Gezondheid alle pijlers

galstenen en erge zijpijn links

02-02-2009 17:00 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorige week weet ik dat ik grote galstenen heb in mijn galblaas. Ik ging voor een echo omdat de huisarts dacht aan nierstenen (ivm de zijpijn) maar het bleken dus galstenen te zijn. Op die plek had ik inmiddels ook veel pijn gekregen.



Nu wil mijn huisarts het allemaal maar een beetje afwachten. Eerst maar eens kijken of die pijn wel echt van de galblaas afkomt. Dus vorige week bloed laten prikken om mijn leverwaardes te controleren.



De zijpijn wordt inmiddels steeds erger. (pijn bij galblaas valt inmiddels wel weer mee) Vanmorgen heb ik nog met de huisarts gebeld om te vragen hoe ik nu verder moet, want ik hoor verder ook niks van hem. Hij wil even naar de bloedwaardes kijken als die binnen zijn, en aan de hand daarvan beslissen of ik naar de internist moet of naar een chirurg. De wachttijd daarvoor is ook nog een paar weken.



Ondertussen maak ik me erge zorgen. Wat als alles gaat ontsteken? Ik ben bang dat ik dan met spoed geopereerd moet worden. De huisarts denkt dat de zijpijn kan komen doordat er een galsteen de uitgang van de alvleesklier blokkeert. Die gaat dan dus vervolgens ontsteken. En daar moet ik dan nog een paar weken mee rond lopen voordat ik terecht kan voor een eerste gesprek? Ik durf niks meer te eten, en zit eigenlijk maar te wachten totdat het mis gaat. (voor mijn gevoel gaat dat dus gebeuren als ik hiermee rond blijf lopen)



Heeft er hier iemand galstenen gehad, en hoelang duurde het voordat je daaraan geholpen werd? Hadden jullie toen verder geen complicaties buiten koliekpijnen? En hadden jullie ook zijpijn? (de huisarts denkt dat dit namelijk ook nog ergens anders van kan komen)
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik 3 maanden pijn en klachtenvrij geweest, maar heb ik nu toch weer wat problemen.



Iemand die daar wel eens van gehoord heeft? Ik heb begrepen dat de gal gewoon nog aangemaakt wordt en nu rechtstreeks in de darmen terecht komt. Ik heb sinds een maand weer buikpijn in dezelfde regionen, géén koliekaanvallen, hoge rugpijn, na de normale ontlasting 's ochtends die zeer lichtbruin van kleur is, heb ik standaard eenmalig diarree een uur later. En af en toe bloed in de urine.



Ik ben onder behandeling voor allerlei toestanden, maar ik ben benieuwd of iemand deze symptomen herkend en of ze iets met de verwijdering van de galblaas te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoi galdames,

pijn links ken ik niet en lijkt mij ook niks te maken hebben met galklachten. De pijn ging bij mij vanuit mijn maag via de rechterkant naar de rug. En ik was ook misselijk erbij, en vlagen van misselijkheid tussendoor.

Evidenza het kan heel goed dat je weer klachten hebt, de gal wordt door je lever aangemaakt en loopt via galgangen naar de darm, soms kunnen deze gangen ook weer steentjes bevatten. Boed in de urine heeft daar niks mee te maken dan zou je eerder gaan denken aan nieren/blaas
Alle reacties Link kopieren
Klopt Meds, bloed in de urine heeft ook eerder te maken met de blaas. Maar ik dacht, ik noem het toch maar.



Heb afgelopen week een echo gehad van de nieren en galwegen en die bleken ( leken?) steenvrij. Maar de klachten zijn er wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar het gebeurt wel vaker dat een echo stenen mist. Een CT zou meer uitsluitsel kunnen geven. Het vervelende is dat als er weer stenen zitten, je er weinig aan kan doen
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik morgen een MRI, wellicht dat ze daar ook steentjes op kunnen zien? Ik zal vragen iig of ze erop willen letten.



Volgens mij kunnen ze stenen ook middels een ERCP weghalen.



Maar ik begrijp dat jij na de operatie nooit klachten weer hebt gehad?
Alle reacties Link kopieren
Evidenza, heb je nu geen nierstenen dan? Mijn huisarts dacht aan nierstenen toen ik bloed in mn urine had. Blaasontsteking was het in ieder geval niet. Ik zou er even goed naar laten kijken. (denk dat ze dat op een MRI ook kunnen zien)



Bij mij spelen er helaas allemaal klachten tegelijkertijd. Het enige wat echt vastgesteld is, is een fors b12 tekort en galstenen. De rest weten ze nog niet. (zijpijn en darmklachten)
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ja mijn echo is achter de rug, geen steentjes te zien, buikslagader was ook in orde. Waar de pijn vandaan kwam wist de beste man ook niet.

Gister ben ik wel misselijk geweest een aantal uur, gecombineerd met de pijn wilde ik toch maar (na veel gedram van vriendlief) naar de huisartsenpost.

Huisarts is met middagpauze dus moet zo nog maar es bellen want fijn is het nog steeds niet :(

Ik heb net een beetje gegeten, vet vrij, voel nog geen misselijkheid dus ik hoop dat dit eigenlijk met een sisser afloopt.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat ook een buikgriep rond.... maar fijn dat er zo niks te vinden was
Alle reacties Link kopieren
Evid. een ERCP zou kunnen maar daar zijn ze niet zo happig op, omdat je alvleesklier daar heftig op kan reageren
Alle reacties Link kopieren
Meds, daar weet ik alles van. Aan mijn lijf daarom nooit geen ERCP weer.



Wohman, wat gaat er nu verder gebeuren dan? Wordt er iets aan die galstenen gedaan?



Arima, op zich fijn dat alles in orde lijkt. Maar je voelt je bepaald niet goed begrijp ik, dus trek hier en daar aan de bel.
Alle reacties Link kopieren
Haha hier ook een ERCP slachtoffer
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jij er nog om kunt lachen Fijn dat we samen er nog om kunnen lachen, het was bijna mijn Waterloo geweest.
Alle reacties Link kopieren
6 weken onder de pannen waarvan 3 noodgedwongen zonder voeding
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanmiddag nog eens naar de huisarts geweest voor de uitslag van mn bloedonderzoeken. Helaas nog niet binnen. Ik heb aangegeven dat ik doorverwezen wil worden naar een internist. (zowiezo voor mn zijpijn, darmklachten en b12 tekort) De assistente moest dat eerst weer overleggen met de huisarts. Maar ik bel morgen alvast voor een afspraak.



En morgenvroeg bel ik weer voor de bloeduitslag. Ik heb het gevoel dat er helemaal niks gebeurd bij mij! Ik weet nu vanaf vorige week woensdag dat ik galstenen heb, en ik heb er last van, maar er gebeurd gewoon niks.

Dus ik blijf er zelf maar achteraan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Arima, fijn dat ze niks verontrustends hebben gevonden tijdens de echo. Heb je de huisarts nog kunnen bereiken vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Dames, als het even kan, geen ERCP, heb op de MDL afdeling gewerkt en vaak zeer ernstige complicaties meegemaakt.



( van bv chronische pancreatitis tot necrotiserende pancreas en erger)





Natuurlijk als er geen andere mogelijkheden zijn is er alleen deze optie maar niet iedereen word goed ingelicht wat de complicaties kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Had ik dat een jaar of tien terug maar geweten Zusenzo. Dan had ik destijds geen acute pancreatitis gehad en nu geen chronische pancreatitis.



De necrotiserende variant heb ik dan Godzijdank nooit gehad. Wat klinkt dat eng zeg.



Dus, eens met jou. Als het enigszins te voorkomen is, nooit een ERCP laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Het erge is dat verplegend personeel, de risico's weet maar niet teveel mag ventileren omdat de arts een ERCP nodig acht en wij ze niet te angstig mochten maken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch ridicuul! Elke patient heeft recht op de juiste informatie voor welke ingreep dan ook. Worden de risico's echt niet verteld?



Thank God for internet. Het zou me nu niet meer overkomen omdat er veel meer info beschikbaar is. Ik heb destijds ook naar de risico's en neveneffecten gevraagd. Die waren "verwaarloosbaar" zei de arts. Yeah right.
Alle reacties Link kopieren
ik moest hem wel echt hebben destijds, ik heb er zelfs twee gehad. Gelukkig ben ik volledig hersteld, maar jee dat deed echt veel pijn zo'n ontstoken alvleesklier
Alle reacties Link kopieren
kan me herinneren dat ik preventief AB kreeg en mij zijn de risico's wel verteld
Alle reacties Link kopieren
Wat is eigenlijk een ERCP? Ben nog een groentje in Galblazenland

Donderdagochtend, gelijk half 9 mag ik naar de dokter. Hier doet het nog vanalles aan de rechterkant, niet meer misselijk gelukkig. Heb ook weinig behoefte om te eten dus dan kan er denk ik ook niet veel fout gaan.

Buikgriep lijkt me niet voor de hand liggend, dat is echt je maag en diarree enzo en dat heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig maar Meds en die AB is idd standaard.



Soms kan het het ook niet anders bv stent plaatsen ed, maar bij een familielid zou ik het afraden en andere mogelijkheden uitpluisen, juist omdat ik het van dicht bij heb zien mis gaan (sterf geval eerst 9 weken IC, daarna 3 weken gewone afdeling en toen weer IC en toen niet meer en diegene was in de dertig en had jonge kinderen ed)



Dus ik ben nogal al gekleurd in mijn mening.
Hoi Wohman,

Ik heb afgelopen zomer ook weer een galsteenaanval gehad (heb ik al sinds mijn 17e last van, ben nu 40) en tijdens die aanval heeft een galsteentje mijn alvleesklier 'aangetikt' (zo noemde de internist het) en die is toen gaan ontsteken. Ik dacht altijd dat een galkoliek de ergste pijn mogelijk was (en ja, ik heb kinderen, maar weeen zijn peanuts hierbij vergeleken), maar een ontstoken alvleesklier leert je weer een nieuw niveau van pijnbeleving kennen :-S Ik werd toen meteen opgenomen in het ziekenhuis, aan het infuus, niks meer eten en drinken en toen ging het vrij snel alweer een stuk beter. Een week later is mijn galblaas eruit gehaald, via een kijkoperatie en alle pijn was vrijwel direct weg. Ook nooit meer teruggekomen gelukkig en die operatie stelt echt niet zoveel voor hoor, dus daar hoef je niet tegenop te zien.

O ja, en je alvleesklier zit dus links, ik had toen ook erg veel pijn links en kon dat ook niet direct plaatsen.



Veel sterkte,

Masja
Alle reacties Link kopieren
ieuw het is voor mij een tijd geleden maar ik moest er vandaag toch weer vaak aandenken. Het heeft er best wel in gehakt.



ERCP is een onderzoek waarbij men via maag door darmen naar lever/ galblaas/ alvleesklier kijkt. Soms wordt er chirurgisch ingegrepen, door bijv. een buisje in de lever te plaatsen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven