzing dat het wat anders zou moeten zijn.....Daarom vroeg ik het me ook eigenlijk af in mijn eerste berichtje of dat uberhaupt kan netelroos zonder jeuk (of pijn) Ik kom wel tegen dat de jeuk over kan gaan in pijn. Maar ik voel dus eigenlijk helemaal 'niets' er van. (wat is mijn probleem zul je bijna denken hihi)



Ik heb die bulten inderdaad de hele dag, ze gaan niet weg en komen weer, wat meestal inderdaad wel zo is met netelroos. Maar je hebt ook een chronische vorm, die heb je als het er langer dan 6 weken zit....dus als ik het toch heb, dan is het die vorm.



Nou ja het is afwachten maar....tot nu toe geen verandering..maar ja heb die gel ook pas 3 keer gesmeert.

(en het wordt iniedergeval niet erger zonder de anti-histamine....da's misschien wel een positief teken!)



Ik zou alleen aan de ene kant zo graag foto's zien van rosacea, die inderdaad ook deze plekken geeft. Overal zie je die foto's van die rode wangen met kleine 'puistjes'. Nou heb ik dat ook, alleen die pukkeltje vallen gelukkig erg mee. Maar ik vind toch nergens wat ik heb (uhm ja dus wel maar dat zijn foto's van netelroos ;-))

Als iemand toevallig van die foto's (of omschrijving) kent van rocasea, aan de zijkant van je hoofd, achter je oor en op je borst, en wat eruit ziet als galbulten ;-) Ik houd me aanbevolen....
Alle reacties Link kopieren
Hallo effe een korte update, het gaat hier de goede kant op. De plekken worden minder nu. Alleen achter mijn oren is het iets erger geworden, maar blijft nu stabiel. En ik heb er ook wat bultjes bijgekregen tja....maar de grote plekken waar het om ging worden echt minder nu.



Verder heb ik eindelijk info gevonden waarin inderdaad staat dat rosacea in meer zeldzame gevallen ook op de borst, oren, en 'scalp' kan voorkomen. Da's precies waar het bij mij ook zit...dus heb er wel vetrouwen in nu dat het echt rosacea is. Ook omdat de creme (speciaal tegen rosacea) helpt.



Ik merk dat ik heel erg moet opletten met zon. De zon heb ik al heel lang vermeden, maar gisteren een uurtje in de schaduw gezeten, en ja hoor meteen weer nieuwe bultjes op mijn wangen, is toch niet normaal! Ze zijn gelukkig ook weer bijna allemaal weggetrokken. Maar dat ik erg reageer op 'zon' is duidelijk. Even een goede zonnebrandcreme kopen dus...Want ik wil niet de hele zomer binnen zitten.



Maar het gaat dus wel de goede kant op gelukkig....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven