Gezondheid alle pijlers

Geen netwerk, hoe doe ik dat na de operatie

01-03-2026 20:30 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eind van dit jaar krijg ik een volledige knieprothese. Ik zie niet op tegen de operatie, niet tegen de tien dagen in het ziekenhuis en ook niet tegen de pijn. Dat heb ik er allemaal voor over.

Ik zie op tegen de tijd nadat ik uit het ziekenhuis kom. Ik moet dan een week of vier wachten, daarna ga ik drie tot zes weken naar een revalidatiekliniek naar keuze (ik woon in Oostenrijk, zo gaat het hier). Ambulante revalidatie is ook mogelijk, maar dan zou ik elke dag met het OV naar de andere kant van de stad moeten, en dat is niet te doen.

Waar ik dus tegenaan loop, is dat ik niet echt een netwerk heb (had ik in Nederland al niet). Mijn ex komt een paar dagen voor de operatie en ik verwacht dat hij een week of vier kan blijven. Ik ben erg dankbaar dat hij dat wil doen. Daarna kan ik thuiszorg krijgen. Maar dan blijven er nog genoeg dingen over die moeten, maar die ik dan voorlopig niet kan (denk ik). Boodschappen kan ik laten bezorgen, maar hoe geef ik bijvoorbeeld de kat te eten als ik niet mag bukken? Waar ik ook mee zit, is dat ik mijn kat niet te lang alleen wil laten. Ze is heel erg aan mij gehecht en angstig voor andere mensen. Ik kan de kattenoppasservice vragen of ze een paar uur per dag komt, ipv alleen om eten te geven, maar dan nog.

Kortom, ik zie duizend beren op de weg. Een collega, die twee jaar geleden dezelfde operatie heeft gehad, gaat me wel helpen e.e.a. op een rijtje te krijgen, dat is fijn.

Tips en ervaringen zijn heel erg welkom!
Delulu
Tien dagen ziekenhuis? Weet je dat zeker? Hier ga je volgende dag of de dag daarna naar huis. Regel voor in huis een hoge stoel bij het aanrecht zodat je zittend kunt koken en afwassen.
En je kat eten geven? Zet een stoel ernaast, dan kun je prima het etensbakje voor de kat op de grond zetten zonder te bukken.
Handig is om van te voren al even te oefenen hoe je met krukken de trap op en af gaat, daar zijn genoeg filmpjes van te vinden.
Zorg voor een goede rollator, omdat je in het begin òf met twee krukken òf met een rollator loopt. Een rollator geeft de mogelijkheid om dingen mee te nemen. Ik had er eentje voor elke verdieping.
OgenvanTijgers schreef:
01-03-2026 20:42
Tien dagen ziekenhuis? Weet je dat zeker? Hier ga je volgende dag of de dag daarna naar huis. Regel voor in huis een hoge stoel bij het aanrecht zodat je zittend kunt koken en afwassen.
En je kat eten geven? Zet een stoel ernaast, dan kun je prima het etensbakje voor de kat op de grond zetten zonder te bukken.
Handig is om van te voren al even te oefenen hoe je met krukken de trap op en af gaat, daar zijn genoeg filmpjes van te vinden.
Zorg voor een goede rollator, omdat je in het begin òf met twee krukken òf met een rollator loopt. Een rollator geeft de mogelijkheid om dingen mee te nemen. Ik had er eentje voor elke verdieping.

DIt zijn hele goede tips, dank daarvoor. En tja, inderdaad een week tot tien dagen ziekenhuis, zo gaat dat hier. Oefenen met traplopen met krukken gebeurt in het ziekenhuis.
Delulu
Misschien kan je het jezelf ook wat makkelijk maken door bijvoorbeeld de kat wat hoger eten te geven, op een krukje of kastje ofzo.
Wat lief van je ex en fijn dat je collega meedenkt voor tips. Ik begrijp helemaal je duizend beren, het is ook nogal wat dus verstandig om hier van te voren goed over na te denken. Wat alvast in me opkomt m.b.t. de kat: soms heb ik spit en kan dan geen kant meer uit, dan voer ik de katten bij uitzondering op het aanrecht of op de tafel, hoef ik niet te bukken en zij springen wel. De kattenbak wordt al lastiger, daar komt hier dan meestal een buurvrouw of vriendin voor. Al zijn er natuurlijk manieren te bedenken om de kattenbak ook op een verhoging te zetten.
Als jij zo doorgaat, dan hebben we binnenkort een heel ander gesprek! © teamleider CC
Leslie Knobe schreef:
01-03-2026 20:49
Misschien kan je het jezelf ook wat makkelijk maken door bijvoorbeeld de kat wat hoger eten te geven, op een krukje of kastje ofzo.
Ik kan proberen om haar eraan te wennen, maar ze springt niet zo graag. Artrose, net als ik :-D .
Delulu
Fantasy schreef:
01-03-2026 20:52
Ik kan proberen om haar eraan te wennen, maar ze springt niet zo graag. Artrose, net als ik :-D .
Trapje maken dan? Plankje hout, daarop smalle latjes lijmen of timmeren, klaar. Ik had voor mijn bijna 21-jarige inmiddels overleden kat overal trapjes in huis en in de tuin :)
Als jij zo doorgaat, dan hebben we binnenkort een heel ander gesprek! © teamleider CC
Buren die kleine dingetjes kunnen doen?

Er zijn ook voerbakken die automatisch voer geven, dan hoef je die bak maar één keer in de zoveel tijd te vullen: https://www.bol.com/nl/nl/l/automatisch ... ten/12841/
Een trapje, waarom had ik daar zelf niet aan gedacht? Ik heb nog tijd genoeg om te knutselen en haar te laten wennen. Gelukkig woon ik gelijkvloers zonder tuin, dat scheelt weer.
Delulu
lin20 schreef:
01-03-2026 20:58
Buren die kleine dingetjes kunnen doen?

Er zijn ook voerbakken die automatisch voer geven, dan hoef je die bak maar één keer in de zoveel tijd te vullen: https://www.bol.com/nl/nl/l/automatisch ... ten/12841/
Da's ook een goede. Een waterfontein heeft ze al, dus die hoef ik niet vaak bij te vullen.

Vwb de buren: het is voor mij een enorme drempel om hulp te vragen. Ze zien me al aankomen, denk ik altijd. Misschien kom ik ooit over die schroom heen.
Delulu
Je hebt verschillende soorten grijpstokken. Daarmee zou het het voerbakje mee op de grond kunnen zetten en weer oppakken. Hoe het met de kattenbak moet, ga ik nog even over puzzelen.

Wat rot dat je kat zo lang alleen is dan en zo aan jou gehecht is. Misschien is er een kattenoppas met wie je al kennis zou kunnen maken en die al een paar keer langs komt, zodat je kat diegene al een heel klein beetje kent. Sommige oppassers willen tijdelijk in huis wonen waar ze oppassen, zoiets zou je ook kunnen vragen. Zou ikzelf nogal spannend vinden, maar wie weet zie jij dat wel zitten.
Calamitycat schreef:
01-03-2026 20:55
Trapje maken dan? Plankje hout, daarop smalle latjes lijmen of timmeren, klaar. Ik had voor mijn bijna 21-jarige inmiddels overleden kat overal trapjes in huis en in de tuin :)
:heart:
Dat is ook een idee! Net als die automatische voerbakjes. Zou je nu al mee kunnen beginnen om te kijken of ze dat wat vindt.
MM: vorig jaar moest ik onverwachts vier dagen naar het ziekenhuis. Toen heb ik een hele fijne kattenoppas gevonden. Ze kan blijven slapen idd, dat kost een smak geld, maar dat heb ik er wel voor over. Het heeft natuurlijk ook als voordeel dat ze dan ook de boel kan bijhouden en de planten kan doen. Ik heb een fijne logeerkamer, dus dat zou wel goed kunnen komen. Maar ze zou idd wel een paar keer een paar uurtjes hier moeten zijn. Mijn privéspullen gaan dan wel achter slot en grendel.
Delulu
Madam_Madness schreef:
01-03-2026 21:05
:heart:
Dat is ook een idee! Net als die automatische voerbakjes. Zou je nu al mee kunnen beginnen om te kijken of ze dat wat vindt.
Ik spoed mij morgen naar de dierenwinkel, en naar de bouwmarkt voor hout. Leuk projectje!
Delulu
Fantasy schreef:
01-03-2026 21:09
MM: vorig jaar moest ik onverwachts vier dagen naar het ziekenhuis. Toen heb ik een hele fijne kattenoppas gevonden. Ze kan blijven slapen idd, dat kost een smak geld, maar dat heb ik er wel voor over. Het heeft natuurlijk ook als voordeel dat ze dan ook de boel kan bijhouden en de planten kan doen. Ik heb een fijne logeerkamer, dus dat zou wel goed kunnen komen. Maar ze zou idd wel een paar keer een paar uurtjes hier moeten zijn. Mijn privéspullen gaan dan wel achter slot en grendel.
Dat zou echt een perfecte oplossing zijn.

Ik dacht nog even na over die kattenbak, die kan je ook op een (salon)tafel of kastje zetten, als de ondergrond maar stevig genoeg is en er ruimte genoeg is om in/uit te stappen. Dan ook een trapje er naartoe en hopelijk/misschien kan je kat nog leren daar gebruik van te maken?
Fantasy schreef:
01-03-2026 21:10
Ik spoed mij morgen naar de dierenwinkel, en naar de bouwmarkt voor hout. Leuk projectje!
:cat:
Calamitycat schreef:
01-03-2026 21:12
Dat zou echt een perfecte oplossing zijn.

Ik dacht nog even na over die kattenbak, die kan je ook op een (salon)tafel of kastje zetten, als de ondergrond maar stevig genoeg is en er ruimte genoeg is om in/uit te stappen. Dan ook een trapje er naartoe en hopelijk/misschien kan je kat nog leren daar gebruik van te maken?
Ik denk dat dat een brug te ver is voor die van mij. Maar ik kan het proberen. Mijn hoofd maalt nu al op volle toeren.

Als ik zeker weet dat voor haar alles goed geregeld is, dan is het grootste deel van mijn zorg al weggenomen. En de tips van de rollator en de hoge stoel zijn ook super.

Het voelt in dit soort situaties gewoon heel erg eenzaam, zonder netwerk. Maar dat is meer voor een ander topic.
Delulu
Fantasy schreef:
01-03-2026 21:09
Ik zou haar zeker vragen of ze dan kan! Dat klinkt fijn.
Ik voel me nu al wat "lichter" :hyper: .
Delulu
Fantasy schreef:
01-03-2026 21:22
Ik voel me nu al wat "lichter" :hyper: .
Dat is fijn! En je hebt gelukkig nog echt ruim de tijd. Al zou ik haar wel zsm vragen, zodat als ze niet kan je nog tijd hebt om iemand anders oid te vinden.
Fantasy schreef:
01-03-2026 21:20
Ik denk dat dat een brug te ver is voor die van mij. Maar ik kan het proberen. Mijn hoofd maalt nu al op volle toeren.

Als ik zeker weet dat voor haar alles goed geregeld is, dan is het grootste deel van mijn zorg al weggenomen. En de tips van de rollator en de hoge stoel zijn ook super.

Het voelt in dit soort situaties gewoon heel erg eenzaam, zonder netwerk. Maar dat is meer voor een ander topic.
Snap ik als geen ander, en dat is een rotgevoel :hug:
Maar erg fijn dat je zulke goede tips krijgt hier voor het praktische gedeelte v.w.b. de kat.
calamitycat wijzigde dit bericht op 01-03-2026 21:28
Reden: Het gaat om één kat CC, niet overdrijven .
0.24% gewijzigd
Mbt bukken, dit zou ik aanschaffen:
https://www.marskramer.nl/grijparm-76cm/
Geen netwerk hebben is gewoon rot. Ik snap je gevoel daarin.
O ja, die grijparm. Die heb ik nog liggen trouwens, van mijn moeder. Aangezien ik vaak dingen laat vallen, gaat die absoluut van pas komen.
Delulu
Madam_Madness schreef:
01-03-2026 21:27
Geen netwerk hebben is gewoon rot. Ik snap je gevoel daarin.
Het is wat het is. Vaak vraag ik me af wat er gebeurt als ik hier in huis dood neerval. Waarschijnlijk slaan de buren pas alarm als ze het ruiken. Voor mezelf maakt het niet uit, maar mijn kat... Ik heb dan ook besloten dat ik na haar geen huisdieren meer neem.

Jullie tips maken me blij!
Delulu

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven