Gezondheid alle pijlers

galstenen en erge zijpijn links

02-02-2009 17:00 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorige week weet ik dat ik grote galstenen heb in mijn galblaas. Ik ging voor een echo omdat de huisarts dacht aan nierstenen (ivm de zijpijn) maar het bleken dus galstenen te zijn. Op die plek had ik inmiddels ook veel pijn gekregen.



Nu wil mijn huisarts het allemaal maar een beetje afwachten. Eerst maar eens kijken of die pijn wel echt van de galblaas afkomt. Dus vorige week bloed laten prikken om mijn leverwaardes te controleren.



De zijpijn wordt inmiddels steeds erger. (pijn bij galblaas valt inmiddels wel weer mee) Vanmorgen heb ik nog met de huisarts gebeld om te vragen hoe ik nu verder moet, want ik hoor verder ook niks van hem. Hij wil even naar de bloedwaardes kijken als die binnen zijn, en aan de hand daarvan beslissen of ik naar de internist moet of naar een chirurg. De wachttijd daarvoor is ook nog een paar weken.



Ondertussen maak ik me erge zorgen. Wat als alles gaat ontsteken? Ik ben bang dat ik dan met spoed geopereerd moet worden. De huisarts denkt dat de zijpijn kan komen doordat er een galsteen de uitgang van de alvleesklier blokkeert. Die gaat dan dus vervolgens ontsteken. En daar moet ik dan nog een paar weken mee rond lopen voordat ik terecht kan voor een eerste gesprek? Ik durf niks meer te eten, en zit eigenlijk maar te wachten totdat het mis gaat. (voor mijn gevoel gaat dat dus gebeuren als ik hiermee rond blijf lopen)



Heeft er hier iemand galstenen gehad, en hoelang duurde het voordat je daaraan geholpen werd? Hadden jullie toen verder geen complicaties buiten koliekpijnen? En hadden jullie ook zijpijn? (de huisarts denkt dat dit namelijk ook nog ergens anders van kan komen)
Als je zo'n pijn hebt, weer bellen, desnoods naar eerste hulp gaan.



Vriendin van het forum ligt nu voor de tweede keer in paar weken in het ziekenhuis met hetzelfde probleem. Ook erge pijn en stenen zijn gaan zwerven, dus bellen!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn huisarts kunnen de stenen niet gaan zwerven. En als ze dat wel doen is het alleen maar mooi, dan zouden ze in de darm terecht komen, en zouden ze er via de ontlasting uitkomen. Volgens mij klopt dat dus echt niet. Beetje zoeken op internet en ik vind dat ze de uitgang van je galblaas en alvleesklier kunnen blokkeren, dat je lever er minder goed van kan werken.



Ik weet het nu sinds 1 week, heb hem direct na de echo gebeld, maar volgens hem kunnen we rustig eerst een bloedprikken. Dat heb ik meteen gedaan. Vandaag zou ik gebeld worden door de huisarts die bij hem in opleiding is, voor de uitslag van die echo. Had ik wel al via de echoscopist gekregen, maar ik wist niet hoeveel stenen het waren en of ze groot of klein waren.



Hele weekend krom gelopen van de pijn, en vanmorgen heb ik zelf moeten bellen, want ik werd dus niet gebeld. Ik heb aangegeven dat ik niet meer 3 weken met deze pijn kan lopen. Dan moest ik dat maar aangeven bij de assistentes als het echt niet meer ging. Ik ben dus nog geen klap verder.



Maak me alleen nog meer zorgen omdat ik nu weet dat het grote stenen zijn, en het zijn er veel.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben me wel wat voorgeschreven voor de pijn, diclofenac maar dat helpt helemaal niks. Dat heb ik vrijdag al aangegeven. Zag het niet zo zitten om het weekend in te gaan met pijn. Dan moest ik daar maar paracetamol bij gaan slikken.
Nou ja, ik bedoel dan dat laatste, ze werd ook helemaal geel dus lever werkte minder goed. Ik begreep van haar dat ze waren gaan zwerven, maar zal dan blokkeren zijn idd.



Toch even bellen als diclofenac niks doet hoor, sterkte!
Als ze zo groot zijn dan blijven ze gewoon in die galblaas zitten want dan kunnen ze er niet uit. En zolang ze in de galblaas zitten doen ze geen pijn. Stenen geven pas pijn als ze door gangetjes gaan waar ze maar net doorheen passen.



Je galblaas zit rechts dus pijn in je linkerzij komt meestal niet van galstenen.



Er kan een ontsteking komen maar de meeste stenen geven echt geen ontsteking. En met een ontstoken galblaas sturen ze je heus niet naar huis, dan ben je doodziek en heb je koorts. En op de echo hadden ze het dan ook wel gezien.



Galstenen op zich is geen spoedindicatie voor een operatie.
Alle reacties Link kopieren
@ Star, ik denk ook dat ze kunnen gaan zwerven hoor! Ik ben ook constant bang dat ik geel eruit zie. Dus steeds in de spiegel kijken als ik er langs loop.



Pijn aan mn galblaas heb ik ook, (rechtsboven) maar momenteel overheerst de zijpijn (links). Volgens mijn huisarts kan het daar wel van komen omdat er eentje voor de uitgang vast zit en het gal dus niet meer weg kan.



Ik hoop dat ze morgen de bloeduitslag hebben en dat ze dan kunnen bepalen waar ik heen moet. (een internist of een chirurg)
Ik hoop het ook voor je, lijkt me niks zo!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb galstenen gehad. De eerste koliek kreeg ik op vakantie. De arts daar gaf aan dat ik niet direct geopereerd hoefde te worden en het maar moest afwachten. Toen ik na de vakantie naar mijn eigen huisarts ging, werd ik direct doorverwezen naar het ziekenhuis en ben ik een week of 6 later al geopereerd. Het lijkt mij niet verstandig te wachten op een galblaasontsteking met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
@Duet: heb je in die 6 weken wachten nog kolieken gehad? En wat kreeg je toen tegen de pijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 maanden moeten wachten en om de dag hevige kolieken, verder een chronische ontsteking van de galblaas gehad. Maar zolang je geen hoge koorts hebt een stopverfachtige ontlasting grijpen ze niet direct in. Overigens kan het dat het bloed helemaal niks laat zien. Sterkte hoor, na de operatie ging het met mij heel snel weer goed
Alle reacties Link kopieren
In mijn bloed waren vorige week nog geen ontstekingen te zien. Ik hoop dat dat zo blijft. Ik zie dat er in het ziekenhuis waar ik heen moet een wachttijd is van 4 weken voor een galblaasverwijdering. Maar daarvoor moet ik natuurlijk eerst een intake gesprek hebben. Moeten er dan nog veel onderzoeken verricht worden? (ze hebben dus nu de echo gemaakt, rontgenfoto's en meerdere malen bloed geprikt)



Ik heb gelukkig geen koorts, dus ik hoop dat dat zo blijft. Wat gebruikte jij tegen de pijn Meds?
Alle reacties Link kopieren
ze doen geen andere onderzoeken, die operatie stelt echt niks voor. Ik slikte diclofenac doorlopend maar dat hield niet echt
Alle reacties Link kopieren
Hallo, Meds had goed gezien dat hier al een topic voor was, en ik heb hetzelfde vandaag mogen meemaken.

Heb even mijn vorige post gekopieerd en geplakt:



1.

Nou ik voel me een beetje zielug, net van de huisartsenpost ivm pijn aan mijn middenrif, net in het midden uitstralend naar rechts.

Inderdaad ik was er al bang voor, ws galblaasontsteking of galstenen. Bah ik ben pas 28 dacht altijd dat dat voor oudere mensen was.

Maar goed morgen moet ik terug naar het ziekenhuis, daar eerste echo enzo.

Iemand ervaringsdeskundige zodat ik weet wat er allemaal op mijn pad komt?

Ik heb namelijk een braakfobie dus ik loop in opperste staat van paraatheid wat dat betreft en ben erg bang :(

Heb ook Diclofenac gehadm net een beetje gegeten dus ik ga er nu eentje nemen, hopelijk werkt ie wel een beetje :/
Alle reacties Link kopieren
echo is logische stap misschien evt. een bloedonderzoek. Het kan best zijn dat ze op de echo niks vinden, niet alle galstenen kan je zien via echo. Bij mij was de pijn erg hevig en vooral in de rug een aanvul duurde 4 tot 6 uur. meestal in de avond. Klassiek voor galkoliek is dat je tussen de aanvallen klachtenvrij bent.
Alle reacties Link kopieren
Ow ja dat heb ik ook wel die vlagen, nu gaat het wel weer moet ik zeggen. Ben best wel erg, zit gelijk te denken, zou ik een sigaretje opsteken of niet...verstokte roker :-S
Alle reacties Link kopieren
die pijn was echt heftig, te vergelijken met bevallen
Alle reacties Link kopieren
Oh neej zo ver ben ik gelukkig niet Meds, maar fijn is anders, liggen is nog het fijnst maar ja om de hele dag voor dood te liggen is ook zo wat.

Alhoewel ik eerst een tijdje had dat ik me een middag of avond helemaal zenuwachtig en onrustig voelde, schijnt een symptoom ervan te kunnen zijn, weet ik ook weer waarom ik zo opgejaagd was

Maar erm met mijn braakfobie enzo, kom ik daar nog mee in aanraking ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Nou vandaag om 11.40 afspraak in het ziekenhuis om de echo te laten doen, tenminste ik neem aan dat ze alleen dat gaan doen vandaag. Moet wel nuchter blijven, niks eten en drinken, en ik heb juist zo'n lekkere dorst nu grr!

Het zal mij benieuwen of ze iets vinden.
Alle reacties Link kopieren
Sterke iedereen! Als je het niet vertrouwt, omdat de huisarts te lang wacht bijv, zou ik gewoon nog een keer gaan. Ik heb dat dus niet gedaan en had een dokter die de klachten niet serieus nam (want te jong..) en daardoor belande ik dus wel met spoed op de EHBO en daarna direct door naar de operatietafel.



Had namelijk geelzucht erbij gekregen en m'n lever functioneerde dus niet meer zoals het hoorde.. Boel was flink gaan ontsteken en ja, de chirurg sprak er eigenlijk schande van dat ik zolang moest doorlopen met die klachten. Maargoed daar heb je achteraf weinig aan Na de operatie deed m'n buik nog pijn, logisch.. maar op die pijn na en wat misselijkheid (krijg ik altijd van operaties.. dus dat verscheelt echt per persoon) was ik na een week of 2 weer prima op de been en het is dus echt een opluchting.. Ik kon gewoon niks tijdens zo'n pijnaanval en als je dan niet serieus genomen wordt kan je wel door de grond zakken. Maargoed, als jullie vragen hebben.. wil ik ze gerust proberen te beantwoorden!



Arima, succes vandaag! Hopelijk krijg je meteen wat te horen. Bij mij merkte de man op dat het er niet goed uitzag en dat heeft het balletje doen rollen, soms moet je langer wachten omdat het via de huisarts gaat..
Alle reacties Link kopieren
hm arima het klinkt eerlijk gezegd niet als galstenen, want galkoliek wordt juist gekenmerkt door en enorme bewegingsdrang, je hebt teveel pijn om stil te zitten of liggen, de mensen lopen het hele huis door. En de pijn is echt heel hevig. En vooral te voelen in zij en rug.

Ik hoop dat je onderzoeken goed gaan, maar als er niks uitkomt moeten ze wel verder zoeken, maagklachten kunnen lijken op milde galklachten. Dus vraag om een bloedonderzoek

succes vandaag, en als je niet missellijk bent hoef je ook niet te braken
Alle reacties Link kopieren
Dat onrustige wat jij bedoelt ken ik niet. Wel dus dat je teveel pijn hebt om stil te liggen, dat had ik ook met bevallen, weg willen lopen van de pijn....
Alle reacties Link kopieren
Arima: je hebt waarschijnlijk de echo nu al achter de rug! Hebben ze wat kunnen vinden?



Ik schrok er ook van, ik ben ook pas 30. Dacht ook dat het wat voor oudere mensen was. Schijnbaar niet dus. Ik heb ook geen overgewicht, en we eten behoorlijk gezond. Dus waar die stenen vanaf komen? Ik weet het niet!



Helaas hadden ze vanmorgen nog geen uitslag van mn bloed. Dus ik ga vanmiddag nog een keer vragen. Ze hebben 2 weken geleden ook een fors b12 tekort geconstateerd bij me, dus nu is even de vraag waar ik heen moet met mn klachten. Naar een internist of naar een chirurg. Als mn leverwaardes goed zijn moet ik naar een internist, en anders naar de chirurg.



Ik vind het allemaal ook maar eng. Niet zozeer die operatie, want op ziekenhuisgebied heb ik helaas al heel wat meegemaakt. Maar wel dat dit tot ergere dingen gaat leiden als er niks aan gedaan wordt. (wat berlin87 hierboven beschrijft)

Dat ik dan acuut naar het ziekenhuis moet bijvoorbeeld, of dat alles gaat ontsteken. Brrrr!
Alle reacties Link kopieren
@Meds, Ik lees dat jij ook zijpijn had? Bij mij is het rare dat mijn zijpijn links zit, en de gal toch rechts boven in de buik zit. Dus waar die zijpijn dan vandaan komt, dat weet de huisarts niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet anders dan als er galstenen middels een echo geconstateerd worden, en je pijnklachten hebt, je direct een doorverwijzing krijgt naar een chirurg. Waarom een huisarts zou willen afwachten terwijl er klachten zijn snap ik niet goed.



Zijpijn links herken ik niet. Rugpijn ook niet echt, bij mij waren de koliekaanvallen meer in de buikstreek en ter hoogte van de gal. En zoals Meds al zegt, dan kun je echt niet lekker gaan liggen. Ik kroop letterlijk over de vloer, want kon niet meer rechtop staan en moest toch bewegen.



Ik had een operatie staan voor vandaag trouwens. Maar ik ben met spoed opgenomen in september omdat het mis ging. Als het mis gaat merk je dat overigens direct. Mijn urine was donkerbruin en ik verging van de pijn. Ook als je ontlasting ontkleurd is moet je direct naar de spoedopname gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven