Gezondheid alle pijlers

Ganglion op hand

10-03-2022 18:29 32 berichten
Sinds een paar maanden heb ik een bult op mijn handrug waarvan ik het vermoeden had dat het om een ganglion gaat. Omdat ik er er steeds meer last (pijn) van krijg, ben ik een week geleden naar de huisarts geweest en hij bevestigde dat het een ganglion was en dat het op een vervelende plek zit.
Omdat ik toenemend last heb en het mij ook tijdens het werk begint te hinderen stelde hij voor er een plastisch chirurg naar te laten kijken. Dat voelde een beetje overdone, maar omdat ik steeds meer last krijg, toch maar gedaan. Ik wacht nu op een afspraak bij de plastisch chirurg.

Ik weet dat het beleid meestal afwachten is en dat heeft eerder ook geholpen, maar toen had maar weinig pijn. Heeft iemand ervaring met andere behandelmethodes? En vooral belangrijk: heeft het geholpen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn een plastisch chirurg, ik heb heel lang een lelijk litteken gehad ervan namelijk... 2 keer met een spuit leeg laten trekken was heel erg pijnlijk, operatief verwijderen eigenlijk ook verschrikkelijk maar tenminste wel blijvend. Nu jaren later valt het litteken niet meer zo op trouwens gelukkig
Lorem Ipsum
Bij mijn familielid zijn ze op de hand verwijderd (in Leiden geloof ik)
Blijvend weggebleven, prima verlopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij is ie operatief verwijderd een jaar of 4/5 geleden. Niet het mooiste litteken maar hij is nog niet terug gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een paar jaar geleden ook een heel hardnekkige en pijnlijke ganglion op mijn pols gehad.
Ben er niet aan geopereerd maar ben op de momenten had hij op kwam zetten, meestal in periodes van veel typen en schrijven, een polsbandage gaan dragen (gewoon bij de Kruidvat gekocht, van Hansaplast ofzo).
Heb er binnen een jaar nog iets van twee keer kort last van gehad, daarna is hij nooit meer teruggekomen. Ik vond een operatie ook nogal overdreven omdat ze meestal vanzelf ook weer verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
BIj mij is ie een paar keer verwijderd; door spuiten, doordat een huisarts er met een boek (medische encyclopedie) op sloeg, en een keer vanzelf doordat ik een beetje raar steunde op mijn pols en 'krak; hoorde. Alle keren teruggekomen. Na operatie uiteindelijk weggebleven.
Alle methodes waren nagenoeg pijnloos (ook die klap met het boek) en het litteken valt erg mee. Terwijl de ganglion zelf wél vaak pijnlijk was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er 1 op m’n pols gehad, jaren mee gelopen met wisselend pijn. Polsbrace gaf soms verlichting. Uiteindelijk toch weg laten halen en dat had ik jaren eerder moeten laten doen.

Een 2e keer zou ik me wel laten behandelen bij een specifiek hand centrum. Dankzij oplettende fysio ben ik er op tijd bij geweest om m’n litteken niet te laten verbleven. (Kreeg na 6 weken weer meer last)
Ik lees toch wel een paar positieve reacties over opereren. Ik wacht natuurlijk even het bezoek aan de plastisch chirurg af. Het liefst doe ik niets, maar pijnvrij iets kunnen pakken zou ook wel weer fijn zijn (de pees van vooral mijn duim loopt er steeds tegenaan en is daardoor geïrriteerd).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er een in m’n handpalm die maar terug bleef komen. Uiteindelijk na meerdere prikken erin toch maar chirurgisch laten verwijderen en ik wilde dat ik het eerder had laten doen!
Het herstel duurde wel langer dan verwacht (lang stijf, en kon m’n mn ringvinger niet goed strekken), maar het uiteindelijke resultaat ben ik echt blij mee. Littekentje is wel lelijk maar dat vind ik niet erg, valt toch niet op zo aan de binnenkant van m’n hand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er 1 aan de binnenkant van mijn pols, net op de slagader. Had pijn en ongemak daarvan. 1e keer leeggezogen met een naald, kwam terug. Tweede keer operatie onder narcose ivm gevaar slagader, kwam terug na een paar maanden. Daarna nogmaals operatie, hebben ze een grotere snede gemaakt en meer weefsel weggehaald. Daarna is het weg gebleven.
Die operatie is gestart onder plaatselijke verdoving maar kort na de start alsnog onder narcose gebracht ivm onvoldoende verdoofd kunnen worden in die arm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er een op mijn pols gehad. Lang gehad zonder last ervan te hebben, toen ik er wel last van kreeg werd dat snel in dusdanige mate dat ik werd doorgestuurd naar de chirurg (niet de plastisch chirurg dus). Deze vond het leegzuigen ervan geen optie en stelde gelijk een operatie voor. Hier ook mee akkoord gegaan. Tijdens OK bleek dat er meer aan de hand was dan alleen een “standaard” ganglion. Blijkbaar was er ook schade door een val ooit 20 jaar eerder waarbij er toen twijfelachtige breukjes waren. Na de OK is het wel een tijd een gevoelige plek geweest. Werk in de zorg en heb echt een paar weken niet kunnen werken. Maar daarna nooit meer last gehad ervan. Al blijft het een gevoelige plek als ik mijn pols buig en hem dan stoot, maar goed hoe vaak gebeurt dat nou ;)
Litteken is een dunne lange streep over mijn pols. Zelf zie ik hem en vind ik hem niet mooi, anderen zien het niet/valt het niet op.
Over twee weken kan ik al terecht bij de plastisch chirurg. Ik ben benieuwd wat zijn/haar bevindingen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonmoeder had ook een bult op haar hand, ze had er ook last van. Fysio geweest, brace gehad. Uiteindelijk ook geopereerd. Kreeg ze daarna een flinke rekening, plastische chirurgie werd niet vergoed.
Misschien handig om daar wel even naar te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er een bij mijn vinger, die is verwijderd door de plastisch chirurg. Dat werd gewoon vergoed omdat het een medische ingreep is en geen cosmetische. Het kan wel van je eigen risico afgaan.

Afijn, bij mij is hij weggebleven daarna. Ik heb wel een vervelend litteken overgehouden aan de ingreep en mijn vinger is stijf gebleven.

Het is bij mij niet op de operatiekamer gedaan, maar gewoon onder lokale verdoving in de behandelkamer.
Ik ben vorige week bij de hand-polschirurg geweest. Hij raadt opereren toch wel sterk aan, verwacht ook niet dat dit probleem zichzelf oplost. De oorzaak zit hem waarschijnlijk in extra botgroei, waardoor de pees geïrriteerd raakt. Daarnaast blijkt mijn duimgewricht ook instabiel en daardoor is er ook behoorlijke gewrichtsslijtage.

Ik dus een operatie toegezegd en vind het doodeng. Ik heb niet zo'n fijne geschiedenis qua operaties en heb toen nu toe altijd complicaties gehad. Bij mijn vorige operatie vorig jaar hele heftige. Blijkbaar zit de schrik er nog goed in, want ik heb al 10 keer met de telefoon in mijn hand gestaan om de boel af te zeggen (mag ik niet van mijzelf). Gelukkig kan ik al snel gerecht, hoe eerder hoe beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte! Ik vond het ingreepje echt niks voorstellen. Het was ook zo gebeurd.
Alcedo schreef:
31-03-2022 17:21
Sterkte! Ik vond het ingreepje echt niks voorstellen. Het was ook zo gebeurd.
Klopt, het duurt ook maar 20 min. Stelt heel weinig voor.
Het is meer dar de vorige vrij eenvoudige ingreep bij mij een nogal nare nasleep had met complicaties.

Hopelijk gaat het helpen: veel van het ongemak komt ook van de artrose en daar is natuurlijk niet zo veel aan te doen.
Ik heb de ingreep deze week gehad. Ganglion was groter dan verwacht, maar kon goed verwijderd worden. Het viel mee, was een ingreep van niets en ook totaal geen pijn achteraf gehad. Dat maakt het wel lastig om goed rust te houden trouwens. Ik heb mij een week ziek gemeld op werk (doe veel zwaar werk met mijn handen), maar voor mijn gevoel had ik na een dag weer gewoon kunnen werken (doe ii niet hoor, ik luister netjes naar de arts).
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh fijn dat het goed is gegaan en je er zo weinig last van hebt!
Bij mij duurde het juist een stuk langer dan ik had gedacht, ze zeiden 6 weken maar het heeft veel langer geduurd voor de stijfheid weg was en ik m’n ringvinger weer helemaal kon strekken (geen pijn overigens, alleen gevoelig - net als toen het ding er nog zat - en stijf).
Het gaat prima hier: geen pijn, geen beperkingen. Enige maar is dat de wond nog totaal niet dicht is. Dat viel bij de controle na 4 dagen ook al op, ondanks hoog houden en totale rust.

Maandag zouden hechtingen eruit moeten, maar dat kan echt nog niet. Story of my life, want wondgenezing gaat bij mij altijd zeer traag.

Ik twijfel of ik nu moet bellen. Rust pakken en ontzien doe ik al en er lijkt geen infectie te zijn. Heel veel lijkt mij er dus niet aan te doen.
Het gaat nog steeds met horten en storten hier. Zaterdag zat ik op de eerste hulp met een beginnende infectie. Meteen begonnen met AB en het ging meteen beter: minder zwelling, minder pijn.
Ik was dus positief, maar de verpleegkundige was gisteren iets minder positief. Afwachten of de infectie en zwelling minder wordt.
Vandaag ook weer wat meer ongemak, dus helemaal gerust ben ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wat een gedoe joh, vervelend! Goed in de gaten blijven houden maar!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend zeg! Hopelijk dat de antibiotica toch zijn werk doet.
Het blijft een beetje tobben. De wond (hechtingen zijn er met de infectie uitgehaald) begint heel langzaam dicht te groeien. Vorige week is ergens in mijn pols iets gaan bloeden en daar heb ik veel last van gehad, gelukkig wordt dat nu snel beter. Maar al met al heb ik nu nog steeds meer last als de week na de operatie.
Ik blijf nog lekker zoet met mijn hand ;-D. Ik word zeer binnenkort opnieuw geopereerd, ze gaan dan het geinfecteerde weefsel wegsnijden (wond is na 6 weken nog niet dicht) en ik krijg preventief weer AB. Hopen dat ik er dan eindelijk mee klaar ben.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven