Gezondheid alle pijlers

Gastric bypass & sleeve

18-10-2019 00:15 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Onlangs heb ik Az-sint jan ziekenhuis in Belgie gebeld over dat ik een maagoperatie wil ondergaan, maar niet voldoe aan de voorwaarden. Ik heb namelijk een bmi van 30. Zij gaven in de mail aan dat ik geopereerd kan worden mits ik zelf de operatie betaal en kan bellen naar een nummer om een afspraak te maken. Op de website staan er geen prijzen. Ik wil morgen bellen, maar ik ben heel benieuwd wat de prijzen zijn. Zodat ik alvast kan nadenken. Wie weet toevallig wat de prijzen van dr. Dillemans in Brugge zijn? Zijn er mensen die met een lager MBI een operatie zijn ondergaan? ik ben 80 kilo en 165 en gek genoeg een taille-omvang van 115 en probeer al 9 jaar te af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
knopper schreef:
18-10-2019 23:51
Al dat dieeten helpt niks, niet met shakes, niet met Sonja bakker, niet met weight watchers. Tis een kwestie van je gehele levensstijl aanpassen. Dit leer je ook als je in het traject zit voor een maagverkleining, eten van de schijf van 5, 6 of 8 maaltijden per dag, bewegen etc.
Als je in het traject zit voor een maagverkleining weet je dat allang, want dan heb je sowieso ooit al bij een diëtiste gelopen en weet je dus wat gezond eten is.
De redenen dat het toch niet lukt zijn divers, maar vooral complex, anders kom je al niet in het traject.

Ik heb in de aanloop naar mijn operatie vrijwel niks hoeven veranderen aan mijn eetpatroon, omdat ik allang een gezond basis eetpatroon had.
Alleen het scheiden van eten en drinken was nieuw, maar daar val je niet van af.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2019 08:08
Als je in het traject zit voor een maagverkleining weet je dat allang, want dan heb je sowieso ooit al bij een diëtiste gelopen en weet je dus wat gezond eten is.

Maar dat wil TO dus niet, die wil alleen maar morgen slank zijn.
Alle reacties Link kopieren
knopper schreef:
18-10-2019 23:51
Al dat dieeten helpt niks, niet met shakes, niet met Sonja bakker, niet met weight watchers. Tis een kwestie van je gehele levensstijl aanpassen.

En dat leer je dus bij een diëtiste of Weight Watchers. Niet door een Cambridge crashdieet te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
19-10-2019 08:17
Maar dat wil TO dus niet, die wil alleen maar morgen slank zijn.
Tja, dat wilden we ooit allemaal, daarom zijn we uiteindelijk bij die operatie uitgekomen.

Eerlijk?
Ik begrijp die eis van minimaal een half jaar begeleiding van een diëtiste totaal niet.
Juist als je kijkt naar de cijfers, het feit dat mensen vaak meer aankomen dan ze in eerste instantie zijn afgevallen, snap ik niet dat dat een serieuze eis is.

Even een rondje Google en je weet wat gezond eten is.
Ik denk dat dat bij veel mensen helemaal het probleem niet is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2019 08:22
Ik begrijp die eis van minimaal een half jaar begeleiding van een diëtiste totaal niet.

Ik wel. Het gaat erom dat je serieus hebt geprobeerd om op een gezonde manier af te vallen. Een dieet als Cambridge is dat niet.
Een maagverkleining zie ik als de allerlaatste optie, die moet je niet willen gebruiken als quick fix als er nog andere mogelijkheden zijn om af te vallen. En al helemaal niet als je maar weinig overgewicht hebt, zoals TO.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
19-10-2019 08:35
Ik wel. Het gaat erom dat je serieus hebt geprobeerd om op een gezonde manier af te vallen. Een dieet als Cambridge is dat niet.
Een maagverkleining zie ik als de allerlaatste optie, die moet je niet willen gebruiken als quick fix als er nog andere mogelijkheden zijn om af te vallen. En al helemaal niet als je maar weinig overgewicht hebt, zoals TO.
Maar als je naar de cijfers kijkt is het maar voor weinigen weggelegd om blijvend gewicht te verliezen.
Dus dan is je bmi 30, ga je naar een diëtiste, val je af tot bmi 25.
Top.
5 jaar later is je bmi 33.
Enz.
Enz.
Dus dan jojo je een fiks aantal jaren (wat nog veel slechter lijkt te zijn dan stabiel overgewicht), is je bmi eindelijk hoog genoeg voor een operatie, maar kom je nooit meer op een gezond bmi.

Dan ben je dus gewoon 15 jaar bezig geweest om daar te komen waar je niet wilt zijn.

Dat is die enorme betutteling waar ik zo beroerd van word.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
afvallen is veel complexe dan alleen minder eten of je voedingspatroon aan te passen.

Diëtisten werken alleen met voeding.

Meestal moeten ook andere aspecten van je leven aan gepakt worden. Denk aan beter slapen, stress reductie, meer / anders bewegen, etc.

Het gaat om stofwisseling, en er zijn veel factoren die daar van invloed op zijn.

Wil je snel afvallen dat werkt crashen. Alleen wanneer je daarna terug valt op je oude gewoontes zal je ook weer aankomen. Dit geldt trouwens voor elk dieet wat je volgt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
19-10-2019 09:39
afvallen is veel complexe dan alleen minder eten of je voedingspatroon aan te passen.

Diëtisten werken alleen met voeding.

Meestal moeten ook andere aspecten van je leven aan gepakt worden. Denk aan beter slapen, stress reductie, meer / anders bewegen, etc.

Het gaat om stofwisseling, en er zijn veel factoren die daar van invloed op zijn.

Wil je snel afvallen dat werkt crashen. Alleen wanneer je daarna terug valt op je oude gewoontes zal je ook weer aankomen. Dit geldt trouwens voor elk dieet wat je volgt.
Inderdaad. Ik krijg later deze maand een slaaptest op doorverwijzing van de endocrinoloog. Slaap heeft namelijk ook een grote invloed op je metabolisme.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2019 08:22
Eerlijk?
Ik begrijp die eis van minimaal een half jaar begeleiding van een diëtiste totaal niet.
Juist als je kijkt naar de cijfers, het feit dat mensen vaak meer aankomen dan ze in eerste instantie zijn afgevallen, snap ik niet dat dat een serieuze eis is.

Even een rondje Google en je weet wat gezond eten is.
Wat voor jou niet werkt, kan voor een ander wel werken. Een dergelijke operatie kost met alle voor- en nazorg zo'n 10.000 euro. Om de week een bezoekje aan de diëtist voor een half jaar lang kost misschien 1.000 euro. Iedere persoon die je niet hoeft te opereren maar wel blijvend afvalt met begeleiding door een diëtist, ook al is dat maar een enkeling volgens jouw woorden, kost de Nederlandse zorg minder geld waardoor jouw maandelijkse zorgpremie ook niet verder omhoog hoeft. Als je laat zien dat begeleiding van een diëtist niet voldoende is, kun je die 9.000 euro extra wel rechtvaardigen tegenover je medemens omdat je dan bijvoorbeeld over een paar jaar minder gewrichtsslijtage, dichtgeslibte vaten of slaapapneu hebt door je overgewicht. TO is pas 25 of 26 en heeft een BMI van nog geen 30.

Ik kan ook op internet zetten dat het gezond is om iedere dag 5 appels, 5 wortels en een pak yoghurt te eten en dat een fantastisch dieet noemen. Een ander maakt het wat ingewikkelder en noemt het Cambridge, bloedgroependieet, sapkuren, etc. Iedere gek kan iets op internet zetten of een Afvalbijbel schrijven en het is maar net wie daarin trapt. De vraag is of het je blijvend gaat helpen of je het kunt afstrepen van je lijstje als "poging om af te vallen." Iemand die "al tien jaar bezig is om af te vallen" met dergelijke crashdiëten, zou ik dan ook niet serieus nemen.

Iedere operatie brengt risico's met zich mee, niet alleen op korte maar ook op lange termijn. Het gebeurt niet vaak maar ook tijdens of kort na deze operaties overlijden mensen. Mensen met een GBP hebben meer kans op een maagzweer, galstenen, verklevingen, interne herniaties, etc. Jij hebt nu waarschijnlijk nergens last van na de operatie waardoor je er naar mijn mening nogal lichtzinnig over denkt en het iedereen zou aanraden. Ik ben ook niet tegen deze operatie maar zie het als laatste redmiddel en niet als eerste keus "omdat een diëtist onzin is, tijdverlies geeft en toch niet helpt."
Alle reacties Link kopieren
De aanname dat ik weinig last heb vind ik wel wat kort door de bocht.
Galstenen, dumping, beknelde maag, allemaal dingen waar ik 'last' van heb.

Maar ja, ernstig overgewicht is een stuk ongezonder.

Ik denk er idd lichtzinniger over dan de meesten, maar ik denk serieus dat het door de professionals zwaarder wordt afgeschilderd als een soort eerste selectie.

Op basis van mijn 'naaste' omgeving, waarin nog 4 mensen met een gbp zitten, zie ik mijn eigen ervaring bevestigd.
N=5 dus.
Lang niet wetenschappelijk, maar ook wel tekenend vind ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
huisduif schreef:
19-10-2019 10:29
Wat voor jou niet werkt, kan voor een ander wel werken. Een dergelijke operatie kost met alle voor- en nazorg zo'n 10.000 euro. Om de week een bezoekje aan de diëtist voor een half jaar lang kost misschien 1.000 euro. Iedere persoon die je niet hoeft te opereren maar wel blijvend afvalt met begeleiding door een diëtist, ook al is dat maar een enkeling volgens jouw woorden, kost de Nederlandse zorg minder geld waardoor jouw maandelijkse zorgpremie ook niet verder omhoog hoeft. Als je laat zien dat begeleiding van een diëtist niet voldoende is, kun je die 9.000 euro extra wel rechtvaardigen tegenover je medemens omdat je dan bijvoorbeeld over een paar jaar minder gewrichtsslijtage, dichtgeslibte vaten of slaapapneu hebt door je overgewicht. TO is pas 25 of 26 en heeft een BMI van nog geen 30.
Ik vind dat je gelijk hebt.
Alleen gedwongen een half jaar naar een diëtiste gaat niet werken. Zeker niet als daar een operatie tegenover staat.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2019 08:22
Eerlijk?
Ik begrijp die eis van minimaal een half jaar begeleiding van een diëtiste totaal niet.
Juist als je kijkt naar de cijfers, het feit dat mensen vaak meer aankomen dan ze in eerste instantie zijn afgevallen, snap ik niet dat dat een serieuze eis is.

Even een rondje Google en je weet wat gezond eten is.
Ik denk dat dat bij veel mensen helemaal het probleem niet is.
Ik wel. Het gaat natuurlijk niet om wéten wat gezond is (dat weten we allemaal wel zo ongeveer), maar om gedrag. Waarom weet je best wat gezond eten is, maar lukt het je niet? En daar kan begeleiding natuurlijk heel nuttig voor zijn.

Dat moet toch ook na een gastric bypass? Dat er mensen zijn die ook met een gbp uiteindelijk weer op hun oude gewicht terechtkomen, zegt toch dat het zonder serieus te kijken naar je gedrag geen zin heeft?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
19-10-2019 09:39
afvallen is veel complexe dan alleen minder eten of je voedingspatroon aan te passen.

Diëtisten werken alleen met voeding.
Hier ben ik het ook mee eens. Ik heb ook overgewicht, weet uitstekend wat gezond eten is en toch lukt het me niet om blijvend mijn eetpatroon aan te passen. Los van eventuele fysieke oorzaken als slaapgebrek of stress (bij mij overigens niet aan de orde), zou ik waarschijnlijk meer baat hebben bij een psycholoog dan bij een diëtist.

TO, volgens mij is het heel goed dat je je overgewicht zo serieus wilt aanpakken, maar ik zou echt nog wat meer onderzoek (laten) doen naar de oorzaken van je overgewicht in plaats van nu meteen al zo'n drastische operatie te ondergaan. Mijn BMI is vergelijkbaar met dat van jou en er is werkelijk geen haar op mijn hoofd die een gastric bypass overweegt...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
19-10-2019 11:10
Ik wel. Het gaat natuurlijk niet om wéten wat gezond is (dat weten we allemaal wel zo ongeveer), maar om gedrag. Waarom weet je best wat gezond eten is, maar lukt het je niet? En daar kan begeleiding natuurlijk heel nuttig voor zijn.

Dat moet toch ook na een gastric bypass? Dat er mensen zijn die ook met een gbp uiteindelijk weer op hun oude gewicht terechtkomen, zegt toch dat het zonder serieus te kijken naar je gedrag geen zin heeft?
Na een GBP komt vrijwel niemand terug op het oude gewicht.
Dat is een hardnekkig fabeltje wat ik o.a. hier op Viva regelmatig lees, maar de cijfers wijzen anders uit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-10-2019 08:59
Maar als je naar de cijfers kijkt is het maar voor weinigen weggelegd om blijvend gewicht te verliezen.
Dus dan is je bmi 30, ga je naar een diëtiste, val je af tot bmi 25.
Top.
5 jaar later is je bmi 33.
Enz.
Enz.
Dus dan jojo je een fiks aantal jaren (wat nog veel slechter lijkt te zijn dan stabiel overgewicht), is je bmi eindelijk hoog genoeg voor een operatie, maar kom je nooit meer op een gezond bmi.

Dan ben je dus gewoon 15 jaar bezig geweest om daar te komen waar je niet wilt zijn.

Dat is die enorme betutteling waar ik zo beroerd van word.
Dat komt dus doordat je terugvalt naar je oude (slechte) gewoontes. "Als je doet wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg"
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
19-10-2019 12:13
Dat komt dus doordat je terugvalt naar je oude (slechte) gewoontes. "Als je doet wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg"
En dat komt weer doordat het veranderen van die gewoontes veel complexer is dan alleen minder eten en meer bewegen.

Als dat nou bij 95% van de mensen zo werkt, waarom dan nog steeds al die moeite en kosten erin stoppen voor die 5%?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-10-2019 12:46
En dat komt weer doordat het veranderen van die gewoontes veel complexer is dan alleen minder eten en meer bewegen.

Als dat nou bij 95% van de mensen zo werkt, waarom dan nog steeds al die moeite en kosten erin stoppen voor die 5%?
Die 5% moet er dan inderdaad meer moeite voor doen.
Ik begrijp dat dat moeilijk is, maar het gaat wel om je eigen gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
19-10-2019 12:58
Die 5% moet er dan inderdaad meer moeite voor doen.
Ik begrijp dat dat moeilijk is, maar het gaat wel om je eigen gezondheid.
Nee, het is andersom: bij slechts 5% heeft het blijvend effect.
De overige 95% wordt wel in zo'n traject gedwongen, maar het resultaat op termijn is gewichtstoename.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-10-2019 13:00
Nee, het is andersom: bij slechts 5% heeft het blijvend effect.
De overige 95% wordt wel in zo'n traject gedwongen, maar het resultaat op termijn is gewichtstoename.
Over welk traject heb je het nou?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
19-10-2019 13:05
Over welk traject heb je het nou?
Het traject bij een diëtiste, waar je gezond leert eten.
Het 'gewone' afvallen dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-10-2019 13:13
Het traject bij een diëtiste, waar je gezond leert eten.
Het 'gewone' afvallen dus.
Wie dwingt je daartoe dan? In Nederland mag je zelf bepalen of je naar een diëtist gaat.
Het gaat om je eigen gezondheid, dus de keuze om gezond(er) te worden ligt bij jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2019 11:20
Na een GBP komt vrijwel niemand terug op het oude gewicht.
Dat is een hardnekkig fabeltje wat ik o.a. hier op Viva regelmatig lees, maar de cijfers wijzen anders uit.

Misschien komen mensen niet meer op het gewicht dat ze voor de operatie hadden, maar ik ken meerdere verhalen van mensen die een maagverkleining hebben ondergaan en vijf jaar later toch weer meer zijn aangekomen dan ze lief is. Die krijgen dan een revisie, een fobiring of (als ze een sleeve hadden) een gastric bypass. Of ze leren (weer) leven met dat overgewicht.
In mijn directe omgeving ken ik (buiten mezelf, en buiten degenen die ik via de Facebookgroep en bijeenkomsten van het ziekenhuis heb leren kennen) vijf mensen met een gastric bypass. Eén is nog maar een paar jaar geleden geopereerd. Bij de anderen is het al langer geleden, en daarvan zijn er twee alweer flink aangekomen. Het is dus geen wondermiddel waardoor je gegarandeerd de rest van je leven slank blijft, het is een hulpmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
19-10-2019 13:16
Wie dwingt je daartoe dan? In Nederland mag je zelf bepalen of je naar een diëtist gaat.
Het gaat om je eigen gezondheid, dus de keuze om gezond(er) te worden ligt bij jezelf.
Is het nou echt zo lastig te begrijpen waar ik het over heb? Dit topic gaat over een operatie om af te vallen.
Voordat je überhaupt het traject in mag voor een operatie moet je eerst dat 'gewone' traject in, waarvan bekend is dat dat voor zeer weinigen blijvend effectief is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
19-10-2019 13:30
Misschien komen mensen niet meer op het gewicht dat ze voor de operatie hadden, maar ik ken meerdere verhalen van mensen die een maagverkleining hebben ondergaan en vijf jaar later toch weer meer zijn aangekomen dan ze lief is. Die krijgen dan een revisie, een fobiring of (als ze een sleeve hadden) een gastric bypass. Of ze leren (weer) leven met dat overgewicht.
In mijn directe omgeving ken ik (buiten mezelf, en buiten degenen die ik via de Facebookgroep en bijeenkomsten van het ziekenhuis heb leren kennen) vijf mensen met een gastric bypass. Eén is nog maar een paar jaar geleden geopereerd. Bij de anderen is het al langer geleden, en daarvan zijn er twee alweer flink aangekomen. Het is dus geen wondermiddel waardoor je gegarandeerd de rest van je leven slank blijft, het is een hulpmiddel.
Onlangs las ik dat er in een ziekenhuis onderzoek gedaan wordt hiernaar.
20-30 % viel na een GBP minder af dan verwacht, of kwam later meer aan dan verwacht.
Onderzoek moet hopelijk uitwijzen hoe dit komt, zodat mensen nog meer op maat geholpen kunnen worden.

Maar...... bij 70-80 % heeft die GBP dus wel het verwachte resultaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-10-2019 13:31
Is het nou echt zo lastig te begrijpen waar ik het over heb? Dit topic gaat over een operatie om af te vallen.
Voordat je überhaupt het traject in mag voor een operatie moet je eerst dat 'gewone' traject in, waarvan bekend is dat dat voor zeer weinigen blijvend effectief is.
Is het voor jou zo lastig te begrijpen dat TO de operatie zonder voortraject wil laten uitvoeren?
Ze wil het in het buitenland op eigen kosten laten doen omdat het in Nederland met haar achtergrond en BMI niet gedaan wordt.

Werkelijk te gek voor woorden dat je zo'n jong iemand met een BMI van 30 zo'n heftige operatie aanraadt!
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 13:46
8.45% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven