Gezondheid alle pijlers

Geen/minder alcohol!

19-01-2018 14:43 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik vroeg me af of er op dit forum ook mensen zijn die mee doen met Dry January, dus de hele maand januari geen alcohol drinken. Ik ben zelf op 2 januari begonnen en het gaat goed!

Ik zag overigens verder geen recent 'alcohol-topic' hier op viva, vandaar dat ik er zelf eentje heb aangemaakt.

Ik dronk altijd wel regelmatig, maar vaak om de verkeerde redenen; om het gezellig te hebben, om me te kunnen ontspannen. Vaak ging ik tot het gaatje en voelde ik me twee dagen beroerd en een halve week moe. (Ben overigens in de 20 en heb veel vrienden die nogal wat drinken)

Het enige wat het lastig maakt om vol te houden, is het sociale aspect. Ik ging/ga regelmatig met vrienden naar bierfestivals, borrels, feestjes, etentjes. Het is dan 'apart' om er met een flesje water te staan en ik krijg vaak reacties als 'ben je zwanger' of 'water??! saaaaaai'.

Nu ben ik in een paar weken al enkele kilo's afgevallen, ik voel me fit, mentaal sterker en mijn huid is verbeterd (fijne lijntjes en oneffenheden verdwijnen).. Ik voel me verrassend goed. ik denk erover om blijvend te stoppen met alcohol, of in ieder geval drank te beperken tot écht bijzondere gelegenheden.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met minderen/stoppen met alcohol? Hoe gaat het jullie af? Misschien kunnen we elkaar een beetje motiveren en voorzien van tips :)

Liefs K
Alle reacties Link kopieren
polonaise schreef:
19-01-2018 16:34
Een week zonder kunnen is niet echt een uitdaging he. Doe het dan tijdens de feestdagen om het een beetje spannend te maken.
Die dry january maand is niet voor niets in januari he. In december zou niemand eraan mee doen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik drink bewust niet elke dag (behalve op vakantie) om te voorkomen dat ik er aan verslaafd wordt. Ik probeer het zo veel mogelijk te beperken tot het weekend maar dat lukt niet altijd. Ik vind het zo lekker. Ik lus ook bijna alles van alcohol.
Alle reacties Link kopieren
Joni_de_tweede schreef:
19-01-2018 16:38
Ik ben nieuwsgierig naar hoeveel je dagelijks dan drinkt.
een borrel in een whisky glas, zeg ongeveer 1, 5 borrel.

nauwkeuriger, ongeveer 16 glazen uit een liter is ongeveer 66 ml van 40% alcohol

en, een week is misschien geen uitdaging, ik weet dan wel of ik met alcohol om kan gaan, of dat alcohol met mij omgaat
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik denk dat je jezelf een week lang prima voor de gek kan houden..

(maar goed, ik ken je niet he, en beweer ook niet dat ik het wel zou proberen)
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
19-01-2018 16:19
Mooi onderschrift heb je.
:$ dank je
Grappig dat er bijna altijd vooral geheelonthouders reageren op dit soort topics en niet de mensen die daadwerkelijk (moeten) minderen.

Ik vind drank/wijn overigens wel gezellig(er).
Hillegonda1 schreef:
19-01-2018 18:17
Grappig dat er bijna altijd vooral geheelonthouders reageren op dit soort topics en niet de mensen die daadwerkelijk (moeten) minderen.

Ik vind drank/wijn overigens wel gezellig(er).
Irriteert het je?
Violettavalerie82 schreef:
19-01-2018 16:17
Ik ook niet, al meer dan 2 jaar niet :cheer: , want ik heb een alcoholprobleem en kan geen maat houden als ik drink.

Ja je krijgt vreselijk veel commentaar, mijn advies: lekker laten gaan. Je gaat echt doodmoe worden als je het de hele tijd uit gaat leggen.
En nee, je hebt die zooi echt niet nodig om gezellig te zijn.. ;-)
Succes!
Ik zeg altijd gewoon dat ik het niet lus, krijg je tenminste niet al dat gezeik over je heen.
Hillegonda1 schreef:
19-01-2018 18:17
Grappig dat er bijna altijd vooral geheelonthouders reageren op dit soort topics en niet de mensen die daadwerkelijk (moeten) minderen.

Ik vind drank/wijn overigens wel gezellig(er).
Als geheelonthouder spreekt dit topic me aan, daarom reageer ik. Niet zo raar toch?
Als geheelonthouder hoef je nu juist niet te stoppen of te minderen, lijkt mij.
Hillegonda1 schreef:
19-01-2018 20:35
Als geheelonthouder hoef je nu juist niet te stoppen of te minderen, lijkt mij.
Joh
Ze vraagt om ervaringen met stoppen met alcohol. Bij mij is dat aan die geheelonthouding vooraf gegaan.
DEATH schreef:
19-01-2018 20:36
Ze vraagt om ervaringen met stoppen met alcohol. Bij mij is dat aan die geheelonthouding vooraf gegaan.
Bij de meeste denk ik, ik heb ooit ook alcohol gedronken en ben toen ook gestopt. Al weer heeeel wat jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik doe mee met 1 maand alcoholvrij, maar ik ben in plaats van op 1 januari gisteren begonnen i.v.m. wat feestjes.

Ik doe het wel vaker (een droge maand) en ik heb er eigenlijk geen enkele moeite mee. Ik drink/dronk niet iedere dag maar wel een paar keer per week een paar wijntjes en kan/kon met vriendinnen en op feestjes best goed doortanken. :$

Ik weet nog niet precies wat ik ga doen na de maand alcoholvrij, eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met dat getank dus ik denk dat ik sowieso een heel stuk minder wil drinken.

Maar succes iedereen die meedoet!
Hillegonda1 schreef:
19-01-2018 20:35
Als geheelonthouder hoef je nu juist niet te stoppen of te minderen, lijkt mij.
Wat denk je waarom veel mensen geheelonthouder zijn? Het is in sommige gevallen het logische eindstadium van (veel) drinken.
vrouwjagersma schreef:
19-01-2018 20:50
Wat denk je waarom veel mensen geheelonthouder zijn? Het is in sommige gevallen het logische eindstadium van (veel) drinken.
Klopt, ik heb een broer die zwaar alcoholist is. Dan stopt hij weer met drinken en denkt na 3,5 week van een paar moet kunnen en dan is het hek weer van de dam. Als je eenmaal alcoholist bent dus verslaafd dan kun je nooit meer alcohol drinken.
ja, da's waar, jullie hebben een punt, sorry!
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
19-01-2018 16:10
Nooit meer brak tot 14:00 in mijn nest liggen, zo lekker.
Dan moet je wel erg veel gezopen hebben om zolang van de wereld te zijn.
Sara9876 schreef:
19-01-2018 21:12
Dan moet je wel erg veel gezopen hebben om zolang van de wereld te zijn.
Ligt er toch maar net aan hoe laat je naar bed gaat?
Ik ben eerst fors geminderd. Dat was veel lastiger vol te houden dan helemaal stoppen, want ‘Ah joh, 1 drankje, doe eens gezellig’.

Ik drink nu nog één a twee keer per jaar. Fantastische wijn bij een luxe etentje.... 1 hele mooie cocktail om iets te vieren.... Eigen altijd spijt de volgende dag.
Sara9876 schreef:
19-01-2018 21:12
Dan moet je wel erg veel gezopen hebben om zolang van de wereld te zijn.
Het is niet zo lang van de wereld zijn maar laat naar bed gaan en flink wat gedronken hebben. Ik ben met Kerst ook pas om 10 voor 7 naar bed gegaan en kwam er ook pas om 2 uur uit. Ik was niet dronken maar je moet wel slapen toch.
Ik hou voor mezelf ook een alcoholloze januari, vorig jaar ook gedaan. Maar eigenlijk drink ik sowieso al heel weinig (heb met de kerstdagen ook niks gedronken), ik kan er de laatste jaren minder goed tegen. Dus het is voor mij geen uitdaging, maar het voelt wel gezond en fijn om gewoon een hele maand alcohol te laten staan.

Overweeg nog om vrijwel helemaal te stoppen. Of alleen als ik er echt eens zin in heb (en niks heb de volgende dag).
QueenArachnia schreef:
19-01-2018 20:44
Ja, ik doe mee met 1 maand alcoholvrij, maar ik ben in plaats van op 1 januari gisteren begonnen i.v.m. wat feestjes.
Maar dan ga je toch voorbij aan het punt eigenlijk? Niet lullig bedoeld hoor.

Als je alleen meedoet als je toch geen bijzondere gelegenheden hebt, maar op dagen dat je feestjes hebt nog wel drinkt is het niet echt een uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-01-2018 22:00
Maar dan ga je toch voorbij aan het punt eigenlijk? Niet lullig bedoeld hoor.

Als je alleen meedoet als je toch geen bijzondere gelegenheden hebt, maar op dagen dat je feestjes hebt nog wel drinkt is het niet echt een uitdaging.
Ik doe het ook niet voor de uitdaging, ik las wel vaker zo'n maand in. Gewoon voor mijn gezondheid, om mijn lever weer even wat rust te gunnen etc.
Het is ook niet echt een uitdaging want ik vind het helemaal niet moeilijk. ;-)

Ik heb trouwens verderop in deze maand ook twee feestjes en wat vriendinnenavonden, maar vorig weekend vierde ik bijvoorbeeld mijn eigen verjaardag. Vind ik dan toch wel gezellig om een wijntje of wat mee te drinken.
RégineFilange schreef:
19-01-2018 22:00
Maar dan ga je toch voorbij aan het punt eigenlijk? Niet lullig bedoeld hoor.

Als je alleen meedoet als je toch geen bijzondere gelegenheden hebt, maar op dagen dat je feestjes hebt nog wel drinkt is het niet echt een uitdaging.
Het is toch prima om voor jezelf te bepalen dat je op feestjes en partijen een drankje drinkt, maar tussendoor niet? Dus niet gezellig zaterdagavond op de bank met een fles wijn bijvoorbeeld, maar wel twee biertjes op het kerstfeest van werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven